NOTAM messages

wannabevlieger

New member
Heren,

Ik ben bezig met een project flightplanning (van SCEL naar EHAM) op de Hogeschool van Amsterdam, nu schrijf ik een onderdeel over air traffic services. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe NOTAMs worden verkregen. Worden de arrival NOTAMs altijd voor departure al uitgeprint en meegenomen in de cockpit? Heeft het OCC dit al uitgeprint voor iedere vertrekkende vlucht? Wordt dit uitgeluisterd? Zit dit aan het einde van een ATIS bericht? Voor mij nog een hoop verwarring tussen deze onderdelen. Ik hoop dat een van jullie dit aan mij kan uitleggen.

mvg,

Wannabevlieger.
 
Voor departure verzamel je je NOTAMS zelf (zelden) of doet je OPS afdeling dit. Bij KLM gebeurt dit door Dispatch die inderdaad in het OCC zitten. De arrival NOTAMS zitten er dan al bij ja.

Sommige velden zetten nog wel eens wat NOTAM informatie op de ATIS, maar over het algemeen is dit niet erg gebruikelijk.
 
Ik werk tijdelijk naast het vliegen als dispatcher bij KLM (normaal vlieg ik f70 100%), deze uitleg gaat over de werkwijze bij KLM.

De dispatcher werkt met een programma welke alle relevante notams ophaalt voor de betreffende vlucht. Deze worden dan door het programma 'bekeken'en met het maken van vliegplannen wordt er automatisch rekening gehouden met o.a. verhoogde limieten. De dispatcher kijkt dit na en controleert of het programma het goed doet (soms zijn er notams die niet specifiek limieten met zich mee brengen, maar wel mogelijke restricties die zouden kunnen optreden)
Dan wordt het vliegplan afgerond en komt het compleet met het weer en notams in 1 pakket bij de vlieger terecht.

De vliegers nemen vervolgens het vliegplan en de notams mee (bij KLC ook voor de terugvlucht) nadat ze deze op hun beurt hebben doorgelezen en beoordeeld op validiteit en relevantie.
 
Bij mijn bedrijf waar je nog wel zelf moet werken voor je geld print je het zelf uit.
Na het inchecken ga je naar pilotbrief en print je alle NOTAMS uit voor je vluchten.
Het programma maakt zelf een selectie voor de FIR NOTAMS en de Destination/Alternate NOTAMS. Deze moet je dan wel zelf bekijken en ontcijferen, ook moet je zelf de minima aanpassen.
 
Bij BA (onze mini BA dan :biertje: ) is het zo dat je voor vertrek zelf, naast je vliegplannen, je Notams (heet NUBRF bij BA) uitprint. Dit geeft een compleet overzicht van wx en notam issues van alle relevante velden van t/o tot arrival, incl divs/enroute, FIR issues, warnings, en het vliegscheme die jouw kist vliegt die dag. Enige nadeel is dat je sig wx charts er los bij moet printen. Maar ook dat is zo gebeurt.
 
Dank jullie wel voor het beantwoorden van mijn vraag, ik heb me nu een beter beeld kunnen vormen. Soms erg vervelend aan deze projecten op school, het is allemaal fictief en je komt er amper mee in aanraking. Tijdens een vliegopleiding ga je deze sheets echt gebruiken en is het veel sneller duidelijk.

mvg,

wannabe.
 
Bij mijn bedrijf waar je nog wel zelf moet werken voor je geld print je het zelf uit.
Na het inchecken ga je naar pilotbrief en print je alle NOTAMS uit voor je vluchten.
Het programma maakt zelf een selectie voor de FIR NOTAMS en de Destination/Alternate NOTAMS. Deze moet je dan wel zelf bekijken en ontcijferen, ook moet je zelf de minima aanpassen.
Nou nou. Dat is zeker wel hard werken die klik op "PRINT" :)

Voor zover ik weet, leest elke piloot die zich aan de regels houdt de Notams voor zijn vlucht. Kan je ook ontcijferen noemen. Ook ontbindt Dispatch de piloot niet van het nadenken over minima. Weet je zeker dat er aan een ander scherm van dat pilotbrief niet toch een dispatcher aan het werk is, die zo tamelijk hetzelfde doet als wat de andere beroeps hier beschrijven?
 
Bij mijn bedrijf waar je nog wel zelf moet werken voor je geld print je het zelf uit.
Na het inchecken ga je naar pilotbrief en print je alle NOTAMS uit voor je vluchten.
Het programma maakt zelf een selectie voor de FIR NOTAMS en de Destination/Alternate NOTAMS. Deze moet je dan wel zelf bekijken en ontcijferen, ook moet je zelf de minima aanpassen.

Bij klm/klc is dit hetzelfde, alleen is het programma niet pilotbrief maar LIDO (made by Lufthansa, breed gebruikt wereldwijd). Ook wij printen na inchecken de briefing zelf uit waarin al die gefilterde notams, alle meteo informatie en de vliegplannen in zitten.

Als we een korte omdraai op Schiphol hebben, alsmede bij elke omdraai op een buitenstation, krijgen we van de afhandelaar (op Schiphol natuurlijk klm) wel een briefingpakket met prints (en bestemmingsboekjes op Schiphol) omdat we daar zelf geen mogelijkheid en tijd voor hebben (werken voor ons geld en zo).

Bij klm/klc werkt het dus hetzelfde als bij jou bedrijf.
 
Back
Top