FAA CPL en JAA CPL 275 uur TT 70 K Euro

Dit is zeker geen uniek trajekt of zo, kan bij elke FAA vliegschool.
PPl +IR+100 uur en dan conversie in Europa, eventueel kun je natuurlijk ook nog je FAA CPL halen of meer, maar dit hoeft niet.

Conversie kan b.v. hier:

http://www.hubair.be/catalogs/en/FAA-JAA/faa-jaa-conversion.pdf
of bij singles and twins.

Maar je kunt naar elke willekeurige plek om je FAA PPL te halen, 100 uur PIC te maken en vervolgens je FAA IR te halen. Er zijn zat scholen waar je niet zelf huisvesting en vervoer hoeft te regelen. Ik zou zelf trouwens Arizona verkiezen boven Florida. Is echt niet toevallig dat de Nederlandse integrated opleidingen met een Amerika traject allemaal in Arizona zitten, KLS, EPST (oxford dus eigenlijk) en AIS.

Heb zelf zeer goede ervaringen met Chandler Air Service, heb verder nog vier vliegvrienden die hier ook zeer tevreden waren. Ken overigens EAA niet persoonlijk, maar vergelijk de prijzen maar eens:

http://www.skystead.com/prices/prices.html
http://www.aerobatics.com/rental.htm

Die glass cockpit wordt mijns inziens zwaar overschat, heb je in een paar uur echt wel door. Vooral als je eerst even de cursus van auntie Martha doorneemt.

Een financiering van de bank, krijg je volgens mij nooit als je zelf een opleiding in het buitenland gaat doen.
 
Last edited:
Niet helemaal waar. Even de website bekeken en ATC is een "broker" oftewel trainings makelaar. Geen eigen school of faciliteiten.
Alles is uitbesteed. Niet te vergelijken met een school die een eigen traject opzet.






Dit programma is het enige programma dat in de VS alleen maar EFIS tijd aanbied.
Maar goed, over smaak valt niet te twisten. :1855:
Ik zit hier niet om dit programma te verdedigen, als je geen vis lust zal je vlees moeten eten denk ik maar.
Voor info of contact informatie..PM
 
Last edited:
Toch opvallend dat NL'ders altijd eerst het negative zien.

Erg flauwe reactie, wat ik alleen maar bedoel is dat jullie verreweg de duurste school zijn die ik ken in de VS. $200 per uur ($199 om precies te zijn) voor instructie in een DA-20. Kom op zeg, dat zijn Nederlandse prijzen (al vlieg je dan in een katana met 25 pk minder).
Als je dan meer service krijgt is het nog daar aan toe, maar jij raakt al geïrriteerd als mensen vragen naar huisvesting of vervoer. Dat moet je allemaal zelf maar regelen.


Niet helemaal waar. Geen 100 uur PIC nodig oor FAA IR maar dat is een detail.

De 100 uur PIC zijn nodig voor de JAA conversie, niet voor je FAA IR.


Ook een beetje kort door de bocht, kan je daar wel voorbeelden over geven uit mijn eigen ervaring maar dat gaat een beetje ver hier.
Voldoende om te zeggen dat in de industrie minder dan 50% het met je eens zal zijn.
Dit programma is het enige programma dat in de VS alleen maar EFIS tijd aanbied.

Als meer dan 50% het zo waardevol vind om je opleiding op glas te doen, waarom zijn jullie dan de enige die het aanbieden ? Als je het niet in een paar uur kunt leren, waarom bieden jullie dan een G1000 transition cursus aan met 5 uur vliegen/sim ?


FAA CPL is nodig als je TR of time building programma wil doen.

Waarom zou je een CPL nodig hebben voor time building ?


Ik zit hier niet om dit programma te verdedigen

In je posts komt dit toch echt anders over. Volgens mij probeer je dit programma hier te verkopen. Dat doe je trouwens wel vaker, programma's hier proberen te verkopen:

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6549

Al had je dan vroeger wel nog een baan garantie, weliswaar aan de andere kant van de wereld.
Hoe is het met deze mensen eigenlijk afgelopen ?
 
Last edited:
First the Last, nee dit is een andere opzet.

LHU,

Verkopen en baangarantie, waar komt dat vandaan?
Van de link die je aangeeft:

Je moet het iets anders zien. Je vliegopleiding is eigenlijk een lange sollicitatie-periode.
Als je tijdens je training geen gekke dingen uithaalt, verantwoordelijks gevoel toont en overall veilig bezig bent dan is de school bereid om je aan te bevelen bij dit bedrijf. dat omdat ze de kwaliteit van de training kennen. Zonder aanbeveling van de school gaat het feest niet door. Dan sta je er weer zelf alleen voor, maar je hebt je kansen ook zelf verkloot.
Maar het zal niet zo'n vaart lopen, de meesten zijn gewoon verstandige mensen, het is alleen niet gegarandeerd dat je automatisch een aanbeveling krijgt.

Daar lees ik geen garantie in.
Je andere beschuldiging (die inmiddels verdwenen is ) ga ik toch nog even op in.
Iedereen die daar behoefte aan heeft kan mijn post geschiedenis zien.
De rode draad van het verhaal is dat ik hier post A: voor mijn lol en B; om advies te geven als daar belangstelling voor is.

Als ik een thread start omwille een crash is daar een reden voor.
Mijn reden is simpel; educate the consumer.
Er zijn genoeg leden van Airwork die overwegen om in de VS te gaan vliegen, voor recreatie of een opleiding.
Ik denk dat die het recht hebben om te weten waar ze wel en waar ze beter niet naar toe kunnen gaan.
Een instructeur die een kist zonder brandstof vliegt en crashed met zijn leerling.
Mag van de eigenaar van de school blijven werken nadat hij voor de schade betaalt heeft. Wat zegt dat over de eigenaar van de school? Wil je daar echt je opleiding doen?

Andere school; leerling heeft een fataal ongeluk door stall/spin. Defect aan het vliegtuig was eerder door een instructeur opgeschreven. School heeft de kist desondanks aan een leerling meegegeven. Wil je daar echt je opleiding doen?
Ik denk dat toekomstige leerlingen het recht hebbben om dat te weten.

Andere school: zware boete vanwege the rommelen met visa.
Wil je daar als nieuwe leerling naar toe met het risico dat je gedeporteert word?
En vervolgens de VS voor 5 of 10 jaar niet meer in mag?

Ik mag hopen dat Airwork een bron blijft van dit soort informatie zodat toekomstige leerlingen behoed kunnen worden voor dure fouten.
Je vergeet ook even te vermelden dat ik misschien het draadje gestart heb maar genoeg bijval heb gekregen over dat soort wantoestanden van andere leden hier.

Heb ik een agenda? Absoluut.
Ik heb een deel van mijn eigen opleiding in NL en in de VS gedaan.
Als ik erop terug kijk had ik beter alles in de VS kunnen doen. Veel goedkoper dan die ellende in NL. De arrogantie en pretentie is moeilijk te geloven.
Ik begrijp echt niet dat er nog een vliegschool in Europa kan bestaan.
Het is voor mij een raadsel waarom mensen nog steeds bereid zijn zich zwaar in de schulden te steken voor een veel te dure opleiding in Nederland.
Waarom zijn er zoveel mensen die bereid zijn een tussenpersoon (te) veel geld te geven om een school voor ze te zoeken en huisvesting.
Vervoer en huisvesting, je begrijpt toch wel dat je daar veel te veel voor betaalt?
Dat het veel goedkoper is om dat zelf te regelen.

Sinds wanneer zoekt een Universtiteit of Hogeschool in NL een kamer voor je?
Volgens mij stond er dit:
In dit geval is er geen school huisvesting. Er is besloten om dat niet te doen omdat eisen/wensen zo uiteen kunnen lopen. Er is dus geen verplichting om in school accomodatie te wonen. Maar je zal kontakt informatie krijgen van andere leerlingen in je klas zodat jullie gezamenlijk wat kunnen zoeken.
Krijg je ruim de tijd voor.


Kan je nog herinneren waarom ik hier lid ben?
Voor de lol..omdat ik er lol in heb om mensen advies te geven wat ze een hoop geld kan schelen.
Hier een recent voorbeeld uit "aspiranten"
Kijk naar een kaart van Nederland, concentreer.
Kijk naar een kaart van Europa, concentreer en wijs NL aan.
Kijk naar een wereldkaart, concentreer en je kan NL niet eens vinden.

Wat ik daarmee probeer te zeggen, NL is erg klein, er zijn drie maatschappijen waar je voor kan werken en de markt is snel verzadigt.

Voor 104K Euro kan je in de VS het volgende:
FAA CPL en JAA CPL + Typerating 737 en 300 uur als FO.
Als je voor dat bedrag liever naar Stella of DFA gaat, be my guest.
Het is niet voor iedereen.

Al had je dan vroeger wel nog een baan garantie, weliswaar aan de andere kant van de wereld.
Hoe is het met deze mensen eigenlijk afgelopen ?

Best goed, eentje is door zijn vriendin uit de vliegerij gechanteerd, hij werkt nu bij een afhandelingsbedrijf. Een tweede vliegt nu LearJet door Europa.

Waarom zou je een CPL nodig hebben voor time building
Omdat voor het vliegen op een VS geregistreerde kist een FAA brevet nodig is.

Hier is een linkje over Glass Cockpit (EFIS) training:
http://www.planeandpilotmag.com/pilot-talk/grassroots/ab-initio-training-with-a-touch-of-glass

Although early in the project, the researchers are confident that the use of “glass cockpit” technology together with scenario training has great promise.


Bron: http://www.faa.gov/training_testing/training/fits/research/media/Ab Inito.pdf

Er wordt in de VS geen nieuwe kist meer geproduceert (afgelevert) zonder EFIS.
Piper, Cessna, Mooney, Cirrus, Diamond, allemaal EFIS.
Boeing, Airbus,Hawker, Global Express, Citation series, Beech Jet, Piaggio Avanti allemaal EFIS.
Ik begrijp nu inderdaad dat vliegtraining volledig op EFIS geen toekomst heeft.
Je wil echt lessen op kisten die 30-40 jaar oud zijn. Een instrument rating op een C152 halen als je beroepspiloot wilt worden?

Dames en heren, de garoeten......
 
Last edited:
Rare opmerking maar oke wij wannabe's zullen gewoon overal instappen zonder meer informatie te vergaren. sorry voor offtopic.

Dat klopt, een pak wannabe's gaat blijkbaar liever naar een school met een biernaam lekker dicht bij de deur, met een prijs die wat mij betreft nergens op slaat, dan de opties wereldwijd te benutten.

Je kan maar beter een goed toekomstplan hebben. Je komt in een markt terrecht waarin duizenden piloten zonder ervaring thuis zitten. Een goed toekomstplan start met de keuze voor een opleiding die je meer opties biedt dan een andere kandidaat.
Als zoveelste een fATPL gaan halen met 150u ervaring is wat mij betreft in het huidige economische klimaat niet de juiste beslissing. Dit is dan eerder diplomatisch geformuleerd. Eigenlijk wil ik zeggen dat dit financiële zelfmoord is. De enige die er beter van wordt is de NL's vliegschool baas met zijne mooie praatjes.

Er zijn veel betere opties dan bij welke NL'se vliegschool dan ook, waarvan de topicstarter hier een voorbeeld geeft.
Preperation prevents poor performance :)
 
Ik snap best wel je insteek over wannabe's met de bekende roze bril die klakeloos een lening aangaan die eindigt in de 2 ton als het niet meer is maar ik zag geen aanleiding om dat statement te maken. Tuurlijk wat je zegt is allemaal waar en het is ook een goede en mooie optie maar zie maar is bij de pilotendesk van de abn(is een voorbeeld er zijn meer banken ofc) een lening los te krijgen voor je opleiding in de USA, kan je nu al vertellen dat dat je niet gaat lukken omdat ze nogal wat leningen hebben lopen verspreid over het land. Er zitten dus wel wat kinken in de kabel en het FAA/JAA concept heeft naar mijn idee niet al te veel zin als je niet van plan bent om Europa te verlaten. Als je in USA wilt gaan werken/leven is het een zeer goed idee maar dan heb je toch nog steeds die lening voor nodig.

En niet alle wannabe's hebben die roze bril op(Gelukkig), ik heb zelf mij DLR voor de LFT in Juli ben ook continue bezig mij daarop voor te bereiden en kan het eigenlijk elke wannabe wel aanraden(nadat ik ben aangenomen ofc, don't want to much competition!).
 
Ik wil nog twee opmerkingen maken en zal mij dan uit de discussie terugtrekken.

Ik bedoelde uiteraard dat een PPL voldoende is om ervaringsuren te maken. Een PPL (met IR, 170 uur TT en 100 uur PIC) is ook voldoende voor de conversie naar JAA frozen ATPL ME/IR.

Natuurlijk is het best aardig om je hele opleiding op glas te doen, maar de vraag is of het het waard is om hier de hoofdprijs voor te betalen die jullie vragen. Het begin traject is VFR en dan hoor je 90% van de tijd naar buiten te kijken.

Ik beweer niet dat je verhaal niet klopt, is best een aardige route om je papieren te halen, al is het niet veel goedkoper dan modulair in Europa.
Wat ik alleen beweer is dat jullie veel en dan ook echt veel te duur zijn voor een school in de States.

Verder staat Diana er altijd op dat mensen die bij een vliegschool werken dat ze dit kenbaar maken als ze posten over hun eigen of een andere school. Zou in jouw geval misschien ook wel zo eerlijk zijn als je verteld dat je chief flight instructor bent op de school die je aanraad.
 
Nog een keer dan:

Je hebt geen CPL nodig !
Je haalt je PPL single engine, vliegt dan 40 uur, doet dan je IR, vliegt dan weer 60 uur PIC (al dan niet IFR) en doet dan de conversie in europa. Geen MEP nodig, geen MEI nodig, geen CPL nodig.

In Europa doe je dan 14 vakken theorie examen en daarna examen MEI/CPL.


Leon.
 
Ik ben even kwijt waar het over gaat, CPL niet nodig waarvoor?
Met een ICAO CPL (dus ook FAA) krijg je korting op je conversie uren.
10 nodig voor JAA CPL conversie en 15 voor JAA IR conversie.
Heb je geen CPL dan is het geen conversie en moet je het hele programma vliegen.

Maar goed voor alles is er natuurlijk een financieel "break- even" point.
We zitten hier op een verschillende golflengte geloof ik.

Als je een PPL met IR en 100 uur PIC hebt, kun je voor net geen 20.000 euri (incl theorie) converteren.

http://www.hubair.be/catalogs/en/FAA-JAA/faa-jaa-conversion.pdf

Of voor 16250 bij singles and twins, maar daar zit de theorie niet bij.

Je hoeft dus niet het hele programma te vliegen.

Zullen we even rekenen met mijn voorbeeld van chandler air service ?

PPL (52 uur gerekend) $8247
100 uur PIC warroir of C172 $9200
IR $6865
Totaal $24312
In euro (koers 1.35) 18.000 euro
Conversie JAA CPL/MEI 20.000 euro
Totaal 38.000 euro

Huisvesting, auto niet meegerekend. Oh ja, en geen glass cockpit dus, want het glas wordt (te) duur betaald.

Dit is eigenlijk het enige wat ik steeds probeer te zeggen. Jullie zijn te duur, zowat de duurste in de hele USA en dat is het glas (mijns inziens) niet waard.
Heb voor de vergelijking express niet de goedkoopste genomen, maar een zeer goed aangeschreven vliegschool. Wordt ondermeer aangeraden door PPL/IR Europe.

bron:
http://www.aerobatics.com/training.htm
http://www.aerobatics.com/rental.htm
http://www.hubair.be/catalogs/en/FAA-JAA/faa-jaa-conversion.pdf
 
Last edited:
Europa:

  • PPL
  • VFR time building
  • ATPL Ground school en 14 examens
  • CPL VFR
  • ME IR

De (meest gebruikte) volgorde (sinds JAA) is (voor moduliar - geintergreerd bestaat het PPL examen/brevet niet):

PPL
VFR 50h
IR-SE
CPL
ME(met IR)

tijdsopbouw tussen IR en CPL en CPL en ME dus (juist) ook IFR om tot de uren afgifte eis CPL te komen.

Lijkt dus erg FAA en dat wordt onder EASA nog sterker FAA alike.
 
Last edited:
Voor de laatste keer, het FAA CPL heb je nodig als het Typerating programma en timebuilding wilt doen.

Nou de vorige keer was het anders vanwege de conversie:

Heb je geen CPL dan is het geen conversie en moet je het hele programma vliegen.
Maar goed voor alles is er natuurlijk een financieel "break- even" point.
We zitten hier op een verschillende golflengte geloof ik.

Maar goed dan, ook dat kun je zonder regelen:
http://www.eaglejet.net/JAAB737.asp

En nu houd ik er inderdaad echt mee op om jouw topic verder te vervuilen.
Het lijkt wel alsof ik je persoonlijk aan wil vallen en dat is niet zo.
Er zijn echter twee zaken die mij enorm storen:
-Je geeft niet aan wie je bent en waar je chief flight instructor bent.
-Je betitelt vliegtuigen, waarmeee alle vliegscholen ter wereld les geven, steevast als schroot, lada's en inferieure troep. Dat is natuurlijk enorme lulkoek. KLS, EPST, Oxford, vliegen allemaal met troep volgens jou.
Zelden zulke onzin gehoord.
Zal hier verder niet meer reageren.
 
Imo,

Wat is volgens jou HET grote pluspunt van het hebben van een FAA license als toch al JAA bent? Het enige wat ik me zou kunnen denken is dat je een goedkopere TQ kan doen om die dan om te zetten naar de lokale authoriteiten in bijv Afrika, Midden/Verre Oosten. Daar heb je vaak toch uren nodig (minimaal 500u TT). Voor de rest zie ik niet echt een meerwaarde voor het hebben van een FAA license...
 
Even de eer aan me zelf gehouden en die hele niet-ter-zake-doende discussies gewist.

LHU, het is aan iedereen vrij om te bepalen waar zij de opleiding willen doen.
Het is echt niet meer van deze tijd om op 30 en 40 jaar oude toestellen je opleiding te doen. Het feit dat grote scholen dit (blijven)doen maakt het nog niet correct.
Het maakt het zeker niet goedkoper.
Dat je die opvatting belachelijk probeert te maken vind ik erg bekrompen. Welkom in de 21ste eeuw.
Einde discussie.

J.I.P, bedankt voor je vraag.


Ik ga het proberen in een aantal delen te beantwoorden:


Is je doel om alleen voor een Nederlandse maatschappij/persoon te vliegen?

Dan is het hebben van een FAA CPL van heel beperkte waarde.
Het enige voordeel is dat je opleiding (FAA + conversie) goedkoper kan dan een opleiding in NL alleen. Er zijn in NL misschien 3-5 bedrijven waar het hebben van een FAA CPL voordeel kan bieden.
Denk ik bv aan bedrijven die Ferry werk aanbieden zoals Southern Cross (?).
Volgens het FAA registry zijn er 32 N-geregistreerde vleigtuigen in NL.

Ben je bereid om door heel Europa te werken (wonen)?

Dan is het hebben van een FAA brevet van iets meer waarde.
Een kennis van mij heeft op basis van zijn FAA brevet (niet zijn JAA) een baan gekregen op een Citation vanuit St Peterburg voor een Russisch bedrijf.
Baan inmiddels kwijt door de recessie, maar dat is irrelevant.
Zo zijn er meer bedrijven en prive eigenaren die met N-geregistreerde kisten vliegen. Voor de duidelijkheid, er zijn nog steeds meer "JAA" werk mogelijk heden dan "FAA" werk mogelijk heden. Maar het is al beduidend meer dan in NL alleen.
Het kosten voordeel van de opleiding staat nog steeds.

Ben je bereid overal in de wereld te werken als piloot?

Nu zit je op een dusdanige grotere schaal dat het bijna niet te vergelijken is.
Kijk eens op een wereldkaart. NL is niet eens te vinden en Europa is maar een klein stukje. Nu zal er in Europa ongetwijfeld, gezien de beperkte afmeting, onevenredig veel luchtverkeer zijn in vergelijking met gebieden zoals Afrika en Australie. Kijken we nog alleen naar geografische afmeting.

Ik even geen tijd om ingewikkelde statistieken erbij te halen maar hier even een vluggertje:
http://en.wikipedia.org/wiki/World's_largest_airlines
In de top tien van meeste passagiers vervoerd staan maar 2(!) Europese maatschappijen KLM/Air France op 8 en RyanAir op 7.
Als je op die link even doorzoekt kan je lijsten vinden met Airlines per regio.
En dit zijn dan alleen nog de grote Airlines. De kleinere "Regionals" en vracht bedrijven staan er niet bij.

Punt is dat er op wereldschaal zo ontzettend veel meer gevlogen wordt dan in Europa alleen. Ik durf te zeggen dat Europa misschien 20% is.
Dat betekent dat 80% van de banen in de luchtvaart buiten Europa zijn.
Als je nu op dit moment serieus overweegt om piloot te worden moet je bereid zijn om NL en Europa achter je te laten. Misschien zelf emigreren om nooit terug te komen. Heb ik ook gedaan en anderen op dit forum.

Het gaat te ver om hier alle conversie eisen te bespreken van alle 165 ICAO lidstaten, maar er zijn er een heleboel waar FAA makkelijker is. Er zijn er waarschijnlijk netzoveel waar JAA makkelijker is. Daar gaat het niet om. Als je een baan kan krijgen in een land wat FAA of JAA accepteert zal je die brevetten moeten hebben. FAA of JAA. Lijkt me nu duidelijk(er) dat het hebben van FAA wel degelijk voordelen kan hebben. Vriend van mij werd in NW Afrika aangenomen op een CRJ als FO op basis van zijn FAA brevet.
Hou in de gaten dat een hoop vliegtuigen geen eigendom zijn van de maatschappij maar geleased.
Kan wel een voorbeeld geven; een Europees bedrijf exploiteert erts mijnen in Centraal Afrika en vliegt personeel rond in N-geregistreerde vliegtuigen van een Lease maatschappij.
Zal je toch weer een FAA brevet nodig hebben. het argument dat je die damn wel even snel kan halen snijdt geen hout. Niemand gaat wachten todat een low-timer zijn brevetten in orde heeft. Dat is dus baan weg.
Laatste argument is ook weer dat de opleiding ( gecombineert of niet) zoveel goedkoper kan.

Typerating en ervarings uren?

Het is beduidend goedkoper om een "FAA" type rating te halen en ervarings uren dan een "JAA" type rating. betekent zoveel dat je voor minder geld je marktwaarde kan verhogen.

Samenvatting: Om in de huidige markt en economisch klimaat de grootste kans op succes te hebben zal je goed voorbereid moeten zijn en een baan overal ter wereld willen accepteren. Je geeft jezelf de grootste kans door beide brevetten te halen.

En waarom niet: hoeveel mensen krijgen na het voltooien van een studie het idee dat er geen droog brood te verdienen valt en ze doen nog een andere studie?
Hoeveel mensen halen twee of meer degree's om hun marktwaarde te verhogen?
Hoeveel artsen zijn specialist op meer dan 1 gebied?
Hoeveel IT- mensen zijn specialist op meer dan 1 systeem?
Waarom is dit in de zakenwereld heel normaal maar in de vliegwereld niet?

Einde van het antwoord, meer vragen; ik hoor het graag.

Even op een persoonlijk noot:
Die bekrompen arrogantie van de Nederlandse luchtvaart wereld stoorde me al toen ik nog met mijn PPL bezig was.
Die hele wat-de-boer-niet-kent-dat-lust-hij-niet mentaliteit is mij zo de keel uit gaan hangen dat ik er uiteindelijk zelfs NL voor heb verlaten.
Maar ik begrijp wel degelijk dat dit echt niet voor iedereen is weggelegd.
Net zoals het beroep van Piloot niet voor iedereen is weggelegd.
 
Last edited:
IMO, het is al jaren geleden dat ik het Amerika-traject heb overwogen dus ik zal me beperken tot het type toestel en het brevet. Ik deel hierin de mening van LHU, EFIS is totaal overbodig voor een beginnend vlieger. Als je toch naar Amerika gaat, dan doe je dat voor de prijs, niet om luxe EFIS-kistjes te sturen voor het dubbele bedrag. Het lijkt me dus een hele dure oplossing die je aanbiedt.

Ik ben het met je eens dat het hebben van een FAA CPL z'n voordelen kan hebben, althans, je verhaal klinkt aannemelijk. Wat zou het nou kosten om jouw hele traject te doen op een Cessna 172 en een Seneca II? Het gaat uiteindelijk toch om het papiertje.
 
Back
Top