el comandante
New member
Hi,
Met de moderne navigatiesystemen in vliegtuigen kan een route worden geprogrammeerd in de Flight management systemen op basis van waypoints, airways, etc. Hoe ging dit echter ''vroeger''?
Ik neem als voorbeeld een oudere generatie 747 (bijvoorbeeld 747-200). Kan iemand een beschrijving geven van het navigeren met zo'n toestel? Ik heb wel eens gezien dat er ook een soort van CDU in de 747 classic zit, maar dat het werkt op basis van het intypen van coordinaten. Hoe zit dit precies?
Ook heb ik over het volgende een vraag: De moderne navigatie wordt steeds meer 'airbased' ipv 'groundbased'. Kunnen alle waypoints (die niet fysiek bestaan) gelocaliseerd kunnen worden met behulp van de VOR navigatie(groundbased)?
Of is de positie van sommige waypoints op basis van alleen coordinaten?
Thanks!
Jasper
Met de moderne navigatiesystemen in vliegtuigen kan een route worden geprogrammeerd in de Flight management systemen op basis van waypoints, airways, etc. Hoe ging dit echter ''vroeger''?
Ik neem als voorbeeld een oudere generatie 747 (bijvoorbeeld 747-200). Kan iemand een beschrijving geven van het navigeren met zo'n toestel? Ik heb wel eens gezien dat er ook een soort van CDU in de 747 classic zit, maar dat het werkt op basis van het intypen van coordinaten. Hoe zit dit precies?
Ook heb ik over het volgende een vraag: De moderne navigatie wordt steeds meer 'airbased' ipv 'groundbased'. Kunnen alle waypoints (die niet fysiek bestaan) gelocaliseerd kunnen worden met behulp van de VOR navigatie(groundbased)?
Of is de positie van sommige waypoints op basis van alleen coordinaten?
Thanks!
Jasper