Mode S Transponder

N2024

Well-known member
Zijn er inmiddels niet een flink aantal Airworkers die binnenkort een Mode-S transponder willen aanschaffen? Wellicht kunnen we wat extra voordeel halen als we er een grotere hoeveelheid tegelijk kopen. Tevens zou ik graag wat tips hebben over welk type en waar ik die het beste kon halen. Volgens mij hebben ze redelijk kleine S-type transponders uit de zweefwereld die ook in de GA gebruikt mogen worden. Weet iemand hier wat van af?
 
Wij hebben in onze DA40 TDI een Garmin GTX330 ofzo.
Bevalt ook prima, je merkt niet dat het een mode S is.
 
Wel ff opletten dat deze reglementair (FAA) wordt ingebouwd.
 
Zijn er inmiddels niet een flink aantal Airworkers die binnenkort een Mode-S transponder willen aanschaffen?

Ik denk dat er heel weinig Airworkers zijn die een Mode-s transponder willen aanschaffen. Helaas zullen ze wel moeten:mad:
Anyway, ik wacht zo lang mogelijk. Die 3K houd ik zo lang mogelijk in mijn zak.

Gr,
Kees.
 
Ik heb het nog even nagekeken op de site van Vliegwerk Holland. Daar staat namelijk een heel stuk over Mode S transponders op de site:

Vanaf 31 Maart 2007 is het gebruik maken van een mode S transponder verplicht voor alle luchtvaartuigen die IFR vliegen. Vanaf 31 Maart 2008 is dit ook het geval voor alle VFR luchtvaartuigen, uitzondering hierop zijn vluchten binnen klasse G luchtruim tot een maximum hoogte van 1200 ft.

Bij alle transponders welke wij in kunnen bouwen in zowel Europese als Amerikaanse vliegtuigen, moeten wij vooraf de 24 bits ICAO code voor het luchtvaartuig aanvragen, een EASA form 32 minor change, of een FAA form 337 indienen. Tevens dient na de installatie een verplichte transponder test uitgevoerd met een speciale mode S transponder tester. De gemeten waardes worden op het testrapport vermeld.
 
Klopt helemaal, alleen die minor change geldt niet altijd.
Lees maar: http://www.daec.de/te/downfiles/EinbauTranspELT.pdf

Maar goed, ik kom er "gemakkelijk" van af.

Ik ga wel zo lang mogelijk e.e.a. uitstellen.
Onze oosterburen schijnen nog niet mode-s gereed te zijn.
http://www.pilotundflugzeug.de/news/
Niet dat ik verwacht dat ze de hele handel zullen afblazen maar eerder dan het echt noodzakelijk is zal ik niets aanschaffen. Desnoods maar even <1200ft in NL.

Gr,
Kees.

P.S. En nu nog wachten op 8.33KHz. :(
 
Gisteren langs geweest bij Vliegwerk. Helaas zijn er maar een paar transponders geschikt voor mijn kist omdat ik een Amerikaanse registratie heb. De goedkopere transponders zijn nog niet FAA toegelaten. Even wachten dus voordat er zo`n fabrikant die toelating geregeld heeft. In het aanbod wat er nu is blijft het rond de 5000 Euro kosten. Even geduld dus nog.
 
@N2024 Er komt eerdaags een gestripte ($ 2.995 retail) Garmin GTX330 (mode S) op de markt.

Linkje
 
Leuke link GBOF, maar het moet toch FAA approved zijn? Ik was langs geweest voor zo`n Mode-S transponder, maar ik moest een FAA approved transponder hebben. Die zijn een keer of 3 zo duur... Nu vroeg ik me af of dat wel zo was, ik gebruik mijn kist immers niet buiten Europa.
 
roeg ik me af of dat wel zo was

Het inschrijvingskenmerk is primair bepalend voor de van toepassing zijnde regelgeving.

N-reg = FAA

Voor N-reg operaties buiten de U.S.A. aangevuld met FAR. PART 91.703 "Operations of Civil Aircraft of U.S. Registry outside the United States"

Opm. ben er al nogal wat jaartjes tussenuit, m.a.w. het FAR PART nr. kan inmiddels gewijzigd zijn.
 
Maar die Kinetic avionics transponder is toch ook niet FAA approved?

Handheld GPS-en ook niet,
Handheld comms ook niet,
Headsets ook niet,
Losse intercoms ook niet,
enz. enz.

Dat komt omdat ze niet ingebouwd zijn en dus geen deel uitmaken van het vliegtuig. Die Kinetic idem.

-Kees

PS Ik weet niet wat ie kost. Valt het mee dan lijkt me dat voor mij een reeele oplossing. Ben bang dat er heel wat mode-s-jes gejat gaan worden de komende tijd.
 
Back
Top