Een hoop vragen over KLM/KLC

Dat is dan de F50. Dat kan zodra je je ATPL hebt, er biedt vrijwel niemand op. Voor baas F70/100 is het op het moment een jaar of vijf.
 
Hoeveel switches tussen verschillende types mag je bij KLM maken gedurende je loopbaan? Is daar een max voor? Of ligt dat aan de behoefte van de KLM?
 
Ook voor de F50 maak je in je eerste jaar geen kans meer. Ondertussen genoeg biedingen en mensen die er ondertussen een paar jaar zitten hebben hun ATPL bij elkaar gevlogen en bieden ook mee. Volgens mij vanaf nu, minimaal 1,5 jaar wachten.
 
Klopt. De eerste mensen die eigenlijk nog gebonden zijn worden komende periode opgeleid. Maar een reële verwachting voor iemand die nu nog in dienst moet komen lijkt me dat niet.
 
Maar een reële verwachting voor iemand die nu nog in dienst moet komen lijkt me dat niet.

Hoezo niet? Het is moeilijk te zeggen hoeveel mensen er in de toekomst nog nodig zijn op de F70. Zeker is dat KLM nog flink gaat uitbreiden. Ergens moeten ze naartoe. Misschien sneller op de ICA??
 
Luchtvaart is hollen en stilstaan. Zelf ben ik in 1998 begonnen als co-co en zat in het staartje van de groep die, noodgedwongen, vast zat in die functie voor 4+ jaar. Dankzij Duin- en Kruidberg kon ik na 4 1/2 jaar (eindelijk) naar een First Officer functie. Toen ik net in die stoel zat waren gezagvoerders F70/F100 die net in opleiding gingen tussen de 9 en 7 jaar in dienst. Zelf had ik ook net de 7 dienstjaren er op zitten toen ik na bijna 3 jaar co-schap F70/F100 naar links mocht. Tja, en nu is dat dus nog geen 5 jaar. Dus zitten we nu, voor mijn gevoel, even in een "hollen" fase. Die lijkt me heel moeilijk nog 5 jaar te duren. Daarvoor heeft KLM te weinig uitbreidingsplannen bekend gemaakt. En natuurlijk wordt er wat gepensioneerd de komende jaren, maar een simpel rekensommetje via internet (bij de senioriteistlijst kan je de pensioneringen per jaar opvragen) leert dat het aantal pensioneringen de komende jaren zo om en de nabij 50 à 75 man/vrouw per jaar zal zijn. Iemand die nu in dienst komt, krijgt rugnummer 2570+. De meest juniore gezagvoerder F70/F100 heeft rugnummer 1922. Da's een gaatje van 650 man, dus al gauw zo'n 8 à 9 jaar.... Hoeveel mensen er in de toekomst nodig zijn voor de F70 is overigens wel wat makkelijker te beantwoorden: steeds minder. De vloot gaat immers afbouwen vanaf eind volgend jaar. Daarnaast blijft het feit dat er nog een kleine 150 Engelse vliegers in dienst zijn bij KLM Cityhopper UK en die zullen voorlopig de honours op de Fokker Jet vloot blijven waarnemen. Op dit moment wordt er weliswaar stevig opgeleid op de Fokker Jet vloot, maar dat heeft met 3 dingen te maken:
1. Het eerste half jaar 2008 stroomt er weer flink wat volk door naar KLM
2. We gaan geleidelijk over naar een nieuwe CAO bijlage die verlichting van de werkzamenheden voor ons betekent en dus meer mankracht vraagt.
3. Vanaf eind volgend jaar wordt er aan vlootvernieuwing gedaan. Dat vraagt een tijdelijke "overlap" van productie personeel: iemand die in omscholing zit kan even geen productie doen. En dat geldt ook voor de gene die de omscholing levert.
 
Lijkt me niet helemaal een juist rekensommetje aangezien er zat meer mensen zijn die niet bieden op de capt f70/100 functie, hij is de laatste tijd behoorlijk omlaag gekomen op de senioriteitslijst. En voor de functies die verdwijnen op de fokker komen ze er op de embraer natuurlijk bij.
 
Inderdaad, verder een goed verhaal van bergj69.
Totdat de expansie plannen komen, of dat bv wordt bedacht dat de 73 vervanging toch maar uitbreiding wordt.
 
Back
Top