Oude meuk

Art is ook al een dagje ouder en heeft dus wat echte oude meuk, (wat een rotwoord trouwens).

1. 14 jaar, Ging op dit type solo,

babyef.jpg


2. 18 jaar, in dit interieur mijn erste "steamy windows" ervaring.

eend1.jpg


Ach, de tijd vliegt, zelfs als je dit als vlieger gewend bent.

Cheers
Art
 
Art is ook al een dagje ouder en heeft dus wat echte oude meuk, (wat een rotwoord trouwens).

Is een Amsterdams woord, waarschijnlijk afkomstig uit de volksbuurt De Pijp. Waardeloze rommel wordt er daar mee bedoeld, maar in het ABN (haha!) gaat het door voor oude koek. Ik houd het maar op oude koek!
Kleffe meuk is er overigens ook, dan betreft het zoete, weeë muziek.

In jouw rijtje, Art, mis ik nog 'de grand dame, waar je tegen kon praten en die nog luisterde ook' ;)

0382368.jpg
 
Over oude meuk gesproken

Toen Chaseplane nog een Chaseplanetje was (of zelfs van die term nog nooit gehoord had), was 'ie al wel in de weer met allerlei kameraspul. Want dat was wel heel erg interessant, dat fotograferen. Zeker voor een 14-jarige. Het geld dat werd verdiend met een maand lang in weer en wind bosjes prei bij elkaar binden, werd dus mooi apart gelegd om een heuse spiegelreflexkamera van te kopen. Voor zover het budget het toeliet, dan. Het werd een Praktica, een Oostduits merk dat alleen samen met het Russische Zenith nog een beetje betaalbaar was. Niet voor niets vaak ook een Kraktica genoemd. En natuurlijk gingen daar de al net zo betaalbare maar kwalitatief net zo beperkte Orwo rolletjes in. Ook al uit Oost-Duitsland! Spul wat je als beginnend kapitalist alleen maar bij de vijand kon halen, want we zaten nog midden in de Koude Oorlog.

praktica_super_TL1000.jpg


Hij ligt nog ergens bij mijn vader op zolder, samen met de 135mm lens die ik van de volgende periode vakantiewerk kon betalen. Heb nog steeds diadozen vol met plaatjes van Starfighters, NF5's en zelfs T33's uit begin jaren 80 en later.
 
Goed Topic, en wat denken jullie hiervan:

Mijn eerste RT lessen op m'n 27 mc bakkie !

bakn.png


Vossenjachten, illegale Joop,

En daarna, oude buizenradio's omtunen zodat de airband ontvangen kon worden:

philipsed.jpg



Om vervolgens met m'n ZX-81 telexverkeer via deze buizenbak op de korte golf te decoderen.

Daarna vondt men e-mail uit. Weg bakkie, weg telex en weg ZX-81.

Hoewel, de ZX-81 wordt nog steeds gebruikt:
zx81doorstop.jpg
 
Last edited:
1463-480-413-scale.jpg


Vroeger hadden wij thuis zo'n telefoon, een zeer gewichtig gevallie waarvan de hoorn alleen al een kilo woog. Met het draaien van een nummer was je ook wel even bezig. Grappig was dat als je een 9 voor het eigen nummer draaide en dan de hoorn snel oplegde, de telefoon begon te rinkelen. Die liet je dan door een ander opnemen die prompt begon te mopperen over een anonieme beller.

@ Metro: De 505 werd het niet voor ons toen onze 504 op ende versleten was. Het werd een Volvo 240, ook een heel degelijke auto met stoelen die eveneens voortreffelijk zaten.

@ Chaseplane: De wraktica!!! Ik had in die tijd van leven een Canon die, na er jarenlang met veel genoegen mee te hebben gefotografeerd, is gegapt:

1279716632.jpeg
 
Oeh, die Canon FX! Ja, die ken ik ook wel, maar kon die toen niet betalen. Vormgeving en ergonomie voor camera's kwam pas later, he? Het was prima zolang het maar op een baksteen leek :)
 
Omdat het toch ook een beetje over oude auto's gaat in dit topic leek het mij wel een leuk idee om mijn "oude meuk" hier maar eens te posten. Een Mercedes W123 uit 1977.
Deze auto heeft overigens ook waanzinnig goede stoelen, zeker voor die tijd al. Helaas had 'ie ook een verotte bodemplaat toen ik hem vorig jaar kocht.

Op het vierde plaatje kun je goed zien hoe rot de bodem eerst was, de plaat links heb ik er nu inmiddels ingelast.

Tijdens het slijpen van de bodem raakte ik per ongeluk de brandstofleiding die onder het plaatwerk doorloopt. De benzine spatte flink in het rond maar het oude beestje is gelukkig niet in brand gevlogen. Ik kon redelijk snel een oude poetsdoek, welke gelukkig binnen handbereik lag, om de leiding winden waarna het lekken stopte. Pfffew!

Nu alleen nog de kleppen afstellen want hij loopt momenteel op 5 en een halve cilinder en de uitlaat gasdicht zien te krijgen en dan op naar de apk!
 

Attachments

  • 1018782990_6_7GC7.jpg
    1018782990_6_7GC7.jpg
    5.9 KB · Views: 0
  • 1018784113_6_osdV.jpg
    1018784113_6_osdV.jpg
    6.4 KB · Views: 0
  • 1020860759_6__kqc.jpg
    1020860759_6__kqc.jpg
    6.4 KB · Views: 0
  • Oud vs nieuw.jpg
    Oud vs nieuw.jpg
    6.4 KB · Views: 0
  • hefftruck.jpg
    hefftruck.jpg
    5.7 KB · Views: 0
San, dat zijn echt goede auto's! Ze rijden hier met bosjes rond, en een half miljoen mijl op de teller is niets bijzonders.
In Lagos, Nigeria, kun je vlak bij het Eco hotel op Victoria Island een autoverhuurder vinden die er wel 20 heeft staan. Allemaal zien ze er uit alsof ze gisteren van de band zijn gerold.
 
He Metro, leuk om te horen dat ze in Lagos nog volop rondrijden. En ook met zulke hoge tellerstanden! Mijn kilometerteller is helaas gestopt bij 276 duizend, dus ik weet niet wat ie excact heeft gereden(misschien wel des te beter, haha).
Ik heb ook al een keer een briefje onder de ruitenwisser gehad van een handelaar die hem naar Afrika wilde exporteren. Maar ik wilde hem toch graag zelf houden.

Omdat ze zo roestgevoelig zijn zie je ze hier in Nederland helaas steeds minder in het straatbeeld. Best jammer, want technisch zijn ze inderdaad onverwoestbaar.

In Lagos is dat roesten denk ik minder een probleem vanwege het betere klimaat. En als ze toch roesten dan maakt de gemiddelde afrikaan zich hier niet zo druk over waarschijnlijk? Hebben ze daar eigenlijk apk of iets wat daar op lijkt?

1023774444_5_LzjN.jpeg

1018784113_6_osdV.jpeg
 
Last edited:
Zoals bij zoveel mensen die eind jaren 70, begin jaren 80 auto hebben leren rijden, was mijn eerste autootje een tweedehands Mini 1000. Gaaf ding! Bracht me overal heen, kon je met hoge snelheid haaks mee door de bocht, en bij gebrek aan parkeerruimte gewoon dwars in het vak zetten. Veel lol mee gehad.

Mini_1000_HL%2C_front.jpg


Totdat ik er een ongelukje mee kreeg. Remmen werkten plotseling niet meer toen ik van een brug naar beneden reed. Omdat uitwijken vanwege het vele verkeer niet mogelijk was volgde er dus een knal. En nog één, want er reed ook iemand bij mij achterop . . . Alle andere auto's praktisch geen schade, maar de mini zat voor en achter toch wel erg ingedeukt. Total loss verklaard, maar de motor was nog goed en die heb ik er uit gehaald. Want die kwam goed van pas als vervanger van de olie zuipende motor in mijn tweede auto: een Mini Clubman Estate. Zeg maar "Mini bestel". Zowaar een Mini met nog wat bergruimte ook :)

Mini_Clubman_Estate.JPG


Alleen was de mijne wat lichter van kleur: meer "badkamerblauw".

Daarna veel verschillende auto's gehad, maar die konden het qua romantiek nooit halen bij de eerste twee.

Note to self: 700e post, en die gaat over Mini's? Op een luchtvaartforum?
 
Ach beter over mini's dan over Paris Hilton of Frans Bauer zou ik willen beweren. ;)

Gefeliciteerd!
 
Eerste computer:
Sinclair ZX Spectrum + van 48K geloof ik

Eerste brommer:

mobylette_type50%5B1%5D.jpg



Eerste auto:
1984 Austin Maestro

austin_maestro_VDP_vanden_plas_1_86.jpg

Zelfde kleur ook trouwens

Eerste zweefvlieg solo K-13

ask13_2.jpg

4e solo.... K-8:

PH353.jpg


Eerste Motorvliegsolo op een Piper Cub

Piper%20L-21B%20Super%20Cub%20%28PH-APA%29%20%28R-124%29%20te%20EBDT%20Aug%202009%20%281%29.JPG
 
Last edited:
Die brommer zal stellig sneller zijn geweest dan die computer, Imo :haha:
En het plaatje van je motorvliegsolo houden we natuurlijk te goed (K-8 2x geplaatst) :kerst:
 
:duh:

Dat brommertje deed het aardig. Voor 40 gulden gekocht van iemand in mijn krantenwijk.
Eindeloos Space Invaders en Pong op dat computertje gespeeld.
Hebben we toch nog iets gemeen LHU....:angel:
 
Back
Top