Dure landing op vliegkamp Valkenburg

crespo

New member
Dure landing op vliegkamp Valkenburg

katwijk -
Een landing met zijn vierpersoons sportvliegtuigje in Valkenburg is Pierre Dijon uit Frankrijk duur komen te staan. Het bezoek vrijdagavond aan het voormalige marinevliegkamp kostte de Fransman 750 euro boete van de dienst luchtvaartpolitie voor een landing op een gesloten vliegveld. Ook had de man
geen radiocontact gehad. Hij werd aangehouden en een nacht vastgehouden in
het politiebureau in Katwijk.

De Fransman verklaarde naderhand dat hij niet wist dat hij niet op het inmiddels gesloten vliegveld mocht landen. Er stonden volgens hem geen verbodstekens op de landingsbaan. Hij probeerde nog contact te maken met de verkeerstoren, maar die is sinds vorig jaar juni, na het vertrek van de Duitse marine, onbemand en gesloten. Na zijn landing in de avonduren werd de Fransman in zijn kraag gevat door bewaking, die hem vervolgens aan de politie overdroeg. De man kwam naar Nederland voor een bezoek aan de Keukenhof. Op zaterdag is hij daar na zijn vrijlating alsnog naar toe gegaan.

Bron: Leidsch dagblad
 
Tja als je in het Frans probeert op te roepen in Nederland geven ze niet thuis natuurlijk! (Of juist wel en daarna snel alle lichten uit en de politie bellen.)
 
hij had ook nog ff bij Dutch Mil kunnen vragen waarom ze niet reageren daar op de toren, voordat hij besloot om te gaan landen.

Eigen schuld, dikke bult.
(Heeft het veld nog een notam dat het gesloten is? )
 
:eek:

Een jaar of tien geleden met instructeur erbij tijdens opleiding met de N21246;

Draaide net voor final op Ursel en komt er een grote vrachtwagen de baan op rijden. Schijnt het veld op maandag gesloten te zijn en gebruikt te worden om rijles te geven voor vrachtwagens.

Snel vertrokken, net los en vliegt er een F16 vlak langs... Gewoon op Midden Zeeland weer geland en nooit meer wat van gehoord. Gelukkig geen nacht hoeven te brommen.
 
hij had ook nog ff bij Dutch Mil kunnen vragen waarom ze niet reageren daar op de toren, voordat hij besloot om te gaan landen.

Eigen schuld, dikke bult.
(Heeft het veld nog een notam dat het gesloten is? )

Het is Amsterdam Info daar en die melden altijd expliciteit "stay well clear of the Valkenburg ATZ". In de NOTAMs kan ik niks vinden, de tacan werkt overigens nog steeds perfect. In de AIS staat het volgende: "Aerodrome closed for arrivals and departures. Only local glider flying permitted." Ben benieuwd hoe zijn FPL er uitzag, vooral het vakje destination?
 
Tsja de vluchtvoorbereiding was niet optimaal. Die conclusie lijkt me niet ongerechtvaardigd, maar om nou te mailen 'laat hem maar lekker op de blaren zitten' dat vind ik triest. Niemand is in direct gevaar gebracht. Iedereen kan zich vergissen.
Ik ben blij dat ik op Airwork mensen tegen kom die nooit fouten maken. Mochten er nog tips zijn om tot die gelukkige categorie te gaan behoren, dan verneem ik die graag!
 
maar om nou te mailen 'laat hem maar lekker op de blaren zitten' dat vind ik triest. Niemand is in direct gevaar gebracht. Iedereen kan zich vergissen.

Je hebt misschien gelijk dat een nachtje brommen te veel van het goede is.

Maar en
- landen op een gesloten veld;
- geen radiocontact;
- daardoor landen op een veld zonder radiocontact (ook al zou je aannemen dat het een ongecontroleerd veld zou zijn, niet erg slim).

Iedereen kan zich vergissen, maar juist daar komt het airmanship om de hoek kijken. Als je voor een PPL examen doet heb je voldoende airmanship gekweekt om op veilige en correcte wijze een vlucht van A naar B uit te kunnen voeren. Iedereen kan zich vergissen, maar moeten we zolang we geen gevaar voor derden zijn, maar alles op zijn beloop laten?

Voor zover mijn betoog. Ik ga nog even van het zonnetje genieten!

PS. Iedereen maakt fouten, ook ik maak fouten, maar ik denk dat er door alleen 'sorry' te zeggen er weinig tot geen leermoment is.
 
Doet me denken aan het volgende nieuwsbericht van 20 jaar geleden inmiddels:
Matthias Rust landt op het Rode Plein
28/05/1987 - Op 28 mei 1987 wordt heel Rusland verbaasd doordat de Duitse Matthias Rust met zijn Cessna 172 landt op het Rode Plein in Moskou. Het leidde tot ontslag van veel hooggeplaatste Russische militairen.
De 19-jarige Matthias Rust was met zijn sportvliegtuigje vertrokken vanaf Helsinki en kon zonder problemen landen in de hoofdstad van Moskou. Door de landing kwam het lek in de verdediging van het Russische luchtruim aan het licht.

De stunt zorgde voor een grote psychologische klap voor het communistische Rusland. De Duitser werd opgepakt en veroordeeld tot 4 jaar werkstraf, maar werd later vrijgelaten door Gorbatsjov vrijgelaten.
 
Diana,
Nog 2 nachtjes slapen en we kunnen het uitproberen of ze moeten vertraging hebben. Lijkt onwaarschijnlijk met het super vliegweer dat we de afgelopen dagen hebben gehad.
Trouwens waar zetten we de kist neer. Vooraan, of ergens in het midden. Frank zij record voor circuitje Teuge (record van hem staat op 11 seconden) kan nu nooit meer gebroken worden.
 
Pet ik ben het helemaal met je eens dat onze Franse piloot wel de nodige steekjes heeft laten vallen en het is zinvol daarvan te leren.

Ik ben nog bezig met mijn PPL, dus ik wil mezelf in alle bescheidenheid, bepaald geen ervaringsdeskundige noemen, maar ik heb altijd begrepen dat op elk veld een seinenvierkant moet zijn.

Stel dat was er en er was zo'n mooi geel kruis in het rode vierkant, dan had het duidelijk moeten zijn.

Maar stel er was wel een seinenvierkant. En waren daarop geen aanwijzingen dat het veld gesloten was of er was helemaal geen seinenvierkant, dan vraag ik mezelf af of dat juridisch gezien een verzachtigende omstandigheid zou zijn.
Wat als hij geclaimd had dat zijn motor onregelmatig liep?
Anyone?
 
ik heb altijd begrepen dat op elk veld een seinenvierkant moet zijn.

Stel dat was er en er was zo'n mooi geel kruis in het rode vierkant, dan had het duidelijk moeten zijn.

Hi FOLBERTS,

Volgens mij hebben gecontroleerde velden GEEN seinvierkant aangezien zij normaal radiocontact hebben met de binnen komende vliegtuigen. Het lijkt mij daardoor overbodig, alhoewel ik niet weet hoe het werkt met de gliders aldaar.

De beste man had gewoon een slechte voorbereiding gedaan en meerdere regels overtreden, naar mijn mening verdiend hij dan ook elke cent van zijn boete....

Grtz
 
Een Nederlandse PPL vlieger vloog in Frankrijk met zijn Piper Cherokee 6 te dicht in de buurt van een kerncentrale. Ik meen dat hij 15.000 Euro boete kreeg. Of hij er alles van betaald heeft weet ik eerlijk gezegd niet.

Zulke slechte reclame voor Frankrijk was het toch ook weer niet. Deze meneer verkocht zijn hele hebben en houden in Nederland en ging emigreren naar Frankrijk voor zijn kasteel met eigen landingsbaan daar.

Hoe hoger de boete in dit geval hoe beter lijkt me. Die Fransen zijn niet anders gewend...
 
Volgens mij hebben gecontroleerde velden GEEN seinvierkant aangezien zij normaal radiocontact hebben met de binnen komende vliegtuigen.

What if non-radio? Ken een aantal gecontroleerde velden die het wel hebben, puur voor het non-radio gedeelte.
 
Wat als hij geclaimd had dat zijn motor onregelmatig liep?
Anyone?

Dan was dat opvallend dichtbij zijn bestemming gebeurd:p:

Wanneer hij motorproblemen zou hebben zou hij dat eerst bij Amsterdam Info moeten melden lijkt me. Maar hij zou geen boete hebben gehad in dat geval. Dat zou overmacht zijn en heeft niet veel met voorbereiding van de vlucht te maken.
 
Back
Top