Wie, wat en hoe te loggen

Ja maar ook de SPIC of PICUS die je vliegt zonder dat jij zelf bevoegd was, mag je dus bij PIC schrijven. Ik vind het krom maar IVW zal het wel logisch vinden.
 
Is dit echt zo? Ik zit ook weleens voor de fun achterin bij vrienden en ik heb soms dan ook de hoogste kwalificatie aan boord, maar beschouw mijzelf nooit als PIC op zo'n vlucht...


Je zegt het zelf al, je zit achterin. Je maakt dus geen deel uit van de bemanning die de vlucht uitvoert. Dit staat ook vermeld in dit document, dat al eerder door Airnout gepost is. (Pagina 3 van 4, Voorbeelden, Nummer 5.)
 
Last edited:
o.k. ik snap het. Maar toch nog een vraag:

Stel dat ik voorin zit (en geen examinator ben) op een gewone vlucht en ik heb de hoogste papieren, ben ik dan wel automatisch PIC?
 
(Dit is hij sowieso, aangezien zijn/haar brevet het hoogst genoten brevet aan boord is.)

Deze regel kende ik nog niet, maar dat zou dan dus ook betekenen dat als ik links zit in een tweepersoons vliegtuig met dubbele bediening en rechts zit iemand met een CPL, dat ik dus per definitie niet de PIC ben, aangezien ik een minder zwaar brevet heb?

Zoals ik dit lees van WFM ben ik zelfs geen PIC als ik met de CPLer naast mij afspreek dat ik PIC ben.

(Tot nu toe ging ik er eigenlijk vanuit dat ik PIC ben als ik links zit, met uitzondering van de tijd die ik gevlogen heb voor mijn opleiding.)
Trouwens dat brengt me wel gelijk bij een andere vraag: Stel ik ben in (initiële) opleiding en ik heb dus nog geen geldig brevet, maar ik mag van mijn leraar solo. (bijvoorbeeld een overland van Lelystad naar Teuge, daar een kopje koffie en weer terug) Wie is er in dat geval nu Pilot In Command? Mijn vliegleraar (die dus niet eens in het vliegtuig aanwezig is, sterker nog, die zit lekker koffie te drinken op Lelystad of wellicht doet hij daar ondertussen iets heel anders, zoals met een andere student T&G's oefenen), ik (zonder brevet, maar enige aanwezige in het vliegtuig) of nog een derde persoon....
 
Jij bent de enige aan boord, dus jij bent uiteraard de PIC. Je moet het niet te moeilijk maken.
 
Back
Top