Ik heb mijn IR bij ASL op EHBK gedaan, een heel goede vliegschool vind ik zelf. Inderdaad ook ASL is niet de goedkoopste, maar goede instructie betaald zichzelf terug. Ook hier een fnpt2, maar nog niet toen ik mijn IR deed, dus hier kan ik niet veel over zeggen.
Ook mijn NQ bij ASL gedaan. De theorie (ik heb de ATPL theorie gedaan) via distance learning bij Orbit, ook goed te doen.
IFR vliegen heeft zo z'n beperkingen als je niet over de-icing beschikt, niet al te hoog kan en geen weerradar hebt. In de winter is IFR vliegen maar zeer beperkt mogelijk i.v.m. icing. In de zomer is het, zonder weerradar, met name oppassen voor CB's (vooral embedded CB's zie je natuurlijk niet voordat je erin bent).
Waar gebruik ik het voor ? Drie situaties:
1)Wat QED beschrijft, niet blijven ploeteren in marinaal VFR
2)Het geeft me de mogelijkheid na sunset binnen te komen (EHBK open tot 23:00)
3)Een lange vlucht plannen is IFR vaak veel makkelijker, je hoeft niet zelf rekening te houden met verboden gebieden, kerncentrales en tegen tegen wie je nu weer moet gaan praten.
Verder is de opleiding erg leuk en ga je er een stuk beter van vliegen.
Als je in de States bent is het misschien ook wel een aanrader om een proficiency program te doen. Heb dit zelf begin dit jaar in Phoenix gedaan (
www.aerobatics.com). Allerhande unusual attitudes, diverse stalls en spinnen. Heb ik veel aan gehad.
In elk geval, heel veel plezier in San Francisco, blijft voor mij de fijnste stad in de US om te vertoeven. Probeer in elk geval een scenic flight (met safety pilot als je geen FAA papieren hebt, of geen tijd voor een checkout) te maken. Heb dit zelf bij dag en bij nacht gedaan, beide vluchten zal ik nooit vergeten.
Groet,
Leon.