Belastingaangifte, advies gevraagd.

Ik denk als ik vandaag de dag een aspirant vlieger zou moeten adviseren op fiscaal gebied ze aanraad een KvK nummer aan te vragen om als zzp´er te starten.
Gewoon hele lening en rente etc opvoeren als kosten voor het bedrijf, dus ook nog de rente in de navolgende jaren op het krediet als negatief bedrijfsresultaat!
We zouden dan wel een hervorming in het werknemerschap moeten doorvoeren in de vliegwereld waarbij elke piloot een zzp´er is die zijn maatschappij iedere maand een rekening stuurt in plaats van in loondienst zijn. Net zoals de chirurgen doen naar de ziekenhuizen toe zeg maar... volgens mij is dan het hele verhaal financieel en fiscaal een stuk beter te behapstukken. In het ondernemerschap zitten nog een aantal leuke fiscale kortingen, zeker in de beginfase van `het bedrijf`. (moet uiteraard wel aan je ureneis van 1255 per jaar voldoen! maarja, tikt hard door als je bedrijf 24/7 bereikbaar is voor potentiele opdrachtgevers!)
 
Ook ik heb altijd mijn eigen belastingaangifte gedaan en volgens mij ging dat altijd wel goed (netjes opleidingskosten, latptopje, zonnebril, medical e.d. opgegeven als opleidingskosten in het betreffende jaar). Nu wilde in vanmiddag mijn aangifte voor 2010 en nu ben ik bang dat ik de afgelopen 3 jaar de fout in ben gegaan:

Ik ging er vanuit dat de belastingdienst het bedrag van het persoonsgebonden aftrek wel op je aangifte overzicht zal zetten (had zoiets wel van een eerder jaar), maar nu begrijp ik dat je dit zelf moet bijhouden en dus handmatig moet invullen ?

Bel morgen direct even met de belastingdienst, maar weet iemand of ik alsnog alles als aftrekpost kan aangeven? Ik heb immers alles wel als studiekosten opgegeven, maar later nooit afgetrokken..

Enorm stom en een van de gevaren als je alles zelf doet...
 
Er bestaat de mogelijkheid om een correctie op je aangifte te doen, even bellen met de belastingdienst en vragen wat je hiervoor moet doen. Heb dat ook wel eens moeten doen, maar het is voor mij al weer even geleden.
 
Thanks,


Heb net met de belastingdienst aan de lijn gezeten en waar het op neerkomt nu is dat ik alels met terugwerkende kracht mag gaan declareren.

Het klopt dat je persoonsgebonden aftrek op de definitieve aanslag horot te staan (gelukkig ik schrok al). Mijn meeste kosten (opleidinggeld) zaten in 2008 en aangezien ik van 2008 dit jaar pas de definitieve aanslag ga ontvangen, weet ik later dit jaar pas wat mijn persoongebonden aftrek is over 2008.

Dit betekend dus dat ik de komende jaren heerlijk alles achteraf mag gaan wijzigen :stapelge:.

Moet alleen nog even 2007 dubbelchecken, aangezien ik het idee heb dat zijn het limiet van 15.000,- hebben toegepast op mijn gedeclareerde opleidingskosten (dame aan de lijn had het over 14.500,-, terwijl ik toch zeker de 20.000,- van het eerste termijn heb opgegeven). Iemand ervaring met de belastingdienst dat ze vliegopleidingdeclaraties gaan afkappen op de 15.000,-? Want die max zal niet voor ons gelden...
 
Volgens het "BDO-praatje" bij ons op school kunnen we nog altijd rond de 40k terug krijgen. Waarschijnlijk is die 15.000 algemeen, zie : linkje en andere kopjes onder aftrek studiekosten.

Heb volgende week een afspraak met iemand van de belastingdienst om te helpen met de aangifte. Ik zal er dan gelijk even naar vragen...

en aangezien ik van 2008 dit jaar pas de definitieve aanslag ga ontvangen
Hoe bedoel je precies?
 
In 2007 heb ik mijn eerste deel van de opleiding aangegeven bij de belastingdienst. Na de aangifte krijg je van de belastingdienst eerst een voorlopige aanslag van 2007 en later een definitieve. Nadat je de voorlopige aangifte hebt ontvangen, kan je je aangifte nog wijzigen. Zodra de definitieve aangifte binnen is, kan je alleen nog bezwaar maken.

Nu even terug naar de aangifte. Je ´totaal´ persoonsgebonden aftrek staat alleen op de definitieve aangifte, dus om precies te weten wat je volgens de belastingdienst nog mag aftrekken moet je hierop ´wachten´. Aangezien je hierop dus tot max 3 jaar kan wachten en je wel elk jaar aangifte moet doen, zal je goed moeten gokken en/of iedere keer een wijziging sturen.

Nu wacht ik nog steeds op mijn definitieve aanslag 2008 (welke dit jaar moet komen) waarin mijn persoonsgebonden aftrek t/m 2007 zal staan. Aangezien ik in de 2008 aangifte niks heb ingevuld qua aftrek, mag ik hier later dit jaar een wijziging voor invullen. Nu ik niet weet wat mijn daarop volgende aftrek zal zijn, zal ik de komende jaren dus wel wijzigingen mogen sturen.

Wat betreft die 15.000,-. Nu verwacht ik dat ze voor 2007 de 15.000,- limiet voor mij hebben aangehouden, welke (dacht ik) niet voor een integrated vliegopleiding geld. Dit moet ik nog even uitzoeken hoe&wat ze hebben berekend. In het ergste geval mag er dus ook nog een bezwaarschrift naar de belastingdienst.

Al met al scheelt het misschien 200,- accountantskosten, maar het scheelt je hoogstwaarschijnlijk ook veel ellende.
 
De limiet van 15.000 euro geldt niet voor een (integrated) vliegopleiding inderdaad.
Ik heb een kopie meegekregen van de belastingdienst, heb helaas geen link, maar zal even quoten.
23.7.2 Maximum kan worden verhoogd bij (zeer) hoge studiekosten

Het maximum van de aftrekbare scholingsuitgaven hoeft u gedurende 16 kalenderkwartalen niet in aanmerking te nemen bij (zeer) hoge studiekosten, bijvoorbeeld vliegeniersopleidingen (...) Vanaf de leeftijd van 18 jaar tot 30 jaar kunt u het maximum gedurende een periode van 16 kalenderkwartalen buiten toepassing laten. De opleiding moet wel een totale studielast hebben van een zodanige omvang dat daarnaast geen volledige werkkring mogelijk is.

Als ik dit goed interpreteer kun je dus gedurende 4 jaar het maximum van 15.000 euro overschrijden. Dus die 14.500 (15.000 minus drempel a 500) van jou (xolon) klopt niet. Gelukkig kun je dit nog corrigeren.
Door jouw verhaal ga ik er ook nog maar eens goed voor zitten en dubbelchecken wat de belastingdienst er nu precies van gemaakt heeft. Jeej! :stapelge:
 
Al met al scheelt het misschien 200,- accountantskosten, maar het scheelt je hoogstwaarschijnlijk ook veel ellende.

Was het maar 200 euro.. SolidAdvies rekent 370 excl en BDO 570 incl, maar er komen wel nog wat "extra kosten" en dat allemaal dus x3 wat neerkomt op +- 1700 euries bij BDO .. maar in ieder geval bedankt voor je bericht. Ik weet waar ik onder meer op moet letten, en ik ga de aangifte doen samen met iemand van de belastingdienst en die kan me vast nog meer punten vertellen waar ik op moet letten. Ik zal dat stukje over maximum verhoging ook meenemen, mocht hij er niet vanaf weten kan hij het altijd nog navragen :).

Bedankt!
 
Ik had me in de naam vergist, mijn excuses.

Niet BDO, maar PNR heeft een speciale regeling voor aspirant vliegers (zie bijlage). Gratis intake en voor €200,- per jaar doen zij jou aangifte.

Heb zelf (nog) geen contact met ze opgenomen, maar gezien mijn shit denk ik er wel serieus over na om alles even recht te trekken en meer info over aangiftes te krijgen. Hier meer info, of anders de website: www.pnr.nu

Heb nog geen ervaringen over PNR gehoord..
 
Back
Top