hypotheek + studieschuld

PH-JPC

New member
Wellicht ga ik binnenkort mijn eigen kleine huisje/appartementje kopen en nu vroeg ik me af óf, en wat voor leuke constructies jullie mogelijk hebben kunnen maken met jullie hypotheek+studieschuld.

PM is uiteraard ook welkom als je de info hier niet kwijt wil.

Grtjs PH
 
Studieschuld staat niet geregistreerd bij het BKR en dus niet zichtbaar voor d'n hypotheker. Geen probleem dus. Gewoon offerte aanvragen en niks zeggen over schuld.
 
Ja das een goeie... Zolang ik het me kan veroorloven hoeft de bank het niet te weten.

Maar ik zat zelf ook meer te denken aan bijvoorbeeld samengevoegde schuld/hypotheek, zodat je overall een lager rentepercentage hebt ofzo.
 
jpc, is bij veel banken wel mogelijk, ze vinden het zelfs fijn, want dan kunnen ze meer aan je verdienen, je moet alleen even narekenen of het voor jou zin heeft, de rente is weer wat omhoog, en als je 1,5 jr terug een deal hebt gesloten voor je studielening kan die rente lager zijn dan je hypotheek nu. En je hebt natuurlijk waarschijnlijk met een rentedervingsvergoeding te maken bij je huidige bank.
 
Weet je zeker dat je dat wilt doen. Ik heb er bewust voor gekozen om de boel gescheiden te houden. Als je in een situatie komt dat het financieel wat minder gaat moet je misschien je huis verkopen. Mijn studieschuld en hypotheek heb ik gescheiden. Als het Sheik wat minder voor de wind zou gaan dan f@ck de studieschuld en het huis blijven betalen. Daarbij, het ligt er ook aan wat voor studieschuld constructie je hebt. Ik heb zo'n levensverzekeringsdingetje, en om die na 11 jaar open te breken verlies je er alleen maar op. Succes ermee.
 
Maar ik zat zelf ook meer te denken aan bijvoorbeeld samengevoegde schuld/hypotheek, zodat je overall een lager rentepercentage hebt ofzo.


Als dat mogelijk is, hoe zit het dan met de rente?

Studieschuld zelf aftrekbaar, maar de rente ervan niet.
Hypotheek (voor je huis) kan je tot nu toe nog steeds de rente aftrekken.
 
Juist, en er zijn mensen die met een combinatie van studieschuld/hypotheek zo van beide walletjes weten te eten. Zowel renteaftrek van hun huis als een (gedeeltelijke) teruggaaf van studiekosten.

Maar goed; vraag me niet hóe, en of t mag haha.
Ben alleen benieuwd naar de mogelijkheden.

Bedankt voor alle reacties trouwens.
 
t mag niet.. maar t is met wat kunstjes mogelijk (totdat je gepakt wordt en dan een hoge boete krijgt)
 
Je mag je studieschuld best bij je hypotheek stoppen hoor, das geen punt, het enige legale voordeel dat je er van hebt is dat je er een lagere rente over betaald en het in 30 i.pv. 15 of 20 jaar kan aflossen. Je kunt dan echter alleen de rente over het bedrag dat je nodig had om je huis te financieren aftrekken, maar voor de rest blijft alles hetzelfde, nadeel is dat dit voor jezelf wel redelijk onduidelijk kan worden na verloop van tijd.
 
t mag niet.. maar t is met wat kunstjes mogelijk (totdat je gepakt wordt en dan een hoge boete krijgt)

Count Blah vraagt mensen die "ervaring" hiermee hebben vriendelijk om een PM met wat info hierover.

De kunstjes uiteraard, niet het gepakt worden :)
 
Back
Top