Voorbereiding op simulator

pilotgirl

New member
Heej allemaal,

Ik heb even advies nodig hoor,
want ik heb binnekort gvss, nu heb ik al 1 keertje in een simulator gevlogen,.... 20 minuutjes op een opendag op seppe, nu kan ik me voorstellen dat dat ook niet de optimale voorbereiding is voor de gvss.... dus mijn vraag is dus ...lijkt het jullie verstandig om toch nog even een uurtje ergens een simulator te huren?

Ik zelf denk dat het geen kwaad kan. Maar volgnede 'dilemma' :angel:
want ... in bruge kan ik voor 70 euro 1 uurtje simulator huren incl instructeur
het is een b 737 simulator!!! full flight!!! (dat ie mee beweegt) ....
http://www.brugesaircollege.be/

nu zou ik ook een uurtje kunnen huren op een frasca 141 (dacht ik, iig de zelfde sim. als waar je tijden de gvss op vliegt) voor 100 euro....ook incl instructeur bij FST .... www.flightsimulator.nl

Het is voor mij beide even ver rijden. Mij zelf lijkt een full flight b 737 simulator natuurlijk veel leuker (zelfs 30 euro goedkoper), maar is dat wel zo zinvol , is het niet slimmer om n uurjte te doen op de frrasca ?Graag hoor ik jullie mening hierover (en/of ervaringen)
Hopend op een proffesioneel advies:angel: :p:
groetjes
PG
 
Tja, het is gewoon leuk om te doen, of je van een uurtje daadwerkelijk voordeel hebt zou ik niet durven zeggen. Persoonlijk zou ik voor de full-motion sim gaan, is toch leuker :p
 
Het heeft geen enkele zin im jezelf in een simulator voor te bereiden. Er word gekeken naar de progressie die je laat zien tijdens de grading.

Als je al kunt vliegen voordat je de grading doet heeft dat dus ook geen voordeel.
 
pilotgirl, ga heel even op zoek op het forum. Deze discussie is echt al duizenden keren voorbij gekomen. Het komt er altijd op neer dat de ene groep mensen zegt dat je je absoluut moet voorbereiden, dat je progressie niet zo belangrijk is, als je maar laat zien dat je goed kan vliegen. De andere groep zegt echter dat progressie wel degelijk zeer belangrijk is en dat je je absoluut niet moet voorbereiden, enkel om het jezelf makkelijker te maken. Er zijn genoeg argumenten voor en tegen beide groepen en er zijn waarschijnlijk in beide groepen evenveel mensen die door/niet door zijn.

@ Bubbah: Balen man. Wat wordt het nu? EPST? NLS?
 
Pilotgirl,

Na negatief advies m.b.t. FST heb ik een aantal uurtjes simtraining bij IST Flight training genomen en dat is me goed bevallen. Professionele instructie, ze nemen de tijd voor je en geven je goed advies. Ook hebben ze verschillende simulators staan waardoor je degene kan nemen die het beste aansluit op je selectie. Dus ik zou je adviseren om eens op www.istflighttraining.nl te kijken.

Succes!

Clown
 
Ik heb bij de KLu de gvss gehaald. Had nog nooit gevlogen; niet in het echt, noch in een sim. Mijn familiarisatie vlucht en vlucht A waren dus niet denderend. Genoeg punten van kritiek. Aan de hand daarvan probeer je jezelf te verbeteren. Daarnaast krijg je in je latere vluchten steeds meer feeling voor het hele gebeuren in de frasca qua powersettings, throttle en corrigeerbewegingen.
Belangrijk punt bij de KLu was dat je liet zien dat je dingen kon doen zoals zij zeggen dat je het moet doen. Het gevaar bestaat dan, als je ergens anders gaat oefenen, dat je verkeerde dingen aan gaat leren. Nou lijkt me dat wel meevallen als je ergens anders ook frasca gaat vliegen onder begeleiding, maar je kan niet weten.
Daarnaast is, zoals gezegd, de progressie die je laat zien erg belangrijk. Vlieg je je eerste vluchten al goed, zullen ze ook meer van je verwachten in je latere vluchten.
 
Ik heb een tijdje terug de GVSS met succes afgerond op Soesterberg. Om mij voor te bereiden heb ik bij Lelystad wel een uurtje op een Frasca geoefend. Per slot van rekening is dat de simulator die het meest weg heeft van degene waarop je de GVSS gaat doen. Op die 737-sim gaan oefenen, is misschien wel leuker, maar mijns inziens totaal niet zinvol als voorbereiding. Dus als je jezelf echt serieus wilt voorbereiden, ga er dan ook serieus en professioneel mee om: kies dan niet voor wat 'leuk' is, maar voor wat zinvol is als voorbereiding.

Zie zo'n uurtje oefenen op de Frasca ook niet als 'training' of 'leren', maar zie het puur als even 'aanvoelen' hoe het nou is om erin te zitten. Hoe voelt de bediening nu eigenlijk aan, hoe zien de meters er in het echt uit. Je kunt je iets meer voorstellen bij wat in het blauwe boekje staat wat je uit je hoofd moet leren. Probeer gewoon maar eens in een rechte lijn op een vaste hoogte te blijven vliegen.

Op deze manier is het onbekende er even af en weet je een beetje wat je kunt verwachten, zonder dat je hiermee jouw leercurve teveel beïnvloedt.

succes
 
Het komt er altijd op neer dat de ene groep mensen zegt dat je je absoluut moet voorbereiden, dat je progressie niet zo belangrijk is, als je maar laat zien dat je goed kan vliegen. De andere groep zegt echter dat progressie wel degelijk zeer belangrijk is en dat je je absoluut niet moet voorbereiden, enkel om het jezelf makkelijker te maken.

Niet verder vertellen, maar ik weet toevallig dat het gewoon om je absolute prestaties gaat. Komt gewoon een cijfer uit de computer rollen.

Dat zag niemand, toch?
 
Dat zag niemand, toch?

En met absolute prestatie's bedoel progressie of vliegkunsten??? Waarschijnlijk weet jij hier meer van maar wordt het cijfer dat er automatisch uit komt rollen niet door progressie en vliegkunsten (aantal resets, harmonisch vliegen) bepaald?
 
Hebt apparaat werkt volgens mij als volgt:

Een aantal parameters wordt gecontroleerd: Heading, neusstand, dwarshelling, hoogte snelheid, etc. Dit alles aan de hand van tijd (dus niet een onzichtbare "tunnel" waar je doorheen vliegt). Voor elke afwijking gaan er punten af, voor grotere afwijkingen meer punten. Vandaar dat je met jojoen tussen de 1020' en 980' beter scoort dan stabiel op 1020 zitten. Daar wordt dus een grafiekje uitgepoept. Als dat grafiekje "boven de lijn" zit is het in principe goed, als er hele rare pieken of een duidelijk dalende lijn in zit is het minder goed.

Zo dacht ik dat het dus werkt dus...
 
Joozd: Klopt, is ook zo. Schommelen is beter dan 20ft er boven/onder blijven hangen, helemaal mee eens.
Maar bedenk je wel dat er in principe twee rapporten komen van je GVSS. Eentje van de computer (lekker simpel met getalletjes, very straightforward) en eentje van de instructeur. Volgens mij gaat is het rapport van de instr. ondergeschikt aan dat van de computer, maar het wordt zeker in behandeling genomen. Er zijn mensen om de raarste redenen afgewezen voor de GVSS, niet alleen omdat ze wel of niet goed genoeg vlogen. En dat zijn redenen die die computer echt niet heeft op kunnen pikken.
 
.

.

Pilotgirl,

Brugge is erg leuk om een middagje op de vliegen voor de lol. Qua echtheid, motion en vision is ie (vind ik) slechter dan een seneca sim om maar wat te noemen. Het enige wat echt klopte was de verrot lange tijd om erheen te rijden..

Ik denk niet dat je hierop kan trainen voor een grading. bovendien is het een NG die ze hebben nagebouwd en hier dus geen klokken maar allemaal schermpjes. Je kan dus niet leren scannen op v/s, alt ..etc

ALS je al wilt trainen voor een grading, met nadruk op als, dan moet je een kist pakken zo dicht mogelijk bij de gene waarop je gaat graden. Liefst met instructeur erbij die weet wat ie doet.

goodluck
 
Pilotgirl,

Brugge is erg leuk om een middagje op de vliegen voor de lol. Qua echtheid, motion en vision is ie (vind ik) slechter dan een seneca sim om maar wat te noemen. Het enige wat echt klopte was de verrot lange tijd om erheen te rijden..

Ik denk niet dat je hierop kan trainen voor een grading. bovendien is het een NG die ze hebben nagebouwd en hier dus geen klokken maar allemaal schermpjes. Je kan dus niet leren scannen op v/s, alt ..etc

ALS je al wilt trainen voor een grading, met nadruk op als, dan moet je een kist pakken zo dicht mogelijk bij de gene waarop je gaat graden. Liefst met instructeur erbij die weet wat ie doet.

goodluck

Right on!
Het enige wat je in Brugge kan trainen is een beetje normal procedures (en ook dat lukt niet geweldig).
Is hetzelfde als dat je in een BMW 7-serie gaat lessen en af gaat rijden in een opel kadet...
 
maar stel je hebt in een frasca geoefend, en er wordt aan je gevraagd bij de GVSS of je weleens in een simulator hebt gezeten en je zegt ja. Heeft dat dan invloed op hoe ze je beoordelen?
 
Ze houden er rekening mee jah. :1855:
Zoals wel vaker gezegd, kijken zij naar meerdere dingen. Onder andere progressie en niveau.
Ze willen dus niet dat je alleen op een goed niveau zit, maar ook jezelf blijft verbeteren, dus dat je jezelf corrigeert en vorderingen maakt.
Als ze het merken of als je het van tevoren zegt dat je al geoefend hebt, zullen zij hier wellicht rekening mee houden! Het is dan aan jezelf om de waarheid te vertellen of niet. Als ze merken dat je liegt, zal dit niet echt helpen met je uitslag.

Het is dus echt aan jezelf om te oefenen. Oefenen hoeft absoluut geen voorsprong te geven. Het is echt bij elk persoon verschillend. In onze groep is iedereen die heeft geoefend afgevallen en degene die door waren hebben allemaal niet geoefend. Dit ligt voor elke groep anders.
Aan jou dus de keus of je het geld en de moeite erin wilt steken, maar je weet niet of het helpt óf juist niet. Daarom heb ik het er maar bij gelaten en helemaal zonder ervaring de Frasca ingegaan. Maar ieder moet voor zichzelf bepalen. :kerst:

(Met Flight Simulator oefenen is niet echt aan te raden! :airforce: )

Succes!! :D
 
Ze zien liever dat je na je eerste vlucht een enorme lijst van kritieken hebt die je vervolgens steeds kleiner maakt, dan dat je maar een paar punten van kritiek hebt, maar die vervolgens niet of nauwelijks verbetert. Oftwel: leercurve. Laat progressie zien.
En geloof me, als je al een keer een uur in een frasca gevlogen hebt, is je beginniveau al beduidend hoger dan zonder dat uurtje. Dus je zult dan flink je best moeten doen om een goede stijgende lijn neer te zetten.
Als je persé van te voren wilt simmen, pak dan inderdaad die frasca en niet die 737. Die 737 is misschien wel leuker, maar je hebt er voor de frasca helemaal niets aan.
 
Inderdaad... en zolang je niet echt een 'training' volgt op zo'n simulator, maar gewoon alleen even 1x een beetje 'touch and feel' doet met dat ding, kun je naar mijn mening ook absoluut met droge ogen beweren dat je nog nooit een simulator training hebt gehad, zonder dat je de zaak aan het flessen bent.

Men kijkt naar niets anders dan je leercurve i.c.m. jouw 'vlieghandje'... Ik laat in het midden hoe dat vastgesteld wordt, maar als je hoog instapt, zul je ook hoger moeten eindigen. Ze willen vooral weten of je 'instrueerbaar' bent. Ben je in staat om informatie om te zetten in daden en jezelf op die manier te verbeteren ? Daarmee bewaken zij een stukje 'zekerheid' dat jij in staat bent om binnen een x-tijd de opleiding met succes af te ronden en jij dus een veilige investering bent.

Als je de GVSS 1x hebt gedaan en je hebt het niet gehaald, mag je 'm (in principe) nooit meer overdoen. Kennelijk kunnen ze daarmee op basis van hun jarenlange ervaring vaststellen of mensen het 'hebben' of niet... Maar voor dat 'touch and feel' idee zou ik persoonlijk zeker een keer in een Frasca gaan zitten zodat je weet hoe het voelt. Het is geen absoluut gegeven, maar ik heb dat dus gedaan en de GVSS gehaald.
 
Back
Top