Korte Vragen

Oke een kort vraagje,

Is het mogelijk om van f16 (of heli) overtestappen naar civiele luchtvaart?
Want als ik me niet vergis is de maximum leeftijd voor piloten 35 (pin me er niet op vast). Want ik denk dat piloten graag in de lucht willen blijven ipv een krantenbaan gaan zoeken na je 35e...

Warko
 
Het is mogelijk. Veel maatschappijen zullen in je geintresseerd zijn vanwege je leiderschap capaciteiten en snelle handelingen. De Klu vindt het minder leuk als je overstapt naar de civiele luchtvaart volgens mij ;)
 
Ik heb vandaag mijn wiskunde examen verkloot. Hierdoor heb ik nu een VWO diploma met een 4 voor wiskunde. De eis voor vlieger is een 5 voor wiskunde. Hoe vast is deze eis. Worden er wel eens uitzonderingen gemaakt?
 
Je hebt al je overgangsdiploma van 5 naar 6 VWO. Dit staat bij mijn weten gelijk aan een HAVO diploma. ALs je toentertijd een 5 of hoger stond, moet dit geen probleem zijn? Aangezien je ook met HAVO kunt solliciteren.

Anders bel even met 0800-0016.

Succes!

EDIT: Volgens werkenbijdeluchtmacht.nl kan je wel gewoon solliciteren, mits je toen aan het eind van 5 vwo een 5 of hoger stond.

Anders kan je ook nog weer een staatsherexamen doen. Moet je maar even googelen.
 
In hoeverre is een gebroken neus en een gebroken pols van invloed op je keuring?
Gebroken pols is onder operatie gezet en er zijn tijdelijke pinnen in geplaatst...doet het weer perfect en is 4 jaar geleden. Heb er verder nooit last van.

En is de selectieve hoortest iets langzamer/makkelijker dan het testje op deze site?
 
Van je pols weet ik helaas niks, maar de luistertest is idd een stuk langzamer en duidelijker uitgesproken. Maar reken er niet op dat hij een eitje is!
 
Oke.
Moet ik bij de eerste test dat GVSS boekje al kennen, of kan ik daar nog even mee wachten?
Heb het al een keer gelezen en vind het zeer boeiend, maar het zou een beetje verspilde tijd zijn om het in me kop te knallen als ik niet door de eerste selectie kom.

Nogmaals, niet dat ik er niet voor wil gaan of niet graag wil...maar ik heb het nogal druk met mijn studie en het zou niet efficiënt zijn om er nou veel tijd aan te besteden om er dan 1 oktober achter te komen dat ik niet geschikt ben.
 
Dat boekje krijg je toch pas na PO1 of is dat inmiddels al weer veranderd? GVSS intake is er niet meer. En voor PO1 hoef je dat boekje niet te kennen, alleen voor het GVSS.
 
idd, geen intake meer (toets) .. dus je kunt het boekje gewoon mooi dicht houden tot na de PO1, zorg wel dat je het kent voor de GVSS, door en door ;)
 
Heey allemaal,

Ik zat een beetje deze topic af te lezen en toen kwam ik toch wel dingen tegen waar ik graag wat over wil zeggen:

Ga niet zweefvliegen omdat je denkt dat je dan beter uit de voeten komt op de GVSS bijvoorbeeld. Je moet gaan zweefvliegen als het je echt heel leuk lijkt en als je het voor het vliegen zelf doet. Bovendien werd ook al gestelt dat men naar je leercurve kijkt. Mensen met vliegervaring zullen een minder steile leercurve hebben dan mensen zonder vliegervaring. Het is ook goed mogelijk dat mensen met vliegervaring uiteindelijk een hoger niveau zullen hebben, zij beginnen ook een trapje hoger. Bovendien denk ik dat je ook jezelf voor de gek aan het houden bent. De KLU test je in de GVSS en PVS of je vliegaanleg hebt, en of jou snel iets bij te brengen is. Als je hier objectief naar kijkt zou je kunnen stellen dat mensen met vliegervaring, een soort van voorsprong zouden hebben, waardoor misschien wel een gebrek aan leersnelheid of iets dergelijks gemaskeerd zou kunnen worden. Uiteindelijk loop je dan toch tegen de lamp, want mocht je dit gebrek wel hebben dan komt het er ergens tijdens de opleiding wel boven drijven.
Dus ga vliegen omdat het je de leukste hobby/tijdverdrijf lijkt die er is. En niet als hoofdrede, om je voor te bereiden voor een selectie.

Onlangs heb ik ook de GVSS (succesvol) afgelegd. Misschien was het je al opgevallen, ik ben ook zweefvlieger. Ik heb geen enkele debriefing gehad van een GVSS testleider, waarin NIET het woord zweefvliegen in voorkwam. Je weet wat je doe als je de knuppel naar links, rechts, voor, achter duwt/trekt, dat klopt ja. Maar je hebt ook veel verkeerde dingen geleerd. Bij mij lag de nadruk vooral op het afleren van gewoontes die ik met mijn zweefvliegervaring heb opgedaan. Zo was ik bijvoorbeeld heel erg aan het knoeien met mijn voeten. Gaf bijna altijd te weinig voeten, komt omdat ik gewend ben een lichte kracht met mijn tenen uit te oefen op het pedaal. In de Alsim moet je haast schaatsen, die pedalen moeten veel dieper ingedrukt worden. Zo vergat ik ook vaak te trimmen en deed ik dat vaak in procedures als laatst, gewoon omdat ik dat zo gewend bent. Terwijl trimmen je het leven zoveel makkelijker maakt.

I quote: "Dus je bent zweefvlieger"....(stilte)..."Dan hebben we werk aan de winkel"

Begrijp me goed, ik wil juist iedereen aanraden te gaan zweefvliegen want het is echt een fantastische vorm van vliegen en een ontzettende leuke hobby, maar doe het wel met de juiste instelling. Lid zijn van een zweefvliegclub brengt meer voordelen met zich mee dan alleen vliegervaring, denk aan sociaal gedrag, verantwoordelijkheden e.t.c.

Zo, nu ik me zegje heb gedaan kan ik weer verder afwachten ....:p
 
Zweefvliegen helpt denk ik niet voor GVSS. Met zweefvliegen voel je alles aan, in een sim niet. En in die sim moet je hoogtes houden, bochten volgens een plan doen. En optijd! En je krijgt squawk codes. Dat is allemaal bij zweefvliegen niet zo. Je ontwikkeld wel vlieggevoel, wat misschien wel handig is voor de PVS.
 
zweefvliegen helpt idd niet, de instructeurs weten ook dat je geen vliegervaring hebt, daar houden ze rekening mee... en tijdens de GVS is het wel heel erg opvallend dat elke zweefvlieger last heeft met voeten :D... en er zijn ook gewoon jongens die geen vliegervaring hebben en het ook gewoon goed doen (denk ik .., nog geen uitslag).

doe gewoon wat je wilt, wil je gaan zweefvliegen.. ok veel plezier ermee, het is echt gaaf.. maar heb je er geen zin in, dan doe je het lekker niet. het heeft echt geen effect op de einduitslag
 
lengte

lengte

hallo

Weet iemand toevallig iets over de maximale beenlengte?
Ik ben nu 16, 1,91 uitgegroeit. Ik heb inverhouding toch best wel lange benen.
Ik heb ook gelezen dat er bij de opendag een mogelijkheid is om opgemeten te worden, maarja dat duurt nog een tijdje...

bedankt;)
 
Last edited:
Inderdaad, zij hebben een speciaal meetsysteem om je beenlengte te meten. Maar allemachtig... 15 jaar en 1.91.
 
haha ja, heb mijn groeispurt iets aan de vroege kant gehad. (gelukkig nu uitgegroeit)
Maareee is de meten is weten service ook al beschikbaar voor iemand van 16 dan?
 
Last edited:
Je kunt zeker met het CML bellen en de max. lengte opvragen voor je benen. Je leeftijd maakt niets uit bij het opvragen daarvan.
 
Back
Top