Kansen voor piloot

B7142lbs

New member
Hallo allemaal,

Ik zal beginnen met mijzelf voor te stellen.
Ik ben 26 jaar en ben bezig met een opleiding onderhouds technicus B1 en B2 (tegelijkertijd).
Momenteel ben ik 2de jaars en ben ik 28 als ik hiermee klaar ben.
(dat weet ik zeker want het stelt niet zo heel veel voor)

Hierna zou ik graag een opleiding Aviation Flight willen volgen zodat ik zowel Vliegtuigingenieur wordt maar voornamelijk voor het commercieel vliegbrevet wil gaan. Dat lijkt mij ook het ultieme doel om te behalen.

Ik heb hiervoor 5 jaar een fulltime baan gehad en succesvol 2 MBO opleidingen afgerond. Nu ben ik dus met de 3de bezig, maar wel een waar ik nu zeker van weet dat mijn interesses daar liggen.

Tegen de tijd dat ik met de HBO opleiding kan beginnen ben ik dus 28 en voor ik daarmee klaar ben dus al in de 30.
Nu is mijn vraag aan de mensen die er meer van weten dan ik.

Heeft het voor mij dan nog wel zin om door te gaan voor piloot?

Ik weet dat het iets is wat je graag moet willen als je ermee door wil gaan en dat wil ik ook wel, maar het heeft geen zin om zoiets te doen in mijn eigen droomwereldje. Er hangen hoge kosten aan vast en ik ben natuurlijk al op leeftijd voor ik het gewilde papiertje in handen heb.
Is dit dan nog een reëel doel voor mij om mee te starten?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Last edited:
Lekker je B1/2 halen, kun je bakken met geld verdienen, dan je PPLetje halen, en gewoon lekker voor de fun vliegen, kun je zelf aan je eigen kissie knutselen!!!
ik ken collega's die eerst ook hun B1,2 hadden, zijn technisch sterke piloten :kerst:
 
Tja, moeilijk te zeggen. Ik denk dat over jouw situatie al een hoop geschreven is.
30 moet nog wel lukken, maar alles valt of staat met de economie.
Ik ken zelfs iemand die met 47 begon met vliegen, en meerdere piloten welke al in de 50 zijn en korter dan 10 jaar vliegen. Echter allemaal wel gestart in economisch betere tijden.
Het heeft natuurlijk zeker impact op je carreer. Begin je te laat, eindig je ook lager in salaris als je 55/60 bent.

Met de huidige situatie zou ik zeker zeggen: haal een ppl en vlieg lekker voor de hobby.
Maar alles kan veranderen natuurlijk en niemand weet wat de toekomst brengt.
 
Ik ken zelfs iemand die met 47 begon met vliegen, en meerdere piloten welke al in de 50 zijn en korter dan 10 jaar vliegen. Echter allemaal wel gestart in economisch betere tijden.

Ik ken NIEMAND die op die leeftijd begonnen is en voor een airline vliegt...
 
Wij hebben een cadet (twee streep, second officer) bij ons rond lopen die al zeker in de veertig is.

Toen ik in opleiding ging bij het bedrijf 4 jaar geleden zaten er twee bij mij in de groep die de vijf en dertig al waren gepasseerd (ntje heeft het jammer genoeg niet geredt).

Bij sommige airlines is leeftijd minder belangrijk mits daar goeie levenservaring tegen over staat.

Echter deze maatschappijen vind je jammer genoeg niet in Nederland.
 
Luchtvaart is natuurlijk iets wat snel kan veranderen.
Ik had de verhalen hier van sommige andere al gelezen.
Als het moeilijk, zeg niet haalbaar, is om een baan te vinden, dan is dat wel vervelend.
Dat er maatschappijen in andere landen makkelijker zouden zijn kan dan weer in mijn voordeel zitten, ik heb namelijk een vriendin in het buitenland wonen waar ik uiteindelijk ook bij wil zijn natuurlijk.

het is dus niet onmogelijk maar in deze tijden wel bijna als ik het zo lees en hoor.
Laat ik dan eerst inderdaad dit afmaken en gedurende die tijd er nog eens goed over nadenken. Dat ik deze opleiding ga afmaken staat in ieder geval vast.

in ieder geval al bedankt voor jullie reacties
 
Lekker voor je lol gaan vliegen! De markt is verziekt.

Spijtig genoeg vloog ik 2 weken terug met een CA waarvan haar vriend (30-er) al een tijdje klaar is met Stella... Daar overtuigen ze je uiteraard dat je heel makkelijk ruimeen ton kan aftikken en een baan vindt, maar helaas bleek het toch niet zo eenvoudig. Een ton naar Stella brengen ging inderdaad zonder moeite maar die baan, tja..
Al ruim een jaar werkzoekend en geen enkele steun van die zogenaamde baangarantie of garantiefonds (kleine lettertjes).

Moeilijk het hoofd boven water houden door de rentelast en hun huis verkopen zijn helaas de waarheid.
 
Ik was zelf ook niet meer de jongste toen ik begon ... 32 jaar. Ik heb het destijds modulair gedaan. Dus eerst PPL gehaald en daarna lekker uurtjes maken. Ben door heel Europa heen gevlogen en vaak ook gecombineerd met vakanties, dan is het ook leuk om de vrouw mee te nemen. Altijd gezellig.

Daarna de keuze gemaakt om verder te gaan en heb DL ATPL theorie gedaan, naast mn werk. Consequentie is wel dat je de discipline moet hebben om (vaak) feestjes e.d. af te zeggen, omdat je wel je schema hebt om je theorie te leren. In het begin is dat voor anderen soms wat onwennig, maar dat veranderde snel. Wel is support van je thuisfront essentie numero uno. Wanneer dat niet zo is, dan moet je jezelf een aantal fundamentele vragen gaan stellen. Heb ik gelukkig niet nodig gehad. Dit alles nog steeds naast mn 40-50 uren werkweek kunnen doen, plus een kleintje van destijds een paar maandjes.

Daarna de keuze gemaakt of Singles & Twins of modulair via Oxford. Heb toen voor het laatste gekozen en daarom ook een verlof periode met mn werkgever besproken. Dat was geen probleem. Afgelopen oktober heb ik als 35 jarige mn opleiding afgerond en ga nu in april beginnen bij Ryanair.

Het kan dus wel, maar calculeer wel heel duidelijk diverse scenario's in en hou er rekening mee dat zaken ook anders kunnen lopen.

Ben ik blij dat ik het heb gedaan? Ja absoluut. Maar ik heb in de afgelopen 4 jaar wel heel duidelijk dingen meegemaakt die een zware wissel op je trekken en je doorzettingsvermogen zondermeer hebben getest. Met advies, tips van familie, vrienden en kennissen en natuurlijk je persoonlijke drijfveren doorgegaan. En ik moet dan wel zeggen dat het leuk is om daarna te horen dat dat wel een bepaalde vorm van respect heeft afgedwongen. Zelf nooit op die manier mee bezig geweest, maar het geeft mij dan ook weer een boost om ook bij Ryanair dadelijk het uiterste uit mijzelf te halen.

@WFM Je gaf aan dat iemand van 35+ het niet had gehaald, was daar een specifieke reden(en) voor? Had dat te maken met leeftijd oid?
 
B71,

Hier is een testje voor je;

Kijk naar een kaart van Nederland, concentreer.
Kijk naar een kaart van Europa, concentreer en wijs NL aan.
Kijk naar een wereldkaart, concentreer en je kan NL niet eens vinden.

Wat ik daarmee probeer te zeggen, NL is erg klein, er zijn drie maatschappijen waar je voor kan werken en de markt is snel verzadigt.

Als ik jou was zou ik er absoluut voor gaan, heb ik nml ook gedaan toen ik 30 was.
Je moet er alleen wel van uit gaan dat je een carriere tegemoet gaat buiten NL.
Waaarschijnlijk zelfs buiten Europa.

But who cares: ik heb een vriend werken voor Qatar, eentje voor Emirates twee voor Continental en een is Capt. in China.
Laatst met iemand gesproken die is Capt 747 bij een vracht maatschappij in Azie, verdient een kwart miljoen per jaar.
Als je perse voor een NL maatschappij wil werken is het waarschijnlijk te laat.
Dat hele oude-jongens-krente-brood-circuit in NL heeft de markt verpest.
 
@imo
Respect, dat is nog eens een reply waar iemand iets mee kan.
No offence maar : "de markt is verziekt", de rest van die post gaat over Stella en ongeacht je leeftijd moet je dáár sowieso niet beginnen.

Voor de rest, durft iemand hier hem werkelijk te zeggen doe het niet terwijl we allemaal weten dat de luchtvaart heus niet zo blijft.
Ik durf in ieder geval niet het tegenovergestelde te beweren maar denk wel dat je als je de papieren hebt, er al weer hele andere geluiden klinken.

Maar eerst maar eens dit afmaken, misschien zijn de antwoorden op je 28e al duidelijker.

Succes
 
:eek:fftopic:
Stabilo, van harte gefeliciteerd en welkom bij de club.

Deze cadet heeft het niet gehaald door onvoldoende kwaliteiten. Hij was het zogezegde selectie foutje. Hij had al veel moeite met de theorie, slaagde voor de examens met minimale cijfers en toen we de sim in moesten ging het snel bergafwaards. Z'n leeftijd heeft niet bijgedragen aan zijn falen, hooguit aan het feit dat je op latere leeftijd meer tijd en aandacht moet besteden aan dit soort dingen. Als je jonger bent pik je dingen sneller op en gaat leren nou eenmaal makkelijker.

Ik ben er van overtuigd dat jij daar geen problemen mee zal hebben. De persoon in kwestie was nog eens een jaartje of 8 ouder dan jij.

Veel succes met je TQ, weet je al waar je die mag volgen (East Midlands/Hoofddorp)?
Mocht je nog vragen hebben, PM maar.
:eek:fftopic:
 
Ik was zelf ook niet meer de jongste toen ik begon ... 32 jaar. Ik heb het destijds modulair gedaan. Dus eerst PPL gehaald en daarna lekker uurtjes maken. Ben door heel Europa heen gevlogen en vaak ook gecombineerd met vakanties, dan is het ook leuk om de vrouw mee te nemen. Altijd gezellig.

Daarna de keuze gemaakt om verder te gaan en heb DL ATPL theorie gedaan, naast mn werk. Consequentie is wel dat je de discipline moet hebben om (vaak) feestjes e.d. af te zeggen, omdat je wel je schema hebt om je theorie te leren. In het begin is dat voor anderen soms wat onwennig, maar dat veranderde snel. Wel is support van je thuisfront essentie numero uno. Wanneer dat niet zo is, dan moet je jezelf een aantal fundamentele vragen gaan stellen. Heb ik gelukkig niet nodig gehad. Dit alles nog steeds naast mn 40-50 uren werkweek kunnen doen, plus een kleintje van destijds een paar maandjes.

Daarna de keuze gemaakt of Singles & Twins of modulair via Oxford. Heb toen voor het laatste gekozen en daarom ook een verlof periode met mn werkgever besproken. Dat was geen probleem. Afgelopen oktober heb ik als 35 jarige mn opleiding afgerond en ga nu in april beginnen bij Ryanair.

Het kan dus wel, maar calculeer wel heel duidelijk diverse scenario's in en hou er rekening mee dat zaken ook anders kunnen lopen.

Ben ik blij dat ik het heb gedaan? Ja absoluut. Maar ik heb in de afgelopen 4 jaar wel heel duidelijk dingen meegemaakt die een zware wissel op je trekken en je doorzettingsvermogen zondermeer hebben getest. Met advies, tips van familie, vrienden en kennissen en natuurlijk je persoonlijke drijfveren doorgegaan. En ik moet dan wel zeggen dat het leuk is om daarna te horen dat dat wel een bepaalde vorm van respect heeft afgedwongen. Zelf nooit op die manier mee bezig geweest, maar het geeft mij dan ook weer een boost om ook bij Ryanair dadelijk het uiterste uit mijzelf te halen.

@WFM Je gaf aan dat iemand van 35+ het niet had gehaald, was daar een specifieke reden(en) voor? Had dat te maken met leeftijd oid?

Respect!
Je bent blij dat je het hebt gedaan, maar zou je het nog een keer doen met de wetenschap van nu? Ik ben nu 23 en twijfel ook om komend jaar het een en ander uit te vogelen<modulair, integrated of PPL>, of toch maar voor een baan in de accountancy o.i.d.
 
Eén stond er zelfs in piloot & vliegtuig een jaar of 2 geleden. Bij Denim aangenomen als F/O en was al 46.
Weet niet meer wel nummer het was, misschien iemand anders?

Sorry to burst your bubble, maar die heeft dus gewoon een 'baan' gekocht. Zoals al eerder gemeld zal die nu ook wel weer thuiszitten.
 
Back
Top