Heard on VHF

Nu heb ik ooit ergens opgevangen dat de Amsterdamse controllers hun spacing met een minimum ROD van 1000 fpm plannen (heb al eens op mijn kop gehad door het dalen met 500 fpm.). Ik kan dit alleen niet ergens zwart op wit vinden.

Ik plan alleen op Artip (Sugol/River) 100- en dat de klimrestrictie over SONEB en TEBRO gehaald worden, als ik iets niet snel genoeg vind gaan zal ik ingrijpen...maar ik ga nergens van uit, zou ook niet weten waar het zou staan over min. ROD. Heb het in mijn opleiding nog nooit gehoord iig! Dus het is idd good airmanship om tijdens een in- of outboundpiek niet met 500ft/m te zakken/klimmen, maar als je niemand in de weg zit heb ik er niks op tegen als je op je dooie gemak zakt of klimt! :kerst:
 
Ik heb het in mijn opleiding ook gehoord. 500 ft/min klimmen sowieso. Als je dat niet haalde dan moest je het aan ATC melden, net als de afwijking van 3 minuten op je route en 5% van je TAS tijden kruisen. Of was het 5 minuten en 3%?

Kunnen ook Amerikaanse regels zijn geweest, overigens.
 
... net als de afwijking van 3 minuten op je route en 5% van je TAS tijden kruisen. Of was het 5 minuten en 3%?

EU Ops zegt dat als je werkelijke TAS 5% afwijkt van de TAS die gefiled is, dat je het dan aan ATC moet melden.

Dus als M .78 gefiled is dan moet je melden als je M .74 of langzamer wilt vliegen...
 
Nadat we een keer of 5 wel zeker 1000 ft mochten zakken en inmiddels 6000 ft high waren met nog een mijltje of 20 te gaan kregen we freq. change:
"bye and tnx for the cooperation, we're now 6000 high".

ATC: "I don't care".

Tsja...

PS: weet ik, we waren niet alleen in de lucht, maar een heading 20 to the left had een descent mogelijk gemaakt.
 
6000' is toch helemaal geen probleem? 6x3=18NM wat je nodig hebt voor een 3 graden glijpad, dus zo veel zat je er niet vanaf. Of is die 2 NM op de 737 dan wel een probleem?
 
Nope, Zie Germains.

Hmm, flaps 40 met 290 kts... kijken hoeveel minuten (!) het duurt voordat we dan een belletje van de OFDM mannen krijgen ;
 
Nope, Zie Germains.

Hmm, flaps 40 met 290 kts... kijken hoeveel minuten (!) het duurt voordat we dan een belletje van de OFDM mannen krijgen ;
Het is ook niet erg slim om maar 290 te blijven vliegen als ze je zo hoog houden. De 737 biedt veel speelruimte, maar die ruimte moet je wel zelf creëren. 6000 ft high op een long final is in Italië niet eens ongewoon, maar als je gewoon eerst snel reduceert en naar je final approach configuratie gaat en daarna snel gaat zakken is het echt niet zo moeilijk om dat goed te maken.
 
We hadden natuurlijk de snelheid er al wel uit, maar aangezien drag kwadratisch evenredig is met je snelheid duik je dan aan met een grote snelheid. Dan moet je daarna weer reduceren om F40 te vliegen. F10, speedbrakes is ook idd een goede reductie.

Mij is altijd aangeleerd om met hoge snelheid aan te duiken, weet niet of het normaal is / gewaardeerd wordt om dit met approach config te doen. Zal eens navragen / proberen volgende keer.

Maar het ging hier ff om de reactie van ATC.
 
Kan hem niet meer reproduceren, maar KLM1583 naar Bologna vanochtend had een echt werk gemaakt van een gedicht bij zowel in- als uitchecken bij A'dam Radar! :kerst:
 
Kan hem niet meer reproduceren, maar KLM1583 naar Bologna vanochtend had een echt werk gemaakt van een gedicht bij zowel in- als uitchecken bij A'dam Radar! :kerst:

Ben er erg benieuwd naar, ook naar wie (heb wel schattingen). Niet per ongeluk opgenomen?
 
Het enige wat ik kan bedenken is;

Approach, goedemorgen meneer, KLM1583 dit keer.

En dan zal je maar net een vrouw aan de lijn hebben.
 
Goedemorgen Amsterdam, daar zijn we dan!
De KLM 1583, warempel, allemachtig.
We passeren de 9000 voet, het is dat het rijmen moet.
U weet waar onze vlucht naartoe moet, en we zijn vandaag zeeeer zoet.
En al schijnt door die bomen nog zo mooi die maan, geef ons straks aub geen polderbaan.

Zoiets?
 
Back
Top