FAA PPL + IR - tijdsgebrek

digits

Active member
Hallo iedereen,

ik ga in juli naar de US en zou daar graag met een FAA PPL met IR rondvliegen. Ik heb al gevonden hoe je het papierwerk moet invullen en hoe alles in zijn werk gaat, maar zit met het volgende probleem. Een JAR PPL heb ik al, maar mijn IR zal ik waarschijnlijk pas rond juni hebben. Het overzetten van een IR naar een restricted FAA PPL duurt opnieuw 45 à 90 dagen. Dit zou dus waarschijnlijk te lang zijn.

Heeft er iemand ervaring met hoe lang dit in werkelijkheid duurt ? Of er eventueel andere manieren zijn om dit sneller te doen ?

Ter info: ik heb een JAR ppl in België, en zal naar alle waarschijnlijkheid in juni een JAR IR hebben op deze ppl.

Alvast bedankt,
Digits
 
IR bijschrijven/overzetten gaat NIET zomaar.

§61.75

(1) The person's foreign pilot license authorizes instrument privileges;
(2) Within 24 months preceding the month in which the person applies for the instrument rating, the person passes the appropriate knowledge test; and
 
Ja, dat van die test had ik ook al gevonden, ook dat is geen probleem. Het probleem zit hem in het papierwerk tussen het moment dat ik mijn JAR IR krijg en de tijd dat ik mijn FAA IR wil gebruiken, daar zal maar 2 weken tussenzitten ipv de 45-90 dagen die "officieel" vermeld wordt. Vandaar mijn vraag :)

De FAA PPL kan ik wel in het normale tijdsbestek aanvragen.
 
je kan een ir niet zomaar overzetten.

je moet een written test doen. dat kan hier of in de us.

hier bij flightsafety in le bourget of farborough

als je het in de us doet kan je de trst doen en meteen daarna bij een dpe alles laten bijschrijven.

je moet wel je letter of authenticatie hebben. dat duurt ca 3 weken als je het heel strak organiseert.

waar wil je gaan vliegen? wellicht dat ik je kan helpen

ps letop dat je 61.75 restricted pas geldig is nadat je een bi annual flight review hebt gedaan. ze worden namelijk geacht direct verlooen te zijn
 
ps
voor examen voorbereidingbestaanhelegoedeapps op de ipad maar een absolute aanrader is het asa boek.

dat is heelgoed leesbaar.

zonder voorbereiding gaat t niet omdat er nogal wat ys specifieke dingen tussen zitten
 
Je kunt toch nu al de test doen, heb je ruim de tijd voor de verwerking van de aanvraag.

het probleem (zoals ik het begrijp) is dat je de aanvraag voor de IR pas kan indienen zodra je je JAR IR hebt, en dat dit 45-90 dagen kan duren, terwijl ik waarschijnlijk maar 2 weken marge ga hebben....
 
Ja, dat klopt dat klopt, het probleem zit hem in de aanvraag van de IR licentie (niet de test). Je moet volgens mij je jar licentie reeds hebben alvorens je de gelijkstelling kan vragen.
 
Je moet inderdaad 'al' over een geldige foreign (ICAO) Instrument Rating beschikken ;)

Daarnaast heb je nodig:
1. Completed Airman Certificate and/or Rating Application (Form 8710-1) .
2. General Knowledge IFP Test results
3. Current and valid Passport.
4. Current Certification Letter.
5. Current Foreign License.
6. Current Foreign Medical.
7. Logbook.

Gezien je tijdspanne, vrees ik dat het niet gaat lukken.
 
je aanvraag van je gelijkstelling is een formulier en een bezoek aan een fsdo of een dpe.

je moet wel je letter of authenticatie hebben en daar zit de vertraging.

ik heb de vraag uitgezet hoe het zit. laatst was eriemand die ook met een dergelijk probleemworstelde. in dit gevalzijn lpe dieveranderde en opzijnbrevet werd bijgeschreven.

de dpe beantwoorde datdie brief alleen maar opnieuw aangepastmoet worden alshetnr wijzigt of als hij verloopt

Letterlijk staat het er ook in. (zie bijlage) maar wij lezen dat als niet belangrijk.
Simpel gezegd...

De FAA checkt met die brief of je daadwerkelijk een brevet hebt met nummer...
Als je brevet veranderd is dat niet erg. Je restricted PPL is en blijft gebaseerd op het onderliggende document. Als daar iets van verloopt. .. profcheck te laat of te weinig uren of medical of .... dan is je je restricted ppl (61.75) niet geldig.

Als er iets bij komt maakt het dus ook niet uit. Alleen voor IR moet je dus wel je IR rating daadwerkelijk hebben en je written doen.

Wat je je kan afvragen is of je de 50 vragen of 60 vragen moet willen doen. De 50 vragen is alleen voor restricted. met de 60 vragen kan je daarna ook je full license IR rating halen als je bijvoorbeeld ook een unrestricted ppl of cpl wil doen.
 

Attachments

  • loa.jpg
    loa.jpg
    6.1 KB · Views: 0
Last edited:
je aanvraag van je gelijkstelling is een formulier en een bezoek aan een fsdo of een dpe.

je moet wel je letter of authenticatie hebben en daar zit de vertraging.

ik heb de vraag uitgezet hoe het zit. laatst was eriemand die ook met een dergelijk probleemworstelde. in dit gevalzijn lpe dieveranderde en opzijnbrevet werd bijgeschreven.

de dpe beantwoorde datdie brief alleen maar opnieuw aangepastmoet worden alshetnr wijzigt of als hij verloopt

Letterlijk staat het er ook in. (zie bijlage) maar wij lezen dat als niet belangrijk.
Simpel gezegd...

De FAA checkt met die brief of je daadwerkelijk een brevet hebt met nummer...
Als je brevet veranderd is dat niet erg. Je restricted PPL is en blijft gebaseerd op het onderliggende document. Als daar iets van verloopt. .. profcheck te laat of te weinig uren of medical of .... dan is je je restricted ppl (61.75) niet geldig.

Als er iets bij komt maakt het dus ook niet uit. Alleen voor IR moet je dus wel je IR rating daadwerkelijk hebben en je written doen.

Wat je je kan afvragen is of je de 50 vragen of 60 vragen moet willen doen. De 50 vragen is alleen voor restricted. met de 60 vragen kan je daarna ook je full license IR rating halen als je bijvoorbeeld ook een unrestricted ppl of cpl wil doen.

inmiddels heb ik het volgende antwoord:

The knowledge test can be taken anytime and is good for 24 calendar months. The Letter of Verification of Authenticity must show the Instrument Rating to be issued the Instrument Rating on the US 61.75 Certificate.


dus je moet echt eerst IR op je brevet hebben staan.. dan letter of authentication...Ik schat maximaal 4 weken.
 
Ok, dat is dan duidelijk. Ik heb nog wat verder zitten zoeken en stootte nog op het volgende probleem: stel, ik vraag alles aan, en ik krijg nog net op tijd bericht dat ik een FAA PPL + IR heb gekregen op basis van mijn JAR PPL + IR. Als ik in tussentijd nu mijn JAR CPL haal, blijft die FAA PPL dan nog geldig, want die is in feite gebaseerd op mijn JAR PPL (en niet op mijn JAR CPL). Of maakt dit niet uit ?
 
Zit je niet ergens in de US waar je makkelijk een Europese registratie kan huren? lijkt mij dan de snelste en duidelijkste oplossing.
 
Zit je niet ergens in de US waar je makkelijk een Europese registratie kan huren

LOL....Uh....nee :duh:

Het probleem si dat je het even goed moet doen qua timing.
Stuur je het papierwerk te vroeg naar de FAA dan is je IR nog niet op je JAA brevet.

Ideetje:

Misschien dat het volgende lukt:
Vraag eerst een PPL aan op basis van je JAA.
Die aanvraag gaat de papiermolen in en is gegarandeert klaar als je in Juli gaat.

Vlak voor je IR test vraag je opnieuw bij de FAA een PPL aan op basis van je JAA.
Deze keer PPL + IR. Stuur desnoods je examen bevestiging mee.


Heb je geluk dan is de tweede aanvraag erdoor als je in de VS aankomt.
Zo niet dan is het alleen PPL.
Op het FAA aanvraag formulier kan je invullen als je de "letter of verification" naar een ander adres dan je huis adres gestuurt wilt hebben.
Geef het adres op van de vliegschool of FBO waar je gaat huren.

Het kan best zijn dat je een weekje rondvliegt op je FAA PPL en dan alsnog de brief binnen krijgt voor je IR erkenning.

Succes....:1855:
 
omdat ze er niet zijn?

inderdaad... heel lastig in de vs.

wat je nog wel kan overwegen is daar een volledig faa ir examen te doen. Moet niet al te moeilijk zijn maar betekent wel dat je daar nog 15 uur training van een faa instructeur moet hebben.

het plan om zowieso je ppl te regelen is wel verstandigf.. eventueel al wel cpl .... tja, ik zou het later laten bijschrijven anders snapt niemand er meer iets van,.
 
CPL doet de FAA niet meer.
Vroeger kon je een "restricted" CPL krijgen waar je niet Commercieel mee mocht vliegen.
Nu krijg je dus alleen een PPL maar wel met alle ratings inclusief type ratings.
Hier kan je het allemaal nalezen in het FAA Inspectors' Handbook
Volume 5 Chapter 2 Section 14:
http://fsims.faa.gov/PICResults.aspx?mode=EBookContents

Hoi Imo Apita,

ja, dat had ik ook al gelezen. Maar wat ik bedoelde was: mijn restricted FAA PPL blijft enkel geldig zolang de licentie waarop ze gebasseerd is geldig is. Mijn JAR PPL zal echter "ophouden te bestaan" en een CPL worden. De oude JAR PPL (waarop de FAA PPL steunt) is dus niet meer geldig dan. Of begrijp ik het verkeerd ?
 
Back
Top