VTV runde

Ben Dover

New member
6,7%.. dat worden er dus 4.. beetje karig toch?

Ik hoorde in de wandelgangen minimaal 15%, of ben ik nou te naief en moet ik niet zeiken in deze barre tijden? Ik weet het niet, maar dit en die MTV tot einde 2012, ik had toch wel ietsje meer verwacht van de 'nieuwe' VC, toch maar opzeggen dan, heb ik weer een procentje verhoging erbij.

Groeten,
 
Zonder dat procentje kan je op den duur die 4 procent ook wel vergeten.

Ja, dat heb ik al zo vaak gehoord, daar lig ik echt niet wakker van.

Wat mij stoort is dat ik sinds 2003 lid ben van die club, eerst als CLH-er (wat natuurlijk een grote farce was) en nu als KTV-er, maar het enige 'succes' wat ik van de VC hoor/lees zijn de leuke buitenland reisjes en het VC Sommerfest.

Op een of andere manier heb ik geen zin meer dat te sponsoren, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.
 
Dan stel je een Antrag voor de Jahreshauptversammlung dat die buitenlandse reizen van de vakgroepen een einde moeten hebben. Dat kan geloof ik nog tot 7 Maart. Als je de meerderheid van de aanwezigen voor je punt weet te winnen, heb je daar je zin. Bedenk wel dat het ook zo'n vakgroep is die zich sterk maakt voor duty-tijd regelingen, dat zal dan wel weg moeten vallen.

Als ik mij niet vergis, heeft de VC (eigenlijk de KTK) maar wel mooi even voor de Cityline alle Lufthansa vliegtuigen onder 95 stoelen onderhandeld. En eventueel ook de Embraer, afhankelijk van de groei. En een vast aandeel aan de groei. Dat is wel even wat anders als constant tegen andere Regionalpartner uitgespeeld te worden, zoals dat tot juni 2010 het geval was.

Succes alleen als procenten op je salaris te definieren is wat kort door de bocht. Afgelopen Juni zijn er niet alleen voor CL gunstige afspraken gemaakt, maar is ook nog eens vastgetimmerd dat waar LH op staat, ook LH in moet zitten (wij dus). LH Italia mag niet naar D vliegen, Swiss, BMI en Austrian kunnen geen vluchten van LH afsnoepen. Voor piloten die bei Condor of GWI begonnen waren, is een pensioengat opgelost, wat p.p. zeker in de zes cijfers gaat. Ik weet zeker dat LH ons liever een paar procentjes had gegeven, dan dat ze de interne concurrentie had afgeschaft. Dat doet ze op lange termijn veel meer zeer.

Dat is gewoon strategie. In slechte tijden ga je voor verbetering die op dat moment niks kosten, in goede voor de salarisverhogingen. Dus nu een paar procentjes erop, en in de volgende crisis als niemand overuren vliegt gaat de Auslösegrenze weer naar beneden.
 
Als ik mij niet vergis, heeft de VC (eigenlijk de KTK)....

Dat is het trieste van de VC, iedere piloot die geld betaald sponsort daarmee de KTV piloten. Maar ik ben blij dat het eindelijk toegegeven wordt.

Voor piloten die bei Condor of GWI begonnen waren, is een pensioengat opgelost, wat p.p. zeker in de zes cijfers gaat.

Zie hierboven; wat is er in de nieuwe door de VC bejubelde MTV voor Condor voor de niet KTV'ers gebeurt?

Ik hoef hier verder geen antwoord op, maar wat een maffia clan is die VC toch.
 
Dat is het trieste van de VC, iedere piloot die geld betaald sponsort daarmee de KTV piloten. Maar ik ben blij dat het eindelijk toegegeven wordt.


Zie hierboven; wat is er in de nieuwe door de VC bejubelde MTV voor Condor voor de niet KTV'ers gebeurt?

Ik hoef hier verder geen antwoord op, maar wat een maffia clan is die VC toch.
Wat een gel*l zeg, snap je het echt niet, of wil je alleen even wat frustratie kwijt? Ik bedoelde dat de KTK hier wat heeft onderhandeld wat ten bate gaat van Cityline, zonder dat de Cityline TK daar wat voor moest doen. Die 1% gaat in de kas van de VC. De "aandeelhouders" van de VC zijn de leden, maakt niet uit waar ze werken. De VC is van de leden, en als je naar de JHV komt, of een volmacht afgeeft, kan je ook bepalen wat met dat geld gedaan wordt. Het is een percentage van het inkomen, daarom zou ik mijn nek niet te ver uitsteken over welke groep hier voor de anderen betaalt.

Condor: Als ik mij niet vergis, hoeft iedereen nog maar 74 uur ipv 80 uur voor zijn salaris te vliegen, en profiteren alle piloten van de invoering van de enlarged crew vluchten. De voor-rusttijd voor lange-afstandsvluchten geldt ook voor iedereen. Als ik mij niet vergis wordt in de Condor-MTV zowiezo geen onderscheid tussen KTV- en Condor-Neu-personeel gemaakt. Je verwisselt dit geloof ik met de VTV, die voor de twee groepen wel verschillend is.

Maffia: lekker schreeuwen zonder argumenten. :snore:
 
Condor: Als ik mij niet vergis, hoeft iedereen nog maar 74 uur ipv 80 uur voor zijn salaris te vliegen, en profiteren alle piloten van de invoering van de enlarged crew vluchten. De voor-rusttijd voor lange-afstandsvluchten geldt ook voor iedereen. Als ik mij niet vergis wordt in de Condor-MTV zowiezo geen onderscheid tussen KTV- en Condor-Neu-personeel gemaakt. Je verwisselt dit geloof ik met de VTV, die voor de twee groepen wel verschillend is.

Maffia: lekker schreeuwen zonder argumenten. :snore:

Na 10 jaar in +49 denk ik het onderscheid tussen een MTV en VTV wel te kennen.

Wat belangrijk was geweest:

- een goede UV voor Condor Neu
- een goede AV voor Condor Neu
- een goede LoL voor Condor Neu.

Alles wat nu afgesloten is, is erg leuk voor de KTV'ers, maar brengt de Neue niets.

En die 6 uurtjes minder werken is natuurlijk aardig, maar so what.
 
Dat zijn allemaal punten die voor de (meeste) KTVers goed geregeld zijn, die de Condor-Neu vliegers niet zo hebben. Zeg maar de Lufthansa erfenis. Daarom was het voor de KTV groep waarschijnlijk geen prioriteit hier iets te verbeteren, daar geef ik je gelijk in.

Neemt niet weg dat alle MTV verbeteringen voor iedereen gelden, dus profiteren doe je, ook als je wat anders belangrijker had gevonden.

Over een jaar of 4 zijn de meeste KTVers wel weg bij Condor, dan is het pensioen dus een thema wat iedereen betreft. Als dan blijkt dat de Condor-Neu vliegers de VC de mafia vinden, en daarom niet lid zijn, wordt het toch moeilijk om verbeteringen te bereiken.

Nog even voor de niet-Duitsers:
VTV- CAO over de betaling
MTV- CAO over de werk- en rusttijden
VC- De vakbond
ÜV- Übergangsversorgung - overbrugging van je leeftijdsontslag tot je pensioen
AV - Altersversorgung - Pensioen
KTV- Konzerntarifvertrag - De "Lufthansa" pilotengroep zonder Cityline
 
@oboema: Als je het verschil kent tussen een VTV en een MTV, dan heb je vast ook weleens van een TV ÜV en een TV AV gehoord. Die werden nu bij Condor niet onderhandeld.
 
Back
Top