De grens over: Duitsland

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar als ze in Duitsland op veel plaatsen Duitse RT doen wat is dan het hele nut van de LPE? En zijn er in Nederland dan velden waar de RT in het Nederlands wordt gedaan?
 
Ik kan Koblenz aanbevelen! Mooie omgeving en niet duur.
Yep. Tip: zoek een Bed and Breakfast in Winningen. Een prachtig dorpje aan de Moezel, nog geen 10 minuten per taxi vanaf EDRK. In ons geval reed mijnheer op de taxi en mevrouw runde de B&B-faciliteit.
 
EDWN Klausheide is evt. leuk om mee te beginnen.

5km over de grens bij Denekamp, makkelijk te vinden en een gemoedelijke sfeer.

RT is bijna altijd Duits maar ze proberen je wel met engels te helpen als het niet lukt.

Vergeet niet om je flightplan in te dienen ook al is het maar net over de grens.
 
BitBurg, met uitstapje naar de brouwerij. De lengte van de baan verbaast mij iedere keer weer. Wel even goed opletten dat je niet het verkeerde veld kiest (kijk maar op de kaart wat er vlak naast ligt).
 
Even een praktische vraag, maar kent iemand een Duits veld dat duur is als je het vergelijkt met Nederland?

Frankfurt: 600 eur
Nurnberg: 60 eur + 15 eur achteraf om een of andere duistere reden

Kassel Calden is dan weer goedkoop. 15 eur voor een nachtje, met een plaats in de hangar.
 
Vergeet niet om je flightplan in te dienen ook al is het maar net over de grens.

Zo ver ik het heb kunnen achterhalen, is de flightplan plicht binnen Europa (het gebied waar je geen grenscontrole's meer hebt) afgeschaft, maar mogen de FISsen zelf bepalen of ze die regeling over hebben genomen.
De Duitse FISsen hebben die verplichting dus afgeschaft. Echter Nederland zou Nederland niet zijn als ze dingen niet moelijker proberen te maken. Nederland heeft de vluchtplan plicht niet afgeschaft.

Aangezien het ontvangende FIS bepaalt, betekent dit dat je voor een vlucht van NL naar D geen plan nodig hebt, maar voor de vlucht van D naar NL wel.

n.b. Als je gaat kijken naar dat soort velden als Frankfurt etc, moet je dat volgens mij vergelijken met bijvoorbeeld Schiphol en niet een veld als Teuge. Wat zijn de landingsgelden voor zeg een Piper Archer op Schiphol?
 
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar als ze in Duitsland op veel plaatsen Duitse RT doen wat is dan het hele nut van de LPE? En zijn er in Nederland dan velden waar de RT in het Nederlands wordt gedaan?

LPE is bedoeld voor internationale vluchten. maw een duitser die naar Nederland komt moet zijn/haar LPE hebben, blijft ie in Duitsland dan niet.

-Kees.
 
Zo ver ik het heb kunnen achterhalen, is de flightplan plicht binnen Europa (het gebied waar je geen grenscontrole's meer hebt) afgeschaft, maar mogen de FISsen zelf bepalen of ze die regeling over hebben genomen.
De Duitse FISsen hebben die verplichting dus afgeschaft. Echter Nederland zou Nederland niet zijn als ze dingen niet moelijker proberen te maken. Nederland heeft de vluchtplan plicht niet afgeschaft.

Aangezien het ontvangende FIS bepaalt, betekent dit dat je voor een vlucht van NL naar D geen plan nodig hebt, maar voor de vlucht van D naar NL wel.


Interessant, was zelf onder de veronderstelling dat het beidde kanten op het zelfde was. Heb hierover een half jaar geleden contact gehad met lvnl.

"Het is idd verplicht om een vliegplan te filen als men een FIR grens
overschrijdt. Een oproepverplichting met in dit voorbeeld Dutch Mill is
afhankelijk van welk gebied met Airspace Classificatie men invliegt.
Wel is het handig om er voor te zorgen dat er een starttijd wordt
gegeven van de luchthaven van vertrek, zodat als de vlucht niet op het
geplande tijdstip aankomt de alarmerings fase gestart kan worden."

Telefonisch heb ik me toen laten vertellen dat "die duitsers" er erg streng in zijn.
 
Aangezien het ontvangende FIS bepaalt, betekent dit dat je voor een vlucht van NL naar D geen plan nodig hebt, maar voor de vlucht van D naar NL wel.

Ik vraag me af of dit zo is. NL mag zelf bepalen wanneer je in NL een vliegplan moet indienen en volegns de AIP is nu het volgende bepaald:

1.1.1 Requirements to submit a flight plan (Annex 2, 3.3.1.2)
A flight plan shall be submitted prior to operating:

1.Any flight or portion thereof to be provided with air traffic control service;
2.Any IFR flight;
3.Any flight across the Amsterdam FIR boundary;
4.Any flight or portion thereof operating in the NSAA and North Sea area V (see ENR 2.2 paragraph 3 and page ENR 6-2.5);
5.Any VFR flight operated in airspace class A, under special conditions (see ENR 1.2 paragraph 3.2).

en dus onafhankelijk van welke kant op
 
De Duitsers zijn (voor zover ik weet) de enige welke Schengen correct interpreteren.

Alle vluchten binnen het Schengen gebied zijn domestic en 'n vliegplan (FPL) is volgens de Duitsers 'dan ook' niet 'meer' vereist (Freedom of Flight).

Dat andere Schengen lidstaten, Roomser dan de Paus zijn en wel één vliegplan vereisen is een ander verhaal.

Nederland (de staat waar de meeste nonsens boetes worden uitgeschreven, de staat met de meeste telefoon en internet taps, de staat waar vliegen niet mag, tenzij, de staat waar het Openbaar Ministerie graag iedereen aan de schandpaal nagelt enz.) zou Nederland niet zijn, indien we FPLs moesten blijven indienen (Big Brother is Watching, Catching and Scratching You).

@Akuma, financieel technisch zou ik vanuit NL toch maar 'n FPL indienen.
Van hetgeen je uitspaart aan 'n nonsens boete, kan weer uurtjes maken ;)
 
Het nadeel met die flightplans als je van Nld naar Duitsland gaat is dat ze hem niet voor je "closen" op het veld van aankomst. Meestal omdat ze niet weten hoe het moet is mijn ervaring. Dus denk eraan dat je of even een computer vind of je moet een belletje maken.

Mensen met andere ervaringen?
 
Zojuist terug uit Germania. Na de landing gaf de havendienst al keurig aan dat hij het vliegplan had gesloten. Maar i.d.d. meer uitzondering dan regel.

Zonder reclame te maken, de Toko in Munster Telgte (EDLT) is ook aan te raden.
 
Het nadeel met die flightplans als je van Nld naar Duitsland gaat is dat ze hem niet voor je "closen" op het veld van aankomst. Meestal omdat ze niet weten hoe het moet is mijn ervaring. Dus denk eraan dat je of even een computer vind of je moet een belletje maken.

Mensen met andere ervaringen?

Op EDKV/EDRK/EDLS/EDKB/EDRT/EDMS/EDRB heb ik andere ervaringen. Men weet daar uitstekend een vliegplan te sluiten. Als de FISO het zelf niet zegt, vraag ik altijd even of hij/zij het sluit. Gaat 99 van de 100 keer goed. Bij geen antwoord sluit ik het zelf via FIO Amsterdam.
 
Last edited:
Op EDKV/EDRK/EDLS/EDKB/EDRT/EDMS/EDRB heb ik andere ervaringen. Men weet daar uitsekend een vliegplan te sluiten. Als de FISO het zelf niet zegt, vraag ik altijd even of hij/zij het sluit. Bij geen antwoord sluit ik het zelf via FIO Amsterdam.

Vandaar dat je dan "telefoonkosten" op de rekening ziet. Voor het telefoontje waarmee het vliegplan is gesloten.
 
Vandaar dat je dan "telefoonkosten" op de rekening ziet. Voor het telefoontje waarmee het vliegplan is gesloten.

Nee hoor niet voor het sluiten van het vliegplan; op Stadtlohn worden ook telefooneenheden doorbelast voor elke T&G! :stapelge:
 
Vandaag naar Grefrath (EDLF) geweest. Leuk veld. Ik kan alleen niet oordelen over het eten. De koffie smaakte verder prima.... ;-)

De landing was EUR7,50, maar de fooienpot kwam nog even op tafel op het moment dat we het vluchtplan gingen indienen. :1855:
 
Back
Top