type rating kosten belasting aftrekbaar?

Dat hangt er maar net vanaf waar jij je geld gaat verdienen. Als je straks in DE aan de slag gaat wel. In NL niet, bv...
 
Bijna goed...

Bijna goed...

In NL zijn de kosten voor TC wél aftrekbaar tot een max van € 15k per jaar. Verdeel je de kosten over twee jaar kun je dus 2 X € 15K verrekenen.

Aannemend dat je die kosten in NL maakt en daarna in NL gaat werken.
 
hmz, dat klinkt niet zo best. Ik heb in januari 2006 mijn typerating kosten uti 2005 in 1 keer opgegeven (een stuk meer dan 15k). Vooralsnog heb ik alleen een voorlopige aanslag gekregen, ik wacht al een jaar op de definitieve aanslag....

Waarom geld die max van 15k per jaar wel voor je TQ en niet voor je opleidingskosten van je vliegschool?
 
Ik dacht dat sinds het nieuwe belastingstelsel alle aftrekposten zijnde verwervingskosten afgeschaft waren. Op grond waarvan is dit te verrekenen dan?
 
Hoi,

je mag opleidingskosten aftrekken. Als het een voltijdse opleiding is mag je alles aftrekken, zo niet is het max 15,000 zoals hier gepost.

De kosten hoeven NIET in nederland gemaakt te zijn. "Heb je daar bewijs van?". "Ja dat heb ik". Tot nu toe alleen pas mijn PPL in de USA afgetrokken, CPL komt eraan.

Of je met je opleiding ook in NL werk moet zoken/vinden weet ik niet. Klinkt wel logisch natuurlijk, vadertje staat betaalt tenslote mee. Echter, stel, je vind geen baan. Wel kosten afgetrokken, toch geen werk. Stel je vind werk buiten NL. Idem dito. Moraal: het kan en wordt niet gecontroleerd.

Of de typerating wel/niet afgetrokken mag worden kan ik nog niet zeggen. Maar ik hanteer het redelijksheids/logischerwijs principe (zelf bedacht, dus houdt eigenlijk niets in). In dit geval is het meer dan redelijk om dit af te trekken. Immers in jouw specifieke geval nodig om een baan te krijgen.
Stel, je komt niet aan de bak. Je koopt een type en komt dan wel aan de bak. Dan was het dus nodig.
Als je nu direct een type koopt, weet ik niet of je dit ook zo 123 kunt onderbouwen.
Wie niet waagt....

Gliderpilot (tijd om je naam aan te passen? ;) ): Op het moment dat je nog geen definietieve aanslag hebt gekregen kun je een correctie indienen. Ze zijn verplicht deze te accepteren. Na je definitieve aanslag kun je erom vragen, maar zijn ze niets meer verplicht.

Suc6 ermee!

Greetz,

JC
 
30 jaar?

30 jaar?

Je type rating kan je gewoon aftrekken. het hele bedrag als je jonger bent dan 30 en max 15 als je ouder bent dan 30 jaar.

greetz
 
30 jaar en ouder

30 jaar en ouder

Mensen,

Ik ben dus ouder dan 30 jaar en de mensen van de belastingtelefoon vertelden me dat ik even persoonlijk met de belastinginspecteur moet gaan praten, omdat er kennelijk voor piloten in opleiding anders naar gekeken word.

Als ik er ben geweest zal ik hier bericht doen van wat de uitkomst is!

Groeten

André
 
je mag 15k aftrekken PER JAAR, maar er is een uitzondering opgenomen in de wetgeving, gaat ongeveer zo: Igv hogere opleidingskosten dan 15K per jaar mag je het gehele bedrag aftrekken in dat jaar en de onverrekende verliezen doorschuiven met de -3/+8jaar regeling, vermits alle kosten gemaakt zijn binnen een periode van aaneengesloten 16kwartalen..je mag in iedrgeval hogere kosten opgeven, maa alleen binnen die 4jaar, dus eenmaal hogere kosten aangegeven, mag je na 16kwartalen dit niet nog eens doen...of iets dergelijks. Dus moet voor de meeste mensen wel gaan zonder problemen. Vraag maar eens na bij de belastingdienst. Op basis hiervan heb ik ook mijn typerating afgetrokken, meer dan 15k dus wel mogelijk. De RENTE is niet meer aftrekbaar, opleidingskosten echter WEL. En over die 30jaar leeftijdsgrens, alsof iemand boven de dertig alleen een type gaat doen voor de hobby, tegenwoordig mag geen werkgever meer discrimineren op grond van leeftijd, dus waarom de belastingdienst wel? Zal wel goedkomen, gewoon dreigen dat je anders een bevriende kennis van baker en Mckenzie erop gaat zetten als case-studie die nog proces ervaring op moet doen en dan gaan ze ineens wel meedenken. Cheers guys.
 
Nou ik ben benieuwd als ik mijn definitieve aanslag krijg. Waarschijnlijk worden mijn typerating kosten toch op de hoop van de vliegkosten gegooid (nog te verrekenen uit voorgaande jaren, je kent het wel). Ik kan mijn tq kosten ook moeilijk over 2 jaar opgeven, want deze kosten zijn (aantoonbaar) in 1 jaar gemaakt en in 1 keer betaald.

@ JC zodra ik het zweven opgeef zal mijn naam ook veranderen :cool:
 
Als je toch moet betalen, kun je dan niet met je bedrijf regelen om de helft van een type in het eerste jaar te betalen en de andere helft het volgende jaar? Je bedrijf moet dan even de tweede helft voorschieten maar lijkt me een goede compromise.
 
is er geen mogelijkheid om het gehele bedrag incl rente over de gehele periode te financieren en dat complete bedrag dan aan te merken als eenmalige studiekosten, vervolgens dit in een keer af te trekken (of over 2 of drie jaar) ?

garoeten
 
Back
Top