Wanneer krijgt men nuttige securityregels?

Re: beveiliging

Re: beveiliging

Beste mensen,

Als eerst wil ik even op deze topic terug komen van ''koning lucht''
Hij zei het volgende

""Wanneer komt er een einde aan deze waanzin?
Stond pas nog te wachten op mijn vertraagde vlucht vanaf Amsterdam. Staat er een Uitzendkracht folders uit te delen over security. Hij had GEEN pasje; mocht dus eigenlijk helemaal niet in de clean area komen. Wat is er nou gevaarlijker? Een beker yoghurt of iemand die toegang heeft tot delen van de luchthaven waar je schade aan kunt richten, kennelijk zonder dat hij op b.v. een crimineel verleden is gecheckte?""


Ten eerste wil ik een paar dingen recht zetten. Een ieder die achter de controle aanwezig is is gecontroleerd. De passagier door de paspoort controle en het personeel door de security controle ( doormiddel van schipholpas).

Of je daar nou loopt met of zonder pas iedereen kan daar schade aanrichten.
Normaal was het veilig achter de paspoortcontrole toen was het nog clean area. Nu kan een ieder daar komen en schade op de pieren aanrichten.
Dus veiligheid doormiddel dat werknemers een pas daar dragen is totaal niet tezeggen dat het daar ook veilig

Als iemand een ticket koopt en komt bij de paspoortcontrole dan hoeft hij alleen maar te lachen en loopt verder als zijn documenten in orde zijn. Dus hij komt in de zogenaamde clean area (ZONDER PAS) met zijn tas die nog niet is gecontroleerd. Hij kan nu een pier uit kiezen waar hij schade kan aanrichten en iemand met een gezond verstand kan wel bedenken wat voor vreselijke dingen er dan gebeuren.

Dus een pas gegarandeerd niet dat het veilig is.

Dan wil ik even terug komen op het crew gedeelte.

Ik weet dat het erg frustrerend is om iedere dag opgehouden te worden door niet een maar meerdere security checks per dag voordat je eindelijk in je cockpit zit. tuurlijk het kan veel beter maar we moeten ook een ding realiseren dat het wel degelijk nodig is.
Men zegt dat het beste wapen het vliegtuig is. Dat klopt en een piloot kan hem er zo in vliegen.

Maar waarom de crew door al die checks heen moet is het volgende. iemand kan iets in je tas gestopt hebben zonder dat jij het zelf in de gaten hebt. vraag je zelf eens af hoe vaak heb jij jouw tas eventjes niet in het oog gehad en hoelang?
Ik zie het dagelijks in het crew center. Dus daarom moeten ook wij door de laatste check heen voordat we aan board gaan zo is de kans erg klein dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt, en dat is de reden waarom je door al die checks heen moet. ook al wil jij het niet toch ben jij een doelwit voor dit soort dingen.

Er zijn zelf mensen die in crewuniformen op de pier hebben gelopen die niet eens voor een airliner werkte. dus een schipolpas helpt wel iets maar is zeker niet water dicht.

Ja, en het hele vloeistof gezeur is iets wat gewoon belachelijk is.
 
Fernando,

Over "schade in een pier aanrichten": Interesseert me helemaal niks. Da's hetzelfde als schade in de supermarkt of op het station aanrichten. Het gaat er hier en op Schiphol om dat er geen potentiële kapers en wapens aan boord van een vliegtuig komen. Punt. That's it!

En ik ben ook zeker niet tegen het checken van de crews. Jij hebt het over een tas die je misschien uit het oog hebt verloren, maar die tas mag van mij prima door de scanner, en als ze het niet vertrouwen, mogen ze 'm openmaken en kijken wat er in zit. Ik haal ook gewoon m'n laptoppie eruit en doe 'm in een apart bakje als ik 'm mee heb. No big deal.

Waar het alleen te ver gaat, is als je als crimineel behandeld wordt. Een net iets te fanatieke fouilleersessie. Of gewoon drie keer per week "random" zijn.

Nu vind ik dat het de laatste tijd weer wat beter is geworden (crew op AMS mag ook gewoon vloeistoffen meenemen), maar een tijdje geleden was het bar en boos, en er zijn nog zat plekken waar je als crew nog steeds als potentiële terrorist wordt beschouwd.

P.S. We doen misschien wel een beetje simpel over de functie van windowdressing, maar ook windowdressing is een heel belangrijk deel van je securitystrategie.
 
Beste mensen,


Ten eerste wil ik een paar dingen recht zetten. Een ieder die achter de controle aanwezig is is gecontroleerd. De passagier door de paspoort controle en het personeel door de security controle ( doormiddel van schipholpas).

Dit betrof het begin van de H-pier. betreffend 'personeelslid' had GEEN schipholpas. Maar had wel, onder het mom van, 'valt onder het security-personeel' toegang tot de area achter de security check.

Of je daar nou loopt met of zonder pas iedereen kan daar schade aanrichten.
Normaal was het veilig achter de paspoortcontrole toen was het nog clean area. Nu kan een ieder daar komen en schade op de pieren aanrichten.
Dus veiligheid doormiddel dat werknemers een pas daar dragen is totaal niet tezeggen dat het daar ook veilig

Als iemand een ticket koopt en komt bij de paspoortcontrole dan hoeft hij alleen maar te lachen en loopt verder als zijn documenten in orde zijn. Dus hij komt in de zogenaamde clean area (ZONDER PAS) met zijn tas die nog niet is gecontroleerd.

niet correct, de clean area is de area ACHTER de securitycontrole, niet achter de paspoortcontrole. Dit is recent veranderd. Een jaar geleden moest je tegelijk met het laten zien van je paspoort je handbagage door de x-ray halen. Tegenwoordig kun je totaan de gate komen. Daarna gaat je tas door de X-ray, behalve op de H-pier.

Dan wil ik even terug komen op het crew gedeelte.

Ik weet dat het erg frustrerend is om iedere dag opgehouden te worden door niet een maar meerdere security checks per dag voordat je eindelijk in je cockpit zit. tuurlijk het kan veel beter maar we moeten ook een ding realiseren dat het wel degelijk nodig is.
Men zegt dat het beste wapen het vliegtuig is. Dat klopt en een piloot kan hem er zo in vliegen.

correct en dit geeft precies aan waarom de fouilleeracties van cockpitpersoneel onzinnig zijn.

Maar waarom de crew door al die checks heen moet is het volgende. iemand kan iets in je tas gestopt hebben zonder dat jij het zelf in de gaten hebt. vraag je zelf eens af hoe vaak heb jij jouw tas eventjes niet in het oog gehad en hoelang?
Ik zie het dagelijks in het crew center. Dus daarom moeten ook wij door de laatste check heen voordat we aan board gaan zo is de kans erg klein dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt, en dat is de reden waarom je door al die checks heen moet. ook al wil jij het niet toch ben jij een doelwit voor dit soort dingen.

ik verlies mijn tas NOOIT uit het oog als ik werk, om genoemde reden

Er zijn zelf mensen die in crewuniformen op de pier hebben gelopen die niet eens voor een airliner werkte. dus een schipolpas helpt wel iets maar is zeker niet water dicht.

Ja, en het hele vloeistof gezeur is iets wat gewoon belachelijk is.

het maakt niet uit of iemand in een crewuniform loopt of een sinterklaas pak. je checkt of iemand crew is door het controleren van de (schiphol)pas

het vloeistof gezeur is GEEN onzin, het is uitsluitend onzin voor werkende crewmembers.
 
Maar de echte die-hards hou je nooit tegen met deze maatregelen. Daar heb je andere instrumenten voor nodig.Grtz Mike5

Ja daar zijn de veiligheids diensten voor...zoals de BVD, MI5/MI6, FBI etc. Zolang die hun werk naar behoren doen, worden de diehards afgestopt, want de echte diehards vinden altijd wel een manier om de security te omzeilen.

Nu vind ik dat het de laatste tijd weer wat beter is geworden (crew op AMS mag ook gewoon vloeistoffen meenemen), maar een tijdje geleden was het bar en boos, en er zijn nog zat plekken waar je als crew nog steeds als potentiële terrorist wordt beschouwd.

Ik zou zeggen kom eens naar Manchester daar lopen 2 gefrustreerde groepen security mensen rond. De ene zijn security lui, die als ze beter hun best hadden gedaan op school het iets verder hadden geschopt dan beveiligingsman/vrouw en de andere groep beschouw ik persoonlijk meer als een security thread dan de mensen die ze dagelijks fouilleren.

Maar waarom de crew door al die checks heen moet is het volgende. iemand kan iets in je tas gestopt hebben zonder dat jij het zelf in de gaten hebt. vraag je zelf eens af hoe vaak heb jij jouw tas eventjes niet in het oog gehad en hoelang?
Onmogelijk, de mensen die mij persoonlijk kennen op dit board, weten dat ik volledig paranoïde ben! :stapelge:

Of gewoon drie keer per week "random" zijn....

Tja random .... als al die fouilleer partijen "random" zijn, hoe komt het dan dat ik sinds 10 augustus eelt op mijn edele delen heb? :passed:

Goed en nu even serieus... Zoals al eerder gezegd scannen van je spullen daar heb ik ook geen probleem mee, maar die verkleed partijen kunnen me gestolen worden:mad: :mad: :mad:
 
Last edited:
Vroeguh toen sex nog veilig was en uh… ja vliegen ook, toen was de check altijd pas aan de gate. Dit is veel beter controleerbaar naar mijn idee. Omdat de ruimte achter de security veel beter controleerbaar is dan nu een “clean area” meteen achter paspoortcontrole of op zelfde hoogte bij de D,C en B pier. De oude situatie was veel beter naar mijn idee. Want het gaat er toch om wat mensen het vliegtuig innemen. Hoef je ook de crew alleen maar te checken op IED's in de hand bagage en niet op gel of tandpasta. Kunnen PH-GJK zijn wonden ook weer een beetje genezen. Want leg dat thuis maar eens uit als je een paar dagen weg bent en thuis komt met eelt op die plekken. :grijns:

Ze zijn toen (begin 2001) om commerciële motieven centraal gaan checken. Aangezien de securtiy gelden flink zijn gestegen. Zou het misschien een idee kunnen zijn om weer op de oude manier te checken.

Grtz Mike5
 
Helaas, wat we er ook van mogen vinden, zijn de security-checks tegenwoordig nodig. Wat ik wél erg vind, is dat door het buitenlandse beleid van de VS, ik op de korte termijn de dreiging waardoor deze security-checks nodig zijn, niet af zie nemen. Maar dat is weer een heel andere discussie.
 
Helaas, wat we er ook van mogen vinden, zijn de security-checks tegenwoordig nodig.
Ik vraag me af of dat wel het geval is. En zo ja, wat dan de reden is (waarom zijn ze nodig)

Ik kan het zo snel niet vinden, maar als ik mij niet vergis, is er na 9/11 geen (grote) daling geweest in het aantal kapingen en ander ongewenst gedrag.
Ook is er nog nooit door de fysieke security (poortjes, beambten) een terrorist aangehouden. (screening en dergelijke erbuiten gelaten)

Natuurlijk worden amateur terroristen wel tegengehouden door het uiterlijk vertoon, maar een voldoende gemotiveerde terrorist zal zich ook nu nog niet tegen laten houden, net zoals hij dat niet deed voor 9/11

Zou het zonder de extra maatregelen erger zijn geweest? Moeilijk te zeggen, wat je wel kan zeggen is dat het niet minder is geworden. De kosten en het ongemak is wel erger geworden, al zal het wel een gerust gevoel geven aan het volk.
 
Natuurlijk worden amateur terroristen wel tegengehouden door het uiterlijk vertoon...

Ik vind dit al een mooi antwoord op je eigen vraag. Kapingen worden niet alleen door terroristen gedaan. Je hebt ook nog de idioten, mentaal gestoorden, vluchtelingen en criminelen. En die groep wordt danig belemmerd om wapens mee aan boord te krijgen. Vind ik ook al heel wat.

Ik kan me nog steeds niet vinden in het idee dat als je toch geen 100% security kunt krijgen, je het dan maar beter helemaal niet kunt doen.
 
Ik vind dit al een mooi antwoord op je eigen vraag. Kapingen worden niet alleen door terroristen gedaan. Je hebt ook nog de idioten, mentaal gestoorden, vluchtelingen en criminelen. En die groep wordt danig belemmerd om wapens mee aan boord te krijgen. Vind ik ook al heel wat.

Ik kan me nog steeds niet vinden in het idee dat als je toch geen 100% security kunt krijgen, je het dan maar beter helemaal niet kunt doen.
Ach, zelfs een beetje weldenkende amateur terrorist heeft op Schiphol geen enkele moeite om een wapen te verkrijgen. Zat restaurants (na de security) waarbij je metalen messen bij je eten krijgt, en tot voor kort (en mogelijk nog) bij de pizzaria op de D-pier, zelfs steakmessen. Totdat de security niet meer centraal plaats vindt, blijft dit een zwakke plek. Ook dit is na 9/11 niet echt veranderd, afgezien van de paniekvoetbal periode vlak na 9/11 toen zelfs de scherpe randjes van het papier afgeschaafd werden ;)

Ik zeg ook niet dat alle security maar beter weg kan, maar als je nu eens kijkt hoeveel geld het de reiziger kost tegenwoordig, hoeveel tijd en moeite het kost, voor zowel de reiziger als ons als crew en hoezeer het volk bang gemaakt wordt door deze maatregelen, dan vraag ik em af of de balans niet is doorgeschoten.

En het feit dat zelfs Schiphol al weer begint af te zwakken met bijvoorbeeld "randoms" voor de crew, sterkt mij in het geloof dat men inderdaad te ver is doorgeschoten. (terwijl het dus niet extra veiligheid heeft gebracht, het aantal incidenten is gelijk gebleven)
 
Ook dit is na 9/11 niet echt veranderd, afgezien van de paniekvoetbal periode vlak na 9/11 toen zelfs de scherpe randjes van het papier afgeschaafd werden ;)

I've got a piece of paper and I'm not afraid to use it!

Overigens kan je natuurlijk altijd nog als overweldigende groep puur met je handjes de boel kapen. Als ineens 50 georganiseerde mensen opstaan en om zich heen gaan slaan tegenover overrompelde pax denk ik dat je vrij snel controle over een vliegtuig kan krijgen.

Ach, de tijd zal het leren...
 
Daarom is het belangrijk dat ook 50 muitende mensen de cockpit niet in kunnen komen. Dan krijg je misschien wel controle over de passagiers in het vliegtuig, maar niet over het vliegtuig zelf. Vergeet ook niet dat sinds 9/11 je VEEL meer kans hebt dat als je iets probeert, je medepassagiers jou zullen aanpakken!

P.S. Voordat we teveel doorschieten op specifics hier op dit forum: Ook op andere fora zoals PPRuNe en het VNV-forum mogen security items eigenlijk niet besproken worden, juist door de openbaarheid of potentie tot lekken van deze fora. Dus insider-trucjes van hoe je wellicht iets zou kunnen doen, horen mijns inziens ook NIET hier thuis.
 
Ach, zelfs een beetje weldenkende amateur terrorist heeft op Schiphol geen enkele moeite om een wapen te verkrijgen. Zat restaurants (na de security) waarbij je metalen messen bij je eten krijgt, en tot voor kort (en mogelijk nog) bij de pizzaria op de D-pier, zelfs steakmessen. Totdat de security niet meer centraal plaats vindt, blijft dit een zwakke plek. Ook dit is na 9/11 niet echt veranderd, afgezien van de paniekvoetbal periode vlak na 9/11 toen zelfs de scherpe randjes van het papier afgeschaafd werden ;)

Ik zeg ook niet dat alle security maar beter weg kan, maar als je nu eens kijkt hoeveel geld het de reiziger kost tegenwoordig, hoeveel tijd en moeite het kost, voor zowel de reiziger als ons als crew en hoezeer het volk bang gemaakt wordt door deze maatregelen, dan vraag ik em af of de balans niet is doorgeschoten.

En het feit dat zelfs Schiphol al weer begint af te zwakken met bijvoorbeeld "randoms" voor de crew, sterkt mij in het geloof dat men inderdaad te ver is doorgeschoten. (terwijl het dus niet extra veiligheid heeft gebracht, het aantal incidenten is gelijk gebleven)

De enige reden dat men destijds over is gegaan op centrale security is (1) geld. Het is moest goedkoper. En men dacht ook dat het allemaal overdreven en (2) doorgeschoten was, dat security gedoe.

Precies jouw argumenten! Maar jij trekt de omgekeerde conclusie :)

Punt is, security is altijd een compromis. Het is dus een schot voor open doel om de huidige security af te kraken. Iets moeilijker, ik blijf het zeggen, is om met een werkend alternatief te komen. Wedden dat dat alternatief evengoed een compromis zal zijn wat ik keihard de grond in zal boren?

100% security is een muur om Schiphol, een sloot met krokodillen en full cavity search van elke passagier.
 
Tja , dan geven we miljarden belastinggeld uit en laten ons als crew en pax van alles welgevallen:
Koopt zo'n vrund een Stingerd , gaat onder een willekeurige final staan en schiet ons als kleiduiven uit de luch....

Maar : "Dat levensgevaarlijke flesje Vittel blijft hier!":dozey:
 
Ben zojuist weer terug gekomen met BA vanuit Dallas. Maar ik kan je vertellen dat de security in Europa vele male strenger is dan in de VS. (De vliegvelden waar ik bekend mee ben dan) Mijn security check op mijn connecting BA flight van LGW naar AMS was dan ook veel strenger dan die ik kreeg in de VS. Vreemd eigenlijk als je bedenkt dat het Amerikaanse toestellen waren vanaf Amerikaans grond gebied op 09/11.

Na 9/11 mochten er niets scherps meer mee in de handbagage. Daarna wilde men een aanslag plegen met vloeistoffen. Nu moet ik zelfs mijn blaas legen als die meer dan 100ml bevat. Maar het hoe dan ook het is elke keer mosterd na de maaltijd.

Ik vind wel dat er een vorm van beveiliging moet zijn. Maar de huidige vorm is totaal overdreven en zo lek als een mandje. Je mag praktisch niets mee nemen door de security, maar je kunt vervolgens weer van alles kopen achter de security. De maatregelen zijn dus complete onzinnig. Een beetje terrorist zorgt wel dat zijn benodigdheden achter de security line liggen.

Mijn oplossing is, terug naar het oude. Checken aan de gate, crew alleen op de pas en op handbagage. Dit om mogelijke dingen op te sporen die daar ingestopt zouden kunnen zijn door derde. Dus geen controle of de tandpasta of gel meer is dan 100ml.

Grtz Mike5
 
Wat ik wél erg vind, is dat door het buitenlandse beleid van de VS, ik op de korte termijn de dreiging waardoor deze security-checks nodig zijn, niet af zie nemen. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Hier om je geheugen ff wat op te frissen

(9/11/2001)

106525y3vzz8db6p.jpg


bite me!
 
Hier om je geheugen ff wat op te frissen

(9/11/2001)


bite me!

Was inderdaad een prima reden om Irak een tweede keer aan te vallen... Oh nee, dat had een verdwenen stapel massadestructiewapens als reden, toch?

Waarschijnlijk heeft het de eerste keer aanvallen van Irak, jouw plaatje mede veroorzaakt.
 
Jezus FD, buddy, zelfs in AMERIKAANSE kranten en bladen is al lang en breed aan bod gekomen dat 9/11 veel te vaak als excuus voor van alles en nogwat wordt gebruikt.

Q-Nimbus heeft 100% gelijk: Door Bossie's "beleid" is de haat richting de USA en daarmee de kans op aanslagen op de USA en andere westerse landen alleen maar groter geworden (handig: strakkere security, maar ook grotere kans op aanslagen). Daar is inmiddels de meerderheid van je fellow countrymen het ook over eens.

Het gebruik van 9/11 als rechtvaardiging voor alles wat niet met een fatsoenlijke argumentatie te onderbouwen is (omdat het niet fatsoenlijk is) is een schande voor diegenen die hun leven of geliefden hebben verloren op die dag.
 
Eikie -

De Irakezen waren beter af met Saddam aan het roer .... Toch ?

Och Iz, een ruime meerderheid (waaronder ondergetekende) van de Amerikaanse bevolking is het spuug en spuug zat en wil liever zich nergens mee bemoeien. Maargoed ook hebben we straks tenminste a democrate aan het roer in D.C.

Maar wat olie op het vuur gooien bij de "wij haten amerika" divisie op dit forum kan nooit kwaad.

FD
 
Last edited:
De Irakezen waren beter af met Saddam aan het roer .... Toch ?

Dat is een zinnetje wat ook te pas en te onpas wordt gebruikt in de USA. Voor velen is het antwoord hierop "JA!"

Ook al was er een dictatuur, 99,999% van de mensen konden zonder angst de straat op, naar school, hun werk doen. Het was stabiel. Maar nu: 24.000 burgers dood in 2006 alleen al. En het wordt met de dag erger. Ook in Amerika groeit het besef dat het allang niet meer zo is dat Irak zonder Saddam beter is voor de bevolking (want daar ging het toch om? "Bringing freedom and democracy to the people of Iraq").

Maargoed, als je Fox News en Bill O'Reilly moet geloven is het allemaal koek en ei. En dat is pas eng.
 
Irak is aangevallen om de Amerikaanse invloed in de regio te vergroten, de verpakking was "massa vernietigings wapens" en toen deze een beetje faal werd "democratie en vrijheid voor de mensen in Irak". Probleem alleen is dat de operatie mislukt is. Amerika heeft minder invloed in de regio en Syrie en Iran meer. Dit hele macht spel gaat helaas over de ruggen van onschuldige burgers in Irak. Amerika is hier natuurlijk niet alleen schuldig aan maar Iran en Syrie net zo goed.

Dit hele gel*l heeft natuurlijk allemaal weer helemaal niets met de security regels te maken.

Maar kan iemand mij vertellen, waarom zijn de security regels voor crew in de VS een stuk minder streng? Op de meeste velden (in de VS) kan ik (wat ik erg lekker vind, en normaal) zonder enige controle naar mijn vol getankte G550 lopen en die 41.000lbs brandstof is een stuk meer dan die 100ml die ik bij mij mag dragen in Europa.

Waarom kunnen de over het algemeen angstige Amerikanen wel relativeren en de nuchtere Europeanen niet? Zijn wij dan niet zo nuchter als we denken dat we zijn, of zijn de Amerikanen toch niet zo angstig?

Grtz Mike5.

Vanuit een zonnig en warm Savannah.
 
Back
Top