De stand van zaken [Deel 16]

Status
Not open for further replies.
De F-16 is fly by wire en wordt computergestuurd gecorrigeerd, voeten geven is dus niet nodig om gecoordineerd te vliegen.
De voeten worden in een F-16 geloof ik alleen gebruikt bij een stevige crosswind, en bij de landing dus ook bij crosswind.
 
mhhhh volgens mij helemaal niet je zag namelijk die kerel in die RTL4 serie alleen met de knuppel shaken..

maja waat dat zegt over zijn voeten..

We shall hear from a pro.. ALIEN??

Tks
 
Ik neem aan dat de F16 zelf voor slip/haak effect corrigeerd, en je alleen voeten geeft als je opzettelijk wil haken/slippen. Bij de meeste betere kisten wordt haken/slippen ook grotendeels verholpen door bepaalde type ailerons, en/of flight spoilers te gebruiken in de bocht (bij bijvoorbeeld zweefvliegtuigen wordt hierop bespaard ivm gewicht en stroomlijning). Zo zal bij bijvoorbeeld een linkerbocht automatisch een (of meer) linker flightspoiler iets omhoog komen, waardoor het effect wordt verholpen. Daarom is voeten geven voor gecoördineerde bochten dus niet meer echt nodig bij de beter ontwikkelde kisten. Maar zoals Uncle al zei, is bij crosswind voeten nodig om op het laatste moment de kist in een keer recht te trekken (tijdens de daling vlieg je gewoon schuin tov de startbaan, maar vlieg je perfect met het balletje in het midden, en is voeten geven dus ook niet nodig). En voor sturen op de grond wordt het ook gebruikt (bij de meeste niet al te grote kisten).
Verder bedien je over het algemeen je remmen ook met je voetenstuur, maar dat heeft weinig met je rudder te maken ;)

Verder kan het handig zijn voor acrobatische manouvres tijdens gevechten enzo, om ff een lekkere slinger te maken :airforce: (maar ik heb nog nooit in een f16 gevlogen, dus het wachten is nog op de pro ;))
 
Neus wiel ging met een klein wiel dacht ik niet met de voeten... (in de F16)

remmen lijkt mij ook logisch ookal zou het ook met de stick kunnen (naar voren)

(tegenwoordig met die computers kan alles...)

kan aam mijn beperkte kennis liggen van het vliegen hoor maar welk nut heeft om te haken / slippen??

is dat niet netzoiets als onderstuur in een auto?

de bocht ingaan stuur om maar auto gaat rechtdoor??

voor mijn gevoel deed je in een dogfight alles met de stick vooraal G´s trekken en om je lengte as draaien en dan hoogte roer etc. etc..

Tks
 
Neuswiel doe je in de F-16 gewoon met de pedalen, en niet met de tiller wat jij bedoelt TKS, die zitten alleen in grote airliners.
Remmen doe je absoluut niet met de stick hoor, je houdt wel een nose-up attitude voor aerial braking met het airframe om de wielremmen te besparen, laatste beetje gaat gewoon met de voetjes.
 
Last edited:
@ICE en niek:

08-01-2076, GVSS Ice^

duurd nog even voordat je mag van Niek Ice 2076 :D

TKs
 
nou jongens...op dit moment in soesterberg bij kontakt der kontinenten, A t/m E vlucht gehad...en nogsteeds in de race:grijns: morgen F en die is wel moeilijk, maar goed opletten en dan is hij te doen, voor alle toekomstige kandidaten van de gvss....blijven crosschecken.....kleine foutjes ook corrigeren, en alles wat de instucteurs zeggen onthouden en verbeteren bij de volgende vlucht...als je meerdere malen hoort dat je het zelfde moet verbeteren heb je dus geen progressie...en progressie is het belangrijks.

gr.
robbert
 
Succes met de F vlucht jongen!
Rustig blijven en goed je best doen, dan komt het vast in orde.
Relaxt hotel wel he, ga lekker poolen man :D
 
Succes met de F vlucht jongen!
Rustig blijven en goed je best doen, dan komt het vast in orde.
Relaxt hotel wel he, ga lekker poolen man :D


WHAH.... zeker relaxt hotel....echt luxe en goed eten en mooie kamertjes...ook gezellig groep.....volgens de instucteurs zijn we een goeie groep....is er maar 1 afgevallen....de rest is er nog....en dat was niet zo vaak...maarja....morgen is D day...dus maar hopen dat het lukt
 
@ Poortier

Succes morgen kerel ;)
Ik hoor morgen wel hoe het gegaan is he!
met hoeveel man zit je eigenlijk precies in één groep?

- RML16
 
Heb gister een Positief Aanname Advies gehad van het CML, net contact gehad met Amsterdam voor het officiele gebeuren, en deze mevrouw wist mij te vertellen dat alles helemaal rond en zeker is, en ik ben aangesteld voor de klas van 5 Februari :D :D :D IK BEN ZO BLIJ!!!!!! :haha:

Wedden dat ik vanavond dronken word? :grijns: :grijns: :grijns: :D :D :D
 
@ Uncle: Gefeliciteerd man!!

K was vandaag naar voorlichting geweest op de KMA. Cadetten kwamen terug van de KCT week, nog airworkers die ook net terug zijn??
 
nou jongens...op dit moment in soesterberg bij kontakt der kontinenten, A t/m E vlucht gehad...en nogsteeds in de race:grijns: morgen F en die is wel moeilijk, maar goed opletten en dan is hij te doen, voor alle toekomstige kandidaten van de gvss....blijven crosschecken.....kleine foutjes ook corrigeren, en alles wat de instucteurs zeggen onthouden en verbeteren bij de volgende vlucht...als je meerdere malen hoort dat je het zelfde moet verbeteren heb je dus geen progressie...en progressie is het belangrijks.

gr.
robbert
Ha, klinkt alsof jij even moet gaan flyeren voor www.airwork.nl/bulletinboard...
Altijd leuk om van de andere kandidaten te horen hoe het geweest is. :)

@ICE en niek:

08-01-2076, GVSS Ice^

duurd nog even voordat je mag van Niek Ice 2076 :D

TKs
Foutje? Welk foutje ;)
Bedankt voor het melden!
 
Uncle ontzettend gefeliciteerd met het behalen van de vliegerkeuring :)
nu begint het echte werk pas, veel succes met de opleiding.

Groet,
Ice
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top