KLM Embraer geen ADS-B ??

Sky-light

New member
Goedenavond Airworkers,
Na ruim één jaar forumlid te zijn en vrijwel dagelijks mee lees met de vele interessante onderwerpen eindelijk eens een vraagje van mijn kant.
Ik volg, als hobbyist, dagelijks het luchtvaart verkeer via een ontvanger en heb daarnaast sinds een aantal maanden de beschikking over een z.g. Airnav Radarbox ontvanger.
Met deze laatste kan ik via een computer programma de meeste vliegbewegingen volgen op mijn PC.
Nu wilde ik vandaag de terugkeer van mijn schoonzoon "spotten" bij zijn terugkeer uit Oslo met de KL 1145 maar deze was niet zichtbaar op mijn scherm.
Op de vkl freqs was deze vlucht al geruime tijd te horen, ik denk al ongeveer in de buurt van Helgoland op 134.375 mHz.
Hetzelfde merk ik vaak bij de MP vluchten die worden uitgevoerd met de MD 11voor KLM Cargo.
Ik neem aan dat dit een bewuste keuze is van KLM maar ik vraag me af hoe dit in elkaar zit én waarom.

Met vriendelijke groet,

Peter
 
Simpelweg omdat de E-jets er niet mee zijn uitgerust, net als de 767 vloot van MP (behalve de MCJ) en de 767 vloot van TFL (behalve de OYI)

Martinair voert geen M11 vluchten uit voor KLM cargo. Martinair voert wel 744 cargo vluchten uit voro KLM Cargo, zelfs in KLM kisten/
 
ADS-B Embraer

ADS-B Embraer

De Embraer valt onder KLM black ops ;)

@ RTO, klinkt geheimzinnig :)

@ B-767-300ER, Weer wat geleerd, overigens sprak ik mijn schoonzoon gisteren en hij vertelde me dat zijn KL 1148 vlucht is uitgevoerd met een B-737-800.
Deze heeft dus kennenlijk ook geen ADS-B transponder aan boord??
Of ze gebruiken hem niet.
V.w.b mijn KLM cq MP cargo vraag, ik heb waarschijnlijk een paar dingen door elkaar gehaald, ik zal in de toekomst eens beter opletten.
Overigens is mij bekend dat er vele, vooral tactische vluchten, worden uitgevoerd door en voor b.v. luchtmachten, politie en dergelijke zonder gebruik van ADS-B en daar zie ik het nut wel van in.
Maar waarom willen commerciële airliners zo geheimzinnig vliegen??:confused:
 
Mij lijkt (als buitenstaander) dat je deze gadgets niet nodig hebt als je alleen op Europa vliegt met deze kisten. Daar is bijna overal volledige dekking door radar.
 
KLM Embraer geen ADS-B ??

Mij lijkt (als buitenstaander) dat je deze gadgets niet nodig hebt als je alleen op Europa vliegt met deze kisten. Daar is bijna overal volledige dekking door radar.

OK, daar zal je helemaal gelijk in hebben maar ik was in de veronderstelling dat een transponder met mode-S verplicht is bij GAT.
Maar mogelijk hoeft daarbij de GPS, voor zover aanwezig in het toestel, niet gekoppeld te zijn.
En de onderstaande, door mij gelogde kisten, zullen echt niet alleen een beetje in Europa "rondboren", denk ik......

@ B767-300ER; ik kom nog even terug op het antwoord van m.b.t. MP cargo.
Er vertrekken net drie kisten van MP en die krijg ik alleen maar in mijn log te zien.
Hieronder even een uitsnede van mijn log.

Mode-S Flight-ID Reg Aircraft Company Date and time
484075 MPH0081 PH-MCP MD11 Martinair Cargo 2010/11/27 09:38:35
484076 PH-MCR MD11 Martinair Cargo 2010/11/27 11:06:12
484077 MPH0088 PH-MCS MD11 Martinair Cargo 2010/11/27 09:38:35


Deze kisten waren dus niet op mijn monitor te zien maar worden wel gelogd in mijn programma.
En als ik me goed herinner zijn ze wel zichtbaar wanneer MP cargo vluchten uitvoert met KL kisten.
 
Last edited:
maar ik was in de veronderstelling dat een transponder met mode-S verplicht is bij OAT verkeer.....

Ff voor de duidelijkheid, OAT staat voor operational air traffic en zijn dus militaire vluchten, die via de militaire routes (TACAN-routes) vliegen.

De civiele luchtvaart als GAT, ofwel general air traffic, de "normale" routes. Overigens zal je veel militaire routes ook gewoon op een GAT route/flightplan zien vliegen. Voordeel van OAT is dat je geen slot krijgt.....
 
ADS-B is extra data overdracht die gebruikt maakt van de mode S transponder om dit uit te zenden. Het hebben van een mode S transponder binnen Nederland is nu grotendeels verplicht. Het uitzenden van ADS-B data echter niet.

Je zult zien, of eigenlijk niet zien, dat een hoop kleine general aviation vliegtuig ook geen ADS-B uitzenden. Je ziet ze dus wel in de lijst staan met vliegtuigen die je ontvanger hoort, maar je zult er daan geen positie bij zien staan.
Dat is ook meteen de reden dat hij niet op de kaart wordt geprojecteerd. Je ontvanger ontvangt alles rondom en kan dus niet aangeven waar het signaal vandaan komt.
 
De 737-800 heeft wel een ADS-B capable transponder, dus waarom je die niet zag, geen idee.
 
Elke 738 van KLM heeft er 1, net als de 737. De 733 en 734 dan weer niet.
Ik heb me vergist vwb de M11, er is er slechts 1 van MP die dat wel heeft (ex finnair)
Als ze met klm kisten vliegen zijn dat 744's en die hebben ze inderdaad wel
KLM vliegt niet met M11 als vracht
 
Back
Top