Heard on VHF

Het is avond ergens in Scandinavie

"ABX123 any chance direct to XXX?"
"Ah negative sorry due to militairy activity"
"ABX123 no problem but I thought the war was only from 9 to 5"

Van de week op ons altijd prachtige BRU komt een 737-300 met winglets binnenzetten.

"Arrival good morning BEL123 descending level 60 to Flora, we are a slightly pimped boeing 737-300 with information Whiskey"
 
Deze gebeurt mij erg vaak:

ATC: " Corendon/Turkish/Astana/etc xxx Continue present heading and report"
ABCxxx: "Continuuue preeeesent gheadink anda reportah"
:duh:

Ik neem aan dat je de heading wilt weten en wil aangeven dat ze daarop verder gaan ... daarom de volgende suggestie:

Corendon/Turkish/Astana/etc xxx Report heading and continue
 
een tijdje geleden op EHEH, kwam er een onur air langs, na 5 x oproepen vanuit de toren is de md-88 netjes geland op de 22, vervolgens rustig terug getaxied terwijl de verkeerstoren nog eens 3 x heeft opgeroepen, wederom geen antwoord, pas bij de crossing riepen ze op:

onur air 444: Eindhoven tower good morning onur air 444,
tower: ah finally, onur air 444 eindhoven tower, go ahead
onur air 444: request crossing
tower: dont worry, i am very cross !!!,
 
Ik neem aan dat je de heading wilt weten en wil aangeven dat ze daarop verder gaan ... daarom de volgende suggestie:

Corendon/Turkish/Astana/etc xxx Report heading and continue

Continue on wat dan?

Misschien ben ik Nederlandse verkeersleiding gewend maar dan vind ik die andere duidelijker.
 
Put the E on top and get the hell out of my airspace?

Hahahah, nah..'t zijn toch inkomsten he! :radar: Dan maar meteen 15 graden aan de kant schoppen, weet je iig zeker dat het goed gaat! :haha:

Ik neem aan dat je de heading wilt weten en wil aangeven dat ze daarop verder gaan ... daarom de volgende suggestie:

Corendon/Turkish/Astana/etc xxx Report heading and continue

En dan zul je zien dat ze wel de heading reporten, maar bij het eerst volgende waypoint gewoon de hoek om gaan....
 
In CDG is het gewoon cleared to land. Ook al ben je nummer 2 of 3. Niks land after, cleared to land after etc. Lekker makkelijk, landen willen we allemaal. En als de baan vrij is zul je dat evengoed doen als je een com failure hebt of een congested freq.
 
als jullie op Atlanta komen, dat drukste veld in de wereld, als de baan vrij is, en geen klaring hebt gehoord, gewoon landen.. dat vinden ze veel minder bezwaarlijk dan een G/A..

O ja, na crossing van alle banen blijven doortaxien naar de Ramp, niet stoppen voor taxi instructies..

Abaco-Air

Hahaha I agree. is wel eens vaker gebeurt :grijns: .......

ATL Twr :" Brickyard 3403....cleared to land 26R, turn leftt next high speed, right on Bravo, Victor loop and contact ground on victor loop.
 
Niet gehoord over VHF, maar "heard over HF" even worse...

San Fransisco op HF over de Pacific..


Some Chinese carrier requests Sigmet ivm met Volcanic Ash

San Fransico:"Sigmet blablabla lang verhaal 3minuten"
- Chinese carrier:"San Fransisco, San Fransisco, what was about volcano?"
San Fransisco:"what information do you want?"
- Chinese carrier:"volcano"
San Fransisco:"Did you received any of the information?"
- Chinese carrier: "Volcano"
San Fransisco:"What do you want to know?"
- Chinese carrier: "please say again all"
San Fransisco:"STANDBY" (dik geirriteerd)....

Totaal heeft dit zo'n 10 minuten geduurd... Duurde 13 minuten voordat ik via de HF m'n Position Report doorkreeg....
 
Tijdje terug loste ik af op de radarpositie, eerste klaring + readback:

AMS: 'KLMxxx proceed direct SUI'
KLMxxx: 'eeuh, waar is die leuke mevrouw gebleven?'

:dozey:

Editje:

Ik heb wat met initial calls ofzo...

KLMxxx: 'Amsterdam KLMxxx inbound Artip descending 260'
AMS: 'KLMxxx expect 36R descend FL150 speed 280 or less'
KLMxxx:'Euh, do you have a phonenumber for me to call after landing..?'
AMS: ':1855: '
 
Last edited:
Laatst tijdens fotovlucht op 5,000ft boven Berlijn:

ATC: PHLAW will this be track nr. 32?
PHLAW: Negative, this is track nr. 30
ATC: Well I was close..
PHLAw: Try again in 2 tracks, you will definitely be lucky then.
ATC: Ah very funny you guys...

ATC: Airlinexxx can you give me a hand and descend 2,500ft before XX due to photosurvey overhead.
Airlinexxx: Oh yes madam, we'd be delighted to help you out, 2,500ft before XX
ATC: That sure is a good rate of decsent, keep it up.. almost there.
Nadat ze op 2,500ft zitten: Oh guys, you are my hero's..!!

En het mag gezegd worden:
Berlin Approach die voor zowel Schoenefeld als Tegel departing traffic op 4,000ft houdt totdat ze clear van ons (5,oooft) zijn (2 dagen lang), petje af, echt supergeweldige ATC.
 
Niet echt 'heard on VHF', eerder 'Seen on the world wide web'. Desalniettemin erg leuk.

ATC: "N123YZ, say altitude."
N123YZ: "ALTITUDE!"
ATC: "N123YZ, say airspeed."
N123YZ: "AIRSPEED!"
ATC: "N123YZ, say cancel IFR."
N123YZ: "Eight thousand feet, one hundred fifty knots indicated."


Tower: "...and for your information, you were slightly to the left of the centerline on that approach."
Speedbird: "That's correct; and, my First Officer was slightly to the right"


ATC: "Cessna G-ARER What are your intentions? "
Cessna: "To get my Commercial Pilots Licence and Instrument Rating."
ATC: "I meant in the next five minutes not years."


:D
 
En het mag gezegd worden:
Berlin Approach die voor zowel Schoenefeld als Tegel departing traffic op 4,000ft houdt totdat ze clear van ons (5,oooft) zijn (2 dagen lang), petje af, echt supergeweldige ATC.

Hahaha, tja op 5000ft aflevelen is dan niezo handig he..:grijns:
 
Tijdje terug op GVA , wij zitten net op de parallel taxiway en switchen naar TWR.

Tower tegen een KL

" Contact departure on (ik zeg maar iets)126.225"
" 126.225.Ooievaar!"

het is soms ook wel eens erg sneu op de radio...
 
Dat is nog minder erg dan een controller die continu 'mazzel', 'laterrr', etc zegt na elke t/o klaring.
 
"Tower, could you give me a rough timecheck?"

TWR: "Today's tuesday, sir."

Sorry sorry, kenners weten natuurlijk dat deze gejat is uit "Say Again", maar hij is zo leuk...
 
Vandaag (8 July) op Amsterdam info:

Erg druk was het niet gelukkig

XX XXXX: Dames en Heeren, dit is uw gezachvoerder vanuit de cockpit .... ( en werkelijk een heel gedetailleerd verhaal over hun vlucht van Griekenland naar Amsterdam, dat ze nu aan het dalen was, dat het jammer was dat ze amper grond hebben kunnen zien vanwege de hooge wolken enzo. Werd nog gemeld dat ze via Pampus zouden binnenvliegen, en er werd een mooi weerbeeld gegeven van SPL. In totaal was hij wel 3 minuten aan het woord, toen hij opeens beetje twijfelachtig overkwam en opeens stopte midden in een zin.)

Ams Info: Dat was een interessante vlucht menneer.

Hij even later: "Sorry"...

En dat allemaal terwijl iedereen avoid headings aanvroeg vanwege het weer.

Toch weer interessant mee te maken :)

Meer mensen dit gehoord? Was rond lokaal kwart over 2.
 
'Tis toch allemaal See-and-Avoid? :haha: Was toen jammergenoeg al thuis, zit nog een beetje te wachten op zo'n kans! :grijns:
 
ook een bekende,

KLMxxx; Reims bonjour, de KLMxxx, blabla...
Reims; KLMxxx, I call you back.
KLMxxx; Oh, you can also call me Frank! (kan natuurlijk elke naam zijn;))

humor
 
Back
Top