He
deze topic krijgt toch een vervolg. Toch een aantal mensen die het rechte eind eind hadden.
MP directie blijft zich verzetten, maar tje, als de twee aandeelhouders het willen, dan gebeurt het ook. Maersk wil er van af, en KLM wil synergie.
wordt spannend voor MP.
volledig artikel telegraaf :
SCHIPHOL – De toekomst van Martinair gaat op de schop. De KLM-top heeft interesse in overname van Martinair, liefst alleen de luchtvrachtactiviteiten, de meest waardevolle divisie van de maatschappij. De Martinairaandeelhouders KLM (50%) en Maersk (50%) willen binnen zes weken een advies op tafel hebben.
Het onverwachte besluit om na een jarenlange status-quo nu op korte termijn een besluit over de toekomst van Martinair te vellen, is deze week genomen tijdens een vertrouwelijke vergadering van de raad van commissarissen. De Martinair-directie heeft dat nieuws in een bulletin voor de medewerkers zelf naar buiten gebracht.
De aandeelhouders van Martinair moeten nu om de tafel om de waarde van de maatschappij te bepalen. Na een akkoord over de waarde moet voor een overname door KLM een goedkeuringsverzoek bij de Europese Commissie in Brussel worden ingediend.
Een eerdere poging van KLM om Martinair in bezit te krijgen, werd ingetrokken nadat bleek dat geen goedkeuring zou worden verleend. Een verzoek is dus nooit officieel afgewezen. Het maakt een nieuwe poging kansrijk nu ook de marktomstandigheden zijn veranderd, menen KLM-officials.
De conclusies die de Martinair-directie aan het onderzoek verbindt, staan haaks op de opvattingen binnen de KLM-top. „Het directie- en managementteam gaat ervan uit dat een geïntegreerd Martinair (vracht en passage) de meest voor de hand liggende uitkomst van het onderzoek zal zijn. Dat zal de aandeelhouders ertoe brengen om voorstellen van de directie tot toekomstige modernisering en/of uitbreiding van de vloot te realiseren”, stelt de Martinair-leiding.
Over de reden voor het onderzoek, uit te voeren door twee functionarissen van KLM en Maersk en een onafhankelijke voorzitter, wordt uitgelegd: „De situatie op het aandeelhoudersfront van Martinair is nu al jaren hetzelfde. Maersk wil af van de aandelen van de luchtvaartmaatschappij Martinair. Het ontbreekt echter al jaren aan een geschikte koper.”
De Martinair-directie vervolgt de uitleg: „De KLM zou die koper graag willen zijn, maar mag dat niet van de Europese autoriteiten in Brussel. Daarmee is er voor Martinair een bepaald evenwicht ontstaan, wel een met tegengestelde aandeelhoudersbelangen. Dat maakt het moeilijk een gezamenlijke strategie voor Martinair neer te zetten, die tot in de (verre) toekomst toereikend zal zijn.”