martinair

Het zijn de touroperators die de markt bepalen en luchtvaartmaatschappijen tegen elkaar uitspelen. En de maatschappijen zelf hebben ook geprofiteerd van het wegvallen van andere maatschappijen, die het niet meer konden bolwerken. Uiteindelijk heeft de KLM altijd invloed willen hebben. Dat begon al toen MAC 50 jaar geleden startte, vervolgens HV, HLN, etc etc. Ik snap niet dat er geld wordt gestoken in een onafhankelijke club, zonder enige bemoeienis met een andere vliegmaatschappij. Er zijn genoeg TO's die stoelen zouden willen afnemen. Daar moet niet te lang mee gewacht worden, want er zijn genoeg kapers op de kust.... En er is nog steeds geen icalowcostairline. Misschien ligt daar wel een markt, temeer nu er plannen zijn vanuit het Verre Oosten om dat op te starten....
 
Last edited:
ICA Low cost, weet je wat de peut kost momenteel ?
531 Euro/ton dus reken even uit, 10 uur vliegen tegen 5ton/uur voor een 76 en dat op 270 pax. Ben benieuwd wat een kaartje in de lowcost markt dan zou kosten !
 
Ik denk dat de VNV zich wat soepeler op zal stellen. Hoogstwaarschijnlijk blijven de ontslagen mannen namelijk wel bij de KLM groep vliegen, zij het HV dan wel KLM zelf. Na een ontslag bij MP blijven ze diezelfde vliegers hoogstwaarschijnlijk vertegenwoordigen bij het moederbedrijf.

Vanuit dit opzicht heeft de VNV er veel belang bij om dit goed te regelen. Ze kan zich van een goede kant laten zien, zowel naar de tegenpartij als voor haar leden.

Voor de mensen die geloven dat de MP mannen horizontaal in mogen stromen bij KLM en HV; dat gaat NOOIT gebeuren.

Behoud van functie en salaris misschien, maar onderaan 'de lijst.'
 
Denk t ook niet Q, maar zeg nooit nooit.
Vorige keer, als is t n paar jaar geleden, was er een volledige overeenkomst
tussen t VNV en de MAC drivers voor weliswaar niet horizontale instroom maar wel inweving.
Nood breekt wet.
Maar dit wordt minimaal nog een jaar gezeur over ieders rechten.
Echt je leert je collegae van de beste kant kennen;)
 
Ik denk dat de VNV zich wat soepeler op zal stellen. Hoogstwaarschijnlijk blijven de ontslagen mannen namelijk wel bij de KLM groep vliegen, zij het HV dan wel KLM zelf. Na een ontslag bij MP blijven ze diezelfde vliegers hoogstwaarschijnlijk vertegenwoordigen bij het moederbedrijf.

Vanuit dit opzicht heeft de VNV er veel belang bij om dit goed te regelen. Ze kan zich van een goede kant laten zien, zowel naar de tegenpartij als voor haar leden.

Voor de mensen die geloven dat de MP mannen horizontaal in mogen stromen bij KLM en HV; dat gaat NOOIT gebeuren.

Behoud van functie en salaris misschien, maar onderaan 'de lijst.'

Wat voor functie ligt er dan bij de KLM of HV te wachten voor een gezagvoerder van Martinair? Dezelfde functie toch? Of onder aan de lijst als junior co-pilot? Van mij mogen die MP mannen en vrouwen gewoon rechtstreeks en horizontaal de senioriteitslijst op van KLM of HV... Het is immers de moeder of een andere dochter.
 
Mooi dat dat van jou mag, maar vraag je ook eens af hoe bijvoorbeeld iemand die al bijna een decenium co is bij HV en nu toch echt wel eens naar links wil er over denkt als hij een hand vol captains op zijn lijst ziet verschijnen die geen eigen kisten mee nemen... Maar nogmaals, zeer attent van je!
 
Zelfs als er geen "eigen kisten" mee worden genomen zal de moedermaatschappij toch proberen de capaciteit onder te brengen bij de andere dochter... In dit geval dus Transavia. Dus meer stoelen betekent meer vluchten, meer mensen nodig en misschien wel een kistje (of twee/drie) erbij voor Trans. Het gaat niet om kisten maar om stoelen. Het afstoten van de short-haul van MP kan heel makkelijk gedaan worden omdat dit zo bij een andere dochter onder gebracht wordt.

En laten we eerlijk zijn ..... we hebben het hier niet over een paar honderd vliegers die de carrieres van even zo veel andere vliegers met jaren vertragen. Dat valt allemaal best mee denk ik.

Ik kan me best verplaatsen in de situatie van die co-piloot van HV. Maar ik kan me ook verplaatsen in de situatie van de mensen bij MP.
 
Last edited:
Burton: Ik begrijp je opmerking maar welcome to the real world.

Gebeurt in het "gewone" leven elke dag en daar kijkt niemand
van op. Senioriteit is een verouderd principe. En voordat je begint:
ik weet het, ik ben in de minderheid. :passed:
 
Ik ben benieuwd wat de VNV gaat doen. In de GG en DBR tijd was het VNV-lidmaatschap geen cent waard voor degenen die aangesloten waren. De groep GG-ers die bij de MAC gingen vliegen hebben niet zo'n leuke tijd gehad en er zijn toen ook maar een handjevol vliegers overgebleven... Vraag mij dus af hoe de MAC vliegers zouden moeten instromen. Senioriteit bij KLM is een hard gegeven en ik geloof niet dat nood wetten breekt. Als het er op aan komt gaat iedereen voor zijn eigen hachie.
 
Wat voor functie ligt er dan bij de KLM of HV te wachten voor een gezagvoerder van Martinair? Dezelfde functie toch? Of onder aan de lijst als junior co-pilot? Van mij mogen die MP mannen en vrouwen gewoon rechtstreeks en horizontaal de senioriteitslijst op van KLM of HV... Het is immers de moeder of een andere dochter.

Dezelfde functie, waarschijnlijk met behoud van salaris, al zou dat bevroren kunnen worden. Maar wel onderaan de lijst, dus de gezagvoerder 747-400 staat onder de S/O die net uit z'n lijntraining komt.

Overigens zou mijn voorkeur naar een compromis uitgaan; mensen die instromen verliezen een aantal jaren senioriteit ofzo, om zo maar wat te noemen. Mensen onderaan laten aansluiten wordt niemand beter van, de KLM vliegers alleen niet slechter.

Overigens heb ik niet de illusie dat dit in Amstelveen wordt besloten, maar in Parijs. Dat zou nog wel eens een heel ander licht op de zaak kunnen werpen.
 
Tja, alles wordt indd meer 'Frans'. Zal me niks verbazen dat er geen fransman wordt ontslagen zolang er nog nederlanders in het bedrijf zitten die ze eruit kunnen wippen. (management)

BTW, het aantal A320 vliegers bij Martinair is (volgens de VNV) 48 personen. Die kunnen toch wel omgeschoold worden en een plekje krijgen bij de 2500 vliegers bij de KLM of bij de 400 andere vliegers van Martinair?????
 
De Europaproductie is vrijwel 100% van de touroperators, daar zit geen "eigen lijntje" tussen. Martinair of KLM kunnen die dus niet even naar HV schuiven, dat is aan de touroperators. Misschien het eerste nieuwe seizoen wel, maar daarna gaan ze toch weer op zoek naar een andere airline, omdat ze graag meerdere keuzes qua airlines willen. Kunnen ze lekker tegen elkaar uitspelen om de prijzen laag te houden.

Meer dan 1 kist uitbreiding zie ik dus niet, en het zou dan ook lastig te rechtvaardigen zijn om daar meer crews voor in dienst te nemen als een jaar later de touroperators toch hun stoelen ergens anders neerzetten.

Zaken qua senioriteit/instroming worden op vakbondsniveau afgedwongen, de hoofdkantoren kan dat helemaal niks schelen. Zolang de kosten maar onder controle zijn en de vliegtuigen gevlogen worden. Of dat jantje of pietje is, interesseert ze niets. Van Wijk en Spinetta hebben wel andere dingen te doen.
 
Behoud van functie en salaris misschien, maar onderaan 'de lijst.'

nee das eden eenmalige actie bij klc uk.... maar die jongens vlogen al bij klc op de routes. onderaan de lijst met behoud van salaris?? nee denk het niet want dan is de doorstroom toch gestagneerd voor de mensen die ook die functie zouden willen hebben?? daar zit nml. ook weer je salaris berekening aan vast... nee denk dat het gewoon een zelfde regeling wordt als dat van hv

grtzz
 
mooi voor de solidariteit... maar 1 ding heb ik geleerd in de luchtvaart en das geen solidariteit... waarom moeten er nu opeens vliegers op de lijst komen te staan bij de KLM?? was bij exel viasco ook niet het geval????
eerst mocht ik niet sol. bij martinair want ik moest aan ervaring doen voor wat betrefd de type of defensie en nu mogen ze wel voor je op de lijst..... nee hoor. solidiar???? op dit moment zijn er zat veel plaatsen te krijgen met een goede rating dus als je het niet bevalt. 1977 heeft het al gezegd.
brace for impact als het slecht gaat met de luchtvaart en er moeten onslagen vallen bij air france.... wat gaat er dan gebeuren??? precies het zal geen frans zijn....
 
Over concurrerend opereren op de chartermarkt gesproken.
Lees hier al dan niet terecht veel over de jaren 50 operatie v de Mac.
Maar moet je eens ff bij AF gaan kijken.
Die komen gewoon doodleuk met n 74-4 naar Punta Cana of Havana toe en gaan dan met 15 cabine + 4 cockpit ff lekker n paar dagen chillen.
Echt als die lui binnen komen in een lobby v n hotel is t vol.
Hele families gaan mee, de halve golf/surf winkel wordt uitgestald.
Helemaal prima, maar dan moet k wel lachen om onze dubbeltjes mentaliteit terwijl
in Parijs de champagne goed wordt uitgeschonken.

:D
 
Denk dat dat eerder aan het vliegschema ligt. KLM heeft ook veel stops gehad waar de crew een week achterbleef (in Alaska met 4x4 cruisen of een weekje zon in Baan Thara) omdat de eerstvolgende kist pas een week later dezelfde stop aandeed.......

Tegenwoordig is er veel veranderd en zijn het dikwijls 24uurs stops geworden. Met de toename van het aantal reizigers zal de frequentie toenemen en zullen de lange stops helaas verleden tijd zijn............

AF zal echt niet onnnodig een hele crew een aantal dagen in het buitenland 'extra' laten vertoeven.... (kortere overnacht = kortere cyclus = meer vluchten per jaar = arbeidsproductiever)
 
nee das eden eenmalige actie bij klc uk.... maar die jongens vlogen al bij klc op de routes. onderaan de lijst met behoud van salaris?? nee denk het niet want dan is de doorstroom toch gestagneerd voor de mensen die ook die functie zouden willen hebben?? daar zit nml. ook weer je salaris berekening aan vast... nee denk dat het gewoon een zelfde regeling wordt als dat van hv

grtzz

Als je die gasten overneemt, kun je ze niet hun salaris afnemen. Dat is via het arbeidsrecht goed geregeld. Daarom ging het zo bij de KLC UK gasten, en daarom denk ik dat iets vergelijkbaars zal gebeuren met de MP mannen, mits ze natuurlijk door KLM worden overgenomen.
 
Misschien een gekke gedachte maar de contracten van de airbussen lopen nog twee jaar (daar kan je wel onderuit) maar zou het niet zo kunnen zijn dat de komende tijd die bussen niet gewoon incl flightcrew aan trans en klm kunnen worden uitgeleased
 
Back
Top