Iemand ervaring met Peet Air?

Ik zou eerst gaan kijken bij Peet Air en dan beslissen. Ik zou niet weer eerst me ergens aan commiteren om daarna tot de conclusie dat het ergens anders prettiger voor jou is.

Maak een praatje met Ton die de zaken voor Peet Air regelt. Ik zou graag iets meer betalen voor een Super Dimona. Niets mis met Scheibes en vliegen is vliegen, maar een Dimona is een modernere kist dan een Scheibe en als je ooit SEP wilt halen op bijv een Katana dan is de overstap eenvoudig, omdat de cockpit layout nagenoeg identiek is.

Check even alle details over de opleiding voordat je met wie dan ook gaat vliegen.
In het algemeen: Vraag wat voor instructeur je lesgeeft, een RFI of een FI. Het is lullig als je niet alle uren mag meetellen als je je PPL wilt halen omdat je instructeur RFI was.

En het verhaal dat je beter eerst RPL kan doen, zou ik ook nog eens overdenken. Ik ken de argumenten en het is niet zo dat het onzin is, maar ook hier zijn er twee kanten aan de medaille. Het idee is dat je daarna zelf mag vliegen en daarna PPL kan doen. Met wat pech kan je de zaken die je jezelf dan verkeerd hebt aangeleerd afleren en ben je per saldo meer uren kwijt. Twee keer examen voorbereiden..... Jij liever dan ik.

Als je eerst PPL haalt moet je twee keer voor afgifte van je brevet betalen: 500+ euro per keer. Daar kan je bijna 6 uur van vliegen?! Dus als er te kiezen valt, meteen PPL doen!!!!!

Ik ken S&T en dat is een professioneel bedrijf waar je tegen een redelijk tarief een kist kan huren. Polder heb ik nooit gevlogen maar heb ze wel een aantal keren gesproken. Klantvriendelijk is het best passende woord bij Polder. Zelden zo netjes geholpen met mijn vragen. KLM heeft prachtige kisten tegen een redelijk tarief. ACHA ben ik lid van en heb het er naar mijn zin.

Tot slot: Orienteer je goed voordat je je ergens vastlegt.
 
Last edited:
Ik ga absoluut voor DWARF, waarbij ik in alle eerlijkheid zeg geen ervaring met de andere genoemde te hebben. Heb bij DWARF mijn TMG-opleiding gedaan en prima naar m'n zin. Je betaald wat je vliegt en dat is dat. Geen contributie en/of andere zaken. Je komt en je gaat en het is nog gezellig bovendien.
Zo..., kijken of ik nu een gratis vlucht krijg na deze reclame :haha:

Met groet :biertje:
 
Ik lees op de Dwarf site 21 per uur voor instructie. Dat moet haast wel een RFI zijn en dus kan je niet al je uren mee tellen voor je PPL.

Scheibes zijn staartwielkisten en er zijn mensen die meer verstand hebben van vlieginstructie dan ik, die beweren dat dat extra uren kost omdat het lastiger is.

Ik wil niet de suggestie wekken dat ik anti Dwarf ben, maar ik zou me echt heel goed laten informeren voor ik een keuze zou maken. Na 4 jaar vliegen ken ik inmiddels aardig wat verhalen van mensen die achteraf tot de conclusie kwamen dat het verhaal dat ze was verteld niet geheel in lijn was met de realiteit en dan druk ik me neutraal uit. Stuur MelvinR eens een PM, die heeft ook nog wel wat interessante ervaringen die hij misschien wel met je wil delen.

Als ik het geld op de plank had liggen dan zou ik overwegen om een participatie te kopen op een Katana in Lelystad. Je betaalt 1x voor je participatie en E450 per jaar voor de vaste kosten. Voor E 55 per uur vliegen is nog steeds een fantastische deal!

Succes met je keuze en uiteraard veel plezier alvast!
 
Last edited:
Het enige dat ik een beetje jammer vind van de katana/dymona flyers vind ik dat het er sterk op lijkt dat je deelneemt aan de ene of aan de andere stichting. Ik heb zelf meestal genoeg aan maar twee plekjes, maar ik zou graag de vrijheid hebben om soms met vier stoeltjes op pad te gaan... Nu ja, ik mis het juiste brevet er nog voor, dus voorlopig doe ik het lekker met twee stoeltjes, maar met die prijzen is het inderdaad heel concurrerend vliegen.
 
Ik lees op de Dwarf site 21 per uur voor instructie. Dat moet haast wel een RFI zijn en dus kan je niet al je uren mee tellen voor je PPL.

Ik lees dat DWARF een bij de overheid geregistreerde opleidingsinstelling is die opleiden voor de volgende brevetten;

RPL (A) met classrating TMG of MLA
PPL (A) met classrating TMG

Maar inderdaad...., vraag het na en laat je goed informeren om teleurstellingen te voorkomen.
Ook namens mij veel Succes en Plezier ! :biertje:
 
En gelukkig maar, maar het gaat om de instructeur en niet alle uren bij een RFI mag je meetellen voor je PPL en dat geldt niet alleen voor Dwarf maar ook voor andere scholen.

Ik ken diverse mensen met nare ervaringen die niet al hun RPL uren konden gebruiken voor hun PPL, omdat ze waren gemaakt met een RFI ipv een FI.

Natuurlijk is het leuk om met zn vieren te gaan vliegen, maar in de praktijk ga ik meestal met minder passagiers. Wil je met 4 personen dan huur je voor een relatief laag bedrag een kist bij S&T.
 
Ik ken diverse mensen met nare ervaringen die niet al hun RPL uren konden gebruiken voor hun PPL, omdat ze waren gemaakt met een RFI ipv een FI.

Voor alle duidelijkheid: Uren die je gemaakt hebt met een RFI mag je helemaal niet meetellen. Zelfs solo-uren die je gemaakt hebt terwijl je les kreeg van een RFI tellen helemaal niet mee. Ik hoorde onlangs nog een verhaal van iemand die bij een RFI leste, solo-uren maakte, en toen toch besloot een PPL-opleiding te gaan volgen. Na alle verplichte uren bij een FI en voldoende solo-uren PPL-examen gedaan, geslaagd en het brevet aangevraagd. Werd geweigerd omdat een deel van de solo-uren was gemaakt voordat hij naar de FI was overgestapt!

P.
 
Wat zijn eigenlijk de opleiding/eisen voor een RFI ?
Of is het iets uit het verleden ? Zie nooit ergens cursussen RFI aangeboden.
 
Wat zijn eigenlijk de opleiding/eisen voor een RFI ?
Of is het iets uit het verleden ? Zie nooit ergens cursussen RFI aangeboden.

Volgens de site van AOPA-NL (http://www.aopa.nl/index.php?cat_id=40&subcat_id=89&ph=7) wordt de cursus RFI(A) aangeboden bij Tecnam Benelux en bij Vliegcentrum Lelystad. Volgende vraag is: wie wil er nou zo'n cursus volgen? Wat heb je eraan als je daarna je leerlingen moet belazeren met een opleiding waarvan je moet verzwijgen dat hij bijna geen waarde heeft?

P.
 
Dat vroeg ik me ook al af, wat heb je aan die rating.
Maar gezien de enige twee opleiders met name MLA vliegscholen zijn, zal het wel uit de MLA wereld komen. Als je echt voor MLA gaat (heb zelf mla gevlogen, lang geleden) maakt het natuurlijk niet uit dat je met een RFI lest, dan is het hoogste brevet een RPL, PPL MLA bestaat niet (wel kun je natuurlijk een MLA rating op een PPL hebben).
Ik gok zo dat een RFI voor alle class ratings op zijn brevet les mag geven (misschien na een minimaal aantal uren op de betreffende klasse). Zo krijg je dus RFI's die SEP en TMG instructie geven.
Maar goed, eigenlijk meer raar van IVW, dan van de RFI's. Als je hebt leren landen, dan hoeft dat toch niet nog een keer ? Wel enorm balen dat veel vliegscholen dus blijkbaar niet de waarheid vertellen en je op deze manier proberen extra uren aan te smeren.
Overigens bestaat de website van vliegcentrumlelystad niet meer, ontdek ik net, wel vond ik www.vliegschool-lelystad.nl met daarop een foto van de PH-TWY, heb ik nog ooit PPL examen op gedaan ! Was toen al redelijk gaar gebakje.
Verder nergens informatie over de opleiding.
Groet,

Leon
 
Overigens bestaat de website van vliegcentrumlelystad niet meer, ontdek ik net, wel vond ik www.vliegschool-lelystad.nl met daarop een foto van de PH-TWY, heb ik nog ooit PPL examen op gedaan ! Was toen al redelijk gaar gebakje.

En is inmiddels al meer dan een jaar geleden verkocht aan iemand in Griekenland. VCL is verhuisd naar een postadres in Franeker en die nieuwe vliegschool VSL (van dezelfde eigenaar) vult kennelijk het gat op. Zo kom je van oude schulden af. Ze doen zelfs alsof ze failliet zijn (http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/vliegcentrum-lelystad-failliet-heb-ik-nog-recht-op-mijn-cadeaubon-of-vergoeding/).

Verder nergens informatie over de opleiding.

Jawel hoor, klik maar eens op Vliegopleidingen/Praktijk vliegopleiding in het menu in de bovenbalk. Dit is exact dezelfde misleidende tekst als destijds op de site van VCL.

P.
 
Wat zijn eigenlijk de opleiding/eisen voor een RFI ?
Of is het iets uit het verleden ? Zie nooit ergens cursussen RFI aangeboden.

een RFI heeft (meestal) geen CPL brevet. De opleiding is 50% korter dan een FI en je hebt minder start ervaring (uren) nodig.

er zijn een aantal aanbieders in NL, maar niet veel. RFIs zijn voornamelijk actief in de MLA wereld.

PS: Vliegschool-lelystad doet wel rare uitspraken op haar website:

"Gezien de smalle basis om direct het PPL-SEP brevet te halen is de kans op slagen in één keer klein."

Slaat echt nergens op (of je hebt idd zelf hele slechte instructeurs in dienst)
 
Last edited:
Jawel hoor, klik maar eens op Vliegopleidingen/Praktijk vliegopleiding in het menu in de bovenbalk. Dit is exact dezelfde misleidende tekst als destijds op de site van VCL.
P.

Is inderdaad misleidend, maar ik bedoelde eigenlijk geen informatie over de RFI opleiding.

Inmiddels ook zelfvliegen.nl gevonden, motto op de site "for us there is no limit" wel appart inderdaad. Jammer, toen VCL nog ULN heette, was het er goed toeven.
 
We hadden het dacht ik over Peet-Air en via Dwarf kwamen we toen bij het verschil tussen FI en RFI uit... Beetje ingewikkeld allemaal, maar goed.

Als ik gewoon praktisch kijk, dan neem ik aan dat de opleiding tot RFI een stuk minder "dik" is dan de opleiding tot FI. Kortom vanuit het oogpunt van de instructeur die dit als hobby een beetje les wil gaan geven, kan ik me voorstellen dat het alleen financieel al een stuk gemakkelijker is om RFI te worden.

Voor een leerling is dat natuurlijk een ander verhaal. De mogelijkheden met een RPL zijn natuurlijk een stuk beperkter dan met een PPL, terwijl de opleiding bijna even zwaar is. Voor leerlingen is het dan ook een stuk minder interessant om een RPL te halen.

Als je dat in ogenshouw neemt, is het eigenlijk vrij logisch dat er een dergelijk spanningsveld optreedt. Ik heb zelf (maar dat was in Duitsland en daar is de situatie niet mee te vergelijken,) heel bewust gekozen voor het volgen van een RPL opleiding. Dit na overleg met een instructeur (die volgens mij RFI is) en de eigenaar van de vliegschool (die wel degelijk FI is). Van hen kreeg ik dit soort zaken wel netjes te horen, maar ik was in eerste instantie ook niet van plan om mijn PPL te gaan halen.

Let op: De situatie is niet echt te vergelijken, want in Duitsland is de RPL opleiding een stuk lichter dan een PPL opleiding, terwijl je met een Duits RPL in de praktijk een brevet hebt dat veel van de eigenschappen van een PPL(A) heeft. Zo mag je gewoon internationaal vliegen.
Je zit in de praktijk natuurlijk wel vast aan max 2 zitplaatsen en de volgende extra's gaan je ook niet lukken:
- nacht rating
- IFR
- kunstvliegen

Maar goed, terug naar het topic:
Geen ervaring met Peet-Air. Wil je in Nederland je brevet halen, zorg dan dat je donders goed weet hoe de regels in elkaar zitten en in alle gevallen: Zorg dat je les krijgt van iemand waar het mee klikt.

Persoonlijk vind ik het handig als ik les krijg van meerdere mensen.
Om dat uit te leggen even een paar korte opmerkingen over dingen die ik heb meegemaakt tijdens mijn opleiding.
Ik ben begonnen bij instructeur 1. Veel van geleerd, zoals lekker sturen, ontspannen vliegen en zo verder, maar die had niet altijd tijd als ik dat had en het lukte maar niet om level door het circuit te komen.
Omdat de relatief onervaren instructeur 2 meer tijd had, en omdat het niet lukte om level door het circuit te komen, maar eens een paar lessen met instructeur 2 gedaan. Eerste circuit was nog erger dan gewoon, maar de tweede was bijna vlak en daarna heb ik er nooit meer naar om hoeven kijken.

Maar iedere keer zat hij te twijfelen of ik wel solo kon. Op een dag kwam de FI langs en vervolgens maar les bij hem gaan doen. Dat werd dus instructeur 3. Eerste les met hem => solo.

Ben ik ontevreden over de gang van zaken? Nee, helemaal niet. Had ik liever geen les gehad van instructeur 2? (Dan was ik waarschijnlijk sneller solo geweest) Nou, nee, ten eerste moet hij ook leren lesgeven en vertrouwen bouwen in zijn studenten. Dat je in het begin wat voorzichtig bent met studenten solo sturen, dat snap ik best. Als instructeur blijft het natuurlijk wel jouw verantwoordelijkheid als een student in zijn uppie in dat vliegtuig weg gaat...

Ik heb van ieder van de drie instructeurs heel wat dingen opgestoken. Dus ook dat ik er drie heb gehad, vind ik geen enkel bezwaar. Sterker nog, doordat ik van ieder van hen hun eigen visie op vliegen mee heb gekregen, heb ik veel beter geleerd om na te denken over waarom je bepaalde dingen doet, in plaats van zo maar aan te nemen dat je iets moet doen, omdat je instructeur het zegt.
Een teken aan de wand is wellicht dat ik van verschillende mensen heb gehoord dat zij het idee hebben dat ik relatief heel bewust omga met vliegen en vliegtuigen.

Ondertussen heeft instructeur 1 zijn eigen vliegschool opgezet en zo nu en dan neem ik nog wel eens een lesje bij hem. Als ik een stukje ga vliegen huur ik in principe ook een toestel bij hem.
Instructeur 2 werkt ondertussen bij een andere vliegschool, waar ze Nederlandse tarieven (of bijna Nederlandse tarieven) hanteren en dus zal ik niet snel een lesje bij hem boeken. (Dat is dus vooral een financieel argument van iets van 50 euro per uur of zo.)
Instructeur 3 heeft zijn vliegschool een beetje ingeperkt en dat betekent dat ik om daar naar toe te komen ongeveer een uur langer bezig ben. Anders zou ik ook daar nog regelmatig over de vloer komen.
 
PPP bedankt voor de aanvulling. Reden te meer om even te vragen van wat voor soort instructeur je les krijgt en nadenken over wat je einddoel is, RPL of PPL. Gezien de uitgebreidere mogelijkheden van een PPL zou ik daarvoor kiezen.

Of je nu naar Dwarf gaat, Peet Air, of een andere school, ik zou hier goed op letten!
 
Ik schrik steeds meer van wat ik hier allemaal lees !
Moet je dan naar zijn brevet vragen, of kun je dat ergens (IVW) navragen.
FAA brevetten kun je gewoon op de website nakijken.
 
PPP, ik ben bang dat je daar gelijk in hebt. Dat betekent dat ik dus niet met de eerste de beste in zee zou gaan en het de instructeur even per mail bevestigen. Als achteraf de zaak niet in orde blijkt dan is er sprake van bedrog en dan wordt het tijd om vliegende jurist te pm'en. ;)

Helaas zijn er vliegscholen die heel vaag zijn als het om dit soort zaken gaat. Ik vind het ronduit a sociaal als er een rooskleurig verhaal wordt opgehangen, mbt het aantal uren RFI/FI, examentraining, kosten van het examen, ed. Niets mis met commercie, maar als je je geld moet verdienen met bedrog dan liever niet wat mij betreft!
 
Moet je dan naar zijn brevet vragen, of kun je dat ergens (IVW) navragen.

Eén van mijn medecursisten heeft destijds een lang telefoongesprek met IVW gevoerd, waarbij eerst verteld werd dat ze dat soort informatie niet geven. Na lang aandringen en uitleg over wat de instructeur zelf beweerde kwam er dan toch een mompelende hint in de juiste richting.

Maar rondvragen op airwork wil natuurlijk ook wel eens helpen. Als iemand zijn PPL gehaald heeft na vliegles van een bepaalde instructeur dan is die instructeur een FI. Je moet dus gewoon vragen waar andere PPL-ers hun brevet gehaald hebben. Dat soort vragen komt hier ook regelmatig langs en in de antwoorden kom je steeds dezelfde vliegscholen tegen. Uit die scholen moet je dan een keuze maken.

P.
 
Er lopen helaas instructeurs rond die daar inderdaad geen eerlijk antwoord op willen geven.

IVW is erg terughoudend in deze.

Voor de JAR-FCL tijd mochten deze (motorzweef) instructeurs WEL opleiden voor een internationaal brevet, daarna hebben zij een RFI bevoegdheid gekregen...en dus zijn zij "alleen" bevoegd tot opleiden voor RPL.

Lijkt mij zelf ook heel frustrerend, maar nog frustrerender is het voor de naieve leerling die net begint, hier geen weet van heeft en die blind vertrouwt op het woord van zijn instructeur.

Mocht je besluiten wel eerst RPL te gaan doen, dan zou ik zeker overwegen van af het begin met een FI te gaan lessen. Kan je later altijd nog voor PPL gaan, met je FI uren.
 
Back
Top