Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Nou, omdat daar ook al direct alle rente in zit wat vanaf dag 1 gaat lopen. Dus je betaalt in dit geval rente op rente. Wat neerkomt op, ik meen, 950e per maand.
Ik leen bij de Friesland bank, daar betaal je dus niet gelijk alle rente, omdat je het geld pas leent als je het nodig hebt(een rekening courant systeem). Scheelt een flinke duit. Enige nadeel bij deze vorm is dat je na je opleiding moet herfinancieren naar een 'echte' lening, en het rente % dan hoger kan uitvallen dan ten tijde van het begin van je opleiding. (ik heb het daarom gesplitst, de helft vanaf het begin vast voor 10 jr tegen 5,2%, en de rest in een rekening courant)
 
En eventueel zelf een type rating doen om die vel-begeerde baan te bemachtigen (of alleen maar aan de minimale aanname eisen te voldoen) is ook nog steeds niet gratis...
Kan niet overstandig zijn om in elk geval de mogelijkheid daartoe mee te financieren!
 
Kan die getallen niet geloven hoor. Ik heb 5 jaar geleden een opleiding gedaan voor een ton, en leende totaal iets meer dan 110K.
Als men nou iets minder bezig is met coole stickers, studentenfeesten, coole AI-hyves, logogelul, party-style, auto's etc etc, en gewoon zo snel mogelijk door die opleiding heen ramt, dan is het toch te doen voor dat geld? Je bent en blijft gewoon student hoor. Misschien kan de student ook nog een beetje zelf werken vóór de opleiding, of zelfs tussentijds en zo de rente financieren of een stukje onderhoud sparen. Ouders zullen meestal ook wel een (kleine) bijdrage doen toch? Tenminste, dat zouden ze toch ook doen als pietje naar een HBO was gegaan?

En over die zogenaamde pakketten bij de bank: De rollen zijn tegenwoordig dus omgedraait? JIJ bent nog altijd interessant voor hun hoor.. Je zegt dat het take it or leave it is bij de huidige banken? Wat nu als je een erfenis hebt ofzo, in elk geval een smak geld waardoor je de helft niet hoeft te lenen maar zo kan betalen...kan je dan niet aan de opleiding beginnen omdat je de volledige 176K moet lenen bij ze?--> Geloof er geen bal van. 950E per maand vanaf dag 1 is wel erg veel. De banken zien je dus gewoon als makkelijke prooi om leningen duur aan te verkopen onder het mom van 'je moet alles bij mij lenen' ...

Als je gewoon 100K leent bij een bank met huidige rentestanden en voor 5 jaar rentevast ben je 500E per maand kwijt aan rente...Dat is heus te overzien!

Als je al begint met 176K, man...dan ben je al bijna failliet voor je begonnen bent. Als je idd daar de salaris scenarios op los laat en je komt uit je opleiding maar recht in een luchtvaartdip en je hebt 3 jaar (niet uitzonderlijk) geen werk als piloot, en daarna nog een type rating die je moet betalen...pff.

Misschien zou het zelfs lonen om dan VOOR je gaat beginnen met je opleiding eerst een jaar of meer te gaan werken (liefst met veel overuren en alles laten uitkeren in de hoogste belastingschaal) en vervolgens direct tijdens je opleiding je belastingvoordeel uitbuiten met de carryback-regeling om zo je rente te financieren met je ontvangen belastingteruggave want tegen die hoge rentestanden in combinatie met HOGE leningen spaar je normaliter niet op.
 
176.000 ?????? tering hey..das niet niks..

Maar bij de ABN voor 6,5 %? Ik zou dan OF maar even verder zoeken, OF beter onderhandelen. Ik heb een maand geleden mijn handel daar ondergebracht voor 5,3%
VNV-arrangementje is trouwens wel aardig:

1% korting op je hypotheek, gratis betaalrekeningen (voor europasjes bij andere banken betaal je toch jaarlijks wel wat), 2 gratis goldcards (scheelt 100E per jaar) reisverzekering voor nop, inkomensverzekering voor nop en zo zijn er nog wel wat dingetjes..

Is zo'n VNV arrangement ook van toepassing op nog af te sluiten leningen als VNV wannabe lid?
 
@ Thumbs On Fly,

Als je al een aardig eigen vermogen hebt, dan leen je niet die 176,000e.
Jij kan in dat geval prima voor je eigen levensonderhoud zorgen.
Niet lenen via de bank? Geen garantiefonds..

Je leent dan die 118,500e + rente, verzekeringen etc.
 
Ik leen bij de Friesland bank, daar betaal je dus niet gelijk alle rente, omdat je het geld pas leent als je het nodig hebt(een rekening courant systeem). Scheelt een flinke duit. Enige nadeel bij deze vorm is dat je na je opleiding moet herfinancieren naar een 'echte' lening, en het rente % dan hoger kan uitvallen dan ten tijde van het begin van je opleiding. (ik heb het daarom gesplitst, de helft vanaf het begin vast voor 10 jr tegen 5,2%, en de rest in een rekening courant)

Bij ABN (voor EPST) is het wel zo dat je na (32 maanden) wel 6.000 euro bruto terug krijgt van je 2e lening, ze werken namelijk met annuiteiten depositos.

Dus je eerste lening is 116.000 euro (opleidingsgeld all-in)
En de tweede lening is 42.000 euro (rente, verzekeringen en extra geld)
 
Vandaag brief ontvangen nls heeft garantie fonds rond kan gaan gelden voor oktober en september klas bijeenkomst in augustus over de verdre detaills.
\
ik praat hier dus over een VOLEDIG garantie fonds zonder borgstellng nodig.

ben hier heel blij mee

gr ezra
 
De juli klas ook, da's de eerste groep die er gebruik van kan maken (in zoverre ze niet al een financiering geregeld hadden). Het rente tarief voor de juli klas is 6,55% voor 3 jaar vast en 6,65 voor 5 jaar vast.
 
Rente bij de ABN

Rente bij de ABN

... Maar bij de ABN voor 6,5 %? Ik zou dan OF maar even verder zoeken, OF beter onderhandelen. Ik heb een maand geleden mijn handel daar ondergebracht voor 5,3%...

Ook bij de ABN?? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan? Wat is je looptijd, ook 15 jaar??
Of heb je die lening gewoon in een ander tijdperk afgesloten, toen de rentes überhaupt nog veel lager waren?
 
Mijn deal:

Eerst NLS 99.500 E + rente bij ING 5,5% ( rekening courant ) = 110.000 E


Direct werk na afstuderen. Nu na 18 maanden werken 30 k afgelost;

Nu restant schuld 80.000E Rabonbank 4,8% ( variabel, max 20k aflossen p/j ) = 384 E / per maand excl aflossen

Lage rente door huidig vast contract/salaris 4000 E netto ( weining risico )
 
Last edited:
Weet er iemand of het ook mogelijk is om een deel zelf in te leggen??

Ik begin in Augustus bij EPST - Oxford...

Opleiding kost ong. 105000 + 15000 = 120000. Nu wil ik die 15000-20000 zelf betalen zodat ik minder hoef te lenen (100000 + rente), dat zorgt voor minder rente aan het eind van het jaar, en ietjes sneller mijn lening lossen.

Iemand die het op de manier heeft gedaan?

Mvg

Ik wil dit ook doen, kan je me meer info geven of iemand anders?
 
Je moet wel beseffen dat wanneer je een deel zelf betaald het garantiefonds je lening niet betaald bij stoppen met de opleiding om wat voor reden dan ook. Ik vroeg tijdens de informatiedag van de KLS of het handiger was om het niet te lenen maar zelf te betalen zodat je geen rente hoeft te betalen maar het werd streng afgeraden omdat er dan simpelweg geen garantie meer is voor de student.

Ook als ik maar een DEEL betaal? Erg krom, want als ik 20k zelf betaal bespaar ik zo'n 1300/1500 eur...
 
Ik ben momenteel aan het overwegen deel te nemen aan de selectieproven van de Sabena Flight Academy in België. De totale kost van de opleiding bedraagt 85000€.
Ik vrees echter dat mijn ouders niet borg zullen willen staan voor deze lening. Zelf ken ik niet zo bijster veel af van bankzaken. Weet iemand of ik hiervoor een gunstige lening kan krijgen waarbij ik iets anders al borg kan gebruiken? (heb iets gehoord over verpanding van levensverzekering, etc.).
 
Verpanding levensverzekering is in dit geval ook weer je ouders, opa & oma of familie of vrienden.... Het betreft dan een reeds bestaande levensverzekering die wordt verpand aan de bank. Het is een andere vorm van borg staan, net als je spaarcenten verpanden, etc...

Overigens zal de bank bij het afsluiten van je lening willen dat je zelf ook weer o.a. een overlijdens risico verzekering, ongevallen verzekering (evt NL luchtvaartpool) en loss of license (NL Luchtvaartpool) zal afsluiten als borgstelling voor je lenning, oftewel als er ook maar iets met je gebeurd, dat zij in elk geval hun geld krijgen...

Het vervelende wat dat betreft is dat banken in princiepe geen risico's nemen. Dus een lening moet een standaard borgstelling hebben, bijvoorbeeld voor het zeer uitzonderlijke geval dat jij de benen neemt en bijvoorbeeld in Zuid Amerika kleine transportjes gaat vliegen... Dan nog eens al die verzekeringen als garantie dat als je iets overkomt, de schulf netjes wordt voldaan... En uiteraard nog eens dat de schuld binnen een x-aantal jaren wordt afgelost...
 
Waarom overweeg je geen Nederlandse opleiding met financiering? Er is er zelfs eentje waarbij je gewoon vliegt in een kist met Sabena logo :dozey:
 
Zijn er van de nieuwe gasten van 8-4 op de kls nog geen deals gesloten?
Ik ben zeer benieuwd naar de deals die banken ons gaan voorleggen namelijk.

In sept. ga ik waarschijnlijk om de tafel voor 8-5

Plaats je deal hier dus.
 
- De bank / geldverstrekker

ABN Amro

- Het totaalbedrag dat je leent

60K voor vliegopleiding + 40K voor bachelor Psychology in de states. Totaal dus 100K (in euro's wel te verstaan)

- Looptijd van de lening

20 jaar

-De rentevastperiode

5 jaar

- De rente als percentage

Op het moment van de lening 5%, rentevastperiode is verlopen, nu rente van 6,8% :(

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan

LOL en levensverzekering. Totaal iets van 600 euro per jaar

-Borgstelling

Overwaarde huis ouders als onderpand + ouders vangen maandlasten op als ik het niet meer kan betalen

-Aflossingsverplichting

Een jaar na de opleiding en ik betaal voor aflossing per maand iets van 575 euro.

- Afsluitprovisie en andere kosten

Dacht iets van 1000 euro voor notariskosten, weet ik niet meer.

Vind het een zeer interessant topic. Soms kijken mensen je echt zo aan van, wtf heb je een lening afgesloten van 100K. Hier in Amerika valt het nog wel mee daar veel college grads hebben een studieschuld hebben van $100K+. Maargoed een beginnende dokter verdient hier iets van $150K per jaar, dus dat valt dan ook wel weer mee...

Overigens, ook wel belangrijk om te vermelden, is dat mijn ouders tijdelijk de aflossing van 575 euro per maand betalen. Kan het zelf niet betalen en betaal uitsluitend de rente. Na tig brieven verstuurd te hebben door Europa, Azië en Afrika, ben ik maar in Amerika gebleven en ben daar getrouwd. Werk nu als instructeur bij een kleine FBO. Schrik niet maar de pay is $18 dollar per uur. Ik vlieg ongeveer 100 uur in een maand, dus $1800 per maand :( .

Maar er is nog hoop! Ik sta in de hiring pool van Mesaba en hoop dat ze eerdaags wat class dates kunnen geven. Salaris is daar iets beter, namelijk $24 per uur, maar je vliegt minder, dus zo'n verbetering zal het niet worden. Laten we hopen dat ik zo snel mogelijk mag beginnen en me kan richten op het tweede jaar, das $30 per uur.

Redelijk teleurstellend allemaal dus...
 
Back
Top