Poll: Opnieuw beginnen?

Poll: Opnieuw beginnen?

  • zeker weten, precies zelefde route/opleiding

    Votes: 65 49.2%
  • zeker weten, andere route/opleiding

    Votes: 51 38.6%
  • PPL halen en een echt vak leren

    Votes: 8 6.1%
  • nooit van mn leven

    Votes: 8 6.1%

  • Total voters
    132
6

676$

Guest
Weet niet precies hoe ik een poll moet maken maar ga het proberen.

Voor de beroepsvliegers onder ons. Net afgestudeerd of bijna met pensioen.

Zou jij als je op weer op 0 kon beginnen weer opnieuw beginnen en weer dit beroep kiezen ?

1) zeker weten, precies zelefde route/opleiding
2) zeker weten, andere route/opleiding
3) PPL halen en een echt vak leren
4) nooit van mn leven

EDIT: misschien ook wel leuk om hieronder je motivatie te posten.
 
Last edited:
Absoluut dezelfde manier/weg/methode!

Ik heb niet voor de makkelijkste weg gekozen en heb dan ook niet voor niets een aantal haren verloren de afgelopen jaren.
Daar staat tegenover dat ik met deze 'lastiger' manier wel veel dingen heb gezien en meegemaakt die anderen nooit zullen meemaken.

- Op eigen houtje (en centjes) in alle onwetendheid tijdens de middelbare school gaan vliegen beperkte me al in de keuze van vliegopleidingen hierna, maar hierdoor heb ik veel meer vrijheid gehad om mijn uren te halen en goedkoper mijn opleiding te doen.
- Ok, het inkopen op een turboprop is niet gaaf of populair en ontzettend duur, maar hiermee heb ik wel vliegvelden, landen en plekken gezien die ik anders echt nooit zou hebben aangedaan.
Van de grote vliegvelden in Europa tot vergeten gravelstrips in Afrika en west/centraal-azie. Er zijn niet veel mensen die op die plekken prikkertjes op hun wereldkaart hebben staan!

Staat tegenover dat mijn salaris al die tijd niet vergelijkbaar was met leeftijdsgenoten die bij een blauwe, oranje of groene maatschappij zaten en dat de financiele zorgen soms erg aanwezig waren.
Maar goed... ik vlieg nu bij een grotere airline, verdien genoeg geld om van te leven en wie weet wat de toekomst brengt!

Kortom; soms is het niet makkelijk om er te komen, maar als je even terugkijkt heeft het je een flinke dosis levenservaring en vliegervaring opgeleverd die je niet zou hebben gehad als je meteen op een widebody zou komen met een captainsalaris.
 
Mijn vote gaat ook naar optie 1...

Moet ik er paar dingen bij vertellen...

1) had op mn 18e mn CPL en nu (23) EINDELIJK 5jr later eindelijk uitzicht op een normaal salaris.

2) 50K USD studieschuld (dat is JAA en FAA papieren -- en ja ik heb het over Dollars, niet euro's).

3) Meerdere keren zo zat en ziek geweest van deze industrie dat ik er echt mee wilde stoppen. (helaas zijn de hersens in de familie Dutchman naar mn zusje gegaan, dus ben te dom om een echt vak te leren)

4) heel veel vrienden gemaakt en heel veel mogen leren van mensen met verschillende achtergronden, waarvan ik nog elke dag leer.

5) In je auto slapen is echt NIET leuk, en doet pijn aan je rug.

6) Er achter komen dat je nog 10 dollar hebt om nog 7 dagen mee door te komen is helemaal niet zo romantisch als dat het lijkt.

Ik wil nog een punt aanhalen dat JPC ook al aankaarte, en misschien kunnen andere VM'ers hier ook op inhaken.

Ik ben het met JPC eens dat, ook in mijn geval, de gekozen route meerdere malen zoveel stress heeft opgeleverd dat het een zeer slechte impact had op mn lichaam.

Niet kunnen slapen omdat je geen geld/eten/zekerheid/dak boven je hoofd!!! hebt hakt er behoorlijk in.
Veel (emotionele) stress, al dan niet werk gerelateerd zoals in mijn geval, is absoluut een aanslag op je lichaam en gun ik niemand.

Nu, met baan, komt dat weer langzaam goed maar gezond was het niet.

Zou ik om die reden als ik op 0 stond ab initio gaan? nee, zou de (levens) ervaring voor geen goud willen missen. Zowel als vlieger als mens een hoop geleerd. Echter, zou ik een 19-jarige die ook piloot wil worden wel degelijk aanraden om "gewoon" een ab-initio opleiding te volgen en te hopen dat hij gelijk op een jet rechts komt te zitten. Beetje dubbel antwoord in mijn geval dus.

Zou ik het opnieuw doen?

Vraag het me opnieuw als ik 60 (65?) ben.

Als ik een zoontje krijg zet ik 'm vanaf z'n 2e levens jaar op een stofzuiger, zet dat ding aan en sluit 'm vervolgens 4 dagen per week, 14 uur per dag op in de bezemkast, met een flesje water, wat droog brood en een playboy op zn schoot.

Na elke dag 14 uur te hebben doorgebracht op de stofzuiger, laat ik 'm vrij uit de bezemkast, trek ik zn kleren, onder toeziend oog van zoveel mogelijk mensen, uit om 'm te controleren op gevaarlijke flessen water en mag hij naar zn kamertje lopen om te genieten van een welverdiende reduced rest waarin hij 5 tot 6 uur slaap mag genieten.

Volgende morgen rond 4:30 tetter ik 'm wakker, door de beveiling heen, en mag hij weer van voor af aan beginnen. Reken maar dat ie 16 jaar, en 3 psychologen later papa niet meer achterna wilt.

FD
 
Last edited:
Ik denk dat ik er niet meer aan zou beginnen! Toen ik eraan begon werd gezegd dat de opleiding ongeveer 80.000 gulden zou gaan kosten en uiteindelijk is het meer dan 2x duurder geworden. Die 80.000 waren er niet en het dubbele al helemaal niet. Dus als ik nu zie wat een opleiding tegenwoordig kost.....slik.
Ik ben gelukkig wel redelijk terecht gekomen maar als ik sommige collegas zie die het na 5 jaar nog steeds met de helft van het inkomen moeten doen, als wat ik verdien..dan realiseer ik me dat ik toen toch een vrij hoog risico heb genomen. Maar FD heeft wel gelijk...als je de drive hebt, gewoon doen! Je kunt je naderhand altijd nog failliet laten verklaren.

Cheers!
 
Ik zou het precies hetzelfde doen. Ondanks dat het een hoop geld heeft gekost (eerst je F-ATPL en daarna nog een keer een veel te dure type betalen). Maar als ik zie wat ik er geleerd heb en hoeveel plezier ik ervan heb gehad en heb is het het geld waard geweest. Het bedrijf houdt waarschijnlijk wel van die instelling.... mensen die geen problemen hebben met het betalen van hun eigen type. Ondanks het feit dat het gewoon grof diefstal is natuurlijk!!!
 
Mooie foto's op je website PH. Heb je mischien nog het telefoonnummer van de linkerdame die op de ´´the 3 ladies´´ foto staat.




Ik zou het totaal anders doen.

De Vrije Markt Blues

Ik ben op mijn 26e begonnen bij OBS/Euroflight vanwege de relatief lage kosten in vergelijking tot andere vliegscholen in NL. Het geld was bijelkaar te krijgen en ook ik ben met open ogen in de praatjes getrapt dat als ik na 2 jaar met mijn opleiding klaar zou zijn de maatschappijen me met wapperende vlaggen en een fanfare zouden verwelkomen. Tijdens de opleiding bleek al dat deze duurder zou gaan uitvallen en langer zou gaan duren dan waar ik vooraf rekening mee had gehouden. Na het OBS traject afgerond te hebben schreef ik mijn eerste sollicitatiebrieven en al snel werd uit de weinige antwoorden die terugkwamen duidelijk dat het met het tekort aan vliegers wel eens mee zou kunnen gaan vallen. Nog meer geld uitgeven om me ergens in te kopen had ik niet en als ik het had gehad dan had ik dat niet gedaan, ik heb tenslotte ook mijn principes. We hebben het nu over 1997. 28 jaar, geen werk en een schuld waarvan je niet weet hoe je die ooit moet gaan afbetalen. De rondvluchten en het reclameslepen vanaf Teuge hielpen ook niet echt mee om de schuldenlast te reduceren. En telkens weer het dilemma; zal ik een echte baan gaan zoeken of nog even op Teuge blijven hangen want je moet tenslotte je uurtjes blijven maken, mischien kom je wel iemand tegen die je kan helpen met het vinden van een baan en ondanks alles blijft het natuurlijk leuker dan op kantoor zitten. Ondertussen bleef de rente zich opstapelen en opstapelen... Toch nog een oud Transavia captain tegengekomen die me adviseerde om naar Afrika te gaan; veel mogelijkheden om uren te maken zonder eigen investeringen. Wel van onderaan de ladder beginnen. Omdat ik vond dat met een reclamesleep op je laatste druppel peut binnenkomen en met afslaande motor de taxibaan opdraaien al behoorlijk onderaan de ladder was ben ik naar het beloofde land afgereisd om daar dan eindelijk een versnelling aan mijn vliegcarriere te geven. Na een half jaar in een tentje gebivakkeerd te hebben afgewisseld met Afrikaanse -5 sterren hostels, 4 landen te hebben doorkruisd met lokaal openbaar vervoer, op houtvuurtjes te hebben gekookt en douanebeamtes en ambtenaren van Civil Aviation Authorities te hebben omgekocht (when in Rome do like te Romans) eindelijk een baan gevonden. Zo blij als een kind voor 500 dollar per maand iedere dag met een overloade 206 op zandbaantjes landen. Verrot te worden gescholden door je chef omdat je alleen maar geld kost (500USD ??????) voor lief nemen omdat je de baan nodig hebt, al was het alleen maar om te sparen voor je vliegticket naar huis. Na 1,5 jaar een email van een vriend krijgen en lezen dat Cityline piloten zoekt. Weer in dubio staan job opgeven en terug naar Europa gaan met het risico afgewezen te worden bij de sollicitatie en dus je schulden niet kunnen afbetalen of blijven met het risico altijd op de 206 te blijven voor 500USD (ondanks de eeuwige belofte dat je binnenkort meer gaat verdienen) en dus je schulden niet kunnen afbetalen. Uiteindelijk besloten om naar Europa terug te komen, en gelukkig aangenomen bij Citlyline. En hoezee na 4,5 jaar elke dag aan mijn opleidingsschuld gedacht te hebben eindelijk kunnen beginnen met afbetalen.

Het rare is dat ik nu, weer 6 jaar later, met meer plezier aan de moeilijke begintijd denk dan aan mijn vliegcarriere bij een gerenomeerde europese carrier. Kennelijk is het zo dat de weg die je moet afleggen om een doel te bereiken interessanter is dan het doel zelf.
Als ik minder schulden had gehad dan had ik van deze tijd meer kunnen genieten. Hier komen we dus op het punt wat ik anders zou doen. Ik zou op jongere leeftijd beginnen met een vliegopleiding (studeren kan altijd nog). Wie de jeugd heeft de toekomst, niet waar. En omdat ik van de enorme schuld niet echt een vrolijker mens werd, zou ik proberen de investeringen veel lager te houden door bv naar de USA te gaan en me daar op te werken vanaf flight intructor. Dus kleine investering, werken, afbetalen, opnieuw investeren enz..

Oboema
 
Last edited:
Mooie foto's op je website PH. Heb je mischien nog het telefoon nummer van de linkerdame die op de ´´the 3 ladies´´ foto staat.

Haha ik heb een emailadres... maar die krijg je niet! :yeehaa:
Bedankt voor compliment anyway, en respect voor je achtergrond. Met dit soort verhalen kan je je kleinkinderen straks nog vermaken!

Gisteren toevallig weer een jongen gesproken die ik een paar jaar terug heb leren kennen en die 100% voor piloot wilde gaan. Ik heb hem een keertje meegenomen met een rondje NL in een PA28, uitgelegd over de grote boze wereld genaamd luchtvaart en de risico's + zorgen die er zijn.
Hij is begonnen met zijn PPL tijdens zijn studie en dat getuigde toch wel van een bepaalde drive om het echt te gaan halen.

Na een tijdje die jongen gisteren weer gesproken en wat blijkt... hij gaat toch maar de IT in met zn PPL als hobbie. Want... in de IT is het salaris uiteindelijk toch hoger als je een topfunctie bereikt.
- hij vergeleek top salaris Transavia met top salaris met iemand die hij kent -

Jongens en meisjes die willen gaan vliegen: doe het niet vanwege het geld!!! Jullie zullen van een heel koude kermis thuis komen.
Doe het vanwege je onverklaarbare drang om te vliegen en in de lucht te zijn (als je die hebt), maar niet vanwege de voorgespiegelde tierelantijntjes zoals die zogenaamde hete avonden met stewardessen, je tom cruise salaris of het romantische idee dat je straks steeds een week vrij hebt op een exotische bestemming... dat is namelijk in 99% van de gevallen gewoon niet zo.

Alhoewel... het verblijven op exotische bestemmingen heb ik wel mogen meemaken in mijn financiel zware tijd... (om maar 1 van die dingen te noemen).

Ook een puntje wat Oboema aanhaalde: de weg is belangrijker dan het einddoel.
Ga niet met oogkleppen op naar je einddoel van captain op een widebody, als je daar eenmaal zit ben je er en is er geen enkele stap meer omhoog en ben je gebonden aan zoveel regeltjes boeken en procedures.
Geniet van de gekke situaties en mensen die je tegen komt, geniet van het improviseren en bikkelen... en geniet van die 10 dollar waar je van moet rondkomen ;)
 
Ik zou vooral mijn integrated opleiding anders hebben gedaan...
Te veel geld betaald voor te weinig gain......

Daarna jaar als cabin crew gewerkt, zou ik nog steeds gedaan hebben veel van geleerd en heeft me uiteindelijk deze job opgeleverd.

Wat toch iets heel anders is als werken voor klm easyjet etc. aangezien ik nu met 30 min prior notice door heel europa vlieg voor veel verschillende maatschappijen... (BA, Easy, KLM, Martinair etcetc. maar ook Illegal immigrants terugvliegen en veel VIP charters.)
 
Last edited:
Ik zou minder poet naar de verschillende aasgieren brengen.
Heb overigens ook veel geluk gehad, dus ik hoop dat ik dat dan natuurlijk ook weer heb! ;)

Hoe kan je zo'n uitzicht nou weigeren?
 
Last edited:
Heb KLS gedaan...

Ben goed terecht gekomen en zou het precies op dezelfde manier zo weer doen!

Makkelijke keuze voor mij dus.
 
Oboema -

Mooi verhaal!

"A pilots career is not about the destination, its about the journey. For without the journey, the destination has no significance"

FD
 
Ik zou het zo weer doen. Maar ik moet wel zeggen dat vind dat ik veel geluk heb gehad. Achteraf gezien had er veel meer mis kunnen gaan dan dat ik destijds heb in gezien.
Mijn doel was om vlieger te worden bij een grote airline, bij voorkeur in nederland. Ik heb de KLS gedaan, in mijn ogen (nog steeds) de weg met de minste weerstand. En dat is allemaal goed gegaan. Na afronding heb ik 14 maanden moeten "wachten" op een plekkie bij de KLM.
De levensverhalen die ik ken van mensen die hun opleiding helemaal zelfstandig hebben gedaan, vind ik erg mooi. De doe-het-zelf weg lijkt mij erg avontuurlijk, en het lijkt me dat je een schat aan levens ervaring opdoet. Maar van de andere kant zou ik een leven met zo'n onzekere toekomst erg moeilijk vinden.

Antwoord 3) is een vak leren. Mijn plan is om te gaan studeren naast het vliegen, wanneer ik co ICA ben. (jah dan heb je een zee aan vrije tijd). En dat is in plaats van een LOL verzekering. Stel dat er ooit wat gebeurd, iets medisch, you never know....dan heb ik liever een diploma dan een loss of license achter de hand.

greetz
 
Jo RB -

Gelijk heb je. Zoals ik al aangaf, alle onzekerheid is geen lolletje.

Slim dat je weer aan de studie gaat. Is niet makkelijk naast een baan.

FD
 
Ik zou precies hetzelfde trajact doorplopen. Een opleiding voor piloot is risicovol; ik heb in mijn ogen de minst ricicovolle opleiding doorlopen. Net als Red Baron zit ik er ook aan te denken om een studie te gaan doen; behalve het feit dat ik het interressant vind, blijft het altijd een goede back-up. Misschien niet eens zo zeer in het feit van loss of license; later een (managements)functie op de grond, naast het vliegen lijkt me best leuk.

Veel mensen hier zijn erg negatief over het vak. Volgens mij komt dat doordat veel van die mensen of de moeilijke(re) weg hebben doorlopen, of omdat de werkelijkheid tegen viel. Wat het ook moge zijn, zorg ervoor dat ALS je ergens aan begint, dat je WEET waar je mee bezig bent. Mensen die halverwege de opleiding zijn en met open mond luisteren dat ze misschien ooit een TQ moeten dokken, daar heb ik geen medelijden mee. Weet wat je doet, regel je shit.

Laten we al het gezeik achter ons laten, maar ALS PILOOT HEB JE HET NIET SLECHT.
 
Nu de vraag: wat zou je je kids laten doen als je genoeg vermogen hebt voor een borgstelling (dus niet betalen, alleen borg staan):
1- Integrated course by KLS en co voor de Premium prijs, maar dan is de zaak ook direkt in kannen en kruiken,
2- Modulair een beetje links en rechts laten ontdekken en idd laten knokken voor die paar uurtjes twin ..

Als ouder zou ik voor optie 1 gaan voor de zekerheden die het biedt; optie 2 is natuurlijk karaktervormend enz, maar jij -of je kind- bent daar natuurlijk wel met een behoorlijk kapitaal aan het gokken..

Sorry voor de hijack FD, maar ergens past dit wel in het topic toch?
 
Q, als jij voor je begon alles al precies wist, dan kan je je naam beter in Nostradamus veranderen want je bent dan een van de weinigen.

Het betalen voor een typerating doe je gewoon niet. Mijn mening.
 
Zou t nu niet nog een keer doen, maar als ik t zou doen dan weer op dezelfde manier. Hoofdprijs betalen maar wel vanaf direct na de opleiding een flagcarrier salaris, type betaald etc. Snel terugverdiend.

Zo jong mogelijk op een senioriteitslijst staan is toch waar t om draait.
 
Nu de vraag: wat zou je je kids laten doen als je genoeg vermogen hebt voor een borgstelling (dus niet betalen, alleen borg staan):
1- Integrated course by KLS en co voor de Premium prijs, maar dan is de zaak ook direkt in kannen en kruiken,
2- Modulair een beetje links en rechts laten ontdekken en idd laten knokken voor die paar uurtjes twin ..

Als ouder zou ik voor optie 1 gaan voor de zekerheden die het biedt; optie 2 is natuurlijk karaktervormend enz, maar jij -of je kind- bent daar natuurlijk wel met een behoorlijk kapitaal aan het gokken..

Sorry voor de hijack FD, maar ergens past dit wel in het topic toch?

Nee hoor geen hijack. En sluit me bij je antwoord en motivering aan. Los van het feit dat ik bij jongs af aan bij ze ervoor ga zorgen dat ik niet later voor een dergelijk dillema kom te staan zoals je kon lezen :grijns:
 
Oboema, cool verhaal!!
Net zoals bij Slambam heeft het mij ook ruim 2X zoveel gekost als initieel begroot door de vliegschool :mad: . De gouden bergen die beloofd werden na m'n opleiding heb ik nog steeds niet gezien en ik ben al 10 jaar bezig. Voor degene die ze wel heeft gezien laat het even weten AUB ;). Ik was 27 toen ik begon en dit was m'n 2e baan na 7 jaar Mariniers. Nu terug kijkend op de hele "lijdensweg", werken voor 5$ uur in de keuken, borden schoonmaken :stapelge: , tafels afruimen, een week naar de sim in NY met 1 brood, 6 bananen en een pojte jam :eek!: omdat m'n geld op was. Lunch was een harde bagel die bij flightsafety overbleef in de crewroom. Een crewvan rijden van 0500 tot 2000 op m'n vrije dagen, als steward werken om wat bij te verdienen. Been there done that.
Nu alles loopt en ik letterlijk de hele wereld over vlieg met de 73-8 als gezagvoerder kijk ik anders tegen het hele "aanloop" traject aan. Het is een aardig verhaal helemaal voor jongens die net beginnen. Don't get me wrong, ik heb niks te klagen hier in FLL (shit, het is koud hier, hartje winter, 16 graden C :grijns: ) maar
terugkijkend was het bij de Mariniers nog niet zo slecht. Kortom in mijn geval zou ik het niet over doen.

:cool: Biscane :cool:
 
Back
Top