B747 Type Rating / First Officer Programme

Gadverdamme

Get over it, wake up and smell the coffee. Dacht je nou werkelijk dat Eric "bijdraagt" aan het opkloten van de markt? Laat ik het andersom stellen: Als hij het niet had gedaan, had dat ENIG positief effect gehad op de manier waarop airlines mensen aannemen? Nope. 0%

Geen enkele individuele vlieger draagt op zichzelf bij aan iets wat nu al de norm is bij een groot deel van de airline industrie. Dat het absoluut onwenselijk om te betalen voor je eigen rating, daar bestaat geen twijfel over.

Maar om iemand daar persoonlijk op af te branden, dan ben je wat mij betreft een moraalridder en mag je ongeveer een derde (ja, dat lees je goed) van de mensen hier, inclusief mijzelf, op je zwarte lijst zetten.

Als jij iemand die dmv van het kopen van een rating met daaraan een baan gekoppeld die z'n carrière can jumpstarten, adviseert om het niet te doen, dan ben jij fout bezig. Want die baan en rating laten gaan uit ideëlistische overwegingen doet ten eerste namelijk NIETS positiefs voor die persoon en is ten tweede erg makkelijk gezegd voor iemand met een baan.
 
Ja, Eric draagt bij het het opkloten (zonder aanhalingtekens) van de markt. Waar moet het ophouden IZ ? Als mensen met 16 jaar werkevaring bereid zijn om te betalen, waar houd het op?

Ik heb meerdere malen gezegd dat in het entree level segment ik helaas dondersgoed doorheb dat je in Europa zult moeten betalen voor je rating om aan je eerste job te komen. Heb meerdere malen gezegd hier dat als ik op 0 zou staan en perse een baan in Europa zou willen, ik voor 30K mn CPL zou halen in oost europa om op die manier geld over te houden om een type te scoren.

Echter, als zelfs mensen met de achtergrond van Eric bereid zijn te betalen voor hun 'next level' job, waar trekken we dan de streep ? Gaat het de norm worden voor mensen met ervaring binnenkort ook te moeten betalen omdat toch iedereen bereid is om te betalen? Gaan we het straks normaal vinden als we voor Emirates/dragon air/ cathay pacific gaan werken dat we dan voor onze eigen heavy ratings gaan betalen? als er genoeg mensen, zoals eric, bereid zijn dit te doen gaat dit wel degelijk de norm worden.

En dat vind ik inderdaad te triest voor woorden.

Als jij iemand die dmv van het kopen van een rating met daaraan een baan gekoppeld die z'n carrière can jumpstarten, adviseert om het niet te doen, dan ben jij fout bezig. Want die baan en rating laten gaan uit ideëlistische overwegingen doet ten eerste namelijk NIETS positiefs voor die persoon en is ten tweede erg makkelijk gezegd voor iemand met een baan.

Hij heeft een baan iz !!! en over 12.000 uur jet time !! (16 jaar). Niks jumpstarten en/of kopen van een rating met daaraan gekoppeld je eerste baan om je carriere te beginnen! gaat voor hem niet echt op.

En als jij dit normaal vind, hoet moet een carriere planning in de toekomst er dan gaan uit zien IZ?

1) NLS E120.000
2) eerste job Denim E25.000
3) tweede job bij XXX op de 737 E35.000
4) final job bij XXX op de A340 E40.000
5) A340 type rating op mn brevet... priceless!

FD
 
Last edited:
Ik bekijk het iets genuanceerder. Om te beginnen speelde dit blijkbaar 2 jaar geleden, en toen was de markt een heel stuk slechter. Erik zag blijkbaar een mogelijkheid voor een goede baan, dichtbij huis (ik neem voor het gemak aan dat dat een belangrijke rol speelde). Als dit is wat hij wilde, petje af, dan moet ie dat gewoon kunnen doen.

Ikzelf heb ook een bizar traject doorlopen, maar ik zit nu wel waar ik wil. Kloot ik de markt op? Zeker. Maar ik zit waar ik wil zitten, en ga niet meer weg. Egoistisch, dat is het wel. Maar sorry jongens, in dit soort gevallen denk ik eerst aan mezelf. En dat moet Erik ook lekker doen.
 
FD, ik heb een baan achtergelaten bij een solide groeiende maatschappij en daarmee de mogelijkheid voor een ander om er 737 te vliegen veroorzaakt.
Heb tevens voor meerdere vliegers de upgrade enigzins vervroegd.
Neen, dat was inderdaad geen overweging maar wel een direct gevolg van mijn keuze.
Als je het zo bekijkt zou het egoistischer zijn geweest wanneer ik bij HV zou zijn gebleven nietwaar?
 
74 -

I wish you nothing but the best on your new job. Just saying dat je makkelijk met jouwn ervaring naar een (zeer) goed betalende maatschappij in het midden en/of verre oosten had gekund zonder ook maar een cent te dokken voor je type. Ben blij dat geld geen rol voor je speelt, voor sommigen speelt geld en principes met name na een paar jaar werkevaring wel een rol.

Flame away boys.

Fly safe.
FD
 
74 -

Just saying dat je makkelijk met jouwn ervaring naar een (zeer) goed betalende maatschappij in het midden en/of verre oosten had gekund zonder ook maar een cent te dokken voor je type.

Yo FD,

Maar het midden en/of verre oosten is ook niet heilig..... Ik zou ook voor geen cent die richting op willen. Als je nou een leuke kans krijgt in de buurt, dan is het toch je eigen overweging of je daar een investering voor over hebt.

Uiteindelijk gaat het erom dat JIJ de baan hebt die je ambieert. Neem jij die baan niet, dan staan er honderden mensen achter je die hem wel willen pakken.

In dit beroep staat samenwerken bovenaan het lijstje, maar stiekem zijn we stuk voor stuk bezig om ervoor te zorgen dat we ZELF goed komen te zitten.

Groeten Steef
 
Just saying dat je makkelijk met jouwn ervaring naar een (zeer) goed betalende maatschappij in het midden en/of verre oosten had gekund zonder ook maar een cent te dokken voor je type.

Verre en Midden Oosten vind ik leuk voor een paar dagen maar er wonen is een ander verhaal.
En goed betalend is het waarschijnlijk alleen als DEC :eek:
Neem aan dat je van die mensen ook niet blij word....
 
Neem aan dat je van die mensen ook niet blij word....

Assumption is the mother of all fuck ups eric... Zou jij als captain moeten weten...


Steef :

- China Airlines (B744) heeft een AMS base
- Nippon Air Cargo (B744) heeft een AMS base
- Cargolux (B744) LUX base
- Dragon Air (B742/744)heeft een LHR en meerdere west europese bases
- SIA cargo (B744) heeft een LHR base
- Cathay Pacific (A340) heeft een AMS base

Vervolgen;

- Vietnam airlines (B777) neemt je aan op een commuter friendly rooster (2 op 2 af) en krijg je company confirmed (1st class) seat home na je trip

- Korean Airlines (B744) precies zelefde verhaal.

- Japan Airlines (B777/B744) " " "

In ALLE bovenstande gevallen kun je dus in AMS blijven wonen, ga je heavy vliegen, en krijg je vanaf dag 1 betaald aangezien jij als proffesional, met een behoorlijke doos ervaring, gaat werken voor een bedrijf dat jou gaat trainen om op haar kisten revenue vluchten uit te voeren. In mijn boekje hoor je daar inderdaad voor betaald te krijgen. What's next? voor je type dokken als je binnen je maatschappij van vloot wisselt ? hoe bedoel je dat klinkt gek in je oren?

Een volgend persoon die voor de maatschappij van 747frieghtdog wilt gaan werken moet ook een zak geld meenemen, aangezien eric dit ook heeft gedaan.

Eric -

Waar mn geschreeuw vandaan kwam is denk ik simpelweg omdat ik van mn stoel af donderde van verbazing dat mensen met jouwn ervaring, van jouwn generatie (dit bedoel ik met alle respect) door de knieen willen gaan om een heavy dicht bij huis te vliegen. Had juist gedacht dat 'jouwn' generatie met name de standaard altijd hoog zou houden voor deze industrie.

Ik ben het volledig oneens met je beslissing, en jij bent het volledig oneens met mij. Dat zijn we iig met elkaar over eens. Ik laat de optie open dat ik er volledig naast zit, en er over een paar jaar anders over denk, zal de eerste keer niet zijn.

Voor de rest twijfel ik er niet aan dat ik makkelijk on the road een paar biertjes met je naar binnen kan mikken.

voor de rest laat ik het hierbij.

FD
 
Last edited:
Ah, dit topic bedoelde je FD.
Het verschil tussen het betalen voor een type bij CV in plaats van FR is dat na het betalen je behoorlijk goede arbeidsvoorwaarden hebt. Bij FR betaal je om vervolgens verder nog oneindig lang genaaid te worden.
Enige nuance dus wel vereist. Dit scheme was overigens maar kort leven beschoren; erna betaalde CV weer voor het type, maar werden mensen weer gebonded.
Cheers Eric; MIE.
 
Bonding niks op tegen. Zeer logisch dat een bedrijf zichzelf en haar investering wilt beschermen.
Dacht inderdaad dat dit maar een zeer kort leven had bij CV !? blijkbaar langer dus. Goeie zaak dat het overboord is gegooid (door de vakbond ?)

C ya
FD
 
Hey FD alles is nog niet verloren. Ik heb een leuk verhaaltje voor je hoe het ook anders kan en is. Bij de club waar ik voor werk zijn ze ons aan het omscholen van de classic naar de 400. De fijne lieden van onze agencies, Parc en HACS probeerden hier een "slaatje" uit te slaan. 300 dollar uit onze paycheck per maand voor 5 jaar en dan zouden we het terugkrijgen als we nog voor de club zouden werken. (zonder rente natuurlijk) Het collectieve antwoord was "NO WAY". Daarna wilden ze ons bonden voor 5 jaar. Collectieve antwoord was "F*#K NO". Eind van het verhaal is gewoon op het oude contract op de nieuwe kist. Moraal van dit verhaal: collectief staan we ijzersterk!!!!
 
Aan de rating zat een contract vast voor 1 jaar.
Geen belofte dat dit automatisch een vast contract zou worden.
Dat het uiteindelijk wel een vast contract is geworden (overigens onderaan beginnen) dank ik aan het bedrijf en aan m'n eigen inzet.
Heb er veel tijd ingestoken en regelmatig met de betrokkenen aan de tafel gezeten.

Natuurlijk zou ieder bedrijf graag willen dat het personeel z'n eigen opleiding (en upgrade) betaald.
Dat dit niet overal gebeurd ligt mijns inziens o.m. aan de factoren vraag-aanbod en de (krachts)verhouding tussen bedrijf-vakbond/vakvereniging.
Bij het ene bedrijf zijn die factoren dusdanig dat het er wel gebeurd en elders niet.

@Superpilut, de locatie, de ratings en de taal, dacht al dat jij het was :biertje:
 
Assumption is the mother of all fuck ups eric... Zou jij als captain moeten weten...

Yeah, but he assumed right en schreef het alleen op een genuanceerde manier op. Als hij had gezegd "Jij hebt ook een hekel aan DEC" dan zou je weer hebben gezegd "Wat weet jij nou weer van mij?" Dus wat dat betreft is deze sneer niet echt nodig.

Ik vind overigens DEC's ook een groot kwaad in onze industrie, in ieder geval bij gevestigde airlines (startups of extreme groei is een heel ander verhaal).

P.S. "jouwn" zeiden we vroeger op de lagere school. No offense, maar het klinkt een beetje kinderlijk.
 
@FL100, had de verhouding vraag-aanbod anders gelegen dan hadden jullie nu collectief op straat gestaan.
Als je via een uitzendbureau werkt vind ik het niet onredelijk dat ze je minimaal willen bonden nadat er in je is geinvesteerd.
Door 5 jaar lang $300 in te houden op je paycheck zou je bij een spaarrente van 4% iets meer dan $30 per maand zijn misgelopen.
Das nie veul voor het verkrijgen van een nieuwe typerating.

Hebben jullie geen contract voor ruim 3 jaar waar je op ieder moment uit kunt stappen?
Heb in 2004 contact gehad met Mike Lee (Aloha !) van HACS en die had het toen over een 3.8 year contract.
 
Hey Freightdog, het klopt dat wij een 3.5 jarig contract hebben. Het is in 15 jaar nog niet voorgekomen dat een contract niet werd verlengt na die tijd. (behalve voor twee personen die waren gearresteerd voor belastingontduiking en in de bak zaten) NCA heeft ons nodig om de vliegtuigen te vliegen en zij weten dat ook. De Japaners spelen geen spelletjes, het zijn de agencies die dat doen. Het is meer een kwestie van bedrijfsethiek. NCA zoekt professionele piloten die 100% inzet bieden. En dan natuurlijk de zes maanden training in Japan wat niet veel mensen aankunnen door de lange periode van huis. Daartegenover staat een ruim salaris, veel vrije tijd en een gezonde dosis respect van bijde kanten. Geen reden voor de pilot om zijn heil ergens anders te zoeken. Bonding is dus niet nodig, laat staan geld uit mijn paycheck te halen. Maar de agencies is een heel ander verhaal, mooie praat maar pure business en als ze een kwartje uit je zak kunnen halen zullen ze dat zeker doen. Hier is dus duidelijk geen wederzijds respect.
Frieghtdog, waarom niet bij NCA? Wat had Mikey te vertellen? Ik zie je op de 747-8 training.
 
Hey FD alles is nog niet verloren. Ik heb een leuk verhaaltje voor je hoe het ook anders kan en is. Bij de club waar ik voor werk zijn ze ons aan het omscholen van de classic naar de 400. De fijne lieden van onze agencies, Parc en HACS probeerden hier een "slaatje" uit te slaan. 300 dollar uit onze paycheck per maand voor 5 jaar en dan zouden we het terugkrijgen als we nog voor de club zouden werken. (zonder rente natuurlijk) Het collectieve antwoord was "NO WAY". Daarna wilden ze ons bonden voor 5 jaar. Collectieve antwoord was "F*#K NO". Eind van het verhaal is gewoon op het oude contract op de nieuwe kist. Moraal van dit verhaal: collectief staan we ijzersterk!!!!

Maar wat was er gebeurt als enkele van je vriendelijke collega's wel getekend hadden?
 
Dan hadden die enkele vriendelijke collegas een contract gehad die ze wilden hebben, of teken jij gewoon een contract om de baas blij te maken?

Freightdog, check PM
 
Last edited:
FL100 -

Hebben wij bij TGI bier gedronken zo'n 6 maanden terug op FLL ? of vergis ik me nou...
 
Back
Top