wat nog meer dan vliegen?

Cpt. Pirate

New member
je vliegt hooguit een uurtje per dag als je niet op uitzending bent (hoorde ik). wat doen jullie nog meer als militair dat verder weinig met vliegen en bbqen te maken heeft?

liefst zo veel mogelijk verschillende reacties en julie (wellicht negative of schokkende) ervaringen daarbij. eens kijken of ik te demotiveren ben. vertel eens over uitzendingen. hoe is het als je terug komt? :radar: :radar:


dit is een van mijn posts uit een ander topic. hier nog reacties op?
eerlijk gezegt vraag ik me af hoe het is als je na 18 maanden uruzgan weer thuis komt bij wat dan misschien je vriendin niet meer is. Ik denk dat zo'n uitzending behoorlijk wat met je doet omdat ik een paar mensen (landmacht) ken die in afganistan hebben gezeten. die zeggen dat het meevalt maar dat ze mensen inderdaad gek hebben zien worden omdat ze alles voor hunzelf hielden. "Belangrijk is dat je er over praat met de psygologen daar of met vrienden" zeggen ze. maar meer dan dat heb ik niet dus ik kan me daar niet echt op voorbereiden/over oordelen. Ook beginnen ze over iets anders als ik over schieten/beschoten worden begin dus waarschijnlijk praten ze er liever niet over, of ze zijn nog nooit geschoten. Ze deden er vrij luchtig over.

Maar voordat iemand eraan begint heeft ie er een ook idee bij en dit is de mijne:
als het er op aan komt vind ik dat je je zelf moet verdedigen, en de gene die dat zelf niet kunnen. Met of zonder vliegtuig. want daarom zit je daar, en daarom heb je op de KMA gezeten. Maar ik zal nog wel zien of ik daar de moed voor heb voordat ik dingen ga lopen roepen. ik zal wel veel kritiek krijgen over dit stukje tekst van degenen die er geweest zijn. Als dit een compleet verkeerd beeld is dan zou ik graag van wat mensen horen die er wel geweest zijn, vliegend of niet, in dit topic:
 
Last edited:
je vliegt hooguit een uurtje per dag als je niet op uitzending bent (hoorde ik). wat doen jullie nog meer als militair dat verder weinig met vliegen en bbqen te maken heeft?

liefst zo veel mogelijk verschillende reacties en julie (wellicht negative of schokkende) ervaringen daarbij. eens kijken of ik te demotiveren ben. vertel eens over uitzendingen. hoe is het als je terug komt? :radar: :radar:


dit is een van mijn posts uit een ander topic. hier nog reacties op?


Volgens mij is het op de F-16 zo, dat je voor 1 vlucht/missie vrijwel de hele dag bezig bent met voorbereiden, plannen, briefen en na de vlucht debriefen. Als je een dagje niet vliegt kan je ingezet worden om bij een parade te staan op bv prinsjesdag of je neventaak te vervullen. Dus bv boekwerken up-to-date houden, flightsafety en nog veel meer.
 
dan ben ik in ieder geval met vliegen bezig :). hoe zit het met apache en cougar piloten?
 
Last edited:
Naast het vliegen heb je ook verschillende neventaken en verantwoordelijkheden waar je voor moet zorgen. Dus als je niet hoeft te vliegen heb je nog genoeg andere zaken te doen. Dit geldt ook voor de heli-vliegers.
 
Naast het vliegen heb je ook verschillende neventaken en verantwoordelijkheden waar je voor moet zorgen. Dus als je niet hoeft te vliegen heb je nog genoeg andere zaken te doen. Dit geldt ook voor de heli-vliegers.
:radar:

voorbeelden hiervan zijn?
 
Ik had ook nog een aantal vraagjes wat betreft de dingen naast het vliegen.

- Wat zijn de gemiddelde werktijden? (van 9 tot 5, of ook regelmatig 's avonds)
- Ben je zaterdag en zondag vrij?
- Hoe zit het met de vakanties?
- Kan je de bases kiezen waar je wilt vliegen (Als ze daar je type vliegtuig hebben)

Niet dat ik zo min mogelijk willen werken hoor, maar vroeg me het gewoon af.
 
- Volgens mij verschillen de werktijden en kan je op ieder moment opgeroepen worden, wanneer ze je nodig hebben.

- Er zullen vast weken tussen zitten dat je dagen vrij krijgt, geen idee of dat altijd standaard zaterdag en zondag is.

- Iedereen heeft recht op vakanties. Dus ook vliegers bij de KLu, al zal dat minder zijn als ze een tekort hebben, neem ik aan.

- Je wordt geplaatst waar ze je nodig hebben, volgens mij wordt dat ook allemaal goed besproken.

Het zijn wel allemaal vragen waarbij ik zoiets heb van, niet echt boeiend! En dingen waar ik me absoluut niet druk om zou maken, maar je vraagt het je daarom ook gewoon af natuurlijk.

Groeten,
 
ik heb met een F-16 piloot gesproken op de open dag in Leeuwarden. Hij had al een hele tijd niet meer gevlogen, geloof zelfs 4 weken niet. Hij was bezig geweest met de organisatie van de open dag ;)
 
eerlijk gezegt vraag ik me af hoe het is als je na 18 maanden uruzgan weer thuis komt bij wat dan misschien je vriendin niet meer is. Ik denk dat zo'n uitzending behoorlijk wat met je doet omdat ik een paar mensen (landmacht) ken die in afganistan hebben gezeten. die zeggen dat het meevalt maar dat ze mensen inderdaad gek hebben zien worden omdat ze alles voor hunzelf hielden. "Belangrijk is dat je er over praat met de psygologen daar of met vrienden" zeggen ze. maar meer dan dat heb ik niet dus ik kan me daar niet echt op voorbereiden/over oordelen. Ook beginnen ze over iets anders als ik over schieten/beschoten worden begin dus waarschijnlijk praten ze er liever niet over, of ze zijn nog nooit geschoten. Ze deden er vrij luchtig over.

Maar voordat iemand eraan begint heeft ie er een ook idee bij en dit is de mijne:
als het er op aan komt vind ik dat je je zelf moet verdedigen, en de gene die dat zelf niet kunnen. Met of zonder vliegtuig. want daarom zit je daar, en daarom heb je op de KMA gezeten. Maar ik zal nog wel zien of ik daar de moed voor heb voordat ik dingen ga lopen roepen. ik zal wel veel kritiek krijgen over dit stukje tekst van degenen die er geweest zijn. Als dit een compleet verkeerd beeld is dan zou ik graag van wat mensen horen die er wel geweest zijn, vliegend of niet, in dit topic:


Ik ben zelf nooit naar afghanistan of whatever geweest maar ik ken wel een aantal jongens (familie en vrienden) die daar net van terug zijn gekomen. Ook ken ik een paar beroepsmilitairen die al heel erg lang in t vak zitten en al op vele uitzendingen zijn geweest.
Ik heb idd ook gemerkt dat ze er vrij koel onder blijven, maar het is ook gewoon hun vak. Het is een keuze die ze lang van tevoren hebben gemaakt en ze weten dat het komt, sterker nog: ze willen graag!! Ik heb ook gedurende de hele tijd dat ze daar zaten contact met ze gehad en natuurlijk hebben ze daar vaak de dagen af zitten tellen en dat ze zich verveelden, maar ze hebben wel een ontzettend veel ervaringen opgedaan waar ze heel blij mee zijn. Ze zeiden stuk voor stuk tegen me: ik zou zo weer gaan. En wat jij zei over schieten ed. Over het algemeen komen de meeste nederlandse soldaten natuurlijk niet in gevechten terecht. Het is vaak patrouilles lopen en dat zorgt wel ooit voor spannende situaties en indrukwekkende momenten bv. door cultuurverschillen, maar dat is over het algemeen niet het moeilijkste. Het moeten missen van geliefden en het vrij onzekere bestaan zo ver weg is denk ik iets dat meer knaagt gedurende zo'n tijd. Maar nogmaals, ze kunnen dat aan. Dat weten ze vantevoren en daar zijn ze op voorbereid..

Dit zijn mijn ervaringen met mensen die ik ken. Hoop dat je er iets aan hebt Cpt.Pirate!!

grs,

eslouisa
 
Het was een quote van Cpt.Pirate... niet origineel gepost door mij dus. Maar voor zover ik weet is het ook 6.. soms iets korter, soms iets langer..
 
een vlieger gaat volgens mij maar 2 maanden.

Dat is waar volgens mij. Ik heb Kamp Holland in Uruzgan gevolgd, wat overigens nu afgelopen is. Daar was ook een helikopter-vlieger die na twee en een halve maand terug kwam.

Geen idee of dat voor iedere vlieger geldt.

groet,
 
Last edited:
Voor wat ik van de voorlichtingen weet is dit idd zo. Een vlieger moet na 2 maanden weer terug om zijn verplichte vlieguren te maken in de simulator om goed getraind te blijven. Dan wordt er weer een andere vlieger gestuurd en zo blijft dat dan op en neer gaan.
 
Back
Top