Kist huren in ijsland

maxthrottle

New member
Ik wil een weekje naar IJsland en heb gezocht naar een vliegclub of school waar je een
Kist kan huren,eventueel met instructeur. Heeft iemand hier ervaring mee of weet adressen van clubs of scholen. Het mooiste zou een C-172 / C-182 of een TB-10.
Ik heb zelf wel wat gevonden maar alle websites zijn in het IJslands en daar kan je dus helemaal geen chocola van maken.
 
Inderdaad,vertalen met Google is the key-word. Het zou inderdaad zonde zijn om in IJsland geweest te zijn zonder gevlogen te hebben. Ik heb al gezien dat ze veel mooi veldjes hebben daar,op de mooiste plekjes. Bedankt voor de info
 
IJsland heeft zeer veel vliegvelden. Let wel op wat de staat van de landingsbaan is, sommige hebben rul gesteente.
Het IJslandse AIP is online te benaderen, daar kunnen kaartjes worden gedownload van de grotere velden en informatie over de kleine VFR velden.
Zie www.caa.is/

Veel plezier met je reis! Wanneer ga je?
 
Heb zelf ooit, heel lang geleden, met een oud collega uit ijsland vanaf Reijkjavik een rondje gevlogen. De kist werd gehuurd bij de lokale vliegclub. De club bevond zich toen (op het vliegveld) aan de overkant van Hotel Loftleider
 
De planning is om ergens in april mei te gaan. Dan zijn de dagen wat langer en hopelijk de temperatuur ook wat beter. Ik heb zelf al een link gevonden met alle veldjes die je dan meteen op Google earth kan zien. Heb ook al een soort vliegclub gevonden met allerlei vintage kisten in privé eigendom. Veelal taildraggers met van die toendra wielen eraan. Is ook leuk een t&g op een gletsjer
 
Meneer, mevrouw en kindje Glorie hebben in 2009 1 van hun mooiste trips gemaakt: per camper door Ijsland.
Niks gepland behalve de heenreis en de camperhuur.
Op een gegeven moment reden wij langs een verlaten veldje met een enkele hangar en een C-185 op het platform.
Na een paar keer op het ruitje gebonst deed er een oudere, vriendelijke man open, die bleek eigenaar te zijn van het bedrijf wat rondvluchten en chartervluchten in heel Ijsland verzorgde. Zijn zoon vloog geloof ik voor Cargolux en na een kort vriendelijk praatje bleek hij wel bereid om zijn vliegtuig uit te huren. Hij moest wel mee als safety pilot voor de verzekering, maar dat was voor mij geen probleem (en misschien zelfs noodzakelijk).
Vrouw (fotograaf) en kind achterin gedropt en wat volgde was 1 van de mooiste vluchtjes van de afgelopen jaren en zeer aan te raden.
Het vliegveld heette Hofn (BIHN) en het bedrijf heet Ernir Air.
Telefoonnummer: (+354) 5624200.
Weet niet hoe veel foto's ik kan toevoegen maar hier komen er een paar:
 

Attachments

  • IMG_4201.jpg
    IMG_4201.jpg
    7.8 KB · Views: 0
  • IMG_4213.jpg
    IMG_4213.jpg
    7.9 KB · Views: 0
  • IMG_4215.jpg
    IMG_4215.jpg
    6.8 KB · Views: 0
Nog een paar:
 

Attachments

  • IMG_4224.jpg
    IMG_4224.jpg
    6.2 KB · Views: 0
  • IMG_4226.jpg
    IMG_4226.jpg
    7.8 KB · Views: 0
  • IMG_4231.jpg
    IMG_4231.jpg
    9.3 KB · Views: 0
  • IMG_4234.jpg
    IMG_4234.jpg
    7.3 KB · Views: 0
  • IMG_4240.jpg
    IMG_4240.jpg
    6.3 KB · Views: 0
En de laatste:
 

Attachments

  • IMG_4227.jpg
    IMG_4227.jpg
    7.9 KB · Views: 0
  • IMG_4214.jpg
    IMG_4214.jpg
    6.8 KB · Views: 0
  • IMG_4217.jpg
    IMG_4217.jpg
    5.7 KB · Views: 0
  • IMG_4229.jpg
    IMG_4229.jpg
    8.6 KB · Views: 0
  • IMG_4252.jpg
    IMG_4252.jpg
    6.4 KB · Views: 0
Klopt MG, zn zoon zit hier.. Ristelt hier van de IJslanders met kisten daar en die zijn allemaal te huur, dus het zal niet zo moeilijk zijn iets te vinden
 
Dit was in juli.
Ze noemen IJsland ook wel eens het land van de horizontale regen, maar wij hebben heel veel mazzel gehad en nauwelijks regen. 2 middagen in 2 weken.
Prachtige vakantie gehad en zeker aan te raden.
Onassis: wat is ristelen?
 
IJsland heeft zeer veel vliegvelden. Let wel op wat de staat van de landingsbaan is, sommige hebben rul gesteente.
Het IJslandse AIP is online te benaderen, daar kunnen kaartjes worden gedownload van de grotere velden en informatie over de kleine VFR velden.
Zie www.caa.is/

Veel plezier met je reis! Wanneer ga je?

Wel een beetje meer rekenwerk met een magnetische VAR van 14.
 
IJsland is ook het land waar ze zeggen "if you don't like the weather, wait a minute".
De humiditeit is daar laag, zodat het wanneer het regent droger aanvoelt dan in Nederland wanneer het niet regent en de temperatuur warmer aanvoelt dan dezelfde temperatuur in Nederland. Bij 3 graden C gewoon in je T-shirtje rondlopen dus...

Interessante velden om te bezoeken:
- Thorsmork - nationaal park, prachtig wandelgebied, blokhutten naast het veld
- Herdubreidalindir - tafelberg, camping naast het veld
- Grimsey - vogelkolonies, birdstrikes (jonge vogels kennen het gevaar nog niet)
- Reykjahlid - Myvatn, bekende vulkaanzone
- Akureyri - mooie "hoofdstad van het Noorden"
- en vele, vele andere!

Dingen om te doen:
  • IJslandse zwembaden, geothermisch verhit. Probeer de "heita pottur" in Laugardalslaug, Reykjavik. Verbrand je niet!
  • De show "Fire and Ice". Moet je gezien hebben.
  • Op het veld van Reykjavik staat het clubgebouw van AOPA IJsland. Niet aan de kant van de toren, maar aan de andere kant, waar de prive hangaars staan en waar ook de vliegclub/vliegschool Geirfugl zit.
  • Echt verse vis eten die dezelfde dag gevangen is.
  • IJslands schapenvlees proeven. Wezenlijk anders dan datzelfde Europese beest. Gerookt op lavabrood is een traditionele IJslandse lekkernij.
  • IJslandse veterdrop en "hraun" chocola inslaan.

Dingen die je niet moet doen:
  • Biefstuk eten. Zeer duur.
  • Geimporteerde produkten kopen. Zeer duur.
  • Alleen het binnenland intrekken of het binnenland intrekken zonder goede voorbereiding en passende uitrusting (staat officieel aangemerkt als woestijn vanwege droogte, en een kleine helling met scree kan een gevaarlijke val worden)

Nou heb ik zin om er weer heen te vliegen! Deze zomer misschien...
 
Back
Top