James Boswell Instituut (JBI) Natuurkunde Zomercursus 2010

Kima

New member
Beste Wannabees & Aspirant Verkeersvliegers,

Ik ben net klaar met de zomercursus natuurkunde 2010 aan het JBI en heb door de vele enthousiaste maar vooral verbaasde reacties besloten om mijn ervaringen op papier te zetten en met jullie te delen. Naast allerlei praktische tips en adviezen hoop ik jullie wat meer vertrouwen te geven in het tegemoet komen van deze cursus. Ik ben iemand die al enkele jaren forums zoals Airwork wekelijks volgt en altijd op de hoogte probeert te zijn van wat er speelt in de luchtvaart en daarnaast ben ik ook ooit een wannabe geweest die zichzelf nu piloot in spe mag noemen.

Net als jullie ben ik mij ook ooit gaan oriënteren en dan kom je al gauw terecht op forums zoals deze. Eerlijk gezegd heb ik Airwork nooit een goede plek gevonden voor het verkrijgen van informatie. Het probleem is niet dat de informatie niet aanwezig is, maar dat het over op het forum rondslingert en vaak verkleurd is door talloze meningen en slecht onderbouwde argumenten. Daarom valt het mij op dat elk jaar rond dezelfde periode een nieuwe lichting wannabees komt die precies dezelfde vragen stellen die we al tig keer voorbij hebben zien komen. Ik snap dat dit knap frustrerend is voor de overige forum gebruikers die deze vragen proberen te beantwoorden, maar de oplossing is simpel. Ik hoop dat ik met maken van deze topic andere kan inspireren om ook alle informatie voor de wannabees overzichtelijk en transparant te maken zodat iedereen er gemakkelijk toegang tot heeft.

Mijn ervaring

Voor mij begon de VWO Natuurkunde cursus direct na mijn VWO E&M examens, nog voordat ik wist of ik geslaagd was, maar daar ging ik natuurlijk wel van uit. Het eerste wat mij opviel aan het JBI was de internationale sfeer mede gecreëerd door de vele internationale studenten en de vrijheid die je als leerling aan het JBI hebt. De lessen zijn een soort colleges waarbij je vrij bent om de lessen te volgen of niet en te gaan wanneer je maar wilt. De docent en overigens ook de cursus leider Dhr. B. Driever is een van de beste docenten die ik ook heb gehad, hij heeft zelf ook een duidelijke passie voor de luchtvaart en probeert de onderwerpen altijd in relatie te brengen tot de luchtvaart om het voor de aspirant piloten interessant en relevant te houden. Je zit in een klas met 10 tot 20 studenten, waarvan vele al hele universitaire studies achter de rug hebben en een carrière switch willen maken om hun droom om dokter of ingenieur te worden te realiseren. Ook zijn er veel Duitsers en andere internationale studenten die hun kansen in Nederland hoger achten dan in hun eigen land en hier proberen hun dromen waar te maken. Voordat ik deelnam aan deze cursus is mij vaak verteld dat het erg intensief zou zijn en vooral erg moeilijk, niets is minder waar. De meeste studenten op het JBI volgen naast natuurkunde vaak ook meerdere vakken zoals Wiskunde B, Biologie, Scheikunde en Nederlands. Twee vakken volgen is zeer goed te combineren op het JBI, alleen maak je dan wel lange dagen. Daar biedt de kantine uitkomst waar ze s’avonds warme maaltijden aanbieden en overdag lunch. De 6 weken zijn voordat je het weet voorbij en dan kunnen de gelukkige onder ons meteen beginnen aan hun opleiding tot piloot!

Een gemiddelde les dag

Je hebt elke werkdag 4 uur les per dag. Elke les begint met het behandelen/nabespreken van de opgaven van de vorige dag. Er is genoeg gelegenheid om opgaven waar je moeite mee had te bespreken dit duurt ongeveer een half uur. Daarna beginnen we met de theorie klassikaal meestal 1 uur lang legt de docent de onderwerpen uit op het bord, andere docenten maken gebruik van power point, afsluitend aan de theorie hebben we vaak een practica of een voorbeeld van een toepassing. Daarna heb je een korte pauze en dan werken we aan de opgaven die bij de zojuist behandelde lesstof hoort. Hier zit altijd een stagiaire bij, die je samen met de docent, helpt met het maken van de opgaven. Zodra je klaar bent met de opgaven die op het programma staan ben je vrij om te gaan. Meestal lukt het wel om de opgaven tijdens de les af te krijgen, alleen af en toe zijn er gewoon teveel opgaven en moet je thuis aan de slag. De cursus is dus redelijk goed te combineren met een bijbaan e.d. Er zijn 2 zomercursus groepen, 1 ochtend groep en 1 middag groep. De groepen bestaan uit 10 tot 20 leerlingen, ver weg de meeste leerlingen zitten in de ochtend groep maar je kunt altijd switchen tussen de twee groepen wanneer het jou het beste uit komt. De ochtend groep heeft les van 8.30 tot 12.30 en de middag groep van 13.30 tot 17.30. De HAVO en VWO groepen lopen parallel aan elkaar.
De cursus begon dit jaar direct na de examens, letterlijk. De eerste cursus dag was op 31 mei, de middag nadat de laatste examens waren afgelopen en de laatste cursus dag was op 16 juli.

*In 2011 zal de zomercursus niet meer meteen na de examens starten maar zullen er 1 a 2 weken tussen zitten.

Onderwerpen/Moeilijkheidsgraad

In de tijd van de cursus behandelen we bijna alle onderwerpen uit de 4 boeken, systematische natuurkunde boek 4VWO A, 4VWO B, 5VWO en 6VWO. De moeilijkheidsgraad ligt niet hoog maar de moeilijkheid zit hem in het hoge tempo van de cursus. Mis je 1 les, loop je meteen een heel hoofdstuk achter, Daarom is de beste tip die ik of wie dan ook je kan geven is "Zorg dat je niet achter komt te liggen en probeer geen enkele les te missen. Probeer vooral al je opgaven in de les af te krijgen."

Wiskundig Aspect Natuurkunde

Natuurkunde is eigenlijk gewoon wiskunde. Je hebt een goed onderlegde wiskundige basis nodig om de natuurkunde cursus goed te kunnen volgen, veel standaard dingen zoals werken met significante cijfers, het omreken van kubieke meters naar liters en nano naar kilo moet je erg goed onder de knie hebben. Aan het begin van de cursus kregen wij een wiskunde oefentoets waarin alle wiskundige kennis die je tijdens de hele cursus nodig hebt aanbod komt.
Voor deze oefentoets zie de bijlage: http://rapidshare.com/files/408260393/WiskOefentoets.doc.html

Als je deze toets zonder enige moeite kunt maken dan kan je de natuurkunde cursus, wiskundig gezien, ook zonder problemen doorlopen.

Nu de vraag Q: hoe vaak komen logaritmen en cos/sin/tan nou voor? A: Logaritmen bij 1 onderwerp, radioactiviteit. Cos/tan/sin komen vaker voor namelijk bij alles waarbij je hoeken hebt en dat zijn nogal wat onderwerpen, Momenten, Krachten, Lenzen etc. Gebruik de bovenstaande oefentoets om je wiskundige kennis te testen.

CCVN/JBI Examen regels

Er zitten op het JBI naast aspirant verkeersvliegers ook aspirant geneeskunde & bouwkunde studenten daarom kent het JBI 2 soorten examens het CCVN en het JBI examen. Het CCVN is voor ons niet van toepassing, dat is namelijk het examen dat geneeskunde studenten moeten afnemen, die erkennen het JBI examen niet. Maar gelukkig voor ons erkent de KLS en andere vliegscholen het JBI examen wel en dat heeft zo z’n voordelen. Voorafgaande het JBI examen maak je 2 deeltentamen, de zomercursus is verdeeld in 2 periodes, elke periode sluit af met 1 deeltentamen over de behandelde onderwerpen. Het resultaat/cijfer van deze deeltentamen tellen samen mee voor 50% van je eind cijfer. Zo gezegd werken deze deeltentamen altijd in je voordeel en dus nooit in je nadeel. Voorbeeld 1: Je haalt voor het 1ste deeltentamen een 8 en voor het 2de deeltentamen een 7 je gemiddelde van deze twee deeltentamen is dan een 7.5 voor het eind examen haal je een 3.5 je gemiddelde is dan 5.5 je bent geslaagd. Voorbeeld 2: je haalt voor het 1ste deeltentamen een 3 en voor het 2de deeltentamen een 6 gemiddeld een 4.5 voor het eind examen haal je een 6, je bent geslaagd. Alleen het behaalde resultaat voor je eind examen telt en je kunt de deeltentamen cijfers wegstrepen, ze werken alleen in je voordeel nooit in je nadeel.

Financieel plaatje

De kosten voor de cursus bij het JBI bedraagt € 1100,- exclusief. Ik zet hier exclusief bij omdat je puur betaald voor de kosten van de lessen. Daarbij moet je rekening houden dat er nog allerlei kosten bij komen zo betaal je voor het eind examen € 80,- je hebt de mogelijkheid om het eind examen één keer te herkansen wat je nog eens € 80,- kost.

Transport

Het James Boswell Instituut bevindt zich op het terrein/campus van de University College, een plek waar de knapste koppen van Europa en Nederland zich verzamelen om allerlei internationale studies te volgen. Het JBI heeft 2 gebouwen die zich helemaal achterin de campus bevinden op het Kriekenpit plein.

Trein & Bus: Het JBI ligt 15 minuten van het station af met de bus. Er rijden 2 bussen naar het JBI,Lijn 4 en Lijn 12, bij Lijn 4 moet je uitstappen bij de halte Prins Hendrik Laan en bij lijn 12 uitstappen bij de halte Kromme Rijn vanaf die 2 locaties is het 10 minuten lopen naar het JBI wat helemaal achterin de campus van het ULC gelegen is. Dus in totaal ben je vanaf het station 25 minuten onderweg.Als je ver weg van Utrecht woont kunnen de trein + bus kosten al gauw oplopen tot circa € 800,- voor de 2 maanden dat in je Utrecht bent, daarom kan het voordeliger zijn om een kamer te huren en een fiets te kopen veel internationale studenten doen dit ook. Gemiddeld liggen de transport kosten rond de € 460,- (uit enquête onder 8 leerlingen.)

Auto: Het JBI is goed bereikbaar met de auto, er is direct voor het gebouw van het JBI ruim voldoende parkeergelegenheid.

Benodigdheden: De reden waarom ik een lijstje van benodigdheden opstel is omdat er in de eerste weken van de cursus veel mensen waren die nog geen boeken hadden, waaronder ik zelf. De reden hiervoor kunnen verschillen en daarvoor waarschuw ik jullie alvast. Zorg dat je de boeken ruim op tijd bestelt. Wat heb je nodig:

Systematische Natuurkunde Boek 4VWO A Prijs: Selexy/Bol.com €25.75
Systematische Natuurkunde Boek 4VWO B Prijs: Selexy/Bol.com €25.75
Systematische Natuurkunde Boek 5VWO Prijs: Selexy/Bol.com €48.50
Systematische Natuurkunde Boek 6VWO Prijs: Selexy/Bol.com €48.50
Binas Prijs: Selexy/Bol.com €32.75
Een Geodriehoek & Passer
Grafische rekenmachine TI 83/84!! Geen verouderde modellen daarmee kan je in de problemen komen.

*Daarnaast zou je ook nog de werkboeken kunnen bestellen die bij de 4 boeken horen, maar uit ervaring is gebleken dat de werkboeken eigenlijk overbodig zijn. Je hebt ze maar bij 1 onderwerp nodig, lenzen. Daarnaast kun je de opgaven ook gewoon uit het normale boek overnemen.

Boekwinkel Selexy bied een pakket aan inclusief alle boeken die nodig zijn voor de natuurkunde cursus voor € 240,- De bestel tijd voor dit pakket ligt tussen de 4 - 5 weken.

Kosten overzicht

Cursus: € 1100,-
Examen: € 80,-
Transport: € 460,-
Boeken: € 240,-

De reële totale kosten: € 1900,-

Financiële aderlating: Gelukkig heeft de IB-groep een tegemoetkoming voor deeltijders die hun zomervakantie opofferen om hun dromen te realiseren. http://www.ib-groep.nl/particuliere...tegdeeltijders/tegemoetkoming_deeltijders.asp
Bij de zomercursus natuurkunde heb je 240 minuten les per dag dat zijn 1200 minuten per week. Daarom heb je recht op € 312,- tegemoetkoming in het cursus geld.

HAVO of VWO?

Docenten bij de KLS klagen al tijden over het lage niveau van de HAVO NTers en HAVO cursisten op het JBI. Daarom raadt de KLS sterk aan om de cursus op VWO niveau te doen als je de mogelijk hiertoe hebt. Mijn advies is dus, ben je in bezit van een VWO diploma doe de cursus dan ook op VWO niveau. Bij de HAVO Natuurkunde cursus ontbreken allerlei onderwerpen die van toepassing zijn op de luchtvaart, deze onderwerpen zitten wel in de VWO stof. Je betaalt dezelfde prijs voor de VWO cursus en je bent er evenveel tijd aan kwijt plus je hebt het voordeel dat je altijd kunt switchen naar de HAVO cursus en het examen op HAVO niveau kan afleggen, andersom is dit niet mogelijk. Daarnaast moeten Havisten sinds 2010 een extra cursus afnemen bij het JBI, lees hieronder meer over deze cursus.

Kritische Noot

Laten wij niet vergeten waarom wij de natuurkunde cursus volgen en daar ligt precies het speerpunt van het betoog wat ik nu ga geven. Iemand op Airwork zei ooit over het belang van natuurkunde: “zonder natuurkunde was er geen luchtvaart.” En daar wil ik mij helemaal bij aansluiten maar in de les stof van de huidige natuurkunde die wij krijgen, niet alleen op het JBI maar ook landelijk op alle scholen sluit de natuurkunde stof in zijn geheel niet meer aan op de luchtvaart, dit is vooral het probleem bij de HAVO stof. In de VWO stof zitten nog enkele onderwerpen die nog wel een relatie hebben met de luchtvaart, zoals momenten, gassen & druk, maar in de HAVO stof zijn al deze onderwerpen eruit gehaald. Daarom vraag ik mij af? Wat is nu nog het belang van het volgen van de natuurkunde voor ons in de luchtvaart. Ik kan goed begrijpen dat luchtvaartmaatschappijen het liefst natuurkunde onderlegde mensen wil en ik zie ook zeker de waarde van de natuurkunde in. Ik kan verklaren hoe een regenboog ontstaat en berekenen hoeveel energie mijn magnetron nodig heeft om een broodje bapau op te warmen. Maar even serieus hoe relevant is natuurkunde van de vorige eeuw zonder luchtvaart gerelateerde onderwerpen nu nog? Ik hoor graag jullie meningen hierover!

Daarom komt er vanaf volgend jaar 2011* naast de zomercursus natuurkunde ook een speciale natuurkunde cursus voor aspirant verkeersvliegers. De KLS heeft deze cursus ook al opgenomen op haar website: “Kandidaten met een HAVO diploma behaald in 2010 met het juiste vakkenpakket dienen een aanvullende cursus natuurkunde te volgen. De KLM Flight Academy biedt deze cursus niet aan, ook hiervoor kun je je wenden tot het James Boswell instituut.” Bron: www.pilootworden.nl

Deze cursus zal de ontbrekende VWO onderwerpen behandelen + extra luchtvaart gerelateerde onderwerpen. Maar in essentie blijft het gelijk aan het VWO natuurkunde certificaat. Voor meer informatie over deze cursus: http://www.jbi.uu.nl/nl/course/NATU1413

*De cursus die 28 juli 2010 zou moeten starten gaat niet door wegens onvoldoende aanmeldingen.

Tot slot

Ik hoop hiermee jullie voldoende te hebben geïnformeerd en wens iedereen die natuurkunde gaat volgen aan het James Boswell Instituut of elders ontzettend veel succes! Mochten er nog vragen zijn stel ze hier in deze topic of stuur mij een bericht. Hieronder heb ik een selectie van veel gestelde vragen beantwoord die ik elders op het forum ben tegen gekomen.

Kima

Q&A

Q: Er zitten alleen KLSers op de JBI natuurkunde zomer cursus.

A: Er waren deze zomercursus in totaal (HAVO + VWO) 8 piloten waarvan 3 van s
Stella kwamen 2 NLSers, 1 EPSTer en 1 KLSer en 1 wannabe die nog geen selectie had gedaan.

Q: Je kunt alleen aan de zomer cursus beginnen als je in bezit bent van een diploma.

A: Dit is onjuist. Je kunt ongeacht je vooropleiding altijd beginnen aan de zomer cursus, zelfs met VMBO diploma zou je aan de HAVO of VWO zomercursus natuurkunde kunnen deelnemen. Alleen het JBI verwacht wel dat je een bepaald niveau hanteert, aangezien het tempo erg hoog ligt en er wiskundig gezien veel van je gevraagd wordt.

Tip: Zit je in 4 HAVO of 5 VWO? En heb je geen natuurkunde in je pakket? Doe de zomercursus dan in de zomer tussen 4 en 5 HAVO of 5 en 6 VWO, wacht er niet te lang mee en stel het zeker niet uit.

Q: Deficiëntie bij vliegscholen ( LET OP: De eisen aan vooropleiding die luchtvaartmaatschappijen hanteren kunnen verschillen met die van de vliegscholen!!!)

A: KLS: HAVO mag geen deficiëntie hebben. Vwo'er mogen 1 deelcertificaat halen.
NLS: HAVO en Vwo'er mogen meerdere deelcertificaten hebben.
STELLA: HAVO en Vwo'er mogen meerdere deelcertificaten hebben.
EPST: HAVO en Vwo'er mogen meerdere deelcertificaten hebben. HAVO E&M is al voldoende.

Q: Is het mogelijk om het JBI examen natuurkunde afleggen zonder de cursus te hebben gevolgd?

A: Dit is zeker mogelijk ook luchtvaart scholen zal het niet uitmaken of je de cursus hebt gevolgd of niet zolang jij maar de juiste deelcertificaten haalt, als jij zelf natuurkundig onderlegd bent en denkt aan zelf/thuis studie voldoende te hebben om het examen af te leggen raad ik je dit zeker niet af. Integendeel er zijn altijd wel kandidaten die mee doen aan het examen zonder de cursus te hebben gevolgd.
 
VWO-Natuurkunde

VWO-Natuurkunde

Kima (en wannebee's),

Je vraag/opmerking over het feit dat 'Wat is nu nog het belang van het volgen van de natuurkunde voor ons in de luchtvaart' heb ik denk ik deels een antwoord op.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet een vlieger in een beroepsopleiding maar ik ben bezig met het GPL (de theorie heb ik al). Daarbij heb ik dit jaar VWO N&T/N&G gehaald.

Het belang voor het hebben gevolgd van natuurkunde is denk ik niet echt de kennis van de formules en wiskunde achter de natuurkunde maar vooral de manier van denken en het leren van het vinden van oplossingen. Op zo'n examen is die kennis natuurlijk ook wel even van belang maar je wordt ook ongetwijfeld getoetst op inzcht en het vermogen om bepaalde (abstracte) manieren van denken te laten zien.

In de tijd dat ik nu zweefvlieg heb ik gemerkt dat die manier van denken zoals ik met natuurkunde heb geleerd erg handig is en goed te gebruiken is! Daarbij ken ik op onze vliegclub een aantal vliegers die ook bij de KLM vliegen die precies weten waar ze tijdens het vliegen op moeten letten qua weer en het 'gedrag' van het vliegtuig en dat is toch echt begonnen uit een manier van denken die je met natuurkunde mee krijgt!

Op onze school werd natuurkunde gegeven met een 'pilot' (waardoor we dus ook een iets anders examen kregen) die meer op toepassingen gericht was. Als daar dan lucht/ruimtevaart gerelateerde onderwerpen in zaten dan is dat natuurlijk altijd leuker, maar de manier van denken blijft altijd hetzelfde! En als je die onderwerpen echt mist, dan is mijn tip: Ga zweefvliegen! Bij elke club kun je wel serieus of praktisch over de natuurkunde achter de luchtvaart praten (en er ook lekker over zeuren natuurlijk :biertje:)

Ik hoop dat dit iedereen meer duidelijkheid geeft over het belang van natuurkunde op de middelbare school.
 
Even een vraag over het volgende:
Tip: Zit je in 4 HAVO of 5 VWO? En heb je geen natuurkunde in je pakket? Doe de zomercursus dan in de zomer tussen 4 en 5 HAVO of 5 en 6 VWO, wacht er niet te lang mee en stel het zeker niet uit.

Is er een reden om er het jaar voor je examenjaar mee te beginnen? 4 HAVO of 5 VWO dus? Zelf was ik van plan om zo snel mogelijk te beginnen nadat ik mijn HAVO diploma heb gehaald.
 
Even een vraag over het volgende:


Is er een reden om er het jaar voor je examenjaar mee te beginnen? 4 HAVO of 5 VWO dus? Zelf was ik van plan om zo snel mogelijk te beginnen nadat ik mijn HAVO diploma heb gehaald.


Hey Krimpen,

De achterliggende gedachte is dat je in de zomervakantie tussen de overgangsperiode , 4 en 5 havo en 5 en 6 vwo, weinig zaken aan je hoofd hebt. Zo hoef je je niet druk te maken over inschrijven bij universiteiten of halen van deadlines, het zoeken naar een kamer, verhuizen op eind examen reis gaan met je vrienden naar Ibiza. Kortom het is een relatief rustige periode en je kunt dan de selectie beginnen met een natuurkunde diploma wat alleen maar in je voordeel kan werken omdat het laat zien dat je initiatief hebt genomen en wellicht kun je na de havo/vwo eerder beginnen met je opleiding tot verkeersvlieger.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Kima.
 
Oké, ik snap het. Erg logisch. Ga het er met m'n ouders over hebben.

Ik kan alleen op de website van JBI niets vinden over de tijd dat je op het JBI zit.
4 uur les per dag, 5 dagen in de week? En hoeveel weken?

Ook even kijken hoe dat gaat met reizen. Vanaf een klein dorpje naast Rotterdam tot Utrecht. Lange Rit.. :haha:
 
Oké, ik snap het. Erg logisch. Ga het er met m'n ouders over hebben.

Ik kan alleen op de website van JBI niets vinden over de tijd dat je op het JBI zit.
4 uur les per dag, 5 dagen in de week? En hoeveel weken?

Ook even kijken hoe dat gaat met reizen. Vanaf een klein dorpje naast Rotterdam tot Utrecht. Lange Rit.. :haha:

De zomercursus duurt 6 weken.
 
Dt wordt nu wel erg m oeilijk voor mij.. Ik denk dat ik echt problemen ga krijgen met sin cos tan enzo want ik heb geen wiskunde B... Wat kan ik nu het beste doen?
 
Dt wordt nu wel erg m oeilijk voor mij.. Ik denk dat ik echt problemen ga krijgen met sin cos tan enzo want ik heb geen wiskunde B... Wat kan ik nu het beste doen?

Ik heb wiskunde A en we hebben het heel uitgebreid gehad over Sin Cos Tan. Even het regeltje weten en dan moet het lukken.
Sinus = Sos = Overstaande / Schuine
Cosinus = Cas = Aanliggende / Schuine
Tangens = Toa = Overstaande / Aanliggende

SOS, CAS, TOA is dus heeeel handig ezelsbruggetje.

Maar weer even. Is het 5 dagen in de week? Want ik lees dat de cursus in 6 weken erg zwaar is. Is dan dan wel verstandig om, als natuurkunde één van je mindere vakken is, er snel snel doorheen te gaan i.p.v. er even de tijd voor te nemen door de cursus van 3,5 of 8 maanden te doen? Alleen waar haal je de tijd vandaan.... :confused:

(PS: M-RE, het is absoluut geen moeilijk onderwerp, en dat zegt iemand die met een (naar boven afgerond) een 6 op zijn rapport had ;) )
 
Ik heb wiskunde A en we hebben het heel uitgebreid gehad over Sin Cos Tan. Even het regeltje weten en dan moet het lukken.
Sinus = Sos = Overstaande / Schuine
Cosinus = Cas = Aanliggende / Schuine
Tangens = Toa = Overstaande / Aanliggende

SOS, CAS, TOA is dus heeeel handig ezelsbruggetje.

Maar weer even. Is het 5 dagen in de week? Want ik lees dat de cursus in 6 weken erg zwaar is. Is dan dan wel verstandig om, als natuurkunde één van je mindere vakken is, er snel snel doorheen te gaan i.p.v. er even de tijd voor te nemen door de cursus van 3,5 of 8 maanden te doen? Alleen waar haal je de tijd vandaan.... :confused:

(PS: M-RE, het is absoluut geen moeilijk onderwerp, en dat zegt iemand die met een (naar boven afgerond) een 6 op zijn rapport had ;) )

thanks for the cheering :D
 
Om het topic even naar boven te halen voor de zomercursus van 2011.

Zijn er meerdere mensen hier die deze zomer voor een vliegschool nog een deelcertificaat moeten halen? Ik begin in oktober met de KLS en heb nog natuurkunde nodig dat ik vanaf 30mei aan het JBI zal volgen.

Als iemand nog boeken heeft de VWO-variant, laat het me weten! Ik zoek:

Serie Systematische Natuurkunde, uitgeverij NijghVersluys
Kernboek A vwo 4 (editie 2007) - ISBN 9789042531413
Kernboek B vwo 4 (editie 2007) - ISBN 9789042536371
Kernboek vwo 5 (editie 2007) - ISBN 9789042531468
Kernboek vwo 6 (editie 2007) - ISBN 9789042531512

Werkboek vwo 4 (editie 2007) - ISBN 9789042531420
Werkboek vwo 5 (editie 2007) - ISBN 9789042531475
Werkboek vwo 6 (editie 2007) - ISBN 9789042531529
 
Om het topic even naar boven te halen voor de zomercursus van 2011.

Zijn er meerdere mensen hier die deze zomer voor een vliegschool nog een deelcertificaat moeten halen? Ik begin in oktober met de KLS en heb nog natuurkunde nodig dat ik vanaf 30mei aan het JBI zal volgen.

Als iemand nog boeken heeft de VWO-variant, laat het me weten! Ik zoek:

Serie Systematische Natuurkunde, uitgeverij NijghVersluys
Kernboek A vwo 4 (editie 2007) - ISBN 9789042531413
Kernboek B vwo 4 (editie 2007) - ISBN 9789042536371
Kernboek vwo 5 (editie 2007) - ISBN 9789042531468
Kernboek vwo 6 (editie 2007) - ISBN 9789042531512

Werkboek vwo 4 (editie 2007) - ISBN 9789042531420
Werkboek vwo 5 (editie 2007) - ISBN 9789042531475
Werkboek vwo 6 (editie 2007) - ISBN 9789042531529

ik ga even kijken voor je. wie weet dat ik nog wat heb liggen.
 
Als je op school geen natuurkunde gekregen hebt, behalve een jaar of 3-4 geleden, maar jezelf de nodige kennis hebt bijgebracht door zelfstudie, is alles dan in orde? Of moet je echt ergens een getuigschrift er van halen?
 
Kleine kans, maar ik waag em toch: Heeft er iemand toevallig nog een kopie van die wiskunde oefentoets? Dat lijkt me een handig documentje!
 
Back
Top