NOVA Reportage maandag 30 Augustus 2010

Ik weet het, ik ben een oude lul aan het worden, maar toen ik 10 jaar geleden van de universiteit kwam, deed ik het best aardig door een baan van ruim 3000 gulden brutto per maand te scoren. Oke, ik ben 10 jaar verder en ik kom wel boven die 1800 euro netto per maand uit, maar volgens mij heb je het wel over "the top end" van de markt met 1800 netto per maand vanaf het HBO.

Dit bedrag verschilt per opleiding nogal veel. Het schijnt, zoals ik al eerder aangaf, een gemiddeld salaris te zijn voor studenten die iets als bedrijfskunde hebben gestudeerd. Denk hierbij ook aan opleiding als International Business and Management en technische bedrijfskunde. Wel is het inderdaad zo dat voor andere opleidingen, vooral de opleidingen/bachelors die ietwat minder breed zijn(International Tourism etc.), de lonen lager kunnen/zullen uitvallen. Van wat ik nu hoor schijnen deze nettolonen rond de 1300 euro te liggen.

Het hangt dus volledig af van de keuze van een individu. Maar met een niet eens zo uitzonderlijke keuze kan je dus zeker wel een bedrag als bovengenoemd scoren. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook verrassend veel vond.
 
nou nou... het is eerst nog maar even afwachten in hoeverre de realiteit naar boven word gehaald...

Inderdaad. Volgens de website: "NOVA streeft ernaar het nieuws en de achtergronden van het nieuws te brengen met een zo groot mogelijke nauwkeurigheid en precisie. Daarbij staan onafhankelijkheid en onpartijdigheid voorop. "

Ben benieuwd..
 
Moet zeggen dat de uitzending van gisteravond erg gestuurd was op de eerste 2 onderwerpen met nauwelijks objectieve data (journalistiek) maar vooral met commerciële partijen aan het woord met misleidende verkooppraatjes. Zoveel duidelijke wetenschappelijke, peer reviewed data beschikbaar en nog laten zij zich omlullen door de pr afdelingen en overduidelijk slecht geinformeerde politici (die helaas ook nooit naar wetenschappelijke data kijken, puur geleid door lobby partijen en telegraaf koppen). Ik hoop dus dat ze in ieder geval beter geinformeerd zijn voor vanavond en objectiever monteren. Maar onafhankelijke journalistiek durf ik nova niet meer te noemen, wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan Tegenlicht.
 
Is er dan een programma van de publieke omroep die WEL objectief is? Of uberhaupt van fatsoenlijke inhoud? Kan mij niet herinneren dat ik dat meegemaakt heb. Vooral aangezien de meeste omroepen een duidelijk politieke voorkeur hebben en zo hun berichtgeving 'kleuren'.

Goed, on topic, ik ben ook benieuwd naar de inhoud. Maar ik vraag mij af welke wending het gaat krijgen. Wanpraktijken van scholen zoals Stella? Of alleen het standaard gelul over de slechte economie en studenten die geen baan krijgen na voltooiing van hun opleiding.
 
Ik ben heel benieuwd.

Het scoort natuurlijk om uitgebreid uit de doeken te doen dat de markt slecht is en dat goedwillende aspirant piloten voor € 150.000 om de tuin zijn geleid. Een beetje een combinatie van Stegeman en Frequin! ;) Zie http://www.youtube.com/watch?v=IYPPOD9I6F0 voor een briljante imitatie van W.F.

Maar eerst maar eens kijken wat de journalisten er van hebben gebrouwen.
 
het zou opzich wel mooi zijn als de nederlandse scholen hierop zouden reageren.
ik noem een kls/epst/nls/stella/martinair/asl/lls/ais (in willekeurige volgorde)

gewoon een reactie.

wishful thinking?
 
Ik weet het, ik ben een oude lul aan het worden, maar toen ik 10 jaar geleden van de universiteit kwam, deed ik het best aardig door een baan van ruim 3000 gulden brutto per maand te scoren. Oke, ik ben 10 jaar verder en ik kom wel boven die 1800 euro netto per maand uit, maar volgens mij heb je het wel over "the top end" van de markt met 1800 netto per maand vanaf het HBO.

Geld maakt ook niet gelukkig....

Heb vliegopleiding gedaan en heb daarvoor een HBO Technische Bedrijfskunde gehaald. Nu (na de vliegopleiding en nog geen werkervaring) heb ik 3 mnd in het bedrijfsleven gewerkt en verdiende ik 2300 bruto + leasebak + telefoon. Niet slecht, maar totaal niet wat ik wilde en heb m'n baan opgezecht.

Nu doe verdien ik stukken minder (1700 bruto) maar doe ik wel iets wat ik leuk vind, en iets wat veel meer met luchtvaart te maken heeft.

Vrijwillige keuze dus...
 
Geld maakt absoluut niet gelukkig maar ik hou al 2 jaar aan het einde van mijn salaris een stukje maand over en dat is soms best lastig vol te houden, zeker nu er nog steeds geen baan in het vooruitzicht ligt.....

Begrijp me niet verkeerd; ik heb hier zelf voor gekozen en sta er nog steeds achter.
Maar ik behoor ook tot de groep >25 jaar, woon niet bij pappie en mammie en toch hou ik soms met een zuur gezicht mijn handje op bij paps en mams als er een IR langs komt, vlieginstructeurs hun rekening sturen voor de jaarlijkse check of een medical gedaan moet worden.

Als ik het zo lees mag ik me gelukkig prijzen met een bruto salaris van 2400 (kantoorwerk en geen back-up diploma op zak, slechts een hoop werkervaring) maar ik heb diep respect voor de mensen die alles zelf regelen en alles zelf kunnen betalen.
Ik zou willen dat het me lukte!

@ RAH:
Ik zal als student van een NLse school na de uitzending een mening droppen...
Ik ken ze alle 2, ben benieuwd vanavond!!
 
Helaas, vanavond alleen over gristenen en haatbaarden.
Wordt dus PVV met VVD en terroeristen worden na voorlopige hechtenis bij gebrek aan bewijs vrijgelaten.
 
Last edited:
Had Ab Klink hier niet gelijk mee kunnen komen? Zonde van de tijd, die 3 weken onderhandelen. Ik ben benieuwd of Maxime er nog wat van kan maken.
 
Back
Top