Basetraining A320

Bij ons (BA) is het zoals gezegd sop om de a/t te gebruiken. Op de 777 disconnect je de a/t niet tijdens de flare. Op ongeveer 30 voet gaat de a/t automatisch naar idle dus geen noodzaak voor een computer die RETARD! naar je roept.
 
Minstens 6 t/o en landings bij initiele typerating.

Simulated s/e wordt wel gedaan op een 737, heb er bij gezeten toen een captain zijn check had voor typerating instructor (sim and a/c).

Ons simpele studentjes moesten dus gewoon (sorry martijn) 6 landingen maken, en daarna moest die captain nog even (nogmaals sorry) een s/e circuitje, go around en s/e landing maken. Die kerel kon het iig wel! Keek m'n oogjes uit.

Oftewel dat ga jij dus gewoon niet doen. Ze willen die kist graag heel houden, tis geen cessna....Je gaat genoeg zweten bij die 6 'gewone' circuitjes.
 
Martijn: Als je zelf 5500 euri uit je zak mag toveren dan vind ik het inderdaad een soort van 'verplichting'
Had niets van betekenis als 'ik wil meteen de lijn op' of weet ik veel wat.

Ik ben op dit moment bezig met een Duitse maatschappij, en wanneer ik daar word aangenomen, krijg ik nog eens 6 maanden (!!!) hún Type Rating course.

En weet je wat? Ik vind dat fantastisch (misschien komt dat mede door het feit dat het 'gewoon' in Amsterdam is), en zou graag zien dat het overál zo gebeurt. Uniforme procedures in je gehele maatschappij, is dat niet iets wat we allemaal willen?

Maar verder no offense taken hoor ;)
 
Bij ons (BA) is het zoals gezegd sop om de a/t te gebruiken. Op de 777 disconnect je de a/t niet tijdens de flare. Op ongeveer 30 voet gaat de a/t automatisch naar idle dus geen noodzaak voor een computer die RETARD! naar je roept.

Ik dacht dat men bij BA op de 777 geen base training deed omdat dat te duur zou zijn? Of is dat een broodje aap? De sim zou zo goed zijn dat je je 6 touch & go´s daar in doet. Eerste echte landing zou derhalve in de kist met paxen zijn!
Ben ik blij dat ik geen pax ben tijdens zo´n vlucht hehe ;)
 
Wat is dat nou weer voor een BS? Het gaat natuurlijk om de legale kant ervan. Als de autoriteiten menen dat je zonder basetraining veilig een kist kunt landen, omdat de sim zo goed is, kun je er als passagier ervan uitgaan dat dat ook veilig is. Als de maatschappij hier een paar ton op kan besparen en de regelgever vindt het goed, dan is dat toch prima?
 
Normaal gesproken mag je op een geauthoriseerde level D sim je circuitjes af laten tekenen, zonder ook maar een poot in de kist te hebben gezet. Basetraining moet je hoe dan ook altijd doen, hetzij in de sim of anders in het 'echie'.

Het voordeel van de sim is dat je erg strak en eindeloos het procedurele gedeelte van een circuitje kunt oefenen. Het landen zelf vond ik wat minder geslaagd, mede door de minimale beeldvertraging en missen van het echte gevoel.

Het voordeel van life circuitjes vliegen is dat je geen keus hebt: niet lullen maar vliegen met dat apparaat. Of het nu CAVOK is of dat er een vlagerige crosswind staat van 15-20 knopen maakt dan niet uit. Hoppa! Geen enkele sim kan die ervaring vervangen.

Maatschappijen besparen nu eenmaal overal geld op, dus als ze een life basetraing à la € 10.000 per uur in de sim kunnen doen, zullen ze gewoon voor die optie gaan.

Lators,
K.
 
@koning lucht

He, er staat een knipoogje bij hoor!!
tuurlijk is ´t veilig. Zeg ik toch ook niet. Zit w.s. een capt. bij met 10000h+.
Die co schijt w.s. alleen zeven kleuren de eerste keer, meer niet...
 
Back
Top