Alternatieve beroepen

Sorry had wat duidelijker moeten zijn...ik heb de papieren van Brunel University in London liggen (wat die vriend van mij dus ook heeft gedaan).

Er zijn nog andere instituten in London waar je je MBA Aviation Management kunt halen.
Brunel University heeft een fast track systeem van 12 maanden echter hangt daar wel een prijskaartje aan vast € 19000. Je kunt het ook part time studeren.
 
Fok! 19 ruggen!! Ik weet dat een MBA geld kost maar zoveel.....
Misschien toch maar deeltijd rechten in Rdam.
 
Sorry KL been there, done it (in reverse)!

Na bijna 18 jaar in de Horeca gewerkt te hebben,kan ik me, ondanks alle minpuntjes die je noemt, geen betere baan voorstellen!
Mijn advies: Ik zou het stoppen met vliegen niet overwegen, want dan moet je waarschijnlijk voor het eerst in je leven echt werken voor je geld. Ik spreek uit ervaring.
 
Sorry had wat duidelijker moeten zijn...ik heb de papieren van Brunel University in London liggen (wat die vriend van mij dus ook heeft gedaan).

Er zijn nog andere instituten in London waar je je MBA Aviation Management kunt halen.
Brunel University heeft een fast track systeem van 12 maanden echter hangt daar wel een prijskaartje aan vast € 19000. Je kunt het ook part time studeren.

Verkijk je niet op voltijd. Dit is geen koekenbakkers cursus, dit is universitair niveau en dan in 12 maanden. Vandaar de geëiste hounors/bachelor degree en min 3 jaar relevante werkervaring. Daar valt een back to back newark niet onder vrees ik. :)
 
Dank je wel voor de informatie. Ik heb net gekeken op hun site. Twee jaar lang elk weekend? Dat je dat voor elkaar krijgt met je schema! Over die £17k die ze vragen, hier in Milaan vragen ze ,Kuch, €50k bij SDA Bocconi....
 
Dank je wel voor de informatie. Ik heb net gekeken op hun site. Twee jaar lang elk weekend? Dat je dat voor elkaar krijgt met je schema! ....

Dat kan dus ook niet. Zelfs niet op een partime rooster. Met een beetje mazzel kan ik per jaar 12 weekeinden vrij krijgen.
 
Heb begrepen dat je voor een MBA naast een bachelor/master ook enkele jaren (relevante) werkervaring nodig hebt. Ik neem aan dat het sturen van een jet geen relevante werkervaring is?
 
Heb begrepen dat je voor een MBA naast een bachelor/master ook enkele jaren (relevante) werkervaring nodig hebt. Ik neem aan dat het sturen van een jet geen relevante werkervaring is?

Dat lijkt mij dus ook niet nee. Misschien kan je jezelf nog manager noemen maar relevant is het in deze niet nee.
 
Na bijna 18 jaar in de Horeca gewerkt te hebben,kan ik me, ondanks alle minpuntjes die je noemt, geen betere baan voorstellen!

Ik kan me zo voorstellen dat de mensen die gelijk vanuit school vlieger zijn geworden en nooit iets anders hebben gedaan eerder de drang krijgen nieuwe carriere te zoeken.

Maar kan me ook best voorstellen dat mensen die daarentegen jarenlang iets anders hebben gedaan (fulltime) daar heel anders over denken. (Ik ben er een van)

Want ondanks alle nadelen van het huidige vliegen (slecht betaald, schulden, vermoeidheid, klote sociaal leven etc etc) is het echt geen pretje om elke dag op;
precies dezelfde tijd op te staan,
precies in dezelfde file te staan,
precies dezelfde mensen om je heen te hebben
(met dezelfde poep en pies grapjes bij de koffieautomaat)
en precies even laat naar huis te gaan.
En dat elke dag. Week in week uit.

Best wel eng eigenlijk als je beseft dat je weet dat je over 3 maanden op dezelfde plek, met dezelfde mensen op het hetzelfde tijdstip hetzelfde werk zit te doen. Bij vliegen zie ik dat toch anders.

Omdat er een grote aannamegolf gaat komen en de markt de hoeveelheid vliegers maar met moeite gaat kunnen leveren, zal het hele leersysteem van elke mij zwaar overbelast worden.

Eh Capt. Kebab, van welk spul heb jij zitten snoepen? Mag ik ook wat ;)
 
Last edited:
Er zijn 2 kanten van het verhaal. Ik denk dat iedereen hier het vliegen ontzettend leuk vindt anders hadden we wel wat anders gedaan. Maar de droom kan snel een nachtmerrie worden, wanneer de rekeningen niet kunnen worden betaald, of wanneer je gedwongen wordt om ergens te gaan wonen in de wereld omdat je werkgever het met goedkoper personeel ook kan doen.

De grootste zorg waar ik nu kijk is
1. EASA flight time limitations
2. Goedkoop gaat boven ervaring

De low cost airliners hebben hier al veel gebruik van gemaakt en de trend lijkt zich nu langzaam maar zeker over te plaatsen naar de traditionelere maatschappijen.

Je kunt zeggen, jullie hebben geen ervaring in wat het is om een 9 tot 5 baan te hebben en misschien heb je gelijk, maar als jij je gezin niet kunt onderhouden, omdat mensen kosten wat het kost vlieger willen worden dan ga je er toch anders in staan. Ik vlieg om te leven en leef niet om te vliegen.

Ik heb het enorm naar mijn zin met mijn werk en ik zou ook niet anders willen, misschien straks er iets naast hebben. Ik mag ook niet klagen en heb enorm veel geluk gehad waar ik nu zit. Maar helaas zie ik steeds meer nieuwe vliegers om me heen die 1200 Euro per maand krijgen en daarvan de lening en kosten en inwoning moeten betalen. Als je daarnaast dan ook nog eens een gezin hebt te onderhouden dan is het vliegen meer een nachtmerrie dan een droombaan.
 
@ Kermit

k Heb vorig jaar naar deze opleiding gekeken, misschien is het wat voor jou:

http://www.city.ac.uk/courses/postgraduate/air-transport-management

Minimum entry requirements:

''The normal requirements are Air Transport Pilot's Licence, Aircraft Licence Engineer, Air Traffic Control or a first degree. Students must have at least two years' professional responsibility prior to application and be employed in the air transport industry whilst taking the course.''

Modular is te overwegen omdat je maar (ik meen) iedere 6 weken een weekend vrij nodig hebt. Ook zijn de kosten (over drie jaar) te overzien.

Ze hebben ook zo nu en dan een open dag in London, wellicht een idee om die eens te bezoeken. Ik ben van plan om naar de volgende te gaan om te beslissen of het wat voor me is.

M.B.T. de topic, ik zoek een opleiding die me verder helpt in de luchtvaart of, mocht het niet zo lopen als ik wil, dat mijn werkervaring als vlieger valt te combineren met de nieuwe te volgen opleiding, zo denk ik de kosten te rechtvaardigen en wellicht twee vliegen in een klap te vangen.

Succes!
 
Thanks Appel! Die zocht ik! Ik had ervan gehoord maar wist de exacte naam niet meer.

Kosten zijn ook iets vriendelijker. Ik heb ze direct een mail gestuurd.
:biertje:
 
Interesting topic.

To answer the original question - I have no idea what else to do instead of flying.

One thing I do know - I could never work 9-5 in an office after 25 years of Commercial flying.

I'm one of those guys who has no other qualifications on paper. I have plenty of "real world" experience but 7 years at the "Buffalo Airways School of Hard Knocks" doesn't translate very well on a CV.

The issues raised sound familiar - every Airline will have them to some degree.

Perhaps it is an alternative to manage these issues.

1) De terms and conditions die achteruit blijven hollen. Mijn salaris gaat voortdurend naar beneden. Ook het respect dat naar vliegers getoond wordt, is de laatste tijd alleen maar ver te zoeken. Ook baanzekerheid bestaat niet meer in deze sector.

My salary has gone up recently but I've lost a lot of that increase with the Euro/Dollar exchange rate. I'm making about the same gross salary as I was getting in Holland - but because there is no tax my net salary is double what I was taking home before. I've improved my financial position dramatically over the last 6 years. Anyone making a tax free salary should be able to do the same.

The new "contracts" being offered here are missing some of the benefits. New joiners have less leave than I have for example. HR made the mistake of trying to offer me one of these "contracts". I'm not afraid to stand up for myself and I'm quite prepared to walk so this time around I managed to get a number of items put back in the contract. However this is an ongoing issue.

Respect is company specific. I have to say I'm treated very well at my present job. In the East there is a big difference between Captain and F/O. I have no doubt that it is a very different job as F/O.

Job security is indeed no longer present. The best strategy imho is to ensure you have the Type Rating(s) that match the job market. Marketability is the key.

I've learned that if your Airline is going down there is nothing you can do about. You're just along for the ride. It's not a pleasant experience but I've never lost any sleep over it. I pick up the pieces and move on.

2) Vermoeidheid. Natuurlijk is dit persoonlijk, maar zodra je iedere 28 dagen meer dan 90 uur draait, gaat dit gewoon een rol spelen. Het ziet er helaas niet naar uit dat dit beter gaat worden, met de EASA kneuzen, die vanuit een 9 tot 5 baan gaan bepalen dat jij straks effe een nachtdienst van 12 uur over 6 tijdzones mag gaan draaien.
I'm also flying in excess of 90 hours/month. However it's mostly long haul on a 3 crew operation with either a bunk or 2 Business Class seats allowing for proper rest. For me personally it's better than 90 hours of multi sector shorthaul. Our flightime limitations are based on the UK Cap371 rules which are an improvement over the 16 hour/2 crew 19hour/3 crew that I had in the charter world.

3) Er wordt voortdurend flexibiliteit van jou verwacht, maar als het een keer andersom is, hoef je niets te verwachten. (inderdaad, deze maand WEER mijn aangevraagde vrije dagen niet gekregen)
My present employer is the first Airline I've ever worked for where I generally get what I ask for. Last year I got an entire month off. I help them out when I can. I fly whatever is on my roster and never request flights. The system here works quite well - you help them and they help you.

I just had a 2 week break between contracts. They offered me a one way London flight after which I was free to start my break. This gave me 2 extra days at home which was really decent of them.

4) Er wordt steeds meer macht uit handen van de gezagvoerders genomen, maar ze blijven wel verantwoordelijk.
Very true. As long as you get away with it you're clever but as soon as you don't you're stupid!
 
Thermal,

ik quote slechts een hoogeplaatste Canadees. Deze man verzon het volgende

'At a time when aviation is turning attention to the needs of the next generation of aviation professionals, and when international standards are opening pathways to competency-based training, this book is an important addition to the literature. In the years ahead, the demand for aviation professionals will exceed supply. Training capacity will be stretched to the limit. Learning methodologies will have to respond to the learning styles of a new generation. Suzanne Kearns helps us see how learning in aviation can respond to the changes that are taking place and how we can use new thinking and new tools to make our training more effective and more efficient. All of this will help us bring more knowledgeable and more skilled – more competent – employees to the aviation workplace. The dividends of competency will be paid out in improved safety results and more efficient flight operations.'
Jim Dow, Chief, Flight Training and Examinations, Government of Canada

http://www.ashgate.com/default.aspx...ageSubject=314&title_id=9362&edition_id=12481
 
@appel en @Basic T,

Ik ben momenteel bezig met die Masters Air Transport Management bij City. Eind vorig jaar begonnen en nu zo'n beetje halverwege (gaat hard momenteel, veel leave in de winter gehad en ik vind het erg leuk om te doen). Als je wil kan je het zo sturen dat er best wel een overlap is met een MBA, je kan echter ook de totaal andere kant opgaan en als je een beetje strategisch je modules kiest heb je voor de low, low price van £3k extra een tweede Masters erbij.

Ik hoor het wel als je verdere info wilt.

P.S. Ik woon aan het Lago Maggiore en ik vindt de bezoeken aan London voor college goed te doen. 3 dagen per module, ze zijn erg soepel met aan en afmelden en de course coordinator is een Nederlandse dame... Aantal vliegers is redelijk laag, meer higher level middle management wat je tegenkomt.
 
Thermal,

ik quote slechts een hoogeplaatste Canadees.

Ik dacht de mensen die in dat soort sprookjes geloven alleen maar in het "Hoe word ik piloot" forum mogen posten? ;) Anyway back to topic
 
Back
Top