Crisis treft KLM Flight Academy hard

Dit is geen verrassing, maar wat wil je precies weten? Alle informatie is hier toch al gegeven?
 
Nou bijvoorbeeld dat Assink zegt dat ze nog 1,5 tot 2 jaar zo door kunnen gaan. Dan vraag ik me af of daarmee bedoeld wordt dat men nog 2 jaar deze economische situatie aankan; of dat men nog 2 jaar het kan veroorloven zo weinig mensen aan te nemen..

Misschien een beetje omslachtig inderdaad; zullen weinig tot vrijwel geen mensen zijn hier op dit forum die er een antwoord op weten; maar ik schrok er wel een klein beetje van. Dat het niet goed gaat met de luchtvaart/KLS wist ik natuurlijk wel, maar er wordt hier wel heel close over een eventueel faillissement gesproken..
 
Hij zegt toch, dat laat KLM vast niet gebeuren.

De KLS moest van mama KLM 60 man per jaar op gaan leiden. Als dat er voor zorgt dat de KLS failliet gaat dan is dat de verantwoordelijkheid van KLM. Dan zal KLM echt niet zeggen, okee, jammer, hou er dan maar mee op!

Dus ik zou me daar geen zorgen over maken. En over een tijdje mag je als je van de KLS komt weer gewoon bij KLM solliciteren, tenzij er binnenkort weer berichten komen dat het erg slecht met KLM gaat en er geen vliegers meer nodig zijn is dat puur een kwestie van tijd.
 
De kans is groter dat de kls zegt, het geld is op. We kunnen de schuldeisers niet betalen, we sluiten de deuren. Ofja, of ze het willen of niet, de deuren worden gewoon gesloten want het geld is op.

Dan ben je wel mooi de lul met 100k schuld en geen afgeronde opleiding (of afgeronde opleiding maar geen baan)

De klm interesseerd het waarschijnlijk niet eens, er zijn genoeg gekwalificeerde piloten en tja jammer dat ze geen inkomsten meer kunnen halen uit de kls. Maar who cares, als het moet beginnen ze wel weer opnieuw een dochteronderneming die piloten opleidt.

Ik zeg niet dat het zo zal gaan, of wat dan ook. Maar ik denk dat bovensstaande wel een mogelijkheid zou kunnen zijn. Echter, ik weet niet hoe alles precies in elkaar zit. Maar als je veel geld hierin wil stoppen zou ik het maar extra goed onderzoeken!

Als ik het mis heb hoor ik het graag, maar ik zou zeker oppassen! Dat zou je sowieso doen, maar nu extra goed!
 
Je hebt het mis, want wat je nu zegt is echt onzin.

Er staat bij de KLS op alles wat je tegen komt het woord KLM, dus de KLM zal echt wel zorgen dat ze niet enorm gezichtsverlies lijden met zulke zeperds van acties als jij nu beschrijft.
 
Ik heb geen connecties o.i.d. met KLM/KLS, maar wil hier toch even kwijt hoe ik hier over denk.

Als je in gedachten neemt dat KLM één van de weinige grote bedrijven is die tijdens de afgelopen crisis geen (vast) personeel heeft ontslagen, dan kun je denk ik wel zeggen dat KLM het beste met haar mensen voor heeft. Mensen werden tijdelijk op andere functies gezet etc. Er hadden ook andere maatregelen genomen kunnen worden.
Daarom denk ik ook dat ze niet zomaar de stekker uit de KLS zullen trekken, en als het dan toch echt nodig zou zijn wordt er hoogstwaarschijnlijk rekening gehouden met studenten die halverwege de opleiding zitten, zodat zij het traject toch nog af kunnen maken.

Just my t..... O nee:eek:

:D
 
Wellicht dat dit hele korte interview juist wel een reden zou zijn om voor de KLS te kiezen. Ik vond het namelijk best wel een heel redelijk en reëel wat hier gezegd werd. Geen halleluja praatjes over grote toekomstige tekorten aan piloten etc. maar gewoon een korte degelijke uiteenzetting over wat er aan de hand is: het begint weer wat aan te trekken maar het houdt niet over....

Persoonlijk denk ik niet dat de KLM het zo ver laat komen overigens ....
 
Denk dat het best te waarderen valt dat een school eerlijk is hoe de situatie er voor staat. Beter dan blijven pretenderen dat alle maatschappijen in Azie staan te schreeuwen om piloten en dus zonder problemen klassen vol blijven opleiden...
 
De KLM is altijd erg te spreken geweest over het niveau van de leerlingen van eigen school. Mijn inziens zullen ze die niet snel failliet laten gaan. In goede tijden maakt de KLS wat winst, in slechte tijden wat verlies. Voordeel voor de KLM is dat ze altijd zeer geringe kosten kwijt zijn aan de selectie van kandidaten (meestal uitsluitend een COVA in eigen huis). Vergelijk dit met andere (vergelijkbare) clubs die tot drie selectierondes financieren inclusief drie keer reis- en verblijfkosten.
En wat is een verlies van 2 miljoen per jaar tegen een verlies van 5 tot 10 miljoen per dag tijdens de uitbarsting van de yjafjallajökull op IJsland afgelopen jaar?
 
De vraag is, kan de KLM het verantwoorden om bijvoorbeeld 1.000.000 Euro in een school te investeren zonder dat daar de noodzaak voor is om aan piloten te komen. De aandeelhouders willen geld zien en overal waarop bezuinigd kan worden, zal door een management moeten worden meegenomen. Helaas een harde werkelijkheid, maar ik zie het bij veel bedrijven waaronder mij eigen, gebeuren.

Gezien de berichten van nieuwe aannames binnen de KLM denk ik dat het bij de KLS nog wel zal meevallen.
 
@49015, wat is volgens jou echt niet zo? Dat het de KLM niets interesseert of dat er genoeg gekwalificeerde vliegers zijn? (Of beide?)
 
Beetje onzin dit, KLS/KLM heeft zelf de morele keus gemaakt maar 60 mensen p/j op te leiden waardoor ze nu verlies draaien. De vraag naar opleidingen is veel groter dus als ze de productie besluiten op te voeren maken ze direct weer winst.

Afgezien van dat hun keus weinig mensen op te leiden moreel toe te juichen is, is het bedrijfstechnisch zelfmoord.

Als bijv. Volkswagen besluit nog naar maar 100 auto's per jaar te bouwen ook al is de vraag veel groter maken ze ook verlies.
 
Het is helemaal niet zomaar gezegd dat de KLM geld zal blijven pompen in de KLS, mocht deze te lang verlies blijven draaien. Vergeet niet dat Air France steeds meer inspraak heeft in zaken. Mij zal het dan ook niet verbazen als de mannen van Air France-KLM op den duur zeggen dat de KLS geen meerwaarde is voor het bedrijf. (KLS heeft dringend een nieuwe vloot nodig, en tal van andere investeringen. Het focussen op afleveren aan 1 maatschappij heeft zo zijn voordelen, en ook zijn nadelen).

Welke kant het op gaat weet ik niet, maar het zou zonde zijn als de KLS in problemen komt. Toch wel een van de betere scholen.
 
Over dat geld pompen, zie vooral Avian's laatste zin.
Het lijkt me erg suf als ze de school failliet laten gaan terwijl de oorzaak duidelijk is van het verlies.

Hoe komt het over aan de man en vrouw die zich er niet mee bezig houden als ze horen dat KLM FA failliet is. Dat verandert hun beeld ten aanzien van de KLM negatief en denk dat zij ook wel eens op vakantie gaan.

Maar wat er gezegd wordt over air france is ook waar, het lot van de KLS ligt misschien in andere handen
 
Is die school wel ooit winstgevend geweest? Volgens mij is het opleidingsbedrag per student nooit kostendekkend geweest en is er altijd gesubsidieerd. KLM zal de KLS echt niet laten gaan want god verbiede dat ze ooit het schorriemorrie moeten uitnodigen. Daarbij heeft de KLM geen verplichtingen meer naar de studenten omdat er geen baangaranties zijn dus zoveel kost het ze niet.

@ Avian: KLM altijd er te spreken geweest over de kwaliteit? Volgens mij hebben ze een aantal jaar terug een grote reorganisatie gehad omdat dat niet zo was.

Denk dat het grote onderliggende probleem is dat de KLM is uitgegroeid en dat vloot expansie door AF opgevangen wordt. De tijden van massa aannames ligt voor de KLM (en de rest van NL) al lang achter ons.
 
Oh als dat waar is, dan valt het dus nog mee; ze kunnen dus op 1/2 á 2/3 van de capaciteit draaien. 180 studenten dít jaar en volgend jaar zie ik eigenlijk niet gebeuren; maar 100 á 120 moet te halen zijn denk.
 
Back
Top