Meier
New member
Beste lezer,
Na een tijdje mijn ambitie om piloot te worden opzij gezet te hebben, heb ik deze weer opgepikt. Een recente vlucht naar het buitenland heeft hier een grote rol in gespeeld.
Ik liep al langer met het idee rond om toch deze droom achterna te gaan, mede dankzij het feit dat ik soms ‘s nachts in mijn bed lig te piekeren over wat ik later zal worden, waar ik zal eindigen. Behalve het piloot worden is er niet echt een beroep waar ik interesse in heb. Mijn huidige studies interesseren me ook steeds minder en minder.
Ik ben er van overtuigd dat ik later spijt zal hebben als ik mijn droom niet achterna ga.
Toen ik enkele jaren geleden verscheidene scholen met elkaar vergeleek is mijn oog op Oxford gevallen, dit is trouwens nog steeds zo (ondanks de niet zo positieve commentaren op PPRuNe)
Ik heb sinds kort de EPST optie overwogen vanwege het garantiefonds, spijtig genoeg hangt hier een zeer gepeperd prijskaartje aan. Om en bij de €120.000. Begrijp me niet verkeerd, Oxford op zich is ook heel duur vergeleken met andere vliegscholen. Ik vind dat deze mij een grotere zekerheid en kwalitatievere opleiding biedt.
Als ik heel eerlijk moet zijn zou ik later graag voor Ryanair vliegen, ik hoef niet persé voor KLM, Lufthansa, Virgin etc te vliegen.
Ik heb geen last van het shiny jet syndrome en hoef ook niet voor een flag carrier te vliegen. Dit wil niet direct zeggen dat ik met veel plezier in Afrika of dergelijke zou willen gaan vliegen (hoewel dit het échte vliegen en een mooie ervaring is), tenzij er geen andere optie is natuurlijk. Ik zou graag binnen Europa blijven zodat ik regelmatig naar België kan terug komen indien het commuten een beetje meevalt.
De luchtvaartindustrie heeft het nog steeds moeilijk en dat zal nog een hele tijd zo blijven, vandaar dat de EPST optie wel interessant lijkt en integrated bij een vooraanstaande FTO een voordeel lijkt te zijn (lijkt is bewust vetgedrukt, ik zeg niet dat dit zo is. Ik wil namelijk geen integrated vs modular geruzie starten)
Maar de vraag is, als je het niet doet om bij een flag carrier terecht te komen (Hoewel dit natuurlijk heel mooi zou zijn meegenomen) is het het dan wel waard om hier zo veel geld tegenaan te gooien? Is Modular een betere optie, aangezien Ryanair bvb wel modulaire piloten aanneemt? Door modulair te gaan is er meer ruimte om nog een Typerating te kunnen betalen, aangezien dit tegenwoordig spijtig genoeg de bittere realiteit is.
Easyjet gaat trouwens met een MPL sponsorship programma beginnen (klik!). Het treed hiermee in de voetstappen van Flybe . Het enige nadeel is dat het hier om een MPL gaat maar misschien zijn dergelijke schemes voorlopig beter dan een opleiding zonder enige baangarantie te financieren?
Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.
Hartelijk dank
Na een tijdje mijn ambitie om piloot te worden opzij gezet te hebben, heb ik deze weer opgepikt. Een recente vlucht naar het buitenland heeft hier een grote rol in gespeeld.
Ik liep al langer met het idee rond om toch deze droom achterna te gaan, mede dankzij het feit dat ik soms ‘s nachts in mijn bed lig te piekeren over wat ik later zal worden, waar ik zal eindigen. Behalve het piloot worden is er niet echt een beroep waar ik interesse in heb. Mijn huidige studies interesseren me ook steeds minder en minder.
Ik ben er van overtuigd dat ik later spijt zal hebben als ik mijn droom niet achterna ga.
Toen ik enkele jaren geleden verscheidene scholen met elkaar vergeleek is mijn oog op Oxford gevallen, dit is trouwens nog steeds zo (ondanks de niet zo positieve commentaren op PPRuNe)
Ik heb sinds kort de EPST optie overwogen vanwege het garantiefonds, spijtig genoeg hangt hier een zeer gepeperd prijskaartje aan. Om en bij de €120.000. Begrijp me niet verkeerd, Oxford op zich is ook heel duur vergeleken met andere vliegscholen. Ik vind dat deze mij een grotere zekerheid en kwalitatievere opleiding biedt.
Als ik heel eerlijk moet zijn zou ik later graag voor Ryanair vliegen, ik hoef niet persé voor KLM, Lufthansa, Virgin etc te vliegen.
Ik heb geen last van het shiny jet syndrome en hoef ook niet voor een flag carrier te vliegen. Dit wil niet direct zeggen dat ik met veel plezier in Afrika of dergelijke zou willen gaan vliegen (hoewel dit het échte vliegen en een mooie ervaring is), tenzij er geen andere optie is natuurlijk. Ik zou graag binnen Europa blijven zodat ik regelmatig naar België kan terug komen indien het commuten een beetje meevalt.
De luchtvaartindustrie heeft het nog steeds moeilijk en dat zal nog een hele tijd zo blijven, vandaar dat de EPST optie wel interessant lijkt en integrated bij een vooraanstaande FTO een voordeel lijkt te zijn (lijkt is bewust vetgedrukt, ik zeg niet dat dit zo is. Ik wil namelijk geen integrated vs modular geruzie starten)
Maar de vraag is, als je het niet doet om bij een flag carrier terecht te komen (Hoewel dit natuurlijk heel mooi zou zijn meegenomen) is het het dan wel waard om hier zo veel geld tegenaan te gooien? Is Modular een betere optie, aangezien Ryanair bvb wel modulaire piloten aanneemt? Door modulair te gaan is er meer ruimte om nog een Typerating te kunnen betalen, aangezien dit tegenwoordig spijtig genoeg de bittere realiteit is.
Easyjet gaat trouwens met een MPL sponsorship programma beginnen (klik!). Het treed hiermee in de voetstappen van Flybe . Het enige nadeel is dat het hier om een MPL gaat maar misschien zijn dergelijke schemes voorlopig beter dan een opleiding zonder enige baangarantie te financieren?
Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.
Hartelijk dank