Field Reviews; HOT or NOT

airco

New member
Nou hehe, heb m'n PPL en dacht mijn ervaring te gaan uitbouwen.
Dat moet natuurlijk met de vrouw gebeuren want leuk gezelschap en tenslotte heeft ze lang genoeg alleen thuis gezeten. Om over de pegels maar te zwijgen.
De vraag dient zich aan: Waar zullen we eens heen gaan?

Er zit nogal verschil in de verschillende vliegveldjes. Dat is me al wel duidelijk geworden. Qua sfeer, faciliteiten, afstand tot eeniche bebouwing en zo.
Ik kan wel lukraak naar, noem eens wat, EDLY (Borken Hoxfeld) vliegen, maar als ik daar aankom en er is verder niets, dan had ik misschien een betere keuze kunnen maken. Ik heb het dan over velden (net) over de grens in Duitsland en België, om het eerst maar simpel te houden.
Ik heb hier eens een tijdje zitten zoeken en lezen maar ik kom nou niet echt een opsomming tegen van ervaringen va anderen. What's HOT en what's NOT, zeg maar.

Ik zou dus best wat reakties willen lezen op mijn vraag. (of doorverwezen worden als ik over het juiste draadje heen gelezen heb)
 
Leuke bestemming in Frankrijk: Le Touquet (LFAT). Leuk veld vlak tegen een kustplaatsje aan. Fietsen zijn op het veld te huur, dus binnen 10 minuten sta je op de boulevard.

Duitsland: Koblenz Winningen. Een levendig veld, met een schitterende ligging aan de Moezel. Prachtige approach.
 
Ben het helemaal eens met privatecaptain! Al is Le Touquet misschien nu nog iets te ver voor je, maar wel een TOP locatie...
Als je wat verder op pad gaat, ga dan zeker naar Reims voor een bezoek aan de champagnehuizen.

Je kunt ook dichter bij huis blijven, lekker uitwaaien op Texel (enige veld waar men je oprecht welkom heet!). Ook daar zijn fietsen te huur.

Winkelen in Antwerpen zal het ook goed doen bij de vrouw. :eek:

Have fun!
 
Airco,

Zelf heb ik anderhalf jaar geleden mijn PPL gehaald. Naar mijn mening is het beter om eerst wat ervaring op te doen met de groene en gecontroleerde velden in Nederland alvorens ver naar het buitenland te gaan.

Afgelopen zomer ben ik voor het eerst naar Duitse en Belgische velden geweest. Vliegen, navigeren en communiceren vergen een grotere inspanning als je over onbekend terrein vliegt. Controllers die Frans/Engels of Duits/Engels praten vergen meer aandacht dan Dutch Mill of Amsterdam Info. Airspaces zijn anders opgebouwd dan in Nederland, herkenningspunten vinden kost meer tijd, aandacht voor minimale hoogte vergt meer aandacht dan in Nederland en Meteorologische omstandigheden kunnen kritischer worden naarmate de hoogte en afstand toenemen

Aanvliegen op Ameland of Midden Zeeland is ook leuk. Op Texel is altijd wat te zien. Na deze velden ben ik gaan kijken op Koblenz, Spa en de Duitse wadden. Volgend seizoen staan o.a. Le Touquet en een trip naar Denemarken op mijn verlanglijst.
 
Ligt er een beetje aan waar je interesse naar uitgaat. Als je hoort en leest dan hebben de meesten het altijd over de koffie, gebak of schnitzels. Helemaal niets mis mee natuurlijk, maar als je besluit een kist te huren voor een paar uur dan is het zo sneu om uiteindelijk voor pakweg 3 a 400 euro een lekker bakje koffie en een appeltaartjes te hebben genuttigd.
Als je vrouw meegaat wil ze vast ook andere dingen doen. Wij vinden het vaak helemaal leuk om tijdens de koffie met anderen te praten over je hobby. Jouw vrouw vast minder. Ik zou dus wat meer de velden adviseren die dichtbij (grotere) steden liggen. Ik weet niet waar je vandaan gaat komen, maar Rotterdam is al heel leuk, maar ook Antwerpen. Ga je alleen voor het vliegen en een mooie omgeving doet Noord Frankrijk het goed. Je kan 'm vrijwel overal neerzetten.
 
Rotterdam is vooral heel duur.
De leukste veldjes vind je in Duitsland, zie ook de andere thread.
 
Ga je alleen voor het vliegen en een mooie omgeving doet Noord Frankrijk het goed. Je kan 'm vrijwel overal neerzetten.

En in veel gevallen nog kosteloos ook! Neemt niet weg dat je als onervaren piloot wel rekening moet houden dat de kleinere velden in Frankrijk soms geen eigen radio faciliteiten hebben en men gebruik maakt van de zogenaamde air to air frequency. En ja, de Fransen maken daarbij gebruik van de Franse RT!

Wat betreft de luchtverkeersleiding ben ik het met Mistral eens, is even wennen om het mindere Engels goed te volgen. Maar je mag wel een veel hoger niveau van guidance verwachten. Veel beter dan in NL. Al moet ik eerlijk zeggen dat Amsterdam Information tegenwoordig veel meer service verleend dan pakweg 1,5 jaar geleden...
 
Mijn ervaring hierin is dat de RT-loze velden niet eens zo erg zijn. Je roept wat je intenties zijn, kijkt goed uit je doppen en doet je ding. Het mooie van Frankrijk is dat ze om de paar km wel een veldje hebben, dus het is vaak niet eens zo druk. Waar je meer moet oppassen is met de Franse Dutchmill. Je denkt dat ze je wel informeren als er een paar militaire jets gaan passeren (met name door de weeks), maar dat kun je meestal wel vergeten. Eerst denk je dat je een vlieg op de vooruit aantreft, die wordt heel snel groter en dan merk je ineens dat er heel dicht in je buurt van die snelle jongens vliegen. Je kan dan beter steeds contact houden met de militaire velden in de buurt. Die houden je wel op de hoogte.

Wat NL betreft (maar daar liepen in het verleden geloof ik wat andere lijntjes over) ben ik tot nog toe zeer tevreden hoor. Er is natuurlijk altijd wel wat aan te merken, maar dat geldt ook meestal andersom.

En Duitsland, tja daar is het natuurlijk ook schitterend en perfect georganiseerd. Wel een heel verschil met Frankrijk, maar daar is het weer goedkoper. Voor een beginnende vlieger is het wel wat lastiger om te navigeren over België heen en die kom je onderweg naar Frankrijk wel tegen.
 
Leuk, al die reakties binnen 1 dag!
Ik denk idd dat het wel wat moeilijker is om over de grens te gaan, zoals o.a. Mistral zegt. Ik heb ook nog lang niet alles gedaan in NL. Ik vlieg vanaf Den Helder. Daar is verder niets, maar om te starten maakt dat niet uit. Texel ken ik daarom natuurlijk goed. En idd, Mike en Ed zijn erg vriendelijk en scheppen een goede sfeer.
Ik ben op Ameland geweest, Hoogeveen, Seppe en Hilversum. (dus waar hèb ik het over... :))
Verder ben ik ook geregeld gestart vanaf lelystad. Ik denk erover om dat een beetje warm te houden want dat scheelt een min of meer "saai" stuk vliegen (KD-LE) als ik naar de rest van het land of erbuiten wil. Ik kan bij Polder huren en misschien nog wel ergens anders ook.

Ik zal ook het andere draadje bekijken. Mochten er nog meer tips zijn... (Ga naar... want daar kun je > fietsen huren / goeie shuttle naar een stadje etc.)
Ik richt me dus eerst maar eens op dagvluchtjes. (wat zèg ik, ik sta te stuiteren om leukigheidjes te gaan doen)
 
Nadat ik vanmiddag las dat er op Frankfurt een Hooters zit wil ik z.s.m. daarheen. Of het aan te raden valt voor een vlucht met het vrouwtje valt te betwijfelen :p
 
www.eddh.de voor stapels pireps.

Mijn tips zouden zijn: Nordernay (EDWY), Stadtlohn (EDLS), Munster Telgte (Alleen op een mooie dag) (EDLT) Dinslaken is ook wel gezellig (EDLD)

Voor meer (UL gerichte) pireps kan je ook even op ulforum.de kijken.
 
EDLW, Dortmund, mooi veld met wat niveauverschil(de berg op taxiën) en prima terminal waar je hapje kan eten.

EDQC, Coburg, veld op een soort klein tafelbergje met een Duits Schloss er achter. Mooie approach!, en van horen zeggen een goeie schnitzel in het dorp.

EDFE, Frankfurt Egelsbach, het drukke 'GA' veld van Frankfurt. Vanuit NL krijg je vaak wel een crossing overhead het grote Frankfurt en kun je wellicht nog een A380 spotten. Verder goeie faciliteiten op het veld en vlak bij de stad.
 
Back
Top