belasting betalen in duitsland of Nederland?

Kamikaze Airway

New member
Goedenavond

Ik ben aangenomen bij Air Berlin als FO en krijg nu de vraag waar ik belasting wil betalen, in Nederland of Duitsland

Ik weet mijn standplaats nog niet. Maar het gaat waarschijnlijk wel Duitsland worden.
We willen daar dan ook gaan wonen eerst huren evt op den duur kopen.
Heb in Nederland nog een studieschuld.

Waar kan ik het beste belasting betalen alle tips zijn welkom! Evt met Nederlanders die ook bij Air Berlin werken en hiermee al ervaring hebben zou ik graag ervaringen uitwisselen.
of weet iemand een belastingadviseur die in dit onderwerp thuis is.

Met vriendelijke groet,
 
hoi Kamikaze Airway;

Zou zeggen, spit de lufthansa cityline threads op dit forum even door.....:biertje:
 
Ten eerste gefeliciteerd met de baan!

Volgens mij kan je niet kiezen. Je werkt bij een Duitse maatschappij, dan betaal je ook in Duitsland, of je nu in Dland of in NL woont. Hebben wij als CLH´ers sinds 1 januari dit jaar pijnlijk gemerkt:traantjes

Je studieschuld moet worden "gestald" door de NL belastingdienst. Als je dan in de toekomst weer in NL geld gaat verdienen, kun je het verrekenen. Wanneer niet, pech.

Succes !

groet
C
 
is het niet zo dat je belasting moet betalen in het land waar je woont. Kijk maar naar guus hiddink. Zo zit dat in elkaar, dacht ik...
 
Nee , dat is dus niet zo.Ik woon ook in NL , werk in D en betaal voor de volle mep in D belasting:mad:
CAPRICORN weet waar ie het over heeft , alsmede vrijwel elke andere CLH-er die het ooit met het Finanzamt aan de stok heeft gehad.
 
Misschien kom je te werken voor Air Berlin BV!

Een Nederlandse salaris BV , en dus loon en belasting in Nederland.
 
Hoi Kamikaze,

Ben zelf FO bij AB en betaal ook gewoon belasting in D.
Ze hebben wel een AB Netherlands voor de mensen met basis Amsterdam, die betalen wel gewoon belasting in NL.
Alleen is er 1 klein probleempje, Station Amsterdam wordt vanaf 1 mei gesloten.
Hele grote kans dus dat je in D je station krijgt en dus ook in D belasting gaat betalen.

Succes
 
Je kunt volgens het huidige belastingstelsel in Duitsland NIET kiezen.
Indien je voor een duits bedrijf werkt, moet je in Duitsland belasting betalen.
Ook sociale premies en Krankenkasse moeten in Duitsland worden betaald.
Je krijgt dan in Nederland vrijstelling (wet ter voorkoming betalen dubbele belasting). Voor ziektekosten kun je je evt. aanvullend in Nederland verzekeren.
 
Als ik het goed begrijp kun je dus al je spullen in nederland opzeggen, inclusief verzekering, en ga je dit dus allemaal in Duitsland betalen?

Komt er verandering in de zaak als je getrouwd bent ofzo? Of valt er echt absoluut niet onderuit te komen en kun je bye-bye zeggen tegen die duizenden euri's die je in Nederland terug kunt vangen?

Weinig Nederlandse maatschappijen die bus vliegen waar ik voor in aanmerking kom namelijk (geen kls/nls/whatever-oud leerling) dus dat zou betekenen dat ik technisch gezien nooit meer in Nederland betaald krijg als ik het goed begrijp?
 
Ik heb misschien een ideetje hiervoor maar het is puur speculatief. Als je voorjezelf een B.v. opricht (dit kan binnenkort volgens mij zonder de benodigde 18.000 euri) en jezelf verhuurd aan Airberlin. En dat deze jouw uitbetalen aan de B.v. Dan hoef je geen belasting in duitsland te betalen, je betaald je zelf vanuit de b.v welke in Nederland geregistreerd staat, op deze manier kan je dan wel gebruik maken van het belastingvoordeel plus je kan de gemaakte kosten zoals auto, medical etc ook weer aftrekken. Je moet er alleen voor zorgen dat je geen winst maakt anders betaal je daar ook nog eens belasting over.
Nogmaals weet niet of het mogelijk is. Ik weet dat advocaten en chirurgen wel van deze mogelijkheid gebruik maken.

Groetjes
 
Als je jezelf via een BV verhuurd, ben je niet in dienst bij bv AB.
Je verhuurt jezelf. Ten eerste; wil AB dat? Ten tweede; je rechtspositie is uitermate zwak. Voor een behoud van je baan dus niet aan te bevelen.
Bovendien kun je jezelf als BV niet aan maar een bedrijf verhuren.
De belastingdienst zal dit niet accepteren. Je moet als BV meerdere "klanten" hebben.

De studieschuld is (als het om een tweede studie gaat!!) wel aftrekbaar bij de belastingdienst in Duitsland. Ook TR (wordt gezien als vervolgstudie) zijn onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar. Ook rente betaald over studieschulden in Nederland is aftrekbaar. Ga naar een goede "Steuerberater" die verstand van zaken heeft!

Inderdaad ziektekostenverzekering (basispolis) in NL kun je opzeggen. Je blijft naast Duistland (met de Krankenkasse, want die is verplicht) ook in NL met de Verdragspolis (via CZ, geen extra premie) voor ziektekosten verzekerd.

Andere kosten kun je eventueel via je partner in Nederland aftrekken (denk aan hypotheekrente etc.). In Nederland moet je wel aangifte doen maar die is uiteindelijk nul (verdrag ter voorkoming van betalen dubbele belasting).
 
Wat zou ik naast belasting, sociale premie's en krankenkasse nog meer moeten betalen? Ik vind het wel genoeg zo.
 
Ah, dat wilde ik dus even weten, dat de studieschuld wel gewoon belastingaftrekbaar is...thanks ATR Driver!

Is de komende jaren toch nog bruto=netto als ik het goed begrijp :) (nou ja vooruit, op de premies voor verzekeringen na..)
 
Er is een gerechtelijke uitspraak geweest. Deze is rechtsgeldig voor alle en niet alleen voor degene die het heeft aangespannen. Iedere Finanzambt heeft echter zo z'n eigen "experts". Ik ziet bij het Finanzambt Siegen (afhankelijk waar de basis van je werkgever is of waar je zelf in Duitsland woont) en die worden niet gehinderd door enige kennis m.b.t. luchtvaart. De eerste studie (beroeponderswijs b.v. MTS, HTS of HBO) is niet aftrekbaar. Als je vliegopleiding een tweede of vervolgstudie is, is deze aftrekbaar. Een TR wordt als vervolgstudie gezien. Volgens mijn kennis is dat de laatste stand van zaken echter ook bij het Finanzambt wijzigt alles ieder jaar.
Ook medicals, beroepsverzekeringen en reiskosten (alleen woon -> werk dus niet werk -> woon verkeer) is aftrekbaar. Een goede steuerberater is Steuerberater Kelber (zoek op Google). Hij heeft ook het z.g. Steuer ABC fur Piloten op het internet geplaatst. Enkele werknemers daar spreken Nederlands. Voor ingewikkelde vragen kun je daar misschien info verkrijgen.
 
Maar mag je in duitsland ook je aangifte doen als je in NL woont en ingeschreven staat?
AB als werkgever station HAJ. Ben dus meer tijd in D helaas.
Maar kan me daar niet inschrijven wil mijn huisbaas niet hebben.
Wil wel graag aangifte doen in D. hier bij de belasting weten ze er weing van en ik helaas nog minder. Misschien dat iemand het antwoord hier weet.
 
Begrijp niet wat je huisbaas daarover te zeggen hebt.....
Werk je voor een duitse baas = in Duitsland belasting betalen.
 
Juist ATR DRIVER het is zo simpel als 2+2.In de Heimat werken is daar betalen,zowel de steuer als krankenkasse enz.

Umar
 
Als je huisbaas niet wil hebben dat je staat ingeschreven, dan alleen omdat hij je pecunia zwart wil hebben. Dat alleen is al Steuerbetrug, en daarmee strafbaar.
Vinden ze in Duitsland niet grappig. Zou misschien toch ff een nieuwe huisbaas gaan zoeken.

Je moet je gewoon inschrijven, dan krijg je een Meldebestätigung alswel een mooie Lohnsteuerkarte. Dit alles bij het Melde-amt (Niet vergeten ook een Freizügigkeitsgenehmigung te vragen -> Verblijfsvergunning-vrijstelling voor Europa).

Deze Lohnsteuerkarte stuur je aan je werkgever, en je betaalt gewoon in DL je belasting.
 
De studieschuld is (als het om een tweede studie gaat!!) wel aftrekbaar bij de belastingdienst in Duitsland. Ook TR (wordt gezien als vervolgstudie) zijn onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar. Ook rente betaald over studieschulden in Nederland is aftrekbaar. Ga naar een goede "Steuerberater" die verstand van zaken heeft!

Yo, ATR Driver, heb je daar misschien een StG-§-nummertje, of een Case-file, van of zo? Hier schijnen ze het alleen te accepteren als ik, vóór begin van de vliegopleiding, een brief heb gekregen van mijn nieuwe werkgever, dat ik in hun opdracht deze opleiding ben gaan volgen.

Daar ik toendertijd nog nooit van Cityline heb gehoord, en Air Berlin niet meer als een barak met koffiezetautomaat was, heb ik ze er daar hier nog niet van kunnen overtuigen..

Die rente-betaald-over-studieschuld, die krijg ik er gewoon doorheen, daar waren geen vragen over.

Alvast bedankt,

Var.
 
Back
Top