Stick of stuur?

"Maar hoe handelt zo'n stickie dan in lekkere x-wind conditions met een stevige portie windshear."

Nou, op zich best maar een go around lijkt me beter voor je carriere...

"De Bus houdt automatisch de wings level; daar hoef je je dus geen zorgen over te maken!"

Oe, da's wel heel theoretisch... Ooit bij gusty crosswinds de stick losgelaten? Valt best tegen met dat wings level verhaal...

Bij een flinke stoot crosswind strekt het tot aanbeveling om toch wel wat 'wingdip' te gebruiken. Qua crosswind moet je een beetje wennen aan het fly-by-wire verhaal; omdat je geen feedback krijgt moet je een beetje zoeken om er achter te komen wat die 60.000 kg metaal en plastic onder je kont nu eigenlijk doet en wil. Soms heb je iets te veel rudder input, dan weer iets te veel stick, soms wil je positief landen en maak je een onverwachte 'greaser' en v.v., maar goed, uiteindelijk went alles.

Geef mij met flink wat wind maar een 73, dat ding vliegt dan prima. Voor alle andere gevallen doet de Bus het heel wat beter.

Lators!
K.

Thanx dude, dat is info waar ik wat aan heb. En wat die windshear betreft, een beetje mag en houdt het nog een beetje spannend, maar teveel dan idd go-around.
 
nadeeltje van de Bus

de 330 heeft een lage wingloading, dus in gustywinds/windshear is het een stuiterbal.

k.
 
Wat ben je toch een fantastische kerel.

Pick a number.

Zeker ook nog zwart/wit tv?:duh:

HDTV 72" tegen de muur aangeplakt. 180 kanalen waarvan 80 in HD zijn. Mij hoor je niet klagen. Jij?

Verder hebben we deze:

old%20tv.jpg


In de logeerkamer staan... Doet het nogsteeds prima!
En als ik er bij nadenk, tuurlijk doet ie het nog prima!

Wat waren dat een tijden.....

... mannen van staal
... vrouwen in de keuken
... baangarantie na de RLS
... 4 dagen op, 8 dagen af roosters
... 19of77 nog bij Air Holland
... Art nog co op de 707 "dino jet"
... FD moest nog geboren worden
... "meneer" en "u" in plaats van "je" en "jij"
... met de limo gebracht worden naar werk
... TSA ? wie?
... Erik de vlieger nog in de pampers
... Nationaal voetbal elftal om trots op te zijn
... "verzuild" Nederland at elke avond om 18:00

Moraal van mn verhaal... Is er iets mis met zwart en wit ? Of zie ik het allicht een beetje te "zwart en wit" ?
 
Last edited:
nadeeltje van de Bus

de 330 heeft een lage wingloading, dus in gustywinds/windshear is het een stuiterbal.

k.


Het zelfde met de A319, ook vreselijk in de zomer als het een beetje thermisch is. Het liefste vlieg ik (en het merendeel bij ons) een zware A321.
 
Er zit een ''gust compensation'' op, dus als je er juist tegenin gaat sturen versterk je de beweging alleen maar. Een soort van laterale pilot induced oscilation.

Je kunt in de bus alleen maar reageren op de beweging van de kist. Niet van krachten die je normaal op je stuurkolom voelt.
 

Dat is een mooi voorbeeld van overcontrol. Er komt een windvlaag, vliegtuig corrigeert zichzelf al voordat de vlieger weet wat er gebeurd (FBW is wat sneller dan mensen :grijns:), en daarna maakt de vlieger ook nog een input, waardoor de kist 'doorschiet' naar de andere kant. Heel duidelijk te zien op deze video.

Je moet vertrouwen hebben in je kist, dan komt alles goed. Iets wat deze knakker duidelijk niet had.

P.S. : Ik heb geen bus rating, dus misschien klopt het niet helemaal 100% wat ik zeg.
 
Last edited:
Ik heb beiden met flinke gusty crosswind geland, maar ik vind de bus zelfs fijner landen. Niet om de stick of het stuur, maar gewoon omdat hij door de FBW (die inderdaar niet alles compenseert) stablieler is. Het is wel even wennen in dit soort situaties maar dat is elke nieuwe kist.
 
Toch apart zo'n bus. Alle basisprincipes die je van vliegen geleerd hebt gaan niet meer op (trekken in een bocht bijv.) Heb je dit net allemaal geleerd op de vliegschool, ga je bus vliegen, mag je het weer afleren. Geef je uberhaupt wel voeten bij de bus als je een bocht maakt trouwens?
 
Nee, je geeft geen voeten bij een bocht in de bus. Doe je op een Boeing overigens ook niet. Op de F50 wel dan?
 
Dat is een mooi voorbeeld van overcontrol. Er komt een windvlaag, vliegtuig corrigeert zichzelf al voordat de vlieger weet wat er gebeurd (FBW is wat sneller dan mensen :grijns:), en daarna maakt de vlieger ook nog een input, waardoor de kist 'doorschiet' naar de andere kant. Heel duidelijk te zien op deze video.

Je moet vertrouwen hebben in je kist, dan komt alles goed. Iets wat deze knakker duidelijk niet had.

P.S. : Ik heb geen bus rating, dus misschien klopt het niet helemaal 100% wat ik zeg.

Naar mijn bescheiden mening een beetje voorbarig om te zeggen dat deze 'knakker', zoals jij hem noemt, niet weet hoe hij een airbus onder controlle moet houden.

In deze omstandigheden is het voor de beste piloot op aarde nog lastig om te landen.
 
Nee, je geeft geen voeten bij een bocht in de bus. Doe je op een Boeing overigens ook niet. Op de F50 wel dan?

Op de 747 wel hoor, zeker met flaps extended, anders gaat ie als een brick shithouse de bocht om met het balletje vet uit het midden. Voorzichtig een tikkie voeten en hij gaat soepel als een... Dit ondanks de turn-coordinator die actief is met flaps uit. Op de -300 met het lange upperdeck nog erger dan de -200.
 
ik geef nooit voeten in een bocht op de 747,
alleen op de ils:) om de AT op te vangen

k.
 
Nee, je geeft geen voeten bij een bocht in de bus. Doe je op een Boeing overigens ook niet. Op de F50 wel dan?

Volgens mij moet ELK vliegtuig zijn rudder bewegen om een zuivere bocht te maken en het slippen door het haakeffect te voorkomen. Spoilers bij de neergaande vleugel beperken dit effect misschien, maar heffen het niet volledig op. Mijn vraag was dan ook meer of de bus (en boeing) zijn rudder automatisch beweegt wanneer je een bocht maakt.

Op de F50 moet je zeker voeten geven in een bocht (hoewel het grootste deel van de vliegers dit wel eens nalaat volgens mij). De F50 heeft geen spoilers om het haakeffect tegen te gaan. Het vervelende is wel dat de F50 geen hydraulische bekrachtiging heeft op de stuurvlakken, dus je kan wel lekker aan je beenspieren werken!
 
Er is natuurlijk wel een verschil tussen "voeten geven" en het bewegen van de rudder van een vliegtuig. Of dus de vlieger het doet of het vliegtuig automatisch. Of je moeder...
 
gliderpilot, adverse yaw heb je alleen bij het inzetten van de bocht, waarbij je de angle of attack van de buitenste vleugel vergroot om die omhoog te krijgen. Die veroorzaakt drag aan de buitenste vleugel. Eenmaal in de bocht is het verschil in lift/drag tussen de vleugels verwaarloosbaar. Het verschil in voorwaardse snelheid tussen de vleugels is zeer klein bij een normale bocht met een bochtstraal van meer dan een nautical mile. En waarom zouden de spoilerons die adverse yaw niet neutraliseren?

Een gecoordineerde bocht is iets anders dan adverse yaw.
 
in de metro gebruikte je de rudders altijd. In de DC10 tijdens de take-off roll, op de ILS om op de localizer te blijven (een beetje rudder om de heading 1 of 2 graden te veranderen gaat een stuk makkelijker dan door dat met de ailerons te doen) en tijdens de landing roll. Yaw damper zorgt ervoor dat de neus altijd de goede kant uitgaat.
Alle control kabels gaan naar hydraulic power units, niets zit aan de controls vast. Artificial feel units geven je het gevoel dat je de controls echt beweegt....
Trim is hetzelfde verhaal, je verstelt hydraulic units.
De autopilot stuurt ook hydraulic power units aan.
Verlies je hydraulic systems, dan heb je dus echt een probleem.
Wat je ook in gedachten moet houden is waar alle kabels gaan: control kabels onder de vloer, autopilot onder het dak.
 
Back
Top