(iemand met een duidelijk antwoord was mij al voor tijdens het schrijven, maar in mijn tekst zal ook nog extra info zitten)
Oke beste mensen. Ik studeer geen rechten (de juridische taal is saai en verwijzend) maar ik kan meneer wel éénduidige objectieve informatie verstrekken over zijn kansen.
Bijna iedere post op bovenstaande en mijne na, slaan kant nog wal en doen topicstarter alleen maar ten nadele.
Nu zoals het eenmaal is:
Het feitenboekje omschrijft jouw vergrijp als een 'misdrijf' onder feitcode: GA2
Het strafblad heet hedendaags het justitieel documentatie systeem [JDS].
Je hebt een verklaring moeten afleggen aan de (H)OvJ. Deze bepaald wat je straf is, onder de straf kan ik naar zwaarte indelen:
- Voorwaardelijke sepot [Je bent niet bestraft, met voorwaarden (regeltjes dat je bijvoorbeeld een jaar oid niet mag rijden)]
- Politietransactie [je bent niet strafrechtelijk vervolgd, je koopt hiermee de straf af]
- Schikking OM [zelfde als hierboven, maar dan door de OvJ]
- Vonnis Rechter [je bent veroordeeld door de rechter]
Alle 4 aantekening in het JDS, want het valt onder misdrijf. Zelfs een sepot tegenwoordig.
Als jij een boete krijgt [politietransactie] is het feit gering en mag je nog van geluk spreken.
Je eerste keer is een leermoment. Jouw verleden mag geen belemmering zijn van te toekomst. Enkel als hiertoe degelijke aanleiding voor bestaat. Gaat het algemeen belang op tegen het individueel belang?
Maar verder zul jij een VOG moeten afleggen aan je werkgever, "Verklaring omtrent gedrag" een criterium om aan te tonen dat jij in staat bent om een functie naar behoren te vervullen.
De VOG wordt door je werkgever [luchtvaartmaatschappij] aangevraagd.
Het terug kijk termijn is 4 jaar, voor hogere integriteitseisen 8 of 10 jaar[piloot = 4 jaar]. Wanneer blijkt dat jij dus in die 4 jaar een strafbaar feit hebt gepleegd betekend dat niet meteen het schavot. De aanvraag moet in relatie staan met je strafbare feit, dronken achter het stuur is voor veel taxi-chauffeurs bijvoorbeeld een doodsdoener en krijgen hierdoor geen VOG. Overigens moeten taxibedrijven, onderwijsinstellingen, overheid en
luchtvaartgerelateerde verplicht een VOG aanvragen.
Dronken aan het stuur is volgens het screeningsprofiel van de COVOG [deze geeft de VOG af] relevant voor bestuurders van voer- lucht en vaartuigen.
Maar dit is een objectief criterium. Nu het subjectieve criterium of het nog wel relevant is.
waarschijnlijk ben je erg jong en zullen zij, wanneer dit je eerste en de laatste keer is, meer aanleiding vinden een VOG te verstrekken. Dit is enkel een overweging die in de handen ligt van de psychologen die jouw verleden onderzoeken. Daar kan niemand een antwoord op geven.
Verder je aantekeningen in het JDS zijn strikt privé en mogen niet door jouw werkgever worden ingezien. Je kan dus ook verzwijgen wanneer het een jeugdzonde is, dan is het immers niet meer relevant.
Opgesomd (binnen 4 jaar, aanvraag VOG):
- voorwaardelijke sepot: Geen belemmering.
- politietransactie: Matige kans van slagen en zet jij 150.000eu op het spel.
- OM- schikking: Zwakke kans van slagen.
- Vonnis rechter: Vrijwel geen kans van slagen.
Je feit zal voor de duur van 30 jaar blijven staan na onherroepelijkheid in je JDS.
Verder als jij in de luchtvaart een beroep wilt uitvoeren zal er een antecedentenonderzoek plaats vinden en/of een veiligheidsonderzoek-B.
Dit is allemaal zo het volgens de regels moet gaan, maar vraag maar aan een hoop piloten hier, die zullen daar niet altijd aan hoeven deel te nemen.
Ik hoop je hiermee te hebben geholpen.
Verder, je bent niet de enigste, wanneer je met dit soort zaken wordt geconfronteerd, praat erover met professionals. Ze kunnen je helpen met het vinden naar iets goed voor je.
Ikzelf heb ervoor gekozen nog geen rijlessen te nemen, puur omdat ik weet dat het mij wellicht ook zou overkomen. Bij mij zal namelijk een veiligheidsonderzoek -B plaats vinden en ook ik ben niet helemaal kaal
, je bent dus not alone. Bij de verte zelfs. (iets met extreem opgevoerde scooters)
Ik vind; een goede maatschappij geeft mensen een 2de kans. Je moet het geluk hebben dat het zonnetje op is bij de mensen die over jouw afhandeling gaan.
een advies over hoe jij het beste je sollicitatie moet uitvoeren t.a.v. jouw feit,
want ga je vertellen wat je hebt gedaan, of verzwijg je het?
Eerlijkheid heeft zeker zijn voordeel, maar soms ook zijn nadeel.
Door mijn strafbare feit ben ik de boeken in gedoken op de Uni van Tilburg, hierdoor weet ik nu hoe de wetten en regels in elkaar steken, en waar kieren zitten die de "case" wat vergemakkelijken. Want heel veel mensen kennen de rechten van de verdachte niet. Ja, die heb je in Nederland dus maak er gebruik van!