Leeftijd vs. werkervaring bij sollicitaties

Nerox

New member
Beste Airworkers,

Ik heb de afgelopen tijd veel topics gelezen over het te kort aan banen binnen de algemene luchtvaart, het overschot aan wachtende afgestudeerden, aspiranten met een ‘roze bril’ en zo nog vele andere enigszins kritische topics. Ik lees ook veel reacties van piloten (met of zonder volledige baan) en studenten die kritisch zijn naar de vliegscholen omdat er ‘teveel’ mensen opgeleid worden.
Ik ga heel eerlijk zeggen dat het mijn positie t.o.v. het starten aan de opleiding er niet bepaald sterker op is geworden, daar wil ik niet mee zeggen dat ik twijfel over of ik wel piloot wil worden want ik wil niks liever al vanaf jongs af aan, alleen vraag ik me af of het voor mijn persoonlijke situatie nog wel verstandig is en daarom wil ik jullie vragen om te reageren op het volgende:

Ik ben inmiddels 25 jaar, heb voor de selectie een HTS studie in de techniek gedaan en heb in aug. 2009 mijn COVA gehad. Ik heb inmiddels te horen gekregen dat ik ingedeeld ben in de klas 11-2 van de KLS. Nu zijn er twee dingen die mij zorgen baren:
- de financiering;
- mijn leeftijd t.o.v. anderen in dezelfde positie.
Een eerste ‘globale’ offerte van de ABN liet mij toch wel enigszins schrikken (lees: 171.000 euro opleiding+living) en het ergste is dat ik met een bedrag van 870 euro per maand nog niet eens kan rondkomen aangezien ik op mezelf woon en dus op een tweede adres een huurverplichting heb (samenwonend dus kan het helaas niet tijdelijk opzeggen; hoogstens mijn vriendin 24 maanden lief aankijken). Ik verwacht meer dat het totaalplaatje voor mij op een 180.000 euro gaat komen en dat is met de huidige rentepercentages een groot bedrag over 25 jaar. Maar goed daar had ik me stiekem toch al een beetje op ingesteld aangezien ik geen bijdrage krijg (tevens wil) van mijn ouders, maar het laat me nogmaals beseffen dat het een redelijke risicovolle investering is in een tijd waar geen garanties gegeven kunnen worden.
Wat me nog het meeste dwars zit de leeftijdskwestie, op zijn vroegst ben ik op mijn 28ste klaar. Laten we aannemen dat de markt er niet op vooruit gaat komende 2,5 jaar, wat is dan mijn kans op een baan t.o.v. ab initio’s die 20-21 jaar zijn? Dus met andere woorden hoe staat mijn extra HTS opleiding in de techniek + 2 jaar werkervaring op een verantwoordelijke functie tegenover het leeftijdsverschil met andere sollicitanten?!

Als er mensen zijn die hier een visie op hebben of zelf in een soortgelijke situatie zitten of hebben gezeten dan lees ik daar graag over! Reacties worden erg op prijs gesteld en zijn ongetwijfeld behulpzaam! Kritiek mag natuurlijk ook, bedenk wel dat ik zeer zeker geen 'roze bril' op heb anders zou ik jullie nooit op deze manier vragen om enige vorm van input.

Met vriendelijke groet,

Nerox
 
Nerox,

Er zijn je genoeg jongens voorgegaan die de KLS hebben afgesloten met 28 jaar en ouder. Het 'nadeel' van je leeftijd wordt gecompenseerd door levenservaring en HBO-opleiding. KLM maakt hier bij de sollicitatie ook geen probleem van.

Desalniettemin hangt er natuurlijk altijd een risico aan vast, als je die niet verantwoord kan nemen moet je het niet doen. Daarnaast is het momenteel nog niet 100% zeker of klassen van '10/'11 weer gewoon bij KLM kunnen solliciteren.

KLS'ers kunnen momenteel solliciteren bij Lufthansa, ook hier is de leeftijd van 28 jaar geen probleem.

Succes met je keuze!
 
Nerox

Je hebt het over een financierings voorstel van 171,000,- Euro?
Ik kan het haast niet geloven. En met die 171K ben je er waarschijnlijk nog niet gezien de laatste ontwikkelingen in piloot land.
Wellicht hebben we het hier over de duurste vliegopleiding ter wereld? Dit zijn eigenlijk bedragen geworden waar je gewoon niet meer aan mag beginnen.
Zeer bedenkelijk ook dat De Bank dit soort leningen nog gewoon verstrekt

Ik kan het je niet aanraden Nerox, zeker niet gezien de trendmatige ontwikkeling in beloningsstructuur en terms and conditions voor vliegend personeel. Het gaat gewoon downhill, in het ene land wat prominenter dan in het andere maar de weg naar beneden is definitief ingeslagen.

Ik begrijp dat je perse piloot wil worden maar mijn advies is het op een andere manier proberen te bereiken dan via het voorstel wat nu op je tafel ligt.
Over je leeftijd hoef je je geen zorgen te maken. En zeker niet met een HTS diploma.

171k, lieve Hemel, het eind is zoek. op naar de 200K. Bij de pilotendesk slaan ze zich op de knieen van het lachen.

Cheers
Art
 
Art, volgens mij heeft de ABN hier voor Nerox ook alvast meegerekend hoe lang hij rente gaat betalen en die rente bovenop de kosten voor de opleiding en living gedaan. Dus dit bedrag is zeker niet nieuw, maar dit is (volgens mij) wat je er als je het na 20 jaar hebt afgelost aan kwijt bent geweest.

Dus velen van ons zijn al goed op weg naar dit bedrag.
 
Dus dit bedrag is zeker niet nieuw, maar dit is (volgens mij) wat je er als je het na 20 jaar hebt afgelost aan kwijt bent geweest.

Dus velen van ons zijn al goed op weg naar dit bedrag.

Volgens mij klopt dit niet helemaal wat je nu zegt. Dit bedrag bestaat volgens mij uit studiekosten, living en 3 jaar rente (2 jaar voor tijdens opleiding en 1 jaar voor na de opleiding). Het bedrag wat je uiteindelijk betaald hebt na 20 jaar, zonder dus extra af te lossen, is bijna 2x zo hoog.

In 2004 was de KLS "nog maar" 150.000 Euro, 6 jaar later dus 20.000 duurder. Flinke inflatie daar in Eelde.
 
De opleidingskosten van de KLS zijn nog steeds €117.500,-. Onveranderd sinds begin 2007. Ter vergelijk, bij EPST betaal je tegenwoordig €118.000,-. Hier zit dan wel huisvesting bij inbegrepen, deze mag je bij de KLS nog even zelf aftikken (+ €8.000).

De resterende kosten zijn zo gek als je het zelf maakt. Feit is dat de rente voor een geleende living belachelijk hoog is. Als je dit bedrag van een suikeroom/tante kan lenen, of beter nog; zelf gespaard hebt, is dat mooi meegenomen.
 
Vraag is: wegen de hogere opleidingskosten van de KLS (zelfs binnen NL gezien) op tegen de grotere kans op een baan bij een KLM of Lufthansa? Het zal om gemiddeld 15-20 k verschil gaan binnen NL en veeel meer buiten NL.
 
Allereerst bedankt voor alle reacties en insights op mijn situatie..

@Anoniempje ik moet je helaas teleurstellen, die 171 k is opleiding + living en rente voor drie jaar.. het totaalbedrag na een looptijd van 25 jaar zal rond de 340.000 euro uitkomen.. BravoKilo omschrijft de opbouw juist! Vandaar dat ik ook weer even een harde wakeup call kreeg toen ik deze offerte ontving.

@Avian in snap dat je idd voordeliger uit bent als je de living zelf op kan hoesten, echter ik heb geen ouders die kunnen bijschieten en ik kan me niet voorstellen dat mensen die van de HAVO/VWO afkomen met 18-19 jaar 20.000 op hun bank hebben om het zelf te financieren..

Daarnaast staat er heel nadrukkelijk in mijn contract dat iedereen die in 2011 begint geen recht heeft op solliciteren bij de KLM en wanneer er vacatures vrij komen mensen die eerder hun brevet gehaal hebben voor gaan! Daarnaast wat ik ook heel vreemd vond staat er dat je een levensverzekering verplicht bent bij de financierder (in dit geval ABN) af te sluiten anders krijg je je lening niet eens rond?
 
Nerox, je kan voor 60k precies dezelfde papieren halen die je bij een integrated school ook kan halen, je kan morgen beginnen en zo snel gaan als je zelf wil (modulair dus).

Voordeel=lage kosten, weinig lening (als je een goede baan hebt kan je het waarschijnlijk naast je baan doen en zo nog meer besparen op de kosten)
Nadeel=niet kunnen solliciteren bij de KLM en waarschijnlijk eerst genoegen moeten nemen met banen in de GA.
 
Allereerst bedankt voor alle reacties en insights op mijn situatie..

@Anoniempje ik moet je helaas teleurstellen, die 171 k is opleiding + living en rente voor drie jaar.. het totaalbedrag na een looptijd van 25 jaar zal rond de 340.000 euro uitkomen.. BravoKilo omschrijft de opbouw juist! Vandaar dat ik ook weer even een harde wakeup call kreeg toen ik deze offerte ontving.

@Avian in snap dat je idd voordeliger uit bent als je de living zelf op kan hoesten, echter ik heb geen ouders die kunnen bijschieten en ik kan me niet voorstellen dat mensen die van de HAVO/VWO afkomen met 18-19 jaar 20.000 op hun bank hebben om het zelf te financieren..

Daarnaast staat er heel nadrukkelijk in mijn contract dat iedereen die in 2011 begint geen recht heeft op solliciteren bij de KLM en wanneer er vacatures vrij komen mensen die eerder hun brevet gehaal hebben voor gaan! Daarnaast wat ik ook heel vreemd vond staat er dat je een levensverzekering verplicht bent bij de financierder (in dit geval ABN) af te sluiten anders krijg je je lening niet eens rond?

Ah, foutje, bedankt.

Dat zinnetje in je contract dat mensen in 2011 niet mogen solliciteren bij KLM is in ieder geval in opspraak. Op een diplomauitreiking op de KLS is verteld dat dat niet meer geldt, maar de leerlingen waar dat over gaat hebben dat (nog) niet zwart op wit.

Stel jij leent 150.000 euro en je overlijdt, wat moet de bank dan? Het garantiefonds van de KLS keert namelijk niet uit bij overlijden, alleen bij medische ongeschiktheid. Daarom moet je een levensverzekering afsluiten. Waar je de verzekering afsluit zou niet uit moeten maken maar je moet die kosten hebben gedekt.
 
Nerox, je kan voor 60k precies dezelfde papieren halen die je bij een integrated school ook kan halen, je kan morgen beginnen en zo snel gaan als je zelf wil (modulair dus).

Voordeel=lage kosten, weinig lening (als je een goede baan hebt kan je het waarschijnlijk naast je baan doen en zo nog meer besparen op de kosten)
Nadeel=niet kunnen solliciteren bij de KLM en waarschijnlijk eerst genoegen moeten nemen met banen in de GA.

Ja nou daar zit ik dus ook serieus over na te denken, ik heb er namelijk totaal geen goed gevoel mee bij met deze in mijn ogen absurde voorwaarden! Bedankt voor de info ik ga me er eens goed in verdiepen!
 
het totaalbedrag na een looptijd van 25 jaar zal rond de 340.000 euro uitkomen..

:eek::stapelge: Dit bedrag is geen enkel beroep waard.

Mijn advies: ga naar london city, word aandelen trader om vervolgens je eigen vliegtuig te kunnen kopen.

In de luchtvaart word je enkel genaaid.

succes
 
Stel jij leent 150.000 euro en je overlijdt, wat moet de bank dan? Het garantiefonds van de KLS keert namelijk niet uit bij overlijden, alleen bij medische ongeschiktheid. Daarom moet je een levensverzekering afsluiten. Waar je de verzekering afsluit zou niet uit moeten maken maar je moet die kosten hebben gedekt.

Ik snap de constructie, alleen vind het vreemd dat je verplicht wordt deze ook bij de ABN af te sluiten omdat ze anders je geen lening verstrekken, terwijl het elders zeker goedkoper kan met dezelfde dekking!
 
Ik kan het je niet aanraden Nerox, zeker niet gezien de trendmatige ontwikkeling in beloningsstructuur en terms and conditions voor vliegend personeel. Het gaat gewoon downhill, in het ene land wat prominenter dan in het andere maar de weg naar beneden is definitief ingeslagen.

Art bedankt voor je reactie! Mag ik vragen over welke ontwikkelingen je het hebt op het gebied van belongingsstructuur en terms and conditions?
 
Bijkomend voordeel van de modulaire route is dat je na het behalen van je PPL brevet een betere afweging kunt maken of vliegen het echt voor je is en vervolgens kunt bepalen of je hobby vlieger blijft of het traject voortzet om een kans te wagen in de beroepsluchtvaart.

Succes met je keuze.

Groet,
PH-FLY
 
Nerox,

Met jou opleiding lijkt het mij dat je een goed salaris kunt verdienen en zou ik zoals immortal zegt is gaan kijken naar de Modulaire wegen in Nederland, zijn al heel veel topics over de verschillende modulaire wegen op airwork>

Zo kun je de kosten zo laag mogelijk houden en toch je brevet halen, vergt wel veel discipline als je thuis gaat studeren.

Kijk hier even: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=9034
Top overzicht van Andre m.b.t de modulaire route.

Kijk ook eens op: http://www.singlesandtwins.nl/ (1 van de betere modulaire scholen in NL als ik het zo hoor op AW).

Succes met de keuze!

Ps. Ik denk dat ART doelt op de trend in de luchtvaart dat je bij veel maatschappijen je eigen Typerating koopt wat je dus nog circa 26-35.000 euro extra kost, wat jou totaal op zo een 2 ton zet.
 
Last edited:
@PH-FLY & @Q10 bedankt voor jullie input, ga me er even in verdiepen en neem het mee als serieus alternatief! Bedankt!
 
KLS or not?

KLS or not?

De vergelijking tussen 171K integrated en 'slechts' 60K modulair zoals hierboven geschetst gaat niet helemaal op.
Behalve dat in die 171K al je uitgaven zitten (verzekeringen, living en food, rente tijdens de opleiding), is dat een bedrag waarvoor je klaar bent in 2 jaar.

Modulair moet je uiteraard ook gewoon eten en slapen, rente betalen aan je bank tijdens je opleiding als je niet ff 60K hebt liggen. Wellicht komen er zelfs wat hogere reiskosten bovenop omdat je thuis woont en voor elk uurtje vliegen heen en weer moet rijden, maar de dagelijkse uitgaven en verzekeringen moet je voor een complete vergelijking weldegelijk meenemen in het sommetje.

Als je modulair klaar bent voor 60K (opleidingtechnisch gezien) moet je daar op zn minst ook de 20K optellen voor uitgaven en vezekeringen tijdens je opleiding zoals je dat doet bij de integrated opleiding. Dan laat ik nog buiten beschouwing dat je er zeker een jaar langer over zult doen als je modulair gaat.

Op je 25e starten met een modulaire route geeft je zeker niet MEER kansen op een baan die je voor ogen hebt.
Je selectieresultaat geeft aan, en zeker op dit moment nu de KLS minder aanneemt, dat je geschikt zou zijn voor het beroep en ze eventueel een geschikte kandidaat voor zich hadden voor als je klaar bent. Als je er voor gaat, doe het dan goed.
 
Hey thumbs,

Je hebt helemaal gelijk dat de KLS een prima school is en dat die 60k echt een kale prijs is maar ik denk dat jij en ik het er over eens zijn dat je niet aan de 171k komt na ja modulaire route.

En zoals Nerox zelf aangeeft twijfelt hij over de lening, hij is 25 en zal waarschijnlijk ook misschien een keertje willen samen gaan wonen met zijn vriendin, met een lening van 171k kan hij dit waarschijnlijk wel voor een tijdje vergeten(Lijkt mij hoor ik ben geen financieel expert). En met je opmerking dat je eerder klaar bent met de Integrated route ben ik het niet helemaal mee eens als je de link die ik heb gepost(over Andre zijn route) ff bekijkt kun je lezen dat Andre een jaar eerder klaar was dan bij sommige Integrated opleidingen.

Ik ben het wel met je eens dat je na de modulaire route het helemaal op je eentje moet doen m.b.t het zoeken naar een job en bij de KLS zullen er mensen zijn die je daarbij kunnen sturen en veel contacten zullen proberen te regelen.

Dit is de keuze die Nerox zelf zal moeten maken, als ik in Nederland mijn opleiding zou moeten doen zou het bij de KLS zijn maar ik ben nu erg hard aan het leren voor mijn BU in Juli voor de LFT! :D

Ps. Vraagje voor insiders: Het feit dat je niet meer op Solicitatiegesprek bij KLM mag komen betekend dat dat je ook niet op de wachtlijst komt te staan ?

Q10
 
Ps. Vraagje voor insiders: Het feit dat je niet meer op Solicitatiegesprek bij KLM mag komen betekend dat dat je ook niet op de wachtlijst komt te staan

Dat vraag ik me dus ook af. Daarnaast meldde Anoniempje dat het in opspraak geraakt is in 2010 maar aangezien het nog steeds in mijn contract staat lijkt het erop alsof er nog geen beslissing over gevallen is c.q. het gehandhaafd wordt.
 
Back
Top