(JAA) vliegschool San Francisco voor Night VFR

FOLBERTS

Active member
Met wat mazzel zit yours truly in september een paar dagen in San Francisco.

Moet je voor Night VFR naar een JAA school of maakt dat niet uit omdat het een aanvulling is op je bestaande brevet?

Ik ben op zoek naar een JAA school in S.F. voor het halen van mijn night VFR. Ik kan op internet niets vinden.

Wie kent een vliegschool en weet hoe e.e.a. zit mbt JAA/FAA en Night VFR?

Bedankt alvast.
 
Als je het wilt laten bijschrijven op een JAA brevet dan moet je vliegen met een (daartoe bevoegd) JAA instructeur. Dit is dus een FI met de extra aantekening voor het geven van de NQ(A).
Als die beschikbaar is in de USA is er dus niets aan de hand...
 
Is allemaal niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt. Je hebt een FAA Medical nodig, want je moet solo vliegen voor de JAA NQ.
Verder heb je een visum nodig want je trained towards a license or rating. Dat medical lukt eventueel nog wel voor die tijd, visum niet.
 
Geen visum nodig want de NQ is geen rating die in de VS erkend wordt.
Het schijnt dat de Engelse CAA in elk geval "supervised solo" accepteert oftewel SPIC (student pilot in command).
Neem aan dat hetzelfde het geval is met het IVW/KIWA.
Anders moet je even kontakt met ze opnemen.


Zo niet dan wordt het een drama:
FAA medical & student pilot certificate - training in accordance with 61.87(d)
Overdag eerst solo dan nachtvliegen en nacht solo.
 
Naar mijn mening staat er "training towards a license or rating" er staat nergens dat dit een FAA rating betreft of een rating waarvoor een FAA equivalent moet bestaan. Correct me if I'm wrong, jij weet er veel meer vanaf dan ik Imo, maar dan zou ik ook wel willen zien waar dit staat. Op http://www.uscis.gov/ staat gewoon any flight training towards a license or rating requires a M1 or J1 visum.
Je hoeft geen TSA clearance als je dat bedoelt, daar ben ik het mee eens, maar mijns inziens mag je op een gewoon toeristen visum (waiver in de praktijk voor Nederlanders) geen flight training beginnen towards a license or rating (niet nader gespecificeerd), gewoon uurtjes boren of recurrency training mag wel.
IVW/KIWA accepteerd PICUS, wanneer dit in Nederland wordt gevlogen, aangezien Nederland geen VFR nachtvliegen toelaat en er wel de mogelijkheid moet worden geboden de rating te halen die in ingangseis is voor de IR opleiding.
Als je bijvoorbeld je NQ in Duitsland haalt, dan accepteeerd IVW geen PICUS, want dan ben je in een land waar night VFR is toegestaan en dien je gewoon aan de JAR eis te voldoen. De exemption geldt dus alleen voor instructie binnen Nederland. Dat was in elk geval twee jaar geleden zo, maar dat is snel te controleren middels een mailtje naar IVW/KIWA.
 
Last edited:
Correct LHU, dat staat er ook.
Maar net zo als de FAA praat over een "authorized instructor" bedoelen ze een FAA gecertificeerde instructeur.
The training towards a certificate or rating is dus voor een FAA certificate/rating.
Maar je hebt me nu aan het twijfelen.
Stby ga dit even uitzoeken, maar niet vandaag....:D
 
@Imo Apita,

Als het alleen gaat om FAA brevetten en ratings, dan zou je dus ook voor een JAA brevet in the USA kunnen trainen op een touristen visa waiver. Volgens mij is dit niet zo.
 
Is allemaal niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt. Je hebt een FAA Medical nodig, want je moet solo vliegen voor de JAA NQ.
Verder heb je een visum nodig want je trained towards a license or rating. Dat medical lukt eventueel nog wel voor die tijd, visum niet.

Mocht het zo zijn dat je voor een NQ een visum nodig hebt, dan moet je ook een Sevis Fee (= $200,-) en TSA fee (= $100: weet het niet meer zeker) betalen.

Dan is het wellicht interessanter om je NQ in de UK te halen.

FOLBERTS Check je PM
 
TSA hoeft volgens mij niet, alleen voor initial stand alone FAA license, IR en ME.
Visum is een ander verhaal, ik denk van wel, maar weet het ook niet zeker.
 
Bedankt voor jullie reactie allemaal.

Ik weet dat je voor bepaalde zaken een visum moet hebben, maar opnieuw blijkt het niet eenduidig. Ik ga e.e.a. even checken.

Mochten jullie nog een andere briljante ingeving hebben dan verneem ik het graag!
 
Mijn briljante ingeving: Ga lekker een paar uur nachtvliegen met een FAA instructeur. Het gaat toch vooral om het plezier en wat je leert, niet perse om die NQ(A) toch? De NQ(A) zou ik gewoon in Nederland halen (ook niet in de UK); voor die 5 uurtjes weegt de extra kosten aan hotel en reis niet op tegen de opbrengst.
 
QED, Daar heb je een puntje. Als alles doorgaat ben ik er toch al, dus de 'extra kosten' heb ik al. Anders maakt het inderdaad niet veel meer uit.

Waar heb jij je IR gehaald? Gebruik je het veel?
 
Ik heb mijn IR gedaan bij Vliegclub Rotterdam (VCR). Goede opleiding en EHRD is een goed veld voor instrument vliegen (veel bakens, inmiddels 2 ILSen (al was dat in 'mijn tijd' niet zo), bijna alle procedures beschikbaar, bakens niet te dicht op elkaar (das handig als je student bent) etc.). Extra voordeel:ze hebben een goede simulator (FNPT II), en hebben genoeg (goede) instructeurs zodat je het tempo kan houden. Nadeel: ze zijn duur t.o.v. andere opleidingen, maar: als je zo'n 15 uur op de simulator doet, dan scheelt dat natuurlijk weer in kosten en de NQ(A) is geïntegreerd in de opleiding (komt natuurlijk wel apart op je brevet).

Er zijn ook goede scholen op EHLE (en dat is wat dichterbij voor jou als ik je locatie lees).

Ja, ik gebruik de IR wel "veel" . Niet dat ik constant IFR vlieg, maar ik doe wel veel Europese trips en gemiddeld komt het wel 1 a 2 keer per trip voor dat ik met de IR naar 'beter weer vlieg'. Het helpt je dan om weg te komen of juist om op je bestemming te komen. Je merkt ook dat je sneller overstapt naar IFR als het eigenlijk ook nog marginaal VMC is en je 'normaal' VFR zou door vliegen; en dan vlieg ik toch liever IFR.

Maar met name in de winter ben je nog altijd beperkt door het kleine vliegtuig waar je in vliegt (in mijn geval dan) en je kan natuurlijk ook niet weg bij ontwikkelde Cb's etc.

Wellicht ook goed om even aan LHU te vragen wat hij vindt.
cheers,
 
Ik heb mijn IR bij ASL op EHBK gedaan, een heel goede vliegschool vind ik zelf. Inderdaad ook ASL is niet de goedkoopste, maar goede instructie betaald zichzelf terug. Ook hier een fnpt2, maar nog niet toen ik mijn IR deed, dus hier kan ik niet veel over zeggen.
Ook mijn NQ bij ASL gedaan. De theorie (ik heb de ATPL theorie gedaan) via distance learning bij Orbit, ook goed te doen.
IFR vliegen heeft zo z'n beperkingen als je niet over de-icing beschikt, niet al te hoog kan en geen weerradar hebt. In de winter is IFR vliegen maar zeer beperkt mogelijk i.v.m. icing. In de zomer is het, zonder weerradar, met name oppassen voor CB's (vooral embedded CB's zie je natuurlijk niet voordat je erin bent).
Waar gebruik ik het voor ? Drie situaties:

1)Wat QED beschrijft, niet blijven ploeteren in marinaal VFR
2)Het geeft me de mogelijkheid na sunset binnen te komen (EHBK open tot 23:00)
3)Een lange vlucht plannen is IFR vaak veel makkelijker, je hoeft niet zelf rekening te houden met verboden gebieden, kerncentrales en tegen tegen wie je nu weer moet gaan praten.

Verder is de opleiding erg leuk en ga je er een stuk beter van vliegen.

Als je in de States bent is het misschien ook wel een aanrader om een proficiency program te doen. Heb dit zelf begin dit jaar in Phoenix gedaan (www.aerobatics.com). Allerhande unusual attitudes, diverse stalls en spinnen. Heb ik veel aan gehad.

In elk geval, heel veel plezier in San Francisco, blijft voor mij de fijnste stad in de US om te vertoeven. Probeer in elk geval een scenic flight (met safety pilot als je geen FAA papieren hebt, of geen tijd voor een checkout) te maken. Heb dit zelf bij dag en bij nacht gedaan, beide vluchten zal ik nooit vergeten.

Groet,

Leon.
 
Last edited:
Hi Leon,

Jouw idee om een scenic flight te maken is mijn plan B. Lijkt me prachtig SF overdag de GG en 's-avonds opnieuw! Dank voor je tips!
 
Back
Top