NLS instructeur Jan vd Berg, Sportvlieger!! Wat heeft hij jou geleerd?

Master Caution

New member
Ergens over Afrika vanacht zat ik half slapend naar de opkomende maan te staren. Opeens moest ik denken aan een nachtvlucht met de voor sommigen van ons welbekende instructeur j vd Berg:

Terwijl al mijn capaciteit in gebruik was met focusen om op hoogte en snelheid te blijven, werd er opeens geroepen:

"meneer ****!!!!, is deze maan aan het groeien of kleiner aan het worden!!!!

Met wazige blik keek ik hem aan om te peilen of hij serieus was of mij in de zeik aan het nemen was.

Zoals altijd keek hij mij aan met z'n grote snor en een blik alsof ik iets vies onder zijn schoenen was.

En zoals altijd moest ik het antwoord schuldig blijven...

VD Berg: "meneer ****!!! als u een verticale streep door de maan trekt, wordt het dan een d of een p???


Ik: " ehhh een d meneer..."

VD Berg: "Dus???"

Ik: " ehhh dus eh eh.."


VD Berg: " Dus de maan wordt KLEINER!!!!"

Ik: "Eh maar natuurlijk!"

VD Berg: " U snapt het niet he!!! SPORTVLIEGER!!!"

Ik: steeds kleiner... "eh nee meneer"

VD Berg: "p voor premier,eerste kwartier, hij wordt groter ( weet nou niet meer hoe dat officieel heet)

"d voor denier, laatste kwartier, hij wordt kleiner!!"

Ik: "ah ok, bedankt." En dacht, WTF kan mij dat nou schelen!!

Nu zit ik daar jaren later naar de maan te staren en weet precies wat ie aan het doen is.

Nou snap ik hoe irrelevant dit verhaal voor de meesten van ons is, maar ik vraag me af hoeveel van dit soort verhalen en hoe zijn "leerstijl" een hoop van ons heeft leren vliegen.

En daarnaast besef ik nu pas hoeveel respect ik heb voor zo'n ouwe snorremans die al die arrogante baasjes met 2 benen op de grond heeft gehouden, en toch met een hoop trots elke keer weer die wings op ons uniform spelde.

Weet iemand of hij nog les geeft of wat hij nu doet?
 
Volgens mij is ie al een tijd met pensioen. Briljante kerel!!

Maar 1 keer les van hem gehad en direct geleerd waar de raket van Kuifje staat.

En bij m'n derde landing naast centerline; "Hoe oud bent u meneer??" Ik;" 19 meneer van den Berg." "Mooi dan kunnen we u nog afbreken en opnieuw opbouwen...."

Briljant topic!!:biertje:
 
Hahahaha!

Jallah Jallah, karruh met die koets!

Ben ik blij dat ik mijn ''ouders-meevliegdag'' in de Seneca met v.d. Berg had. Stel je voor; in IMC met turbulentie en icing radiaaltjes intercepten;

V.d Berg (schreeuwend zoals altijd): Meneer XXX, zou U niet eens kijken hoe met het uw passagiers gaat? (ik draai me om) Want als U niet snel de de-icing boots aanzet zullen dat uw laatste blikken zijn. Je had de gezichten van m'n ouders moeten zien!

V.d. Berg en Sizoo zijn met pensioen gegaan toen de NLS uit Beek vertrok. Wat hij nu doet weet ik niet.
 
Jallah Jallah, hahahaha dat was ik vergeten!!

Alsof ie een squat switch onder zijn voeten had: Relax op de grond, drill sergeant in de lucht

Sizoo was ook echt haar gewicht in goud waard.
 
Meneer ...... , als U dat doet zult u weten dat mijn schoenmaat 44 is!
Gelukkkig nooit daadwerkelijk ondervonden.

In het circuit op Beek.
wij op downwind, transavia checkt in op 8mijl.
VD Berg "beslis" Ik "uhhh" VD Berg BESLIS!!!!!!! ik "360 over right" VD Berg "Right"
Mooie Vent!
 
Volgens mij hangt hij nog rond op de Zwartberg vliegclub in Belgie..

Dan heb je het nog niet gehad over de helicoptercrashes die hij heeft overleefd.
Eentje was rond kerst..Jan met de chopper in de noordzee terecht gekomen. Ops van Schreiner was met reces..vrouwlief kreeg maar geen telefoontje en die heeft toen alarm geslagen anders dobberde hij nog steeds rond.

Ow ja wat me bijstaat:
ME CPL examen op die Seneca grafbak..vd Berg mn competent FO, Instructeur Janssen zat achterin want hij moest vd Berg uitchecken als examinator en instructeur vd Sigterhorst checkte de TRTO procedures..
3 gasten dus die Onassis in zn nek hingen. Nerveus? Welnee!
Laatste approach: vd Berg zegt niets, maar wrijft zeer duidelijk hoorbaar in zn handen.
Ik denk, k*t, ik heb t ergens opgekloot, dat wordt een debriefing...
Vroeg ik hm later: wat bedoelde je nou met dat handenwrijven?
Nou, zei ie, t ging toch lekkah? Sportvliegah! Hehe..jallahjallah
 
Kan die poster maar niet vinden met dat 'I want you' thema..
Zo'n wijzende gast met krulsnor en leren vliegcap op..stond die niet vaak achterop the Log van Balpa?
Master Caution, kijk jij ff..ik weet dat je tijd hebt ;-)
Telkens als ik die poster zag moest ik lachen
 
Je de hele vlucht afbekken en dan tijdens de debriefing kreeg je bijna alleen maar S+'n.

Was hij ook niet een keer neergestort in Afrika? En die eeuwige grijns natuurlijk, zal me altijd bijblijven...
 
En ook : " Rightoooo" en dan met zijn armen gestrekt langs zijn lijf klapperen, nog een vd Bergje is natuurlijk: "oliedrukken, toerentallen, all in the green"....
Onvergetelijk: met vd Berg naar East Midlands in de Seneca, zwemvest om voor take-off en de ILS frequentie van Beek al getuned op het apron van EMA...
 
Eindelijk gevonden!

photomte.jpg

100012
 
Last edited:
Ook typisch v/d Berg:

Bij de eerste les fys/psych de klas binnen komen lopen en roepen: 'Zoooo, en wie is hier het selectiefoutje?' :D :D

En verder:

"Riiight!"
"Sportvlieger!"
"Lokale tijd? Dat is BOERENTIJD! Een vlieger gebruikt UTC-tijd!!!"
"Straks bij de blauwe zwaan, dan..."

Hij had wat onconventionele didactische methodes, maar maakte je wel lekker scherp. Een ruwe, sympathieke vent met een heel klein hartje. Leuk om met 'm gevlogen te hebben.
 
Denk dat ik nooit zal vergeten - net terug uit Portugal, had nog niet gevlogen vanaf Beek... Ineens was er iemand ziek en stond er op 'het' bord mijn naam met... BE. Hmmm.

Na take-off begon ie gelijk te roepen QDM dit en dat, dus ik zat even te visualiseren:

'MOOI! Die hebben ze dus OOK niets geleerd in Portugal. DRAAI - EN!'

En na een uurtje roepen en schreeuwen was ik er idd ook van overtuigd dat ik niks kon, mja, na de beoordeling leek dat toch weer mee te vallen.

Hoop dat t goed met m gaat!
 
temperaturen drukken toerentallen
Als ik nu vlieg denk ik er nog aan , ontzettend goed van meneer vd Berg!
en deze
ja vorige les niet opgelet he
en dan op een gegeven moment in zijn handen wrijven en inderdaad twijfelen of je nu goed of fout aan het intercepten bent.
voor mij was hij een ontzettend goede instructeur!
 
Hang op de ILS van beek met een mooie pilot induced oscilation om het glijpad heen.
Kijkt BE me aan. Je kunt het niet he... OKE, MY CONTROLS.
Vervolgens begint hij als een bezetene inputs te geven, pitch, roll, yaw, the works. En wat denk je. Ja hoor. Haarscherp die ILS af
Kijk M een autopilot maakt 100 inputs per seconde en dat moet jij ook kunnen.

Een VFR-navigatievlucht
Lekker aan het navigeren, denken dat ik alles onder controle heb. zegt ie ineens,
Zie je dat plaatsje op de neus...
Uhhh, ja
Nou daar gaan wij dus nu omheen
(Ik geen clou hoe ik mijn timing bij moet houden) Ja, maar dan klopt mijn timing niet meer...
SPORTVLIEGER
Nu 60graden naar rechts voor 1 minuut
Weer 120graden terug, 1 minuut timen
Nu weer 60graden naar rechts. En kijk eens aan weer op onze oude track. Hoeveel tijd moeten we er nu bij tellen...???
(weer geen clou hebben) Uhhhhh 1 minuut
Precies.....
 
Last edited:
Heb niet de eer gehad om met van de Berg te vliegen, tja, te laat begonnen :)

Maarrrr.... Ik heb veel simsessies gehad met ene Garrits. Heel toevallig, maar ik heb wel het gevoel dat ik weet waar dat hij al z'n kreten vandaan haalde.

INTERCEPT QUEBEQ DELTA MIKE xxx, DRAAIEN, NIET ROEIEN, SPORTVLIEGER....

Weet iemand hoe het met die vent is afgelopen, de na-aper :)
 
Garrits is geloof ik medisch ongeschikt verklaard, heeft in 2008 lesgegeven op de FNPT2 in Merville aan KLS-studenten waar te weinig plek voor was in Eelde.
 
Heb nog contact met zn zoon (Klu-vlieger)..was Garrits senior geen para-dropper op Hoogeveen?
 
Back
Top