Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

Ik heb nu ook alles afgerond.

Eigenlijk doet van Lanschot geen financieringen van een pilotenopleiding maar was vanwege plaatselijke contacten toch mogelijk.


De bank/geldverstrekker
van Lanschot

- Het totaalbedrag wat je leent
110.000

- Looptijd van de lening
12

- De rentevasteperiode
5jaar vast

- De rente (als percentage)
5,2%

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
loss of licence en ORV

- Borgstelling (ouders? huis?)
Ouders

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
n.v.t.
 
Afgelopen dinsdag een "offerte" gekregen bij de ABN Pilotendesk Schiphol.

- De bank/geldverstrekker
ABN

- Het totaalbedrag wat je leent
120.000-150.000

- Looptijd van de lening
25 jaar

- De rentevasteperiode
1jaar / 3jaar / 5jaar / 10jaar

- De rente (als percentage)
5.05% / 5.50% / 5.9% / 6.4%

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
loss of licence en overleidensverzekering

- Borgstelling (ouders? huis?)
vastgoed

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
vanaf 3 jaar na aanvang van de opleiding de rente

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
n.v.t.

Kies zelf waarschijnlijk voor een andere constructie. Er valt overigens echt nog wel met die percentages te schuiven, want ze zakten zo 0.5% onder de vaste percentages van de tabelletjes!

Succes allemaal, ik ben nog bezig met het "shoppen".


Weet er iemand of het ook mogelijk is om een deel zelf in te leggen??

Ik begin in Augustus bij EPST - Oxford...

Opleiding kost ong. 105000 + 15000 = 120000. Nu wil ik die 15000-20000 zelf betalen zodat ik minder hoef te lenen (100000 + rente), dat zorgt voor minder rente aan het eind van het jaar, en ietjes sneller mijn lening lossen.

Iemand die het op de manier heeft gedaan?

Mvg
 
Hoi ST,

Ik ben nog bezig bij EPST en heb inderdaad alleen het bedrag voor de opleiding zelf geleend bij de ABN AMRO. Het bedrag voor levensonderhoud en rente heb ik op een andere manier gefinancierd en dit scheelt inderdaad in de rente. Voor de ABN AMRO was dat (in mijn geval) geen probleem.

Succes met je opleiding en als je meer wilt weten let me know.

groetjes, FG.
 
Hoi flyinggirl,

Sorry voor the late respons en bedankt voor je reaktie.

Zou je me middels PM of als je het publiekelijk wilt posten wat jou deal is, mbt looptijd lening, rentevast periode, rente... de verzekeringen en de kosten voor garantiefonds (meende dit ergens gelezen te hebben en de kosten 5k bedragen).

Bedankt.
 
He...

Ik heb er geen problemen mee om die info te posten, maar heb helaas niet alle informatie bij de hand. Ik moet het dus een beetje uit m'n hoofd doen; misschien dat anderen te hulp kunnen schieten.

Wat betreft de rente, die is 6.1 procent. De lening heeft een looptijd van 15 jaar. Na drie jaar looptijd wordt de rente opnieuw vastgesteld en dat is altijd een moment waarop je de lening kunt 'verbreken' en je lening dus eventueel opnieuw kunt oversluiten.

Ik ben me niet bewust van kosten voor het garantiefonds... weet niet of anderen daar meer over weten?

Verzekeringen... totaal iets van 700 euro per jaar, maar dat is een schatting.

Als je meer wilt weten, kan ik het wel opzoeken, maar ik ben pas half mei even thuis en daar liggen al mijn contracten. Je kunt altijd pm-en of zo voor meer info.

Succes, groetjes,

FG
 
Las zojuist de offerte van een bekende van mij die het goed vond om hier te posten.

- De bank/geldverstrekker
ABN Amro

- Het totaalbedrag wat je leent'
176,000e (inc. 12 maanden rente + 250 p/m zakgeld na afstuderen op basis van 10 jaar rentevast tegen 6,5%)

- Looptijd van de lening
25 jaar

- De rentevasteperiode
3 jr / 5 jr / 10 jr

- De rente (als percentage)
5,95% / 6,2% / 6,5%

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
ORV en TREX

- Borgstelling
Garantiefonds KLS

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
+- 3 jr, maar indien geen baan na deze periode kan de aflossingsverplichting worden uitgesteld.

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen


Poeh, das geen habbekrats...

PS: Mogelijkheid om na rentevaste periode de lening, via het VNV arrangement, vast te zetten tegen een hypothecair rentepercentage. En via ditzelfde arrangement aardige kortingen op leningen, verzekeringen en overige aanvullende pakketten in de toekomst.
 
Pfff laten we dit bedrag eens in het documentje van Iz invullen. Volgens mij wordt je daar dan niet vrolijk van. VNV arrangement klink best aardig denk ik zo.
 
Dat is dan beter geregeld dan bij FTE. Daar wordt nog eens 5000 euro extra gerekend indien je gebruik maakt van deze regeling. Op zich geen probleem (andere scholen hebben dit al reeds opgenomen)alleen wordt dit je pas achteraf verteld.
Inderdaad heb ik het gevoel dat men er maar vanuit gaat dat je van het garantiefonds wil gebruik maken. Maar die 5000 euro en die toch wel flink hoge rente die ik net hierboven zie tikken bij elkaar flink aan. Natuurlijk zijn de kosten niets als het toch tijdens de opleiding niet zou lukken, al is het waard om het risico hiervan (en de kosten met uitval tijdens theoretische fase, waarvan de kans toch groter is) van te voren op te wegen tegen de toch (zeker op langere duur) flink hogere kosten. Rondshoppen en wat research (en de tool van Iz) helpen een hoop denk ik...
 
179.000 euro ???
:stapelge:

Hoe zit het eigenlijk met hypotheken? Krijg je die uberhaupt nog wel met dit soort schulden?

Kun je bijvoorbeeld ook bij de Rabobank een hypotheek krijgen als je dit soort schulden hebt bij de ABN AMRO bank?
 
Lening voor EPST First Officer in Oxford. Offerte is van een studiegenoot die een klas eerder begint.

- De bank/geldverstrekker
ABN Amro

- Het totaalbedrag wat je leent'
158,592e ( dit bedrag is inc. rente + verzekeringen + 20 maanden 250 p/m zakgeld en 12 maanden 175 p/m zakgeld om vrij te besteden) 32 maanden rentevast tegen 6,15%

- Looptijd van de lening
nb

- De rentevasteperiode
nb

- De rente (als percentage)
6,15%

- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
ORV, TREX en Loss of Licence

- Borgstelling
Garantiefonds EPST

- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
32 maanden, maar indien geen baan na deze periode kan de aflossingsverplichting worden uitgesteld.

- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
1580 euro
 
Er bestaat uiteraard wel een kans dat ze moeilijk gaan lopen doen en de schuld die je bij de andere bank hebt willen overnemen (als voorwaarde voor het geven van een TopHypotheek boven je huidige inkomen, oftewel gebasseerd op de stijging van je inkomen).

Je kan ook even bij een tussenpersoon (zoals bijvoorbeeld Vlieg Hypotheken) informeren, die nemen graag de tijd voor je, zijn goed bekend met het vliegersvak (en inkomens, e.d.) en kunnen zodoende vaak wat meer maatwerk leveren dan de banken zelf (die een aantal vaste raamwerken voor hypotheken hebben)...
Als het goed is kijken ze niet of nauwelijks naar je schuld, maar met name naar je besteedbaar inkomen (wat je overhoud na aftrek van de vaste lasten waaronder de aflossing van je schuld) en naar de verwachte inkomens-stijging (die over het algemeen bovengemiddeld is...

Succes!
 
176.000 ?????? tering hey..das niet niks..

Maar bij de ABN voor 6,5 %? Ik zou dan OF maar even verder zoeken, OF beter onderhandelen. Ik heb een maand geleden mijn handel daar ondergebracht voor 5,3%
VNV-arrangementje is trouwens wel aardig:

1% korting op je hypotheek, gratis betaalrekeningen (voor europasjes bij andere banken betaal je toch jaarlijks wel wat), 2 gratis goldcards (scheelt 100E per jaar) reisverzekering voor nop, inkomensverzekering voor nop en zo zijn er nog wel wat dingetjes..
 
@ CoCo Flanel:
Zoals THUMBS ON FLY al aangeeft: zijn er geen andere banken die het voor minder rente doen(voor de bekende van je)? Bijna 180k voor een opleiding(met alles daarbij), het wordt er allemaal niet goedkoper op.

Gr
 
176.000 ?????? tering hey..das niet niks..

dit is even het hoogste dat ik hier heb gezien.......ik dacht dat ik veel geleend had, maar al vanaf scratch met zo'n bedrag beginnen..sjemig, wat krijg je allemaal voor dat geld?????? wordt je iedere dag van huis opgehaald met een limo en les in een executive cessna 152 met minibar???

climb350
 
Last edited:
Is de KLS zo duur geworden dan, want die 12 maanden rente en dat beetje zakgeld maakt een lening toch niet gelijk 176000 euro. Normaal zie ik bedragen van rond de 97500 tot 115000 voorbijkomen maar dit. :confused:
 
Misschien dat ie er ook een BMW bij wilde hebben :grijns:

Nee ff serieus, Co-Co-Flanel zou je je wat meer kunnen toelichten ?
 
Het is schijnbaar allemaal minder makkelijk dan het in eerste instantie lijkt. Een andere bank zoeken? Er zijn uiteindelijk maar 2 keuzes in dit geval, anders kun je geen gebruik maken van het garantiefonds. Daarnaast moet je die 176k zien als:

1) Opleidingskosten a 118.500e

2) Levenskosten a 57.500e

Waarom die levenskosten zo hoog? Nou, omdat daar ook al direct alle rente in zit wat vanaf dag 1 gaat lopen. Dus je betaalt in dit geval rente op rente. Wat neerkomt op, ik meen, 950e per maand. Daarnaast heb je nog te maken met alle verplichte verzekeringen. Onderdak kost ook geld. Gemiddeld 350e. Het potje om van te leven is 400e per maand.

Tot slot leen je er 12 maanden extra rente bij en 250e zakgeld per maand. Dan kun je dus, in de periode dat je 'baanloos' bent, je rente door blijven lappen. Tsja, ga dan gewoon na je opleiding op kantoor zitten en zorg dat je zelf die rente maandelijks af kan lossen zou je zeggen, maar helaas werkt het niet zo.

De pakketten die tegenwoordig worden aangeboden zijn standaard. Bij beide banken is dit het geval. Er zit werkelijk geen enkele rek in. Iedereen dezelfde lening komt het op neer. Take it or leave it. En ja...... leave it is voor de meesten geen optie....
 
Back
Top