PPL-A verlengen: <12h in laatste 12 mnd

Alfabouncer

New member
Beste mede PPL'ers,

Voor het verlengen van mijn brevet dient er altijd een checkvlucht met een instructeur plaats te vinden.
Daarnaast natuurlijk de regel dat je in de laatste 12 maanden minimaal 12 vlieguren gemaakt moet hebben.

:confused: Hoe te handelen als ik die 12h niet haal?
 
Als je je SEP wil verlengen (je PPL is namelijk 5 jaar geldig) moet je in het tweede jaar of:

-12 uur vliegen waaronder een uur trainingsvlucht (geen checkvlucht dus want je kan er niet voor zakken) met een instructeur.

of

-een SEP profcheck doen met een examinator (dus iets anders dan een instructeur).

De profcheck kan altijd. Ook als je 100 uur hebt maar ook als je 1 uur hebt gevlogen. Jij moet nu dus een profcheck met een examinator regelen.
 
Is je PPL vanaf danwel je trainingsvlucht in dat 2e jaar danwel je profcheck weer 5 jaar geldig of verloopt die hoe dan ook na 5 jaar en moet je "slechts" een paar euro's afgeven bij KIWA voor nieuwe afgifte?
 
Als je je SEP wil verlengen (je PPL is namelijk 5 jaar geldig) moet je in het tweede jaar of:

-12 uur vliegen waaronder een uur trainingsvlucht (geen checkvlucht dus want je kan er niet voor zakken) met een instructeur.

of

-een SEP profcheck doen met een examinator (dus iets anders dan een instructeur).

De profcheck kan altijd. Ook als je 100 uur hebt maar ook als je 1 uur hebt gevlogen. Jij moet nu dus een profcheck met een examinator regelen.

Oke, bijna duidelijk. Is er in praktijk een inhoudelijke verschil tussen trainingsvlucht en profcheck?
Trainingsvlucht is wat T&G's op een lokaal veldje met onderweg misschien een paar bijzondere verrichtingen. Een formaliteit, geen 'examenvrees'.
Profcheck is een volledig exameprogramma met navigeren / uitwijken / etc. en ... 'examenvrees'?
 
Een trainingsvlucht is met een instructeur en kun je niet voor zakken. (dient wel minimaal 1 uur te duren)

Profcheck komt geen navigatie aan te pas, enkel wat circuits en airwork. (geen eis qua duur vlucht)
 
Is je PPL vanaf danwel je trainingsvlucht in dat 2e jaar danwel je profcheck weer 5 jaar geldig of verloopt die hoe dan ook na 5 jaar en moet je "slechts" een paar euro's afgeven bij KIWA voor nieuwe afgifte?

Je PPL is standaard 5 jaar geldig vanaf brevetuitgifte(nieuw of verlenging).

De profcheck/trainingslvlucht moet je in relatie zien tot je SEP-rating. Dus 2 jaar.
Na 2 jaar heb je dus wederom de keus, 12 uur gevlogen? -> trainingsvlucht; minder gevlogen? -> Profcheck.
 
Je PPL is standaard 5 jaar geldig vanaf brevetuitgifte(nieuw of verlenging).

De profcheck/trainingslvlucht moet je in relatie zien tot je SEP-rating. Dus 2 jaar.
Na 2 jaar heb je dus wederom de keus, 12 uur gevlogen? -> trainingsvlucht; minder gevlogen? -> Profcheck.

Ja, maar inhoudelijk dus nauwelijks verschil. Het enige verschil is de vlieger die naast je zit. OF het is een (met alle respect trouwens) 'simpele' instructeur, OF het is iemand die zich als 'examinator' maar gedragen.
De vlucht zelf, de te verrichten inspanning en de te verwachte uitkomst zijn eigenlijk gelijkwaardig.
 
Alfabouncer said:
De vlucht zelf, de te verrichten inspanning en de te verwachte uitkomst zijn eigenlijk gelijkwaardig.

De te verwachte uitkomst is niet gelijkwaardig, althans niet in theorie. Als wat dingen niet lekker gaan bij de trainingsvlucht train je er gewoon nog wat verder op. Als dingen niet lekker gaan bij de profcheck, zak je en heb je geen geldig brevet meer. Dan mag je dus een nieuwe profcheck / examen gaan regelen.
 
Is je PPL vanaf danwel je trainingsvlucht in dat 2e jaar danwel je profcheck weer 5 jaar geldig of verloopt die hoe dan ook na 5 jaar en moet je "slechts" een paar euro's afgeven bij KIWA voor nieuwe afgifte?

Dus <12h = ProfCheck. Iemand vertelde mij dat je ook dan, na positief resultaat, een paar euro's bij het KIWA mag achterlaten voor de nieuwe uitgifte van je brevet. Dit in tegenstelling tot een checkvlucht (>12h in laatste jaar) die lokaal op je brevet aangetekend zal worden, met een administratief berichtje naar KIWA, 'nul euro's'.

Kortom, niet alleen een verschil mbt 'instructeur/examinator', 'trainingsvlucht/examenvlucht', maar ook 'afreken met KIWA nihil / afrekenen met KIWA zakje euro's.
 
Dus <12h = ProfCheck. Iemand vertelde mij dat je ook dan, na positief resultaat, een paar euro's bij het KIWA mag achterlaten voor de nieuwe uitgifte van je brevet. Dit in tegenstelling tot een checkvlucht (>12h in laatste jaar) die lokaal op je brevet aangetekend zal worden, met een administratief berichtje naar KIWA, 'nul euro's'.

Kortom, niet alleen een verschil mbt 'instructeur/examinator', 'trainingsvlucht/examenvlucht', maar ook 'afreken met KIWA nihil / afrekenen met KIWA zakje euro's.

Alleen als alle vakjes op je document vol zijn. Als er nog ruimte is, kan de examinator je SEP-bevoegdheid verlengen door dit op je brevet aan te tekenen.

Overigens mag alleen een examinator deze aantekening doen, zowel bij een lesvlucht als een profcheck.
 
Precies, zo doe ik het ook elke 2 jaar. Even een bekende examinator opbellen, 20 minuutjes de lucht in voor profcheck, krabbeltje achterop brevet en klaar.
 
Precies, zo doe ik het ook elke 2 jaar. Even een bekende examinator opbellen, 20 minuutjes de lucht in voor profcheck, krabbeltje achterop brevet en klaar.

Zo doe ik het ook. Jaarlijks een IR profcheck (ben ik een uurtje mee bezig) en tweejaarlijks SEP lesvlucht. Kan gecombineerd worden, maar ik vind het wel leuk om bij mijn SEP-verlenging wat unusual attitudes te oefenen.

En je mag natuurlijk een lesvlucht uitvoeren met een instructeur die geen examinator is, en dan een examinator vragen om op basis van dit resultaat je brevet af te tekenen.
 
Nosig,

Je kunt hem toch ook laten aftekenen bij je jaarlijkse LPC mits je maar die 12 uur hebt en de examinator KIWA erkent is, wat het geval is bij KLM neem ik aan? Ik heb hem zelf zo ook twee jaar terug tijdens een ME-IR laten aftekenen.

Voor zover ik weet MOET een instructeur zijn met NL papieren om dit te mogen doen. Weet iemand of dit waar is of dat ik het ook door "buitenlandse" JAR erkende examinatoren mag worden afgetekend tijdens de profcheck. Zelf had ik dit een aantal maanden geleden willen proberen maar ik ben dit toen vergeten.

Mocht ik met een instructeur de lucht ingaan dan MOET ik verplicht een uur vliegen maar met een examinator kan het wel in 20 min gedaan worden?
 
Nosig,

Voor zover ik weet MOET een instructeur zijn met NL papieren om dit te mogen doen. Weet iemand of dit waar is of dat ik het ook door "buitenlandse" JAR erkende examinatoren mag worden afgetekend tijdens de profcheck. Zelf had ik dit een aantal maanden geleden willen proberen maar ik ben dit toen vergeten.

Mocht ik met een instructeur de lucht ingaan dan MOET ik verplicht een uur vliegen maar met een examinator kan het wel in 20 min gedaan worden?

(voorzover mij bekend: )

Het mag elke JAA (EASA) examinator zijn. Als het een niet NL examinator is dan moet je wel een copy van de examinator licentie van de betreffende man/vrouw meesturen naar het Kiwa.

Ja, 1 uur trainingsvlucht is voorgeschreven. De lengte van een Prof check is niet voorgeschreven en dus ter beoordeling aan de examinator.
 
Overtuigende reacties, duidelijk, dank!

En dat verhaal van die niet NL instructeur/examinator is voor mij wel erg relevant.
Nu in EBZW aan het vliegen met een BE instructeur ivm sluiting lokaal SEP verhuurbedrijf. Ik probeer de papierhandel verder hier in NL te houden. (JAA-LIC NL)
 
Nosig,

Je kunt hem toch ook laten aftekenen bij je jaarlijkse LPC mits je maar die 12 uur hebt en de examinator KIWA erkent is, wat het geval is bij KLM neem ik aan? Ik heb hem zelf zo ook twee jaar terug tijdens een ME-IR laten aftekenen.

Jep, dat klopt. Zijn er ook die dat doen. Maar dan moet je in die 12 maanden daarvoor wel 11 uur gevlogen hebben (dat uur met instructeur kan als 12e uur tellen, behalve wellicht als je dat uur niet SEP doet, geen idee). En dat redt ik vaak niet, veel goedkoper om die 20 minuutjes met examinator te vliegen dan paar uur vliegen om alleen aan die 11 / 12 uur te komen. Wellicht redt ik het over anderhalf jaar wel, dan hoef ik hem niet te bellen (maar vind het altijd wel leuk om hem weer even te zien).
 
Bedankt voor de reacties. Ik kom hoogst waarschijnlijk wel aan die 12u SEP dus het liefst doe ik het gewoon tijdens een profcheck. Aangezien m'n SEP afoopt voor m'n LPC vroeg ik mij af of dit dan ook kan tijdens een OPC. Kan ik zelf aan het KIWA een formuliertje vragen die ik dan bij m'n OPC kan laten aftekenen door een JAA examinator?

Zijn er nog een aantal minimum vereisten of vaststaande handelingen die je moet doen tijdens een vlucht met instructeur of zou je dit bijv ook kunnen doen met een ferryvluchtje mits deze maar minstens 1u duurt?
 
Zijn er nog een aantal minimum vereisten of vaststaande handelingen die je moet doen tijdens een vlucht met instructeur of zou je dit bijv ook kunnen doen met een ferryvluchtje mits deze maar minstens 1u duurt?

het aardige is, is dat de inhoud van de trainingsvlucht niet omschreven is. Alleen de duur. De meeste instructeurs houden zich een beetje aan het (SEP/VFR) examen programma, maar dat is volgens mij dus geen verplichting.
 
Nosig,
Voor zover ik weet MOET een instructeur zijn met NL papieren om dit te mogen doen. Weet iemand of dit waar is of dat ik het ook door "buitenlandse" JAR erkende examinatoren mag worden afgetekend tijdens de profcheck. Zelf had ik dit een aantal maanden geleden willen proberen maar ik ben dit toen vergeten.

Dat maakt sinds de JAR-FCL allemaal niet meer uit. Heb mijn SEP-Rating gehaald in Duitsland (op mijn Duitse ATPL), maar twee jaar later mijn SEP-IR in Nederland - met een kopie van het brevet van de examinator was dit geen enkel probleem.


Ik verleng mijn SEP en SEP-IR elk jaar met de jaarlijkse simcheck. Onze examinatoren (bij Lufthansa) mogen dit mee aftekenen met mijn typerating, mits we 12 uur SEP gevlogen hebben in de laatste 12 maanden (hier wordt je logboek gecontroleerd) en voor de IR minstens 3 instrument approaches hebben (ook dit wordt gecontroleerd met je logboek). Heb net sind 2 weken de boel weer als nieuw!

:yeehaa:

Op de VCR is trouwens sowieso jaarlijks een clubcheck vereist (vind ik persoonlijk overigens een prima idee), die door de meeste PPL-vliegers wordt gecombineerd met de verlenging van de SEP-rating en/of een checkout op een nieuw type.
 
Bumperking,

Bedankt. Echter rest mij nog één vraag. Mag een "anderlandse" JAA examinator dan tegenwoordig ook de SEP aftekenen in het brevet of dien ik met de formulieren van de PC en een kopie van zijn bevoegdheid bij de KIWA een nieuw brevet aan te vragen?
 
Back
Top