Stick of stuur?

Zelf zou ik denk ik niet met zo'n stick overweg kunnen

Je zou de eerste zijn denk ik ;). Natuurlijk kan je dat, net zoals alle andere Airbus (en andere stick-toestellen) vliegers. Met links of rechts, iedereen went eraan.

Persoonlijk vind ik het geweldig. Ergonomisch gezien gewoon fantastisch. Zelfs op een vlucht van 100 minuten zit je tegenwoordig misschien 5% van de tijd te sturen. De overige 95% (bij langere vluchten nog een stuk meer) zit dat stuur alleen maar in de weg. Want let's face it; it's all about the paperwork. En een beetje schrijven op een tafeltje zonder dat er een kolom in de weg staat is een stuk relaxeter. Of eens iets opzoeken in een boek. Of lekker je voeten op de steunen zetten :). Heerlijk!
 
Ergonomisch is het inderdaad beter! Bij mij zit het idee er van een vlieger achter t stuur nog in ;) . Als het inderdaad zo makkelijk went dan is een airbus kist qua ergonomie dus beter. Hmm, niet meer zo negatief denken over airbus ;)
 
Met een stuurwiel zit je met je rechterhand aan het gas en je linkerhand aan het stuur.

En met een stick.......ook.

Het verschil zal dus niet dramatisch groot zijn, toch ?
 
Met een stick lijkt me met rechts vele malen fijner.
In de c172 die ik vlieg vlieg ik vrijwel altijd met mijn linkerhand, rechterhand bij het gas. Een echte keuze kan ik natuurlijk, door gebrek aan ervaring, nog niet maken.
 
nadeel van de yoke: de HSI is vaak maar voor 1/3 of half te zien, net zoals de rmi. Dit was in de metro het geval en nu ook in de DC10. Ook is het uitvoeren van de control check met (korte) vette vliegers een probleem, stuur komt in de buik te zitten.
Luxe probleem: de tray met eten past amper tussen mijn magere postuur (met de stoel in de achterste stand) en het stuur.
 
Vind bussen maar niks. Wil zelf het "roer" in handen hebben over hoe en wat. Als het aan mij ligt komt de 707 weer terug. Al die Ipod schermpjes in mn cockpit vind ik ook maar niks. Al die computers die een mening denken te moeten hebben over alles... Lijkt verdomme net op vrouwen. Klokjes in je cockpit heb je genoeg aan.

FD
 
Last edited:
Zag laatst ergens een sticker met de tekst: ''Airbus pilots have nothing between their legs!'' Ik kan je verzekeren dat in dit geval 'less more is'.
 
Je hebt daar toch een uitklapbaar tafeltje,is daar een computer op bevestigd of moet je die zelf meenemen?:radar: :kiss:
 
Tafeltje en laptop? :haha: :haha: :haha:

Het ding kan max. 60 kg aan...:grijns: :grijns: :grijns:
 
Right on!

Hoewel, binnenkort...nog geen clue wanneer ik kan beginnen. Komt wel goed, kan ik tot die tijd m'n tafel gebruiken.

Hoest verders?

Lators,
K.
 
Zag laatst ergens een sticker met de tekst: ''Airbus pilots have nothing between their legs!'' Ik kan je verzekeren dat in dit geval 'less more is'.

Ik dacht altijd:

"Airbus pilots have enough between their legs without a yoke!"
 
Maar hoe handelt zo'n stickie dan in lekkere x-wind conditions met een stevige portie windshear. Met een stuurtje heb je dan een beter gevoel, je kunt het dan nog een beetje aanvoelen, maar hoe zit het dan met zo'n stick? Dat lijkt me dan toch wel wat lastiger.
 
De Bus houdt automatisch de wings level; daar hoef je je dus geen zorgen over te maken! (Nog zo'n groot voordeel trouwens van de bus)
 
"Maar hoe handelt zo'n stickie dan in lekkere x-wind conditions met een stevige portie windshear."

Nou, op zich best maar een go around lijkt me beter voor je carriere...

"De Bus houdt automatisch de wings level; daar hoef je je dus geen zorgen over te maken!"

Oe, da's wel heel theoretisch... Ooit bij gusty crosswinds de stick losgelaten? Valt best tegen met dat wings level verhaal...

Bij een flinke stoot crosswind strekt het tot aanbeveling om toch wel wat 'wingdip' te gebruiken. Qua crosswind moet je een beetje wennen aan het fly-by-wire verhaal; omdat je geen feedback krijgt moet je een beetje zoeken om er achter te komen wat die 60.000 kg metaal en plastic onder je kont nu eigenlijk doet en wil. Soms heb je iets te veel rudder input, dan weer iets te veel stick, soms wil je positief landen en maak je een onverwachte 'greaser' en v.v., maar goed, uiteindelijk went alles.

Geef mij met flink wat wind maar een 73, dat ding vliegt dan prima. Voor alle andere gevallen doet de Bus het heel wat beter.

Lators!
K.
 
Vind bussen maar niks. Wil zelf het "roer" in handen hebben over hoe en wat. Als het aan mij ligt komt de 707 weer terug. Al die Ipod schermpjes in mn cockpit vind ik ook maar niks. Al die computers die een mening denken te moeten hebben over alles... Lijkt verdomme net op vrouwen. Klokjes in je cockpit heb je genoeg aan.

FD

Wat ben je toch een fantastische kerel.
Zeker ook nog zwart/wit tv?:duh:
 
Back
Top