Raadplaatjes (eerste ronde)

Moet je even aan deze computer leek uitleggen wat "metadata" is.
Ik kan zo ver als properties van jpeg's maar daar stond het toch echt niet in....
 
DAYTON, Ohio - Fairchild Republic A-10A Thunderbolt II cockpit in the National Museum of the U.S. Air Force. (U.S. Air Force photo)

Met explorer of MS Picture manager kom je er niet direct achter maar via een programma als Adobe Bridge (browser van photoshop) ga je iets dieper en kan je bijvoorbeeld deze bovenstaande data achterhalen. Soms is deze data ingsloten in de file zelf of soms als aparte (xmp) bijgesloten.
 
Moet je even aan deze computer leek uitleggen wat "metadata" is.
Ik kan zo ver als properties van jpeg's maar daar stond het toch echt niet in....

"Metadata" is informatie over een gegevensverzameling. Klinkt moeilijk, maar het gaat niet om de gegevens in de gegevensverzameling zelf, maar om de gegevens die die gegevensverzameling zelf beschrijven. Een simpel voorbeeld is een database. De metadata van de database zal niet vertellen welke inhoud er exact in de database staat, maar beschrijft de verzameling wel, bijvoorbeeld door te vertellen uit hoeveel records die database bestaat of wanneer iemand voor het laatst iets heeft gewijzigd in de database.

Voor digitale foto's wordt meestal ook metadata bijgehouden. Ik zal het uitleggen aan de hand van Windows Vista (US language). Als je de properties van een jpg-plaatje op een website bekijkt, dan zie je die metadata inderdaad niet. Maar als je het plaatje in een directory op je computer opslaat, en daar vervolgens de properties van bekijkt, dan krijg je wat meer opties - ieder onder een eigen tab. Kies daar de tab "Details" en daaronder kun je alle metadata informatie zien die bij de foto opgeslagen is.

Properties-Example.jpg


De metadata informatie is meestal een mengeling van informatie die door de fotograaf toegevoegd is (zoals title, comments etc.) en technische informatie die direct uit de camera komt (zoals grootte, sluitertijd, ISO instellingen, diafragmawaarden etc.). Bij deze foto heeft de fotograaf dus in de velden "Title", "Subject" en "Comments" al de informatie over het onderwerp en locatie toegevoegd.

Voor andere besturingssystemen en applicaties kan het nèt even anders werken, maar de meeste zijn tegenwoordig wel in staat om die metadata te laten zien. Er zijn ook veel programma's die de metadata zichtbaar kunnen maken, zoals capt. Kebab hierboven al in een voorbeeld laat zien.

Is dit duidelijk genoeg?
 
ehhm, heren, zullen we weer verder gaan? Chaseplane heeft 'm geraden, gaf de vloer terug aan Imo, Imo reageert al 6 dagen niet. Dan is het toch open floor neem ik aan? Mag ik dan zo brutaal zijn met deze cockpit?

 
da's een fijne hint zeg. Ik hoef zelf niet eens meer hints te geven, dat doen mijn medespelers al voor mij. :biertje:

Mijn frans is overigens niet zo goed, maar moet het niet "bon cockpit" of belle zijn, al naar gelang het mannelijk of vrouwelijk is? Julien maar 's vragen. :confused:
 
da's een fijne hint zeg. Ik hoef zelf niet eens meer hints te geven, dat doen mijn medespelers al voor mij. :biertje:

Mijn frans is overigens niet zo goed, maar moet het niet "bon cockpit" of belle zijn, al naar gelang het mannelijk of vrouwelijk is? Julien maar 's vragen. :confused:

Goede hint! Bristol Beaufighter. Sorry, maar ik zie tegenwoordig alleen maar mijn eigen cockpit, dus ik moet het van de hints hebben...
 
da's een fijne hint zeg. Ik hoef zelf niet eens meer hints te geven, dat doen mijn medespelers al voor mij. :biertje:

Mijn frans is overigens niet zo goed, maar moet het niet "bon cockpit" of belle zijn, al naar gelang het mannelijk of vrouwelijk is? Julien maar 's vragen. :confused:

Het is 'le Cockpit', dus mannelijk en vandaar 'beau'.
a) omdat ie inderdaad mooi is
b) omdat ik hem meteen wist en niet helemaal de wijsneus wilde uithangen

For the sake of good rotation zullen we maar zeggen:biertje::biertje::biertje:

@ PH-JPC, da's een hele mooie!
 
Jep helemaal goed!
De supercharger zelf lijkt ook een beetje op die van een B24 (die zit ondersteboven gemonteerd) maar die luchtinlaat/koeler rechts onder is natuurlijk de give-away van deze kist.
 
Ik heb nog een heleboel leuke van een museum / kerkhof :p in the US of A waar ik een tijd terug ben geweest. Here goes!!!!

Dit is de cockpit van mijn favoriete schatje (nee dat staat niet op mijn Airwork profiel welk dat is :p)

po200810070150.jpg


- Slipstream
 
Back
Top