Iemand ervaring met Peet Air?

Eén van mijn medecursisten heeft destijds een lang telefoongesprek met IVW gevoerd, waarbij eerst verteld werd dat ze dat soort informatie niet geven. Na lang aandringen en uitleg over wat de instructeur zelf beweerde kwam er dan toch een mompelende hint in de juiste richting.

Maar rondvragen op airwork wil natuurlijk ook wel eens helpen. Als iemand zijn PPL gehaald heeft na vliegles van een bepaalde instructeur dan is die instructeur een FI. Je moet dus gewoon vragen waar andere PPL-ers hun brevet gehaald hebben. Dat soort vragen komt hier ook regelmatig langs en in de antwoorden kom je steeds dezelfde vliegscholen tegen. Uit die scholen moet je dan een keuze maken.

P.

Het is toch bezopen dat je hier via omwegen achter moet zien te komen !
Het gaat om een grote investering. Ik zou gewoon het brevet van mijn instructeur willen zien, laat hij/zij dit niet zien, dan heeft hij dus wat te verbergen.
Met wat ik nu allemaal weet (dankzij jullie) zou ik nooit met een RFI gaan lessen, tenzij je heel bewust alleen voor b.v. RPL MLA wil gaan.
Heb het idee dat je anders als leerling de hobby van de RFI aan het sponseren bent.
Nog beter zou natuurlijk zijn lals IVW die uren gewoon zou erkennen.
 
Nog beter zou natuurlijk zijn lals IVW die uren gewoon zou erkennen.

Daar heeft IVW weinig over te vertellen. PPL is een Europees brevet onder JAA-regels en onder die regels bestaat een RFI niet. Dan kun je die uren dus ook niet in Nederland gaan erkennen voor een PPL-opleiding.

P.
 
Daar heeft IVW weinig over te vertellen. PPL is een Europees brevet onder JAA-regels en onder die regels bestaat een RFI niet. Dan kun je die uren dus ook niet in Nederland gaan erkennen voor een PPL-opleiding.

P.

Ben ik het niet mee eens, JAR heeft wel degelijk de mogelijkheid om uren van nationale brevetten mee te tellen. Engeland heeft b.v. een N-PPL (een nationaal brevet waarmee je alleen G-reg mag vliegen) en deze uren tellen wel mee voor het behalen van een JAR PPL.
Alleen is er in Nederland blijkbaar voor gekozen om hier geen gebruik van te maken. Net zoals de Nederlandse overheid wel vaker de regels zo strikt mogelijk vormgeeft. JAR zou JAR moeten zijn, maar in de praktijk zijn er de nodige verschillen. Zo hoeft een Duits rondvliegbedrijf geen AOC te hebben voor rondvluchten, nederland wel.
 
In de UK kennen ze het fenomeen RFI niet, daarom kan je een N-PPL omzeten naar een JAA PPL (het is altijd door een JAA/FI gegeven). Vergeet niet: Ook in nederland kan je nog een N-PPL aanvragen (wordt alleen nooit gedaan, kan je alleen op PH vliegen en de eisen zijn gelijk aan JAA PPL). Dus: eens dat NL vaak strikt is, maar in dit geval heeft dat geen invloed op dit onderwerp.
 
PS. als je gaat lessen bij een FTO (ook voor je PPL) heb je meer zekerheid. Dan worden de kwalificaties van de instructeurs wel door het IVW gecontroleerd.
 
Mocht je besluiten wel eerst RPL te gaan doen, dan zou ik zeker overwegen van af het begin met een FI te gaan lessen. Kan je later altijd nog voor PPL gaan, met je FI uren.

Nee en ja.... Als je je RPL ziet als opstap en direct door wilt gaan voor je PPL, wil je les hebben van een FI en is les krijgen van een RFI geen handige zet. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn RPL te halen, met als overweging dat ik wellicht in de toekomst nog een keer mijn PPL wil gaan halen, maar ik was/ben niet van plan om dat gelijk te doen.
Mijn RFI uren gaan dus niet mee tellen voor mijn PPL, maar zo ver ik heb begrepen, kan ik de uren, die ik nu log als PIC, gewoon mee nemen om te voldoen aan mijn uren eisen.

Dat vervangt natuurlijk niet de uren die ik met een instructeur in een kist zit. Maar goed, wennen aan het toestel moet je toch...

(n.b. Als ik nu uit mijn nek klets, hoor ik het ook graag....)
 
In de UK kennen ze het fenomeen RFI niet, daarom kan je een N-PPL omzeten naar een JAA PPL (het is altijd door een JAA/FI gegeven). Vergeet niet: Ook in nederland kan je nog een N-PPL aanvragen (wordt alleen nooit gedaan, kan je alleen op PH vliegen en de eisen zijn gelijk aan JAA PPL). Dus: eens dat NL vaak strikt is, maar in dit geval heeft dat geen invloed op dit onderwerp.

Heb het nog eens nagezocht, je hebt gelijk, de instructeur voor een N-PPL in de UK moet wel JAR-FCL FI zijn.
Wel tellen in de UK je MLA uren mee voor je sep, daar was ik mee in de war.
 
(n.b. Als ik nu uit mijn nek klets, hoor ik het ook graag....)

Nee hoor, als dat een weloverwogen beslissing is geweest is het toch prima !
Het gaat er om dat de voorlichting van sommige vliegscholen niet eerlijk is en dan kun je geen weloverwogen keuze maken.
 
Nog een leuke gevinden:
Op de website van zelfvliegen.nl staat een 06-nummer van de chef instructeur.
Als dat nummer vervolgens googled, kom je er achter dat deze tevens een parenclub te koop heeft staan op bepster.com:

Te koop:
Beachclub Gogo Nuts - incl. vastgoed en bedrijfswoning.
Kofschip 14-15, 8223 EZ, Lelystad
Op een unieke locatie ligt het prachtig uitgaansparadijs met bar, dancefloor, speelhuis, relaxruimtes binnen en buiten, outdoor whirlpool, groot verwarmd indoor zwembad, buitensauna, infraroodsauna, ligdouche, souterrain, dompelbad, lockers, tuin met vijver, vloerverwarming, keuken. Tevens vrijstaande bedrijfswoning. Alles vrij gelegen aan de rand van het Zuigerplasbos. Vrij en ruim parkeren. De club beschikt over alle noodzakelijke vergunningen incl. vergunning voor sexinrichting.
De vraagprijs van de gehele club is: € 1.150.000.== k.k.
Alleen serieuse gegadigden kunnen bellen: 06 XXXXX

Heb het nummer, er hier even uit gehaald.
 
Bij zowel Peetair als Dwarf kun je gaan vliegen met een FI, voor RPL of PPL.

Om terug te komen op de vraag van Stab trim...

Iemand ervaring met Peet Air?
 
Nog een leuke gevinden:
Op de website van zelfvliegen.nl staat een 06-nummer van de chef instructeur.
Als dat nummer vervolgens googled, kom je er achter dat deze tevens een parenclub te koop heeft staan op bepster.com:

Te koop:
Beachclub Gogo Nuts - incl. vastgoed en bedrijfswoning.
Kofschip 14-15, 8223 EZ, Lelystad
Op een unieke locatie ligt het prachtig uitgaansparadijs met bar, dancefloor, speelhuis, relaxruimtes binnen en buiten, outdoor whirlpool, groot verwarmd indoor zwembad, buitensauna, infraroodsauna, ligdouche, souterrain, dompelbad, lockers, tuin met vijver, vloerverwarming, keuken. Tevens vrijstaande bedrijfswoning. Alles vrij gelegen aan de rand van het Zuigerplasbos. Vrij en ruim parkeren. De club beschikt over alle noodzakelijke vergunningen incl. vergunning voor sexinrichting.
De vraagprijs van de gehele club is: € 1.150.000.== k.k.
Alleen serieuse gegadigden kunnen bellen: 06 XXXXX

Heb het nummer, er hier even uit gehaald.

en de oud eigenaar van VCL.....
 
Om dan nog maar even op dit nieuw aangeslagen onderwerp door te gaan; waarom doet men nu eigenlijk zo moeilijk over "waarde-verschil" tussen bijvoorbeeld PPL-SEP en de andere PPL-brevetten (lees TMG en MLA etc.) ?
 
Mijn ervaringen met ACV PeetAir en Dwarf

Mijn ervaringen met ACV PeetAir en Dwarf

Ik ben in 1990 zelf ook lid geweest van ACV en moest (helaas) destijds al ontdekken wat jij nu recentelijk hebt meegemaakt. Ik heb toen zegge en schrijven 1 uur gevlogen op de Grobe 109 maar moest wel veel "verplichte clubactiviteiten" meemaken. Sinds die ervaring ben ik NOOIT meer lid geworden van een vliegclub. Misschien onterecht maar het "Vrijheid Blijheid" principe heb ik in de luchtvaart tot nu toe volgehouden.

Omdat ik zelf uit de regio Utrecht kom en de reistijd naar Valkenburg eveneens als een belemmering zag, zeker als je voor de zoveelste keer gaat zonder weer te kunnen lessen, ben ik weer afgezwaaid. Jammer om te vernemen dat er in al die jaren dus echt niets is veranderd. Mijn trigger was natuurlijk dat er in de zomerperiode eveneens een kist van ACV op EHHV stond. Ja, lekker, als je dan eerst je brevet moest hebben en het eerste huurrecht bij de oudgedienen (lees: bestuur) lag...

Ik heb toen een introductievlucht bij Dwarf (Cees Quist was toen nog havenmeester op EHHV en in het bezit van 1 Scheibe) gedaan en ondanks dat Cees mij wel lag, zag ik niet zoveel in die handgestarte Scheibe destijds en besloot bij de voorganger van Peet Air te gaan vliegen. Een privé gezelschap met een Grobe109 (PH-835 welke later aan ACV is verkocht) en de 1e Nederlandse motorzweefvlieger als instructeur. Voor de kenners, wijlen Leo van Lamsweerde.... De Grob 109 werd vrij snel verkocht en maakte plaats voor de Dimona Mark 1 waarop ik in 1992 mijn TMG haalde. Spoedig daarna kwam er een Mark II en en tot slot de Super Dimona PH-1133 zoals een aantal jaren geleden is overgenomen door PeetAir.

Ik heb onder de bezielende leiding van Peet Air in de uitvoering van Ton de Sligte altijd probleemloos en met veel plezier kunnen boeken. Ik ken de overige instructeurs en zijn zeker ook oude rotten in het vak waar je veel van kunt leren.
Daarnaast word de PH-1133 echt perfect onderhouden dus zeker een aanrader.

Met Cees Quist heb ik sinds dit jaar een hernieuwde kennismaking omdat ik na ruim 18 jaar TMG eens toe was aan iets anders en besloot om mijn PPL-TMG uit te breiden met een MLA en heb de conversie daarvan op de Dynamic WT-9 van Dwarf gedaan.

Ondanks dat ik Cees dus al heel lang ken en hij toch weet dat ik al wat jaartjes rondvloog met de verschillende Dimona's heb ik bij hem een zeer serieuse course gedaan en was na 5 uurtjes conversie klaar voor het MLA examen.

Kortom, er zijn ongetwijfeld heel veel goede opleidingen in NL maar als geografisch gezien EHHV de beste plek lijkt, zijn beiden wat mij betreft een aanrader. Het enige grote verschil is denk ik het feit dat Dwarf gewoon een bedrijf is dat dagelijks moet eten/leven van verhuur en instructie en PeetAir niet.
Dwarf heeft haar eigen gezellige onderkomen en Peet Air is aangewezen op de clubfaciliteit van de ACHA. Lid worden van die club kost geld maar daarentegen vlieg je weer wat goedkoper dan rechtstreeks huren bij Peet Air. Ik ben nooit lid geworden van ACHA, Niet hun schuld maar puur gebaseerd op de negatieve ervaring met ACV.

Ik zou zeggen, neem bij allebei een proefles, deze tellen tenslotte mee voor je uren en neem daarna een beslissing...

Succes.
 
Er is onder dit topic behoorlijk veel geschreven over de RFI.
Heeft iemand enig idee wat er straks met de RFI gaat gebeuren als het RPL-brevet verdwijnt en over gaat naar het LAPL?
 
Er is onder dit topic behoorlijk veel geschreven over de RFI.
Heeft iemand enig idee wat er straks met de RFI gaat gebeuren als het RPL-brevet verdwijnt en over gaat naar het LAPL?

Volgens mij weet niemand dat. Er is zelfs nog niet officieel bekend of en hoe het RPL kan worden omgezet naar LAPL.

Toch, voor de gokkers onder ons, kreeg ik onlangs onderstaand mailtje binnen:

Groei ambities? Overweeg een stap naar RFI (laatste kans).

Beste mede vliegers,
Met 2014 voor de deur willen wij u graag op de hoogte stellen dat wij begin januari 2014 met een versnelde cursus RFI (Recreational Flight Instructor). Waarom versneld? Welnu, medio april verandert de regelgeving (hoe is thans nog niet volledig duidelijk) maar zoals het er nu uitziet is het dan niet meer mogelijk om RFI SEP of TMG te worden. RFI MLA blijft wel mogelijk. Omdat de theorie uit 80 uur bestaat (locatie EHLE) en 15 uur praktijkervaring is enige haast geboden. De kosten voor de theorie-opleiding bedragen € 1.950. Daarnaast bestaat het praktijkgedeelte uit 15 vlieguren (vanaf de rechterstoel uiteraard) en hierna volgt het praktijkexamen. Totale kosten voor het praktijkgedeelte inclusief vliegtuighuur, instructie, landingsgelden (ongeveer 50 landingen), kosten examinator en de huur van het vliegtuig tijdens het examen is begroot op een vast bedrag van € 4.250. Voor cursisten die de hele cursus afnemen bestaat een korting van € 200. Zij betalen voor het volledige pakket € 5.950.

Let op: deelnemers dienen in het bezit te zijn van hun PPL-theorie en kennis te hebben van de theorie op CPL-niveau. Dit wordt tijdens de intake getest. Daarnaast dient u minimaal over 150 uren als PIC te hebben gefungeerd. Voor de opleiding worden de boeken PPL-theorie van Bas Vrijhof als basis gebruikt. Daarnaast zijn de briefings op CPL-niveau. Deze worden tijdens de cursus deels verstrekt en deels in koppels gemaakt. Uiteraard zijn wij altijd bereid u hiermee te helpen.

Wat het papiertje over drie maanden waard is is niet bekend, maar als je wilt kun je nog instappen. Voordeel: het kost geen anderhalve ton, waarvoor je bij "de" bank een flinke wurglening moet afsluiten...
 
Heb begrepen dat de RFI mettertijd via conversie over kan gaan tot het FI, met de beperking tot het instructie geven tot het LAPL brevet.

Brengt mij wel op het volgende punt; is het van belang dat mensen die voor april-2014 starten met een RPL-opleiding (na deze datum start implementatie LAPL), dit ergens laten registreren ?
Wellicht helemaal van belang als je les krijgt van een RFI ?
 
Brengt mij wel op het volgende punt; is het van belang dat mensen die voor april-2014 starten met een RPL-opleiding (na deze datum start implementatie LAPL), dit ergens laten registreren ?
Wellicht helemaal van belang als je les krijgt van een RFI ?

Waar zou je dat dan moeten registreren? En met welk doel? Een RFI bestaat niet in de Europese wetgeving, dus lessen van een RFI zijn in principe helemaal niets waard. Meerdere mensen zijn daar al pijnlijk achter gekomen toen ze van RPL naar PPL wilden overstappen. Maar wellicht dat er in verband met het vervallen van de RPL een mouw aan gepast gaat worden. Zolang dat niet met zekerheid te zeggen is zou ik niet voor een RFI kiezen om te gaan lessen. Of zelf RFI worden.
 
Waar zou je dat dan moeten registreren? En met welk doel?

Ik kwam op dit idee omdat er in de overgangs-regeling naar het JAR/FCL tijdperk ook zoiets was. Je kon dan aangeven een opleiding gestart te zijn in de "oude- regeling" en deze ook als zodanig afmaken. Dit registreerde men op de school.
Stel dat je nu gestart ben met een RPL-opleiding (bij een RFI*) en men ondertussen over gaat naar het LAPL tijdperk, dan kom je wellicht voor zwaardere eisen te staan.
Het LAPL is immers een europees brevet en ik kan me voorstellen dat men op navigatie gebied wat hogere eisen zal kunnen stellen in lijn met het PPL.
Ik doe hierbij bewust de vermelding van het volgen van de opleiding bij een RFI. Want als je straks je RPL-opleiding niet zal kunnen afmaken bij je RFI-instructeur (deze bijv. nog geen conversie heeft gedaan voor LAPL-opleiding, want daar is ook nagenoeg niets over bekend), dan zie ik het nog gebeuren dat je als leerling tussen wal en schip terecht komt.
Wellicht zie ik "spoken", maar duidelijk is het momenteel allerminst.

Wat het volgen van een opleiding bij een RFI betreft, denk ik dat dit geen enkel probleem hoeft te zijn als je weet dat je voor RPL of mettertijd voor LAPL gaat.
Als je als leerling maar bewust ben, dat als je "hogere" plannen hebt dan de sport-vliegerij, je het beste tot een FI* kan wenden.
En in alle eerlijkheid....., welke leerling weet dit bij aanvang van een vliegopleiding ???

*RFI = Recreational Flight Instructor // FI = Flight Instructor
 
Last edited:
En in alle eerlijkheid....., welke leerling weet dit bij aanvang van een vliegopleiding ???

Ik niet. Ik ben destijds naar een vliegschool gegaan, nadrukkelijk voor een PPL brevet, maar kreeg een instructeur die achteraf RFI bleek te zijn. De rechter vond dat ze mij mijn opleidingskosten moesten terugbetalen, maar ze hebben hun activiteiten beëindigd en de BV via Marktplaats verkocht aan een opkoper van bijna failliete BV's, die de tent verder geplunderd heeft. Geld foetsie dus.

Neem maar van mij aan dat je altijd voor een FI moet gaan. Er zijn vliegscholen waar ze uit principe geen RFI's willen hebben en daar ben je echt beter af.
 
Back
Top