Wat houdt jou in de lucht?

The Fly

New member
Om maar even voort te borduren op het "De beste tijden zijn voorbij..." topic, de volgende vraag. Wat houd jou in de lucht, afgezien van de rompslomp die bij een nieuwe baan hoort. Als je morgen een andere baan met dezelfde salaris/pensioen-voorzieningen en zonder te veel hassle wordt aangeboden, pak je die dan aan? Wat is voor jou de grootste smaakmaker in de luchtvaart? Waarom niet een deskjob en in het weekend met de Cessna het land verkennen?

- The Fly (Dacht lang na over het gebruik van jou, jouw, en dat soort onzin voor de topictitle.)
 
Standaard redenen eigenlijk: Het besturen van zo'n grote kist, het uitzicht over Alpen, Goenland, Sahara etc, de geur van kerosine, het geluid van een straalmotor, RT, de ene dag aan het strand in een warm land en een week later in de sneeuw, zons op en ondergang, noorderlicht, vallende sterren aan een niet door lichtvervuiling verpeste sterrenhemel, een mooie approach maken in belabberde omstandigheden, 12 stewardessen, goed salaris (kan altijd meer), relatief veel vrije dagen (kan altijd meer), 's nachts over Parijs vliegen en in de verte Londen al kunnen zien liggen, etc, etc, etc.
Ben best wel eens moe en als ik op London Heathrow op een vlucht naar Ams zit te wachten na een lange vlucht vraag ik me ook wel eens af waar ik mee bezig ben maar na een nachtje goed slapen is dat makkelijk gerelativeerd. Een kantoorbaan? Nee dank je!

:kerst:
 
Ik zou zelf niet zo snel een andere baan accepteren nu ik eenmaal vlieg. Tenminste nu nog niet! Wie weet wat ik zou doen als ik eenmaal 20 jaar vlieg en wel eens wat anders zou willen.
Het vliegen en leven van een piloot bevalt me prima, behalve het prive leven met vriendin (te ver uit elkaar).
Wat houd me in de lucht?
Net als wat kermit zegt... En dan komen er voor mij de approaches in Innsbruck en Bolzano bij, echt geweldig!

Laten we het even anders stellen: zou je het doen voor dat je de opleiding had begonnen? Misschien wel, is een moeilijke keus. Ik zou persoonlijk niet zo veel voldoening uit een andere baan krijgen als wat ik nu heb.


Waar ik wel benieuwd naar ben;

Wat vinden jullie de negative / mindere kanten van deze levensstijl, deze baan?
 
Ik heb een aantal berichten uit dit topic verwijderd. Een aantal van aspirant-vliegers die melden van vliegtuigen te houden en een aantal berichten over de herkomst van een citaat. Die laatste berichten zijn geplaatst nadat ik gevraagd had dit topic te laten aan degenen die antwoord kunnen geven op de vraag "Wat houd jou in de lucht".

Dit forum is een Beroepspiloten-forum. Sinds het begin van Airwork bedoeld als discussieplatform voor degenen die hun geld verdienen als piloot. Voor aspiranten en mensen die in opleiding zijn, zijn aparte forums ingericht. Het zou jammer zijn als dit forum weer besloten wordt, maar als het nodig is, dan moet het maar. En mocht je daarop willen reageren, dan s.v.p. niet in dit topic.
 
- De sensatie van manoevreren in 3D,
- Variatie in wat je iedere dag ziet en doet,
- Geen dag is als de vorige,
- Vaak heb je wel een anekdote als je thuiskomt,
- Je ziet je supervisor niet iedere dag, dus je hebt een beetje meer vrijheid.
- Je hele leven lang streven naar die ene perfekte vlucht..:D
- Een beetje avontuur; de mogelijkheid hebben dat je CNN opzet en soms kan zeggen: Ja, daar was ik nog vorige week..

plus natuurlijk alles wat Jumbo zo romantisch omschrijft in onderstaande post! ;)
 
Last edited:
Climbing through the cloud at 6 miles per minute and bursting out ‘on-top’ into brilliant sunshine at 20,000 feet whilst the rest of the world works beneath you is both a privilege and a pleasure that only a pilot can truly enjoy on a regular basis.

Back down again towards the ground, flying a £120 million jet with 150 passengers on board flying accurately on instruments along a precise approach path, breaking through the base of the cloud at 100 feet and landing safely on the runway in a 30-knot gusting crosswind, is also a unique skill set routinely demanded from an airline pilot flying within Europe.

Many believe that one has to be born to love flying aircraft - and they are not entirely wrong. However, today, more than anything, professional pilots are decision makers and bearers of heavy responsibility in a high-technology environment.

They work within a complex system of electronic equipment and computers, as well as managing and prioritizing information and communication with other crew members as well as teams on the ground. Pilots are capable managers in a fascinating and highly unusual workplace, responsible every day for the safety and comfort of a large number of people.

Once you have felt an airliner lift off into the air solely under your control, or have watched the sun rising over the Alps at an altitude of 35,000 feet, you will never lose your passion for this challenging and stimulating vocation.
 
Er zijn zo van die dingen die je moeilijk kan uitleggen. Vliegen is zoiets.

Vliegen geeft je een fantastisch gevoel, een enorme vrijheid.
Vliegen laat je toe om een andere wereld te betreden. Je voelt je als een vogel, vrij.

Je laat de wereld voorbij passeren en geniet van onze prachtige aarde in al zijn facetten.

Door te vliegen verlos je jezelf van onze menselijke belemmeringen. Het laat je toe om al je zorgen, ook al is het maar voor eventjes, volledig opzij te zetten en te genieten van wat alleen vogels maar kunnen.
Je neemt afstand van de zorgen die je anders beneden zo bezig houden, je neemt voor eventjes afstand van de mierennest, de drukte...
Vliegen laat je toe om eventjes stil te staan bij het leven en van het leven te genieten in zijn puurste vorm, vliegen is puur, vliegen is intens genot.

Eenmaal je deze vrijheid hebt geproeft kijk je altijd naar boven en wil je daar zijn.
Het klinkt misschien cliché, maar het is zo!
 
-Zoals gisteren weer vol bewondering zitten kijken naar de saint elmo's fire op ons windshield.

-89 Ton metaal en plastic onder je kont hebben en met 2 vingers controleren en als je achterom kijkt 210 mensen te zien.

-S'nachts een sterrehemel met de nodige vallende sterren te zien die je door de lichtvervuiling bijna nergens meer op de grond ziet.

- Een zonsondergang waarbij het lijkt alsof de horizon in brand staat. Een zonsopkomst na een lange nachvlucht is dan weer minder prettig ;)

- De mogelijkheid om op punt A te vertrekken heel europa over te vliegen en 5 uur later op punt B aan de andere kant van europa c.q. in noord afrika te landen.

Negatief: Onregelmatig rooster waarbij het bioritme meer dan eens verstoord wordt. Maar dat zie ik meer als een negatief aspect van deze werkgever ;)
 
Zelf denk...[....]...Olivier

Voor mij is piloot een vak wat andere dingen NIET uitsluit, maar juist de tijd en levensstijl geeft om er heel veel bij te kunnen doen.
Veel vrienden en kennissen die ik heb binnen de luchtvaart doen er een studie bij, of hebben een eigen bedrijfje o.i.d. Ligt er natuurlijk aan waar je vliegt, en welke maatschappij e.d. Maar het is een vak waarbinnen je je ook nog eens kan ontplooien als je dat wil, denk aan technisch vlieger(acceptatievluchten, checkvluchten etc). Ook binnen het bedrijf zijn er vaak ook nog wel mogelijkheden voor nevenfuncties.
De wetenschappenlijke vorming die je op de Uni krijgt die mis je wellicht in een vliegopleiding, maar dat kun je, als je dat wil, ruimschoots inhalen tijdens je loopbaan.

grt
Alien
 
Ik lees nog geen reacties op de vraag: "Als je morgen een andere baan met dezelfde salaris/pensioen-voorzieningen en zonder te veel hassle wordt aangeboden, pak je die dan aan? "
 
"Als je morgen een andere baan met dezelfde salaris/pensioen-voorzieningen en zonder te veel hassle wordt aangeboden, pak je die dan aan? "

Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt!!! Ik heb juist mijn vorige beroep verlaten omdat ik van mijn hobby mijn beroep wilde maken. Alle argumenten die anderen hebben aangehaald om te blijven doen wat ze nu doen gelden voor mij ook.
Verder ben ik minder gaan werken en beter gaan verdienen. IPV 70 uur per week naar ca. 100 duty uur per maand! En mijn salaris is een veelvoud vergeleken met mijn oude beroep.
Ik kan me niet voorstellen met 60 jaar al met pensioen te moeten en als zo dadelijik de max leeftijd wordt op geschroeft naar 65 mag ik nog eens 5 jaar dumm fat and happy op die stoel zitten. Geen andere baan zelfs met betere terms and conditions die mij uit de cockpit haalt!

Ik kan me echter voorstellen dat diegene die met begin 20 de luchtvaart ingestapt zijn en naar een jaar of 20-25 gaan lopen klagen over onregelmatig werk en altijd weg van huis en uitkijken naar hun pensioen. Simpelweg omdat ze niet beter weten. Zij kennen alleen het sprookje dat werken in de luchtvaart heet. In "real live" zijn er genoeg jobs waar altijd weg van huis en onregelmatig werk minder salaris en pensioen in het laadje brengt.
 
"Als je morgen een andere baan met dezelfde salaris/pensioen-voorzieningen en zonder te veel hassle wordt aangeboden, pak je die dan aan? "

Zoals de meeste vliegers onder ons, zou het zeer verleidelijk zijn... maar toch zou ik voor de luchtvaart kiezen.
Het zit nou eenmaal in mijn bloed en is al zó lang een droom. Dat ben ik niet bereidt op te geven...
 
Absoluut niet verleidelijk voor mij. Het is me nog nooit voorgekomen dat ik met tegenzin naar het werk ging. Ik zit bij een werkgever die bij me past en het type vliegen geeft me maximale voldoening. Naast het vliegen voldoende mogelijkheid om andere leuke dingen te doen. Het is nooit saai. What's not to like?
 
Ik blijf ook vliegen. Zou wel over een jaar of 20 wat meer part-time werken allicht. Als IOE/ check airman vliegen. Maar nooit achter een buroo zitten. Zou ook nooit chief pilot kunnen zijn.
 
Als iemand mij nu een baan zou aanbieden voor het salaris van de cao waaronder ik ben aangenomen (ipv de salariskorting waar ik nu tegenaankijk) dan neem ik dat direct. Ik zal de mooie zonsopkomst wel missen, echter niet de 18 uur dienstdagen (waarbij je 30+ uur geen bed ziet), TSA en douane, 18 dagen aan een stuk van huis, ziek zijn in een hotel ergens in een vreemd land.
Wat ik ook zal missen is de (bijna) perfecte vlucht die begint met een moeilijke departure, gevolgd een moeilijke arrival met een mooie zachte landing in de touchdownzone en op centerline. Wat ik niet zal missen is dat op diezelfde vlucht een kuchende motor, iets teveel snelheid op final of een lange landing betekend had dat ik niet meer thuis was gekomen. De afgelopen 6 maanden zijn er 4 kisten verongelukt in Zuid Amerika: Tradewinds B747 tijdens aborted t/o in Medellin, Arrow Air DC10 in Managua (landing), vorige week Cielos del Peru DC 10 in Barranquilla (landing) en een Aerosucre B727 tijdend de nadering erens in Columbia. De eerste 3 waren niet fataal, de laatste wel (5 doden). Het bedrijf waar ik voor vlieg heeft in de 10 van het bestaan nog geen kist verloren, echter wel een aantal close-calls gehad
 
Als je morgen een andere baan met dezelfde salaris/pensioen-voorzieningen en zonder te veel hassle wordt aangeboden, pak je die dan aan?

Ben het eens met superpilut: never say never, want ik kan me voorstellen dat ik over 20 jaar het wel heb gehad met de "aanslagen" op mijn bio-ritme, maar misschien ook wel niet.

Maar tot die tijd denk ik nu elke keer als ik naar mijn werk rij en naar al die andere mensen kijk op weg naar hun werk:
"it would suck if you'd have to go to work now!"
 
Morgenochtend haal ik een lekker bakje (echte) koffie voor ik naar de kist loop. Als ik dan een half uurtje later airborne ben, kijk ik uit m'n raam naar de file op de M25 en dan denk ik 'Overload, je hebt het toch maar goed voor mekaar'. Wat je vliegt en voor wie doet er niet zoveel toe. Het is toch beter dan werken.
 
Back
Top