Dan stel je een Antrag voor de Jahreshauptversammlung dat die buitenlandse reizen van de vakgroepen een einde moeten hebben. Dat kan geloof ik nog tot 7 Maart. Als je de meerderheid van de aanwezigen voor je punt weet te winnen, heb je daar je zin. Bedenk wel dat het ook zo'n vakgroep is die zich sterk maakt voor duty-tijd regelingen, dat zal dan wel weg moeten vallen.
Als ik mij niet vergis, heeft de VC (eigenlijk de KTK) maar wel mooi even voor de Cityline alle Lufthansa vliegtuigen onder 95 stoelen onderhandeld. En eventueel ook de Embraer, afhankelijk van de groei. En een vast aandeel aan de groei. Dat is wel even wat anders als constant tegen andere Regionalpartner uitgespeeld te worden, zoals dat tot juni 2010 het geval was.
Succes alleen als procenten op je salaris te definieren is wat kort door de bocht. Afgelopen Juni zijn er niet alleen voor CL gunstige afspraken gemaakt, maar is ook nog eens vastgetimmerd dat waar LH op staat, ook LH in moet zitten (wij dus). LH Italia mag niet naar D vliegen, Swiss, BMI en Austrian kunnen geen vluchten van LH afsnoepen. Voor piloten die bei Condor of GWI begonnen waren, is een pensioengat opgelost, wat p.p. zeker in de zes cijfers gaat. Ik weet zeker dat LH ons liever een paar procentjes had gegeven, dan dat ze de interne concurrentie had afgeschaft. Dat doet ze op lange termijn veel meer zeer.
Dat is gewoon strategie. In slechte tijden ga je voor verbetering die op dat moment niks kosten, in goede voor de salarisverhogingen. Dus nu een paar procentjes erop, en in de volgende crisis als niemand overuren vliegt gaat de Auslösegrenze weer naar beneden.